Pony kluisteren op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:03

ik zeg ook niet dat je het diertje helemaal vet moet voeren ;)
maar ik zeg wel dat het niet uitmaakt aangezien dat later wel bijtrekt...

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:04

Aan degenen hier die het in de opleiding hebben geleerd hoe het qua voedsel moet een vraag; wordt er in de opleiding ook rekening gehouden met koudbloed en warmbloed?
Koudbloedjes worden namelijk al dik als ze naar gras kijken. Als ik mijn tinker onbeperkt hooi zou geven (en dan bedoel ik dus echt hooi, geen kuil) dan is ze binnen een paar dagen hoefbevangen.
Me alle warmbloedjes die ik hiervoor heb gehad heb ik dat probleem nooit gehad.

Kan me goed voorstellen dat TS hier toch een beetje de hand in wil houden. Kijk, wat vet op een paard is in dit jaargetijde geen ramp, maar ze worden heel snel veel te dik en zie het er dan weer maar eens af te krijgen.

Anoniem

Ik heb juist ook altijd begrepen dat ruwvoer juist meer vulling is en door de vulling van de darmen wel lijkt aan te zetten, maar dat is geen echt vet. Krachtvoer zou juist wel meer een dikmaker zijn wanneer het paard het niet kan 'gebruiken' qua beweging/training die hij krijgt. Inderdaad afhankelijk van het type ruwvoer en de kwaliteit ervan.

Overigens was ik nou wel benieuwd waarom het voor de TS geen optie is het paard ergens anders te plaatsen, waar hij wel buiten staat met andere paarden?

Akhal_Teke

Toch knap dat sommige mensen van een paar regeltjes al af denken te kunnen leiden hoe er met een dier wordt omgegaan.
Laatst bijgewerkt door Akhal_Teke op 07-12-10 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:05

TS, je schrijft dit in een topic van 2 december:

Citaat:
Onze pony is sinds ruim een maand op rantsoen, omdat ze al te dik werd.
Sindsdien is ze beginnen te graven in de stal. Ze zet de hele boel op de kop.
Inmiddels is ze kreupel, omdat de voorvoetjes helemaal afgesleten zijn. Ze heeft bijna vierkante voorvoeten ;(

Ze stond op vlas, inmiddels staat ze op stro om de verveling tegen te gaan.
Daaronder liggen dikke rubber stalmatten.
Een aantal uren per dag gaat ze naar buiten, verder 3 hooibeurten, 2 voerbeurten en tussen de middag wortels.

Iemand een idee hoe ik dit graven tegen kan gaan?

Misschien handige info voor ebij, dan kunnen mensen anders advies gaan geven (weet niet of je dit al aan had gegeven. Zijn zo veel berichten bijgeplaatst, heb ze niet allemaal nagelezen.... :o )

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:06

manex schreef:
Aan degenen hier die het in de opleiding hebben geleerd hoe het qua voedsel moet een vraag; wordt er in de opleiding ook rekening gehouden met koudbloed en warmbloed?
Koudbloedjes worden namelijk al dik als ze naar gras kijken. Als ik mijn tinker onbeperkt hooi zou geven (en dan bedoel ik dus echt hooi, geen kuil) dan is ze binnen een paar dagen hoefbevangen.
Me alle warmbloedjes die ik hiervoor heb gehad heb ik dat probleem nooit gehad.

Kan me goed voorstellen dat TS hier toch een beetje de hand in wil houden. Kijk, wat vet op een paard is in dit jaargetijde geen ramp, maar ze worden heel snel veel te dik en zie het er dan weer maar eens af te krijgen.

ja, daar wordt rekening mee gehouden ;)
er wordt ook rekening gehouden met het gewicht, en het aantal uren arbeid wat het dier doet, hoe zwaar de training is, hoe oud het dier is enz ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:06

WildWings schreef:
Ik heb juist ook altijd begrepen dat ruwvoer juist meer vulling is en door de vulling van de darmen wel lijkt aan te zetten, maar dat is geen echt vet. Krachtvoer zou juist wel meer een dikmaker zijn wanneer het paard het niet kan 'gebruiken' qua beweging/training die hij krijgt. Inderdaad afhankelijk van het type ruwvoer en de kwaliteit ervan.

Overigens was ik nou wel benieuwd waarom het voor de TS geen optie is het paard ergens anders te plaatsen, waar hij wel buiten staat met andere paarden?

Omdat ze dit jonkie heeft gekocht ter gezelschap van haar 5 jarige dominante fries. Als ze dit jonkie weghaalt, heeft haar fries dus nog geen gezelschap.

M_D_H

Re: Pony kluisteren op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:07

die fries heeft nu toch ook geen gezelschap?

Anoniem

Re: Pony kluisteren op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:08

Jawel, nu heeft die de haf..

easygoing

M_D_H schreef:
die fries heeft nu toch ook geen gezelschap?

Jawel ze staan naast elkaar en kunnen elkaar zien en aanraken.

manex

@ M-D-H. Oke, bedankt. Vroeg het me gewoon even af omdat er toch een groot verschil inzit volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:09

Ah thanks Shanna, dat had ik dus even gemist! Maar ik las nu wel terug dat de stal met de paddock verbonden zou worden? Ik denk dat dat, icm handiger ruwvoer voeren (wat TS geloof ik ook ging proberen) om eerlijk te zijn het probleem al redelijk oplost.. :)

(Zien en aanraken door tralies overigens, of zien en tralies als in volledig over de stalwand heen?)

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:10

TS, mag ik even weten wat je denkt er mee op te schieten je jaarling (!) te kluisteren?
denk je dat ie dan opeens niet meer verveeld is, omdat ie zoveel te doen heeft met van die dingen om zn benen? :?
daar ben ik heel benieuwd naar.

ik vind dat een jaarling buiten lekker moet kunnen ravotten en spelen met leeftijdsgenootjes die ook van spelen houden. :))
Als je hem wilt gaan kluisteren heeft ie toch geen pony waardig bestaan meer?
Het is een jaarling, geen ontembare hengst.
ik word trouwens ook niet gekluisterd door mn ouders als ik de boel hier afbreek
en wat voer betreft, als het die haf is op je profiel, de allerlaatste foto:
die is echt niet dik hoor! :n :n >;)

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:11

WildWings schreef:
Ah thanks Shanna, dat had ik dus even gemist! Maar ik las nu wel terug dat de stal met de paddock verbonden zou worden? Ik denk dat dat, icm handiger ruwvoer voeren (wat TS geloof ik ook ging proberen) om eerlijk te zijn het probleem al redelijk oplost.. :)

(Zien en aanraken door tralies overigens, of zien en tralies als in volledig over de stalwand heen?)

idd en dan zou het misschien nog leuker worden als er een klein maatje voor de haf zou komen maar daar zou ts ook over nadenken.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:12

Denk dat de discussie verder niet zoveel meer toevoegd ;-).

TS heeft naar adviezen geluisterd en gaat dus morgen de stal met de paddock verbinden, om haar jaarling meer bewegingsvrijheid te geven.

Verbetering gaat niet altijd in 1 grote stap maar stapje bij stapje. Ik vind dat TS een eerlijke kans moet krijgen om haar jaarling beter te huisvesten. Niet meteen met een grote drastische stap maar stapje bij stapje.

Kluisteren gaat regelrecht tegen mijn principes in (doet mij denken aan zo'n grote olifant die aan beide voorpoten gekluisterd is aan kettingen en als slaaf van de baas gebruikt wordt), dat zou mij echt door merg en been gaan...echt een kwelling...voor een beestje dat al enorm gefrustreerd is.

Dus TS morgen meteen die verbinding met de paddock maken en zodra de sneeuw/ijs weg is, huppa gewoon hele dagen het land op.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 21:12

Shanna schreef:
Maar wanneer is een dier vet en wanneer is een dier TE vet?
Er zit een verschil tussen gezond vet en ongezond vet he ;)
Ik zie mijn paarden liever gezond-vet dan dat ik ze schraal zie hoor.. Zeker als ze nog moeten groeien en een breed ras zijn!

Onze Haf is echt bijna te vet. Heus, ik weet echt wel tussen vet en TE vet. Ons Hafje balanceert op het randje.
Om te voorkomen dat ze doorslaat naar de verkeerde kant, moet je echt maatregelen nemen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:13

nadita schreef:
Shanna schreef:
Maar wanneer is een dier vet en wanneer is een dier TE vet?
Er zit een verschil tussen gezond vet en ongezond vet he ;)
Ik zie mijn paarden liever gezond-vet dan dat ik ze schraal zie hoor.. Zeker als ze nog moeten groeien en een breed ras zijn!

Onze Haf is echt bijna te vet. Heus, ik weet echt wel tussen vet en TE vet. Ons Hafje balanceert op het randje.
Om te voorkomen dat ze doorslaat naar de verkeerde kant, moet je echt maatregelen nemen.

Maar ze staat nu toch al een maand op dieeet? Wat wil je nog meer doen dan?

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:14

ik heb waarschijnlijk over het stuk heen gelezen dat TS die verbinding wil gaan maken,
dat vind ik een heel goed plan :j
daar schiet je echt veel meer mee op hoor!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 21:15

WildWings schreef:
Precies, te dik is natuurlijk ook niet goed, logisch ook. Maar je moet een gevulde buik (gevuld darmstelsel) van het ruwvoer weer niet verwarren met een dikke buik van het vet. Misschien is het goed voor de TS om kritisch te kijken naar hoe dik/dun het paard eigenlijk is, waar dat van komt, en naar de kwaliteit van het ruwvoer? (En of de dailyplus echt nodig is / waarvoor dat gevoerd wordt? Sorry als het er al staat, maar 15 pagina's.. veel leeswerk ;) )

Ik weet echt het verschil tussen een hooi/grasbuik en een te vette buik wel.

En de daily plus krijgt ze alleen een handje van als de Fries zijn ruwvoer krijgt. Je kan niet de een voer geven en de ander niets....

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:15

Oke, nu is het probleem opeens dat ze te dik is?

Zou dat eerst gaan aanpakken ivm de gewrichten e.d

Zorg voor een maatje, dan kan ze spelen, rennen en gek doen. En nee ze breken de benen echt niet zomaar ze weten wel waar ze met dit weer de pootjes moeten neerzetten.
Dan gaat ze dr energie gebruiken en verbranden spelenderwijs!

Dus lekker dat stuk opendoen wat je wilt gaan proberen, en laat dr maar gebruik maken van dr energie!

Eydis

Kan ze niet naar een opfok toe waar ze lekker met leeftijdsgenootjes buiten kan?

Bellona_K

TS, als mijn paarden (15 jaar en 4 jaar) niet naar buiten kunnen breken ze ook hun stal af.. Ik vraag me af welk gezond vitaal paard dat niet zou doen.

Dus vanwege jouw gebrek aan mogelijkheden (en gedeeltelijk aan kennis), wil je een jaarling kluisteren 'zodat die z'n stal niet afbreekt'? Ontzettend jammer dat zo'n dier er weer de dupe van moet worden.

Bij mij in de buurt staan jaarlingen in een overdekte schuur... Hebben een groot gedeelte en een uitgang naar buiten, waar ze op een klein stukje land kunnen staan. Met deze temperaturen zijn die beestjes toch binnen. Ik raad je aan om ook zoiets te doen.

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:16

Ten eerste, als ik naar de foto's in het profiel van de TS kijk, zie ik prachtige, gezonde paarden. Daarnaast lees ik ook dat haar paarden nu met de vorst nog een paar uurtjes naar buiten komen.
Gladheid/kuilen kunnen akelige vallen veroorzaken. 1.5 jaar een een gebroken been is ook niet leuk.. Of maanden revalideren na een akelige val.
Kluisteren vind ik ook afschuwelijk, maar misschien helpt het de gewoonte te doorbreken en kunnen de kluisters na 1 of 2 dagen weer af? Je weet maar nooit. Daarnaast kunnen paarden met kluisters nog wel lopen en rondscharrelen. Graven is ook niet heel gezond.
Mijn advies zou zijn om de kluisters in ieder geval niet langer dan een week te gebruiken. Als er dan geen verbetering van het gedrag optreedt, zoeken naar iets anders. En soms is dat kiezen tussen twee kwaden. Risico van vallen in de wei of het risico van een ongelukkig paardje op stal.

Een tweede idee is om de twee paarden misschien samen in een (grote!) stal te zetten?

Ik hoop dat de vorst/sneeuw snel verdwijnt en dat ze weer naar buien kunnen, dat is de beste optie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:16

No offence, ik wilde heus niet je kennis in twijfel trekken hoor :) Niet iedereen ziet het verschil tussen een gevulde buik van het hooi en een dik paard, als je rondkijkt op bokt zie je genoeg mensen die dat niet weten.. Bovendien is er dus gebleken dat het grootste gedeelte van de paardenmensen een verkeerd beeld heeft van dik-normaal-dun. De meeste mensen schatten hun paard dan alleen te dun in. Maar dat zegt dus maar dat het wel een lastige kwestie is..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:17

Zolang jij je paard buiten niet opjaagt, zijn ze slim genoeg om voor hun eigen benen uit te kijken..
Mits ze regelmatig buitenkomen. een die 2 weken op stal staat zal gaan rennen ja. Maar andere zijn met dit weer echt wel voorzichtig.