maar ik zeg wel dat het niet uitmaakt aangezien dat later wel bijtrekt...
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Onze pony is sinds ruim een maand op rantsoen, omdat ze al te dik werd.
Sindsdien is ze beginnen te graven in de stal. Ze zet de hele boel op de kop.
Inmiddels is ze kreupel, omdat de voorvoetjes helemaal afgesleten zijn. Ze heeft bijna vierkante voorvoeten
Ze stond op vlas, inmiddels staat ze op stro om de verveling tegen te gaan.
Daaronder liggen dikke rubber stalmatten.
Een aantal uren per dag gaat ze naar buiten, verder 3 hooibeurten, 2 voerbeurten en tussen de middag wortels.
Iemand een idee hoe ik dit graven tegen kan gaan?
manex schreef:Aan degenen hier die het in de opleiding hebben geleerd hoe het qua voedsel moet een vraag; wordt er in de opleiding ook rekening gehouden met koudbloed en warmbloed?
Koudbloedjes worden namelijk al dik als ze naar gras kijken. Als ik mijn tinker onbeperkt hooi zou geven (en dan bedoel ik dus echt hooi, geen kuil) dan is ze binnen een paar dagen hoefbevangen.
Me alle warmbloedjes die ik hiervoor heb gehad heb ik dat probleem nooit gehad.
Kan me goed voorstellen dat TS hier toch een beetje de hand in wil houden. Kijk, wat vet op een paard is in dit jaargetijde geen ramp, maar ze worden heel snel veel te dik en zie het er dan weer maar eens af te krijgen.
WildWings schreef:Ik heb juist ook altijd begrepen dat ruwvoer juist meer vulling is en door de vulling van de darmen wel lijkt aan te zetten, maar dat is geen echt vet. Krachtvoer zou juist wel meer een dikmaker zijn wanneer het paard het niet kan 'gebruiken' qua beweging/training die hij krijgt. Inderdaad afhankelijk van het type ruwvoer en de kwaliteit ervan.
Overigens was ik nou wel benieuwd waarom het voor de TS geen optie is het paard ergens anders te plaatsen, waar hij wel buiten staat met andere paarden?
WildWings schreef:Ah thanks Shanna, dat had ik dus even gemist! Maar ik las nu wel terug dat de stal met de paddock verbonden zou worden? Ik denk dat dat, icm handiger ruwvoer voeren (wat TS geloof ik ook ging proberen) om eerlijk te zijn het probleem al redelijk oplost..
(Zien en aanraken door tralies overigens, of zien en tralies als in volledig over de stalwand heen?)
Shanna schreef:Maar wanneer is een dier vet en wanneer is een dier TE vet?
Er zit een verschil tussen gezond vet en ongezond vet he
Ik zie mijn paarden liever gezond-vet dan dat ik ze schraal zie hoor.. Zeker als ze nog moeten groeien en een breed ras zijn!
nadita schreef:Shanna schreef:Maar wanneer is een dier vet en wanneer is een dier TE vet?
Er zit een verschil tussen gezond vet en ongezond vet he
Ik zie mijn paarden liever gezond-vet dan dat ik ze schraal zie hoor.. Zeker als ze nog moeten groeien en een breed ras zijn!
Onze Haf is echt bijna te vet. Heus, ik weet echt wel tussen vet en TE vet. Ons Hafje balanceert op het randje.
Om te voorkomen dat ze doorslaat naar de verkeerde kant, moet je echt maatregelen nemen.
WildWings schreef:Precies, te dik is natuurlijk ook niet goed, logisch ook. Maar je moet een gevulde buik (gevuld darmstelsel) van het ruwvoer weer niet verwarren met een dikke buik van het vet. Misschien is het goed voor de TS om kritisch te kijken naar hoe dik/dun het paard eigenlijk is, waar dat van komt, en naar de kwaliteit van het ruwvoer? (En of de dailyplus echt nodig is / waarvoor dat gevoerd wordt? Sorry als het er al staat, maar 15 pagina's.. veel leeswerk)