Een pony alleen op de weide is dat "zielig"?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vinca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:55

ik vind het wel zielig
mijn pony stond ook alleen op een dag stond ze te staren naar een kudde paarden
en toen kon ik het niet meer aanzien
ik heb een shet voor haar gekocht en nu is ze zo blij en ze zijn erg gehecht aan elkaar
als ik jou was zou ik er een shet bij kopen ofzo

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:07

Twiggy2008 schreef:
Lusitana schreef:
Tja, ik ben een van de weinige die zegt dat iemand idd gewoon zo egoïstisch mag zijn dat je bepaald waar je paard staat. Als jij niet wilt dat je paard alleen komt te staan, verkoop je hem toch geowown niet aan die persoon. Houd je je geweten schoon.
Maar voor het paard is de verandering van situatie altijd traumatisch of hij nu weer in een groep komt of niet, hij moet opnieuw beginnen, zich schikken in ene nieuwe situatie.

Twee maanden vechten had ik weet niet hoeveel gebroken benen op kunnen leveren bij wijze van spreke. Ik riskeer dat zelf niet. Kun je ook zeggen dat het egoïstsich van jou is dat je het doorzet omdat jij wil dat hij in de groep moet. Het is maar hoe je het bekijkt.
Het komt toch altijd op hetzelfde neer. Wat wij willen en vinden.
Ik denk trouwens, nogmaals, dat we het niet zo oneens zijn als het misschien lijkt, alleen heb ik meer begrip voor eigenaren die het anders doen dan wat ideaal is of lijkt.
Ik gun iedereen zijn droom (zolang het paard niet lijdt en goed verzorgd wordt, uiteraard) :D

Geen haar op mijn hoofd die er uberhaupt aan denkt om mijn paard te verkopen, aan wie dan ook. ;)
Ik wilde die Shet niet in de groep, dat wilden de eigenaren en de stallingsbaas. Ik ga mijn paard daar echt niet voor weghalen, want die red zich wel. En die Shet ook, want die was assertief genoeg. Dat heet gewoon de rangorde bepalen en als je ziet hoe goed het daarna gekomen is........ Mensen vergissen zich gewoon in hoe het werkt bij paarden. Je moet het even echt de tijd geven en 9 van de 10x duurt het dus niet zo lang als in dit specifieke geval, waarbij we ook te maken hadden met een pony die 22 jaar hengst geweest is. Moet zo'n dier dan maar voor altijd geisoleerd worden? Het was het waard en geen van de paarden heeft er een trauma aan overgehouden. Niet overdrijven.

Ik denk ook niet dat we het zo oneens zijn verder, maar ik heb gewoon minder begrip voor eigenaren die bewust kiezen om hun paard alleen te houden, omdat er 'geen plek' is. Ik zou ook geen konijnen houden, als ik daar de ruimte niet voor had en hetzelfde geldt voor mijn twee katten. Dan was ik er gewoon niet aan begonnen, want ik hoef niet koste wat het kost een dier te hebben, die ik niet kan geven wat het nodig heeft.

Ja hier ben ik het zeker mee eens!

En voor wat betreft groepen, de laatste tijd zijn er redelijk wat wisselingen geweest bij ons op stal. Mensen gingen verhuizen, er kwamen nieuwe mensen bij e.d. De groepsformaties veranderde dus ook steeds, iets wat ik zelf niet ideaal vind, maar ja het zij zo. Gelukkig staan de groepen nu weer vast.
Toch gebeurde er nooit wat spannends, er werd wat heen en weer gerend, klaar, eten. Ook op mijn vorige stal veranderde er regelmatig iets in de kudde, ook nooit een probleem. In al die jaren nog nooit wat spannends meegemaakt, geen gebroken benen of paarden met trauma's ;)

maayke95

Re: Een pony alleen op de weide is dat "zielig"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:44

ik zou er ook veel liever een vriendje bij zetten, een shetje bijvoorbeeld

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:01

kim_bjorn schreef:
En voor wat betreft groepen, de laatste tijd zijn er redelijk wat wisselingen geweest bij ons op stal. Mensen gingen verhuizen, er kwamen nieuwe mensen bij e.d. De groepsformaties veranderde dus ook steeds, iets wat ik zelf niet ideaal vind, maar ja het zij zo.

Maar ja, het zij zo.... Precies wat is hier het verschil tussen beslissen dat een paard alleen staat omdat de eigenaar het wil, of dat er groepen gemaakt moeten worden omdat de eigenaar dat wil? In beide gevallen moet het paard gewoon schikken. ;) Ook vinden jullie het heel gewoon dat paarden maar even door de periode van klappen moeten of dat en paard maar gecastreerd moet worden. Daar moeten ze zich ook maar in schikken. Maar als een paard zich in het alleen zijn schikt, is het niet okee?
Citaat:
In al die jaren nog nooit wat spannends meegemaakt, geen gebroken benen of paarden met trauma's ;)

Verhuizen is een traumatische ervaring. Ik zeg niet dat paarden er een trauma over houden, dat is iets blijvends. Ik zeg dat ze door een trauma gaan.
Het is onderzocht en bewezen dat verhuizen de meeste stress oplevert en dat het 4-6 weken duurt voordat een paard aan zijn nieuwe situatie gewend is, tenzij de bekende verzorger /ruiter meeverhuisd, of bv een dier dat hij uit de oude situatie kende. Dat kan de periode aanmerkelijk verkorten.
Het is dus niet zo dat ze levenslang getraumatiseerd zijn (hoewel dat wel mogelijk is), maar het wordt wel als iets zeer ingrijpends ervaren. Wij stappen daar overheen want we denken dat ze het zo leuk gaan krijgen, maar een paard weet niet waar hij terecht komt en het is in het begin helemaal niet zo leuk.
Ik heb te maken met paarden die op lang transport gaan met ander paarden die ze niet kennen en in een ander land met een ander klimaat terecht komen en in de eerste mails zijn er toch wel bijna altijd tekenen van stress(luchthappen bv) en sommige paarden zijn blijvend veranderd. Los van hoe ze gehouden werden en hoe ze gehouden worden.
Een vriendin van me heeft haar Arabier in Engeland in de haven moeten achterlaten omdat die van stress koliek kreeg en die reisde toch met alle andere paarden die ze had samen. De Arabier is naar haar zus gegaan en is nu oud, maar de overtocht had ze waarschijnlijk nietgehaald, om maar even aan te geven dat we niet te licht over dat soort veranderingen moeten denken.

Ik heb dus wél gebroken benen, peesblessures (van plots draaien) en gapende wonden gezien die nu nog lelijke littekens zijn, met name op de halzen, van bijten en dan de vel draaien.
Toegeven, dat komt minder voor dan dat het met een sisser afloopt, maar als een eigenaar zijn paard er niet aan wil wagen, heb ik daar begrip voor.
Het is onzin om een eigenaar die een paard anders houdt dan we ideaal vinden, te veroordelen.
Ieder heeft zijn eigen motieven om een paard te houden zoals hij het houd.
Ik blijf zeggen, als het paard niet aangeeft ongelukkig te zijn, hoeft zo iemand van mij niet de situatie te veranderen omdat wij vinden dat het niet ideaal is.

Ik heb ook ponies meegemaakt die me achterna springen en met mij mee wilden en helemaal niet in de groep wilden. Moet ik die dan willens en wetens bij die groep houden, tussen hoge hekken met schrikdraad ofzo, want ze gaan het heus wel een keer leuk vinden, dat leventje wat mij zo ideaal lijkt?
Dat staat toch haaks op het beste willen voor je paard en om je paard geven? Asl je pony aangeeft dat ze liever bij jou is in zijn eentje dan in de groep in een wei, wanneer ben je dan de dierenbeul? Als je hem bij jou houdt, of als je hem in de groep plaatst?

(Mijn postst zijn alleen bedoeld om mensen wat verder na te laten denken, en niet om gelijk te krijgen, want er is geen gelijk).

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:06

Er zijn landen waar je een paard niet allen mag houden, dat is 2 of meer of niks.
Ik hoop dat die wet in Ned ook door gaat komen, want ik ben er niet voor een paard alleen te zetten, het zij ten slotte kudde dieren en daar kan geen mens tegen op

101ponypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:46

paarden kunnen zich aanpassen :) in het begin zal het wel moeilijk zijn denkik
maar het hangt ervanaf hoe je paard is als ie het gewoon is ;s x

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:08

midgie schreef:
Er zijn landen waar je een paard niet allen mag houden, dat is 2 of meer of niks.
Ik hoop dat die wet in Ned ook door gaat komen, want ik ben er niet voor een paard alleen te zetten, het zij ten slotte kudde dieren en daar kan geen mens tegen op

Ik heb dus paarden gekend en ken er nog, die mensen boven andere paarden kiezen... Ze bestaan. Moet je die dan ongelukkig (of simpelweg jaloers) maken met een ander paard erbij?
Ben je niet bang dat het dan 1 leuk paard wordt en een paard/pony erbij dat er maar bij moet en dat dus ook niet goed verzorgd en wellicht gehaat wordt?

En het betekent waarschijnlijk ook dat de pensionstallen /weiden/boeren meer gaan profiteren van de situatie want ik neem aan dat je daar wel 1 paard mag hebben omdat er vanzelf een groep is, en de prijzen wel eens konden gaan stijgen...
Wellicht betekent dat weer dat er dan veel paarden weg moeten en dus maar weer moeten verhuizen of naar de slacht worden gestuurd, gut wat geweldig voor de paarden.
De markt stort dan helemaal in.

De landen die die wet hebben, hebben niet zo'n grote paarddichtheid als Nederland. Het is in Nederland bijna onmogelijk dat een paard niet ergens een ander paard ziet, ruikt en hoort.
Dat is niet te vergelijken met landen waar paarden tientallen of honderden kilometers uit elkaar staan.
Ik vind dat wel wat uitmaken.

Ik vind het prima dat men het aanraad, maar een wet, dat lijkt me averechts werken.

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:02

Ik vind het ook echt per paard verschillend,

Ik heb bij die van mij altijd een andere pony gehad, toen pony 1 verkocht werd en het 3 weken duurde voor ik mijn nieuwe pony op kon halen heeft hij drie weken zielig bij het hek gestaan.

Een vriendin van mij had een paard die altijd tussen de koeien liep en een geit als vriendje had, die heeft nooit de intentie geven dat ze zielig was.

Alhoewel ik het persoonlijk altijd wel een heeerlijk gezicht vind als twee paarden samen aan het stoeien en poetsen zijn! Dus als het even kan zou ik zelf altijd een vriendje zoeken voor hem/haar. Maar als het financieel niet mogelijk is zou ik gewoon heel goed op mijn paardje letten! Wat geeft zij zelf aan?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:57

Iedereen sluit compromissen.....

Heb je het eindelijk zover dat je beessies 24/7 naar buiten kunnen, staan ze om 5 uur bij het hek te drammen.
Denk je een leuk maatje te hebben gevonden, slaan ze elkaar de benen kapot.
Heb je een mooie schuilstal, staan ze er nooit in.

Paarden blijven onvoorspelbaar (gelukkig maar). Ik ben het met Lusitana eens dat er niet één goede manier van paarden houden is. Er zijn zoveel zaken die een rol spelen. In de eerste plaats natuurlijk het welzijn van je paard (zij blij, jij blij - toch?). Maar de omstandigheden zijn zo verschillend dat het moeilijk is één lijn te trekken. Als ik mijn (sport)paarden dag en nacht buiten zet, worden ze veel te dik. Op zand zetten doe ik liever niet, omdat ik bang ben dat ze teveel zand gaan eten...dus maar 's nachts op stal. Is ook wel handig als je wilt rijden 's avonds - kan ik niet ontkennen. Onze paarden lopen in zorgvuldig samengestelde koppels, grote groepen durf ik niet aan. Teveel kans op blessures. We hebben één ruin, die loopt alleen (wel naast andere paarden), want hij is nog niet helemaal vergeten dat ie ooit hengst was - en ik heb liever niet dat ie op mijn merries springt.

Alleen de eigenaar kan beslissen waar de grenzen liggen. Kijken naar je paard is in ieder geval erg belangrijk....en een vak op zich. Sommige paarden zijn einzelgangers, anderen kunnen echt niet alleen. Dat moet je wel onderkennen. Het ene paard kan prima zonder aandacht van mensen, de ander kwijnt weg. Als je je eigen paard niet goed kent en teveel compromissen sluit terwille van je eigen mogelijkheden ben je fout bezig. Maar een goede eigenaar ziet wel of z'n paard het naar de zin heeft - ik vrees alleen dat er veel mensen zijn die hun paarden niet goed kennen en teveel verwachten dat het paard zich aanpast aan hun omstandigheden en mogelijkheden.

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:50

Alleen is wel een beetje 'zielig' ,
Al zou er een geitje, schaapje of iets anders bij lopen is het al een heel ander verhaal.

foufer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:56

ik vind dat best zielig eigenlijk. De dieren die ernaast staan kunnen niet in contact met het paard komen. Dus neem er een shetje of ander paardje bij ;) zijn genoeg van die shetjes te vinden op bokt en marktplaats hoor. En trouwens een paard is een kuddedier. Wij hebben ook een pony maar die staat met meerdere shetjes in de wei. omdat we eentje niet genoeg vonden. ;)

wendylover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 09:50

ik vind het niet zielig, hij ziet toch elke dag andere dieren.. het is misschien leuk om soms met een ander paard te gaan rijden. mijn pony staat ook alleen, maar ik ga bijna elke dag met een ander paard rijden.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:16

Ik ben t met Lusitana en kendra eens!!

Als iedereen die hier nog steeds met de opmerking komt,"zet er ff een shetje o.id. bij", eerst maar eens even alle antwoorden leest en niet zomaar ff een opmerking hier neer kwakt! Net of er hier tegen een muur gepraat wordt.... :+

Duidelijk toch dat t per paard verschillend is! En iemand verplichten een 2e paardje te nemen vind ik helemaal van de zotte, zeker als je de situatie niet kent. (financieel bv of t gaat om een paard dat totaal niet met andere paarden overweg kan, of er staan in de directe omgeving andere dieren.....)

Tja kan wel weer een heel verhaal hier neer typen, maar staat allemaal al in de antwoorden hierboven, maar LEES ze dan ook ff s.v.p.!

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 16:01

Famke160301 schreef:
Ik ben t met Lusitana en kendra eens!!

Als iedereen die hier nog steeds met de opmerking komt,"zet er ff een shetje o.id. bij", eerst maar eens even alle antwoorden leest en niet zomaar ff een opmerking hier neer kwakt! Net of er hier tegen een muur gepraat wordt.... :+

Duidelijk toch dat t per paard verschillend is! En iemand verplichten een 2e paardje te nemen vind ik helemaal van de zotte, zeker als je de situatie niet kent. (financieel bv of t gaat om een paard dat totaal niet met andere paarden overweg kan, of er staan in de directe omgeving andere dieren.....)

Tja kan wel weer een heel verhaal hier neer typen, maar staat allemaal al in de antwoorden hierboven, maar LEES ze dan ook ff s.v.p.!

Je hebt zeker gelijk, mensen moeten even de moeite nemen om te lezen wat er al geschreven is, anders heeft dit weinig zin;)

Aaan de andere kant: wanneer je een vraag stelt op 't forum krijg je veel diverse antwoorden. Blijkbaar weet je zelf het antwoord niet anders stel je de vraag niet toch? Ik zou deze vraag nooit gesteld hebben namelijk. Ik ken mijn eigen paard, zijn verleden van jaren alleen staan en het antwoord zou in zijn geval JA DAT IS ZIELIG zijn ;) Ik ken hem goed genoeg.

Niemand verplicht hier mensen tot iets, je stelt een vraag en je krijgt antwoord, ook antwoorden die je niet bevallen. Zo werkt dat met vragen stellen!

Volgensmij zijn wij er allemaal drukker mee dan TS :D heb ik het idee ;)

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 16:16

:P onse pony staat samen met 1 geit in de achtertuin, en ze krijgt super veel aandacht, ik vind het niet zielig hoowr,
die 2 van ons zijn on af scheidelijk

lovedonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 17:42

soms,
als een pony niet met ander kan is het niet anders!
of als het anders te weinig gras krijgt en de andere te veel

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:22

kim_bjorn schreef:
Volgensmij zijn wij er allemaal drukker mee dan TS :D heb ik het idee ;)

Ja, je hebt helemaal gelijk de ts is niet meer te bekennen :D

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:38

Mijne heeft altijd in een kudde gestaan en nu staat ze alleen. Ze is nu een stuk vrolijker en rent en springt zelfs door de wei heen, dat deed ze eerder nooit. Er staan schapen en koeien naast haar, dus zo alleen is ze ook nogn iet.

micatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:05

Na heel lang nadenken heb ik ook besloten om mijn paard in een aparte weide te zetten. Ik vond dit erg moeilijk maar in mijn ogen de enige oplossing. mijn paard kent binnen een kudde namelijk (nog) geen grenzen en dit heeft al twee keer geleid tot botbreuken wat hem bijna fataal is geworden. na maandelange stalrust is hij eindelijk goed en mag hij alles weer. hij is nu heel gelukkig in zijn wei en heeft contact met de buren op stal en over het hek. dit is zoveel minder zielig dan de in totaal 1 jaar op zijn hok moeten blijven!
En misschien ook egoistisch van mij; maar ik wil mijn paard nu eens heel houden en hem gebruiken waar ik hem voor heb;namelijk rijden!

xxirisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:14

Al is het maar een geitje of een ezel, of een schaap dan heeft ie toch al gezelschap? Al zijn paarden wel leuker voor je paard.

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:45

CoRiNa1983 schreef:
kijk naar je paard en luister niet naar kritieken van andere,

als jij naar je paard kijkt wat zie je dan een gelukkig paard? eet goed ziet er goed gezond uit, of een ongelukkig paard? eet slecht slecht in vacht humeurig.....

ik vind dat paarden en pony's prima alleen kunnen staan mijn vroeger pony heeft ook jaren alleen gestaan en vond het prima naast hem wat geitjes schaapjes en de hond lag vaak bij hem in de wei hij was echt heel gelukkig, pony van me vriendin stond ook eerst alleen die was echt ongelukkig alleen die at slecht doffe vacht enz, die heeft een maatje erbij gekregen en fleurde er helemaal van op.

dus mijnmening is kijk bnaar je paard dat is het enige waar je goed aan doet.

Idd dat vind ik ook dat je naar je eigen paard moet kijken..

toch heb ik liever zelf altijd dat mijn paard met iemand is, ivm met knabbelen en spelen.
en een paard wil naar mijn mening graag soort genoten maar een geit of koe is ook goed.
op stal bij mij staat een paard met een geit dat zijn samen de dikste vrienden.!

obusdebobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:51

Ja het is zielig! Een paard hoort in een kudde spelen, ruzie maken, groomen.
Zo houdt je het beestje lichamelijk en geestelijk gezond.
Gelukkig staat ie wel in de buurt met andere beestjes maar het is geen vervanging van een maatje.
Zijn vast wel andere paardjes in de buurt die ook alleen staan, kunnen ze gezellig samen. Alle twee blij!

obusdebobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:57

Nee heb niet alles gelezen ja zal wel hetzelfde antwoord zijn als velen voor mij en dat hoop ik ook!
Paarden moeten naar buiten en in kuddes of twee aan twee als het niet anders kan.
Hoop echt dat binnenkort de grote stallen waarbij het paard 23 uur in de box staat en niet mag spelen met een maatje verboden.
Dat is echt dierenmishandeling als je het mij vraagt.
Zo ik heb gezegd :-) en was weer een nuttig berichtje.
Misschien moeten we een forum opstarten voor zielige paardjes, idee?

obusdebobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:58

Nee heb niet alles gelezen ja zal wel hetzelfde antwoord zijn als velen voor mij en dat hoop ik ook!
Paarden moeten naar buiten en in kuddes of twee aan twee als het niet anders kan.
Hoop echt dat binnenkort de grote stallen waarbij het paard 23 uur in de box staat en niet mag spelen met een maatje verboden worden.
Dat is echt dierenmishandeling als je het mij vraagt.
Zo ik heb gezegd :-) en was weer een nuttig berichtje.
Misschien moeten we een forum opstarten voor zielige paardjes, idee?

Sylvia_muis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:10

Ik vind toch echt dat een paard niet in zijn eentje hoort te staan.
Een schaap, geit of ander beest is ook geen vervanging voor een echte soortgenoot.
Paarden horen hun normale gedrag uit te kunnen voeren, hierbij denk ik aan het krabbelen bij elkaar en normaal communiceren. Dit kan een paard met een schaap niet, wat in mijn ogen genoeg zegt dat een schaap geen vervanging is voor een echt paardenmaatje.

Ik heb uit noodzaak (het feit dat zijn weidemaatjes van het land af waren gezet omdat de huur niet betaald werd) een maand lang mijn shetlander alleen moeten stallen, deze maand heeft bij mij genoeg gezegt. Nooit meer een paard alleen.

Alhoewel er vast wel uitzonderingen zullen zijn (aggresiviteit naar andere paarden), ben ik van mening dat je niet aan een paard moet beginnen als je hem geen ander paard als gezelschap kunt geven.