hoeveel moet een paard volgens jullie buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:13

liljebo schreef:
eowyn... kijkend in je profiel heb je toch een leuk alternatief gevonden, of sta je daar niet meer?

helaas dus niet meer ;(
Daar was het niet goed gedraineerd, niet goed stront weggeschept, dus kwam het eruit te zien als die vieze boeren slootjes met een dreklaag erover en het stonk.
De binnenstal werd 2 keer in de week uit gemest, en 1 keer in de week extra stro erin, tja... te weinig met teveel paarden op een stukje, (want er stonden teveel paarden in, dan waarvoor het gebouwd was).

(schijnt nu dat ze er wel 5 drainage-buizen in gelegd hebben met jawellll houtsnippers.... :\ Als iets snel verrot met pies, stront en regen zijn dat houtsnippers, maargoed...)
Mijn oudere merrie was, nu bemerk ik dat pas, eigenlijk alleen maar bezig met overleven.
Kreeg een dikke artrose kogel, doffe vacht en was eigenlijk niet mijn paardje die ze was.
Haar dochter ging op zich wel redelijk, maar die was jonger en sterker, maar ook nu knapt deze veel meer op.

Mijn merries zijn opgeknapt en die oudste krijgt echt haar oude stoute kuren weer terug.
Zit vol levenslust.
En haar dochter is ontzettend braaf geworden, vooral met rijden, terwijl ik dat dus neit had verwacht.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:14

Toch vind ik het opvallend dat zoveel mensen hier praten over een weide met schuilstal, terwijl wij 1) niet eens een vergunning krijgen en 2) in de omgeving nergens een schuilstal hebben. Praten jullie dan ook over een inloopstal bij een paddock?

Als ik alleen al kijk naar de reacties, dan trek ik daar toch mijn twijfels bij.. Wij willen graag een schuilstal bouwen, maar dit is helaas niet mogelijk. Ze staan nu dus wel overdag buiten in de paddock met regendekens en als het echt te heftig is gaan ze een dagdeel. Maar voor ons dus geen 24/7 buiten...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:16

Ik zou het liefste mijn paard de mogelijkheid geven om 24/7 buiten te staan, met een loop stal. Zodat ze zelf kunnen bepalen of ze buiten of innen staan.
Maar helaas heb ik die mogelijkheid gewoon niet, en is die hier in de buurt ook niet te vinden. (niet naar mijn zin in ieder geval)
Dus haal ik ze nu 's nachts naar binnen. En jammer genoeg, nu het met die korte dagen zo vroeg donker is, staan ze dus op een dag bijna langer binnen dan dat ze buiten staan.
Zomers laat ik ze wel lekker 24/7 buiten lopen, merk dat ze dat toch wel erg fijn vinden, maar moet zeggen dat ik niet het idee heb dat ze het nu verschrikkelijk vinden om op stal te gaan. Ze hebben op het land geen goede schuilmogelijkheden, en met die koude wind en de regen van afgelopen dagen, merk ik wel dat ze het toch wel lekker vinden om dat even droog en warm te staan.
Dus ook als is dit neit het ideale beeld wat ik voor mijn paarden heb, het is roeien met de riemen die je hebt, dus zolang ik nog niet mijn echt eigen plekje heb, probeer ik het op deze manier nog zo prettig mogelijk voor ze te maken.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:16

lil (effe afkorten :D ) heb ook even in jouw profiel gesnuffeld -> Jaloersssssssssssssssssssssss wat ziet dat er gaaf uit.
Ruimte zat zeg! *D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:17

eowyn04 schreef:
liljebo schreef:
eowyn... kijkend in je profiel heb je toch een leuk alternatief gevonden, of sta je daar niet meer?

helaas dus niet meer ;(
Daar was het niet goed gedraineerd, niet goed stront weggeschept, dus kwam het eruit te zien als die vieze boeren slootjes met een dreklaag erover en het stonk.
De binnenstal werd 2 keer in de week uit gemest, en 1 keer in de week extra stro erin, tja... te weinig met teveel paarden op een stukje, (want er stonden teveel paarden in, dan waarvoor het gebouwd was).

(schijnt nu dat ze er wel 5 drainage-buizen in gelegd hebben met jawellll houtsnippers.... :\ Als iets snel verrot met pies, stront en regen zijn dat houtsnippers, maargoed...)
Mijn oudere merrie was, nu bemerk ik dat pas, eigenlijk alleen maar bezig met overleven.
Kreeg een dikke artrose kogel, doffe vacht en was eigenlijk niet mijn paardje die ze was.
Haar dochter ging op zich wel redelijk, maar die was jonger en sterker, maar ook nu knapt deze veel meer op.

Mijn merries zijn opgeknapt en die oudste krijgt echt haar oude stoute kuren weer terug.
Zit vol levenslust.
En haar dochter is ontzettend braaf geworden, vooral met rijden, terwijl ik dat dus neit had verwacht.

Ok dat is erg jammer. De opzet lijkt me erg goed, maar het moet idd wel geschikt zijn voor het herbergen van zoveel paarden (en.... denk ik dan... er moet gekeken worden of de paarden prima in een kudde kunnen... niet zelden is een onderverdeling nodig)

Droge sta en ligplaats vind ik zelf ook erg belangrijk. Continue in de modder staan is nooit goed voor een paard.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:19

Ik vind het 't mooiste als paarden met een inloopstal de hele dag buiten kunnen.
Maar wellicht zijn er paarden die toch beter af zijn als ze uurtjes gewijs buiten zijn?
In ieder geval moet er elke dag een paar uur een frisse neus gehaald worden,de hele dag in een stal is wat betreurenswaardig.Dieren moeten kunnen lopen/rennen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:21

eowyn04 schreef:
lil (effe afkorten :D ) heb ook even in jouw profiel gesnuffeld -> Jaloersssssssssssssssssssssss wat ziet dat er gaaf uit.
Ruimte zat zeg! *D

:D
Ben er ook erg blij mee.
(je ziet daar overigens maar een klein gedeelte van de wei...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:21

Caesar schreef:
Toch vind ik het opvallend dat zoveel mensen hier praten over een weide met schuilstal, terwijl wij 1) niet eens een vergunning krijgen en 2) in de omgeving nergens een schuilstal hebben. Praten jullie dan ook over een inloopstal bij een paddock?

Maar jullie hebben wel boxen?
Dan zou ik zeggen: alle tussenmuren en tralies er tussenuit slopen, buitendeur open of eruit, looppad maken naar de paddock of wei en klaar is je inloopstal. ;)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:23

JoviBan schreef:
Caesar schreef:

Maar jullie hebben wel boxen?
Dan zou ik zeggen: alle tussenmuren en tralies er tussenuit slopen, buitendeur open of eruit, looppad maken naar de paddock of wei en klaar is je inloopstal. ;)

das een goed idee!!! +:)+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:23

Caesar schreef:
Toch vind ik het opvallend dat zoveel mensen hier praten over een weide met schuilstal, terwijl wij 1) niet eens een vergunning krijgen en 2

Dat is dus wat ik in een vorige post bedoel.
Belachelijk toch? Dat de overheid daar zo moeilijk over doet?

De eigenaars willen vaak wel, maar dan worden ze dus op de vingers getikt.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:34

Mijn tinker heeft altijd eigenlijk 24/7 buiten gestaan. Nu is het op de huidige stalling niet meer mogelijk... De andere paarden werden binnengezet (zij stond nog als enige buiten) en ze sprong een hek over om bij de anderen te komen. Voor mijn eigen gemoedsrust en die van de staleigenaresse staat ze dus nu alleen s'nachts op stal, en de rest van de dag gezellig bij de andere paarden buiten. Gelukkig was ze gauw gewend aan haar stal.

JustMeDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:37

Mijn paard gaat rond 10 uur smorgens naar buiten en smiddags rond 4 á 5 uur weer naar binnen!
Als het regent staat hij een niet de hele dag buiten, vindt hij ook niet leuk.
In de zomer staat hij 24/7 op het land.
Ik vind die prima hoor.. :)

Neantje

Re: hoeveel moet een paard volgens jullie buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:11

Hoelang moet een paard buiten staan?

24/7 of zoiezo 12/24 !! :D

manjagirl3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:16

ik zelf vind dat een paard gewoon 24/7 buiten kan staan ze kunnen tegen de kou ;)

Lindava1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:28

Zelf heb ik een inloop stal (die wel dicht kan) en een paddock van steen eraan. En als het maar even droog is staan ze in de wei en anders overdag in de bak.
Ik vind dat een paard een beter leven verdient dan 22 uur per dag op stal staan.. Al snap ik wel dat sport rijders ervoor kiezen.. Maar mijn paardjes mogen altijd lekker naar buiten ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:30

Zo veel mogelijk! :))

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:33

mijn fokmerrie staat heel veel buiten, het sportpaard een uur of 6 per dag (in een paddock met 2 vriendjes) en die krijgt 5 x in de week beweging.

ik vind dit zo de beste oplossing,e n denk dat voor beide paarden een bevredigende situatie is, daarnaast heeft ze een ruime stal, met buitenluik en veel te zien.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:38

die van mij loopt 24/7 buiten.
als ik een stalpaard zou hebben, wat ik niet zou doen, zou ik sowieso willen dat ze van 8 tot 5 buiten lopen, daarnaast zou ik dan zelf 'savonds nog zorgen voor beweging (longeren/rijden etc).

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:42

`Wat ik niet snap, is dat "sportpaarden" andere weidegang nodig hebben dan andere paarden.. :+

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:00

Chaos schreef:
`Wat ik niet snap, is dat "sportpaarden" andere weidegang nodig hebben dan andere paarden.. :+

Ja, maar die eten ander gras, dat snap je toch wel? :P :+

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:08

Chaos schreef:

sportpaarden wil ik kort in het haar houden, en bezweet of gewassen in het land zetten vind ik geen optie.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:10

fokfanaat schreef:
Chaos schreef:

sportpaarden wil ik kort in het haar houden, en bezweet of gewassen in het land zetten vind ik geen optie.

Maar dat heeft weinig tot niets te maken met het feit dat ze het buiten aardig zouden redden, als je dit soort eisen niet zou stellen. ;)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:13

ja maar als je hem niet rijdt is het ook geen sportpaard he!

tja heb een paard toch voor mijn plezier, en dan zoek ik voor zijn huisvestiging een goede tussen weg zodat hij tevreden is en het ook goed loopt voor het rijden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:14

Sportpaarden bij mij op stal gaan evenveel naar buiten als de niet sportpaarden. :) Als ze bezweet zijn, of pas gewassen drogen ze ff op op stal, om vervolgens gewoon naar buiten te gaan. :)

En mijn paarden zitten gewoon kort in het haar, ik heb er 2 die ik moet scheren, nou ja, so be it.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:17

tja en 24/7 buiten in de winter komt meestal toch neer op een blubberige paddock, of je ze daar dan echt een plezier mee doet, dag in dag uit.