Last van winter op pension-stalling omg. Zuid-Holland?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CharlyBrown

Re: Last van winter op pension-stalling omg. Zuid-Holland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 11:37

dat heeft idd niks te maken met slijmen.. is gewoon de waarheid!

En een goede toevoeging op het feit dat er iemand was die vond dat ik de stal zwart maakte, terwijl dat helemaal niet mijn intentie was.. omdat onze staleigenaar echt een toffe vent is, en in principe onze stal geweldig runt

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:41

tja charly, zegt al voldoende over de persoon.

1 reactie, dus mogelijk schaduw-account en dan gelijk hierop komen.
Tja groot meisje/jongen door zich niet bekend te maken.
Dat vind ik nou zielig!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 11:44

genja schreef:
Wat ik dan niet snap als je met mensen van stal baalt dat het terrein zo slecht begaanbaar is en je staat met zovelen op stal. Je kan toch met zijna allen afspreken de sneeuwschuiver mee te nemen en gezellig met zijn allen het terrein sneeuwvrij te maken? Met zijn allen tegelijk afspreken is natuurlijk lastig maar dan doet iedereen die tijd heeft toch een stuk. Allemaal een zak strooizout mee en klaar is de klus!! ook als je in vol pensioen en werk je fulltime je kan ook best een beetje zelf de handen uit je mouwen steken krijgt (bijna) niemand iets van.
Je kan niet van de staleigenaar verwachten dat hij alles alleen of met zijn paar mensen voor elkaar krijgt.

Groetjes genja

Bij ons is het terrein ondertussen begaanbaar doordat er paden van mest zijn gemaakt...
Vorige keer hebben we dit zelf gedaan met een groepje. Natuurlijk prima te doen, maar ik zou eigenlijk stiekem verwachten dat een stalmedewerker dit doet.. (of mee helpt)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:18

CharlyBrown schreef:
dat heeft idd niks te maken met slijmen.. is gewoon de waarheid!

En een goede toevoeging op het feit dat er iemand was die vond dat ik de stal zwart maakte, terwijl dat helemaal niet mijn intentie was.. omdat onze staleigenaar echt een toffe vent is, en in principe onze stal geweldig runt

Laat gaan CB.. dat is nou het typische voorbeeld van een internetheld(in).

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:47

Esther28 schreef:
Maar kunnen jullie ook gebruik maken van de paddocks/longeerring/stapmolen?
M.a.w. kunnen de paarden wel naar buiten om een frisse neus te halen?

vandaag was longeer ring ook weer begaanbaar

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:40

Moderatoropmerking:
Zullen we het hier wel een beetje vriendelijk houden ipv elkaar met 'scheld'woorden te gaan aanvallen?

Deniseee96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:57

bij ons mogen ze, als het weer het toelaat, 20 minuutjes naar
buiten, in een stuk van 20 bij 20, het is kort, maar het kan
niet anders ;(

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:59

dat is inderdaad heel kort...
kun je verder nog wat stappen aan de hand ofzo, of helemaal niks?

ik heb het voordeel dat ik nu vakantie heb, kan zelf buiten en binnen zetten...

Clouwdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 02:23

Ik ben ook een stalgenoot van TS.. en na het lezen van dit topic wil ik ook wat kwijt..

Voordat het hard ging vriezen is er heel veel regen gevallen.. Hierdoor waren de bakken niet meer goed te houden. Ik las dat een van onze buren wel kan rijden.. maar de verklaring hiervoor is volgens Flurk dat deze hoger ligt dan wij liggen.. Een logische verklaring lijkt mij. Verder hoor ik wisselende verhalen over pekel/zout in de bak strooien.. Mijn eerste reactie was dat het heel slecht is.. Mijn ervaring is namelijk dat Marco Lambooy ook eens pekel in de bak had gestrooid.. en dat mijn paard die daar in training stond mega dikke benen had van de mok.. Reactie van iemand op mijn verhaal was dat de benen wel heel goed afgespoten en gedroogd moeten worden na het rijden in een gepekelde bak.. Daar zit op zich wel wat in.. maar met een Fries oid lijkt mij dat ook wel lastig.. Hoeveel gezeur krijg je dan als stalhouder? En ik twijfel nu even of de spuitplaats nog in gebruik was met de vorst.. want die was volgens mij helemaal droog? Verder hoorde ik dat zout of pekel in de bak uiteindelijk heel slecht is voor de bodem. Kan me voorstellen dat als dat waar is dat je dan je bodem niet wilt verpesten voor een tijdelijk probleem (voor wat betref de buitenbak dan...). Het scheelt ook dat de stal in een open gebied ligt.. Ik woon in Den Haag.. en als ik naar stal ga is het soms 5 graden kouder.. Ik loop hier een half uur met mijn honden buiten.. dan rij ik naar stal en daar heb ik het veel kouder dan hier in de stad.. Bij mij dooide het vorige week.. en toen ik op stal kwam zag ik geen druppel van een ijspegel komen. En keken ze mij raar aan toen ik zei dat een half uur eerder het water van mijn regenpijp op mijn balkon kletterde.. Er zijn dus meerdere factoren die meespelen waarom een buitenbak of paddock bij de een wel goed is en bij de ander niet..

Voor wat betreft het terrein heb ik gehoord van de stalhouder dat hij elke ochtend direct op de sneeuwschuiver stapte en het terrein begaanbaar maakte. Moet ook zeggen dat ik met mijn auto nog geen een keer vast heb gestaan op het terrein.. terwijl ik bij mij in de straat continue vast stond en ook als ik op de dijk netjes voor iemand opzij ging stond ik vast.. Volgens mij heeft er continue een pad van mest gelegen.. In ieder geval van de stal bij de stapmolen naar de veulenstal en van de veulenstal naar de grote stal.. Later ook een pad buiten de veulenstal om. Ik weet alleen niet wie de mest er heeft neergelegd.. Maar het is in ieder geval wel toegestaan.. Ik hoorde dat er een stal was die het terrein niet sneeuwvrij maakte en de paarden in de buitenboxen helemaal niet uit hun box gehaald konden worden.. Er werd ook geen mestpad gemaakt omdat dat niet mag...

Mijn paard heeft elke dag in de paddock gestaan achter de koeienstal. Ik heb hem er zelf een keer in gelongeerd.. Niet ideaal.. maar hij kon zijn ei wel even een beetje kwijt.. Die paddock is wel wat zwaarder.. maar even 5 minuten is prima zat.. Gelukkig kunnen we ook in de binnenbak aan de hand stappen zonder dat iemand daar problemen mee heeft. En als ik alleen in de bak liep en hij gaf wat bokken.. dan liet ik hem even gaan.. Hij is gelukkig redelijk hanteerbaar.. Las ook dat je op sommige stallen niet eens in de bak aan de hand mag stappen.

Vorig jaar stond ik op een andere stal. Daar werd wel geprobeerd om de paden vrij te houden.. maar mijn paard was des ondanks toch uitgeleden. Niet ernstig.. maar hij wilde geen stap meer zetten! Dan sta je daar in een gladde bedoeling.. Ik heb hem binnen gehouden omdat ik naar buiten moest om in de binnenbak, stapmolen of longeerring te komen.. Liever dan maar geen beweging dan dat hij zijn been breekt. In zulke tijden moet je vaak kiezen tussen 2 kwaden.. Daarom blijven de veulens hier ook binnen. Hij wilt het risico niet lopen dat er een zijn been breekt..

Het is logisch dat mensen die niet op deze stal staan een reactie geven.. Maar ik lees ook veel aannames die niet overeenkomen met de werkelijkheid. Die worden niet tegengesproken en dat geeft geen positief beeld over de stal. Dat vind ik wel jammer.. al is het niet zo bedoeld.. Dat blijft een nadeel van het communiceren via een forum oid.. Maar het is zeker niet zo dat er op onze stal niets aan gedaan wordt.. Er worden ook flinke strobalen voor de deuren gezet om de wind uit de deuropening te houden.. zodat de kou een beetje buiten blijft.. Althans.. ik denk dat het daarvoor is..

Ik kan me wel voorstellen dat je een jong paard wilt longeren voor je er op gaat.. of als je een dag niet gaat rijden.. want rijden doe je ook niet elke dag met een jong paard.. Zelf mijn paard van bijna 23 is super fris met zulke temperaturen.. Maar dat is niet zo risicovol als een jong paard. Ik vroeg mij ook af of het geen idee was om voor de jonge paarden bepaalde tijden te blokken zodat er even in de binnenbak gelongeerd kan worden.. en dan wel een beetje rekening houden dat je niet op 1 plek blijft staan.. Zodat de bak direct daarna gesleept kan worden.. We moeten allemaal rekening houden met elkaar.. En ik zou het geen probleem vinden als ik van te voren weet dat de bak op bepaalde tijden bezet is voor de jonge paarden.. Al is het maar een paar dagen in de week.. Maar dat is niet aan mij om dit idee voor te stellen.. Vraag mij ook af of er iets is voorgesteld? Snap ook dat iedereen dan wel zijn paard wil longeren.. maar dan moeten er goede afspraken gemaakt worden.. Alleen voor degene die een jong en groen paard heeft.. En ik begrijp het ook weer dat als de bodem er heel slecht van wordt.. het een slecht plan is..

Al met al is het voor iedereen geen pretje met deze weersomstandigheden.. maar bij Verboon is het lang niet zo slecht.. Dat wilde ik graag even gezegd hebben. En het is helemaal niet raar dat TS vraagt hoe het bij andere stallen is.. Hoe moet je er anders achter komen? Gelukkig is de dooi nu lekker doorgezet en kunnen we weer overal gebruik van maken!! En alle stallen hebben hun plus en minpunten.. Het zijn de minpunten die je in overweging moet nemen..

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:01

aerdenhout1 schreef:
en alle bokkers met een binnenbaan...kop dicht!

:D :D :D

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:05

Gulpje schreef:
aerdenhout1 schreef:
en alle bokkers met een binnenbaan...kop dicht!

:D :D :D

hhihihi

Weet je wat ik denk van de zomer zat een kennis heeeerlijk te vertellen hoe fijn haar paard stond hele dag buiten veel weide enz.. maaaaaaaaaaar alleen een buitenbak...en nu als ik haar tegenkom ga ik vertellen hoe ik GENIET van mijn BINNENBAK en dat miin paard de paddock in kan :D. Die van haar kan al even weinig tot zeeeeeer weinig doen :D.

suze2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:14

hier ook!! de bak is nog steed keihard maar je kan er niet veel aan doen

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:33

suze2 schreef:
hier ook!! de bak is nog steed keihard maar je kan er niet veel aan doen

Bak keihard???
Waar sta jij dan? Bij ons in Bleiswijk is de bak goed....

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 16:45

zelfs bij ons ;) is alles al een tijdje ontdooit

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:57

Nah hier (Brabant) was gisteren het zandpad naar de bak toe ook alweer best hard aan het worden. Denk ook niet dat de buitenbak goed is nu, sowieso heel nat en ik denk ook te hard. Zelfs al rij ik niet veel momenteel ben ik toch blij met de binnenbak, paarden gingen wel gewoon naar buiten met de sneeuw maar veel bewegen deed hij niet. Ik merkte echt dat hij het fijn vond om onder het zadel een flink hard te galopperen. Gelukkig gaat het na morgen geloof ik ook 's nachts even niet meer vriezen. Hopelijk kan ik dit weekend het bos weer in.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:02

Bak hier is nog niet helemaal ontdooid, maar ook niet meer knoert hard.
Helaas nog wel ijs in de bak dus we kunnen de rijbak nog niet gebruiken

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:57

Prisca schreef:
hhihihi

Weet je wat ik denk van de zomer zat een kennis heeeerlijk te vertellen hoe fijn haar paard stond hele dag buiten veel weide enz.. maaaaaaaaaaar alleen een buitenbak...en nu als ik haar tegenkom ga ik vertellen hoe ik GENIET van mijn BINNENBAK en dat miin paard de paddock in kan :D. Die van haar kan al even weinig tot zeeeeeer weinig doen :D.

En dan lach ik het hardst, mijn paarden staan dag en nacht buiten én ik heb een binnenbak :D :D
;)

Sommige verhalen hier zijn wel erg zeg, dat je je paard niet eens fatsoenlijk uit zijn box kunt halen.
Die vrieskou is afzien, maar je moet je paard wel gezond kunnen houden.
Gelukkig zijn de barre temperaturen weer een beetje over voor nu, dus hopelijk kan iedereen weer lekker aan de slag met de paarden.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:39

Toch is het met wat inzet heel erg goed te doen. Er zijn maar een paar dagen geweest dat ik alleen heb kunnen stappen in de buitenbak.
Ik heb ook een driejarige die zich voorbeeldig gedraagd. Er wordt bij ons gepekeld, en vooral niet nagespoeld. Benen droog houden, en dan heb je nergens last van.
Dat het slecht is voor de bodem vraag ik mij af. Het lost weer op en spoelt weg met de regen.
Maar goed. Wij kunnen met een BUITENBAK redelijk rijden. Elke dag sneeuwscheppen en strooien, ook de longeercirkel. Ben er heel erg blij mee.
Gewoon in Oude leede. :P