Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Twiggy2008 schreef:Lusitana schreef:Tja, ik ben een van de weinige die zegt dat iemand idd gewoon zo egoïstisch mag zijn dat je bepaald waar je paard staat. Als jij niet wilt dat je paard alleen komt te staan, verkoop je hem toch geowown niet aan die persoon. Houd je je geweten schoon.
Maar voor het paard is de verandering van situatie altijd traumatisch of hij nu weer in een groep komt of niet, hij moet opnieuw beginnen, zich schikken in ene nieuwe situatie.
Twee maanden vechten had ik weet niet hoeveel gebroken benen op kunnen leveren bij wijze van spreke. Ik riskeer dat zelf niet. Kun je ook zeggen dat het egoïstsich van jou is dat je het doorzet omdat jij wil dat hij in de groep moet. Het is maar hoe je het bekijkt.
Het komt toch altijd op hetzelfde neer. Wat wij willen en vinden.
Ik denk trouwens, nogmaals, dat we het niet zo oneens zijn als het misschien lijkt, alleen heb ik meer begrip voor eigenaren die het anders doen dan wat ideaal is of lijkt.
Ik gun iedereen zijn droom (zolang het paard niet lijdt en goed verzorgd wordt, uiteraard)
Geen haar op mijn hoofd die er uberhaupt aan denkt om mijn paard te verkopen, aan wie dan ook.![]()
Ik wilde die Shet niet in de groep, dat wilden de eigenaren en de stallingsbaas. Ik ga mijn paard daar echt niet voor weghalen, want die red zich wel. En die Shet ook, want die was assertief genoeg. Dat heet gewoon de rangorde bepalen en als je ziet hoe goed het daarna gekomen is........ Mensen vergissen zich gewoon in hoe het werkt bij paarden. Je moet het even echt de tijd geven en 9 van de 10x duurt het dus niet zo lang als in dit specifieke geval, waarbij we ook te maken hadden met een pony die 22 jaar hengst geweest is. Moet zo'n dier dan maar voor altijd geisoleerd worden? Het was het waard en geen van de paarden heeft er een trauma aan overgehouden. Niet overdrijven.
Ik denk ook niet dat we het zo oneens zijn verder, maar ik heb gewoon minder begrip voor eigenaren die bewust kiezen om hun paard alleen te houden, omdat er 'geen plek' is. Ik zou ook geen konijnen houden, als ik daar de ruimte niet voor had en hetzelfde geldt voor mijn twee katten. Dan was ik er gewoon niet aan begonnen, want ik hoef niet koste wat het kost een dier te hebben, die ik niet kan geven wat het nodig heeft.
kim_bjorn schreef:En voor wat betreft groepen, de laatste tijd zijn er redelijk wat wisselingen geweest bij ons op stal. Mensen gingen verhuizen, er kwamen nieuwe mensen bij e.d. De groepsformaties veranderde dus ook steeds, iets wat ik zelf niet ideaal vind, maar ja het zij zo.
Citaat:In al die jaren nog nooit wat spannends meegemaakt, geen gebroken benen of paarden met trauma's
midgie schreef:Er zijn landen waar je een paard niet allen mag houden, dat is 2 of meer of niks.
Ik hoop dat die wet in Ned ook door gaat komen, want ik ben er niet voor een paard alleen te zetten, het zij ten slotte kudde dieren en daar kan geen mens tegen op
Famke160301 schreef:Ik ben t met Lusitana en kendra eens!!
Als iedereen die hier nog steeds met de opmerking komt,"zet er ff een shetje o.id. bij", eerst maar eens even alle antwoorden leest en niet zomaar ff een opmerking hier neer kwakt! Net of er hier tegen een muur gepraat wordt....![]()
Duidelijk toch dat t per paard verschillend is! En iemand verplichten een 2e paardje te nemen vind ik helemaal van de zotte, zeker als je de situatie niet kent. (financieel bv of t gaat om een paard dat totaal niet met andere paarden overweg kan, of er staan in de directe omgeving andere dieren.....)
Tja kan wel weer een heel verhaal hier neer typen, maar staat allemaal al in de antwoorden hierboven, maar LEES ze dan ook ff s.v.p.!
CoRiNa1983 schreef:kijk naar je paard en luister niet naar kritieken van andere,
als jij naar je paard kijkt wat zie je dan een gelukkig paard? eet goed ziet er goed gezond uit, of een ongelukkig paard? eet slecht slecht in vacht humeurig.....
ik vind dat paarden en pony's prima alleen kunnen staan mijn vroeger pony heeft ook jaren alleen gestaan en vond het prima naast hem wat geitjes schaapjes en de hond lag vaak bij hem in de wei hij was echt heel gelukkig, pony van me vriendin stond ook eerst alleen die was echt ongelukkig alleen die at slecht doffe vacht enz, die heeft een maatje erbij gekregen en fleurde er helemaal van op.
dus mijnmening is kijk bnaar je paard dat is het enige waar je goed aan doet.