Wie heeft er al nieuw hooi/kuil gekocht? dit jaar schaars!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Re: Wie heeft er al nieuw hooi/kuil gekocht? dit jaar schaars!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:10

Wij laten altijd onze kuilen voor het melkvee bemonsteren.
Zo langzamerhand weet je wel wat een goede kuil is en wat niet.

Geef in ieder geval wel aan dat je het laat bemonsteren voor paarden, daar gelden nl hele andere streefwaarden.

Hiereen voorbeeldje van een kuilanalyse.
Zo kun je ook zien dat erachter staat hoe het met het product gesteld is tov andere kuilen en de streefwaarden.

http://www.altic.nl/pdf/ruwvoer%20voorbeeld.pdf

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:08

annastasia schreef:
Wij laten altijd onze kuilen voor het melkvee bemonsteren.
Zo langzamerhand weet je wel wat een goede kuil is en wat niet.

Geef in ieder geval wel aan dat je het laat bemonsteren voor paarden, daar gelden nl hele andere streefwaarden.

Hiereen voorbeeldje van een kuilanalyse.
Zo kun je ook zien dat erachter staat hoe het met het product gesteld is tov andere kuilen en de streefwaarden.

http://www.altic.nl/pdf/ruwvoer%20voorbeeld.pdf

Bedankt voor deze info
Volgens mij is dit vrij goede voordroog voor paarden
niet te zuur
Qua suikers aan de ondergrens
Qua magnesium aan de bovengrens en calcium weer wat lager
Verder ook voldoende selenium

@Maris
Het voordroog kan nu nog niet bemonsterd worden
Het moet eerst ongeveer 4/6 weken fermenteren (rijpen) en er is pas 1 week om 8-)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:10

duits kruidenhooi kost nu ook al 5 euro/baaltje in Soest.
Volgens de winkel ook door de droogte en de prijzen gaan nog meer stijgen komende tijd volgens hen :oo

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:19

Wel een erg interessant topic zeg. :j
De analyse die hier boven als voorbeeld gegeven wordt, is dat voor paarden? Nee toch?

Dus met 1 grote baal voordroog/kuil doe je ongeveer 1 maand voor 1 paard. Natuurlijk wel aan meerdere paarden tegelijk voeren, maar voor een berekening alles per paard per maand. :D

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:56

Ik zou die kuil zo op het gezicht niet aan m'n paarden gaan voeren.
Het is toch nog een vrij zure kuil.
Met toch een behoorlijk gehalte aan energie.
Voor paarden veel te nat.
En bevat ook nog eens vrij veel zwavel.

Deze kuil is bemonsterd voor koeien, omdat dat het meeste wordt gedaan.
Daarom altijd melden dat het om paarden gaat.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:44

Wij wonen in de Achterhoek en hebben een melkveebedrijf. De 1e snede is er goed afgekomen, de 2e snede was nog beter. De droogte duurt hier al heel erg lang. Vanaf de 1e week april (handig te onthouden, want toen begonnen ze met de stalbouw en lag alles open) heeft het niet meer "normaal" geregend. 12 en 14 Juli zijn er 2 gigantische stortbuien geweest met windhozen en gisteren heeft het weer 15 mm geregend. Al met al natuurlijk veel te weinig. Wij hebben hooi aangekocht uit Duitsland, 40 ronde balen in plastic voor de zekerheid. We verwachten zelf niet meer te kunnen hooien dit jaar, want de mestkelders stijgen ook gestaag en ik wil het land niet te zwaar bemest hebben voor hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:26

Suffie wat kostte jouw ronde balen vanuit Duitsland?

Heeft iemand een idee hoeveel balen hooi er op een vrachtwagen gaan die vanuit Duitsland komen?

Ik ben mensen uit mijn buurt aan het verzamelen om samen een partij hooi uit Duitsland te laten komen. Moet dus weten hoeveel ton/balen hooi er op gaan, wat het gaat kosten, adressen.

Mensen een idee waar ik kan informeren?

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:35

Ik haal altijd hooi bij mijn oom, die heeft een manege. Maar hij heeft een maand geleden hooi laten komen en moest 170 euro per ton betalen en vorig jaar 120 euro per ton, dus nogal een verschil. Gezien de droogte hier zal het niet goedkoper worden, normaal kunnen wij 2 keer flink hooien (gras in bloei), maar nu is het nog maar de vraag of we nog een keer kunnen hooien, het gras begint nu te groeien, maar over een maand zijn de zonuren per dag al flink minder, waardoor het hooi moeilijker droog wordt.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:21

Pff.
Wat ik zie op Marktplaats bevalt mij weinig. Normaal rond deze tijd kun je overal hooi kopen. Nu in de straal van 25km misschien op 6 plaatsen waar je voorheen op minimaal 4 pagina's keuze had.

Heb gelukkig een 15 grote pakken hooi gereserveerd en wat ingepakt hooi voor de winter.
Wat ook niet onbelangrijk is ze worden voor dezelfde prijs geleverd en opgeslagen.

Denk dat ze minder hooi hebben of de mensen zijn aan het hamsteren. :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:25

@russel: dat is natuurlijk heel afhankelijk met wat voor wagen ze rijden; trailer of motor/hanger kombi. Bel eens een 'grote' fourageur die landelijk rijdt en vraag het :D

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:25

eldango schreef:
Pff.
Wat ik zie op Marktplaats bevalt mij weinig. Normaal rond deze tijd kun je overal hooi kopen. Nu in de straal van 25km misschien op 6 plaatsen waar je voorheen op minimaal 4 pagina's keuze had.

Dat was mij ook al opgevallen
In het westen van het land bieden ze al helemaal niets aan..

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:30

Ligt inderdaad ook aan de verpakking, vierkante balen stapelen nou eenmaal beter dan ronde :P

Kan denk ik sowieso geen kwaad om bij meerdere handelaren een prijs op te vragen toch? Als je een fourage handelaar als tussenpersoon hebt, kost het wellicht iets meer, maar hoef je ook niet te gaan zoeken naar handelaren. Bij een kleinere fourage handel krijgt je wel wat meer service is mijn ervaring.

Hoorde van de week dat er nu ook al een zoektocht is gestart naar stro.

willyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:30

Boer waarbij ik met mijn ene paardje sta zegt toch 4 maanden achter te lopen,eerst door de sneeuw en daarna vanwege de droogte. Ook in de kwelder waar mijn andere staan staat erg weinig gras. Ben benieuwd hoeveel ik moet betalen. Heb altijd kleine pakjes hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:59

Het stro groeit hier geweldig, dat zal geen probleem zijn.

Colga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:56

@Russel Ik heb ooit eens een vrachtwagen via van Kemenade laten komen, daar zaten ongeveer 350 baaltjes op. Het afladen was wel veel werk ;) Je betaaldt bij hem per kilo en niet per baaltje.
Ik heb nu net 100 baaltjes Duits kruidenhooi besteld, meer kan ik echt niet kwijt.....

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:59

Volgens mij valt het ook wel mee, wij hebben dit jaar een super goed jaar qua hooi. En de 2e snee komt over een paar week weer (als het weer het toelaat)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 15:41

ben vandaag bij de voerboer hier geweest en daar betaal je nog steeds hetzelfde voor een flinke baal hooi en die weten niks over prijs stijgingen door schaarste!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 16:40

@Russel: 2 maanden geleden moesten we 25 euro per baal betalen en nu hadden ze geleverd en waren ze ineens 35 euro. Daar trapten wij dus niet in, dus we hebben de hele partij nu voor 30 euro per baal. Deze zijn gebracht met de trekker, wij wonen 200 meter van de Duitse grens.

Toen wij het afgelopen weekend in Miesbach waren, tegen de Oosterijkse grens, vroeg ik daar bij een boer heel brutaal naar de prijs van zijn ronde balen echt kruidenhooi uit de bergen. Ik mocht ze direct van hem overnemen voor 10 euro per baal. Kun je zien hoeveel winst er wordt gemaakt in de tussenhanden bij hooi dat uit Duitsland wordt gehaald.

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:10

suffie schreef:
@Russel: 2 maanden geleden moesten we 25 euro per baal betalen en nu hadden ze geleverd en waren ze ineens 35 euro. Daar trapten wij dus niet in, dus we hebben de hele partij nu voor 30 euro per baal. Deze zijn gebracht met de trekker, wij wonen 200 meter van de Duitse grens.

Toen wij het afgelopen weekend in Miesbach waren, tegen de Oosterijkse grens, vroeg ik daar bij een boer heel brutaal naar de prijs van zijn ronde balen echt kruidenhooi uit de bergen. Ik mocht ze direct van hem overnemen voor 10 euro per baal. Kun je zien hoeveel winst er wordt gemaakt in de tussenhanden bij hooi dat uit Duitsland wordt gehaald.

Nou haal van de winst eerst de kosten maar eens af.
De balen lopen niet uit zichzelf naar Nederland, de vrachtwagens moeten ook betaald/onderhouden worden etc. Dat is de grootste kostenpost. Plus als je de klanten continue wil leveren, zul je ook een opslag moeten hebben. Bij de fourage handel die ik ken, was de vrachtwagen overleden, moest wel even 40.000 euries voor een andere neerleggen.

Maar goed de prijzen verschillen wel enorm en ook de verkrijgbaarheid en hoe het gras groeit...

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:12

Gras/hooi dat loopt lijkt me ook niet gezond voor de paarden :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:19

Hoe dan ook, biggggggggg bussines dat hooi!

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 19:26

eldango schreef:

_O-

rapido schreef:
Hoe dan ook, biggggggggg bussines dat hooi!

Yep! Kopen in het oosten en verkopen in het westen is nog het meest lucratief!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:14

Nou de benzineprijs nog naar beneden (of diesel) en de manuren ook ;)

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:15

eldango schreef:

Is wel een manier om de paarden swinters bezig te houden. :D

hier is het hooi ook schaars hoor ik al. Gelukkig heb ik dit jaar ruimte om genoeg hooi op te slaan.

Vorig jaar heb ik mijn hooi onder dekzijlen opgeslagen. Wel op houten pallets zodat ze niet op de grond lagen daar ook weer dekzijl over. Ging super. Heb zo vorig jaar 200 baal hooi opgeslagen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:18

@mhollander : en je hebt er geen schimmel onder gekregen ?? Waar stonden de pallets op?? Gras, beton oid ??