Hoelang paard buiten ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:46

Ik begrijp het ook niet hoor dat mensen niet naar stal gaan vanwege het weer. Ik heb er vanmorgen 2,5 uur overgedaan om op stal te komen, en 2 uur om weer terug te komen. Niet met de auto maar met fiets en ov. Nergens gestrooid dus ploeteren.Het was niet leuk, maar daar kan mn paard niks aan doen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:47

mijn paard komt normaal bijna 8 uur buiten.. nu afgelope week omdat ik ziek was was dat maar 5 uur ongeveer.. gistere heeft ze ook ongeveer maar 4 uurtes butien gestaan.. vandaag heeft ze onegeveer 15 min in de buitenbak gestaan.. al was het maar dat ze weet waarom ze niet naar buiten kon.. ( mijn paard is nogal lom en verwond zichzelf erg snel als ze gek gaat lopen doen ) verder heb ik ze het liefst zo lang mogenlijk buiten.. en als het morge overdag niet sneeuwt gaat ze morge ook weer gewoon de wei op.. :P

ik vind een paard wat gewent is om met dit weer buiten te komen is meestal voorzichtiger en zullen dus ook niet te gek gaan doen..
maar vandaag vond ik het gewoon echt te erg sneeuwen.. helemaal omdat ze geen maar dan ook echt gen beschutting heeft in de wei.. en dan ben ik vandaag wel 2 keer geweest 1e keer om waterbak bij te vullen en hooi geven en toenet nog een keer om weer waterbak te controleren en hooi en brokke te geven...
het liefst gooide ik der gewoon naar buiten maar ik vind het nu niet fair tegenover het paard omdat ze geen beschutting heeft en als enigste buiten zou staan dan..

ik zou ook echt alles hebben gedaan om bij het paard te komen.. vanmiddag was de sneeuw hier zo dik dat de auto 2 keer af sloeg eerdat hij weg kwam.. :( :P

tinkerSophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:48

Sophia staat 24/7 buiten, en ga er alsnog elke dag heen, vandaag vastgezeten en geglibberd.. maar ik moest weten of ze nog warm en droog was onder de deken.. zelf geeft ze zeer weinig om de sneeuw.. en ik moet eerlijkz eggen dat ik het leuk vind dat geglibber :D expres aan de handrem trekken enzo.. maar ik vind dat paarden gewoon buiten moetn staan.. en losgooien in de binnenbak krijgen ze geen frisse lucht van. .in de natuur zijn ze ook buiten....

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:49

[
nou sorry hoor, dat doe ik dus wel! Dan werk ik vanuit huis, of neem een vrije dag. Nu is mijn werk niet in een natuurgebied, maar snelweg en stukje bebouwde kom wat goed te doen is, dus is die vraagstelling hier niet aan de orde.[/quote]

ik laat mijn werk ook niet in de steek. Als je leest zeg ik dat ik of vanuit huis werk, of in overleg een vrije dag neem.

Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt mijn werk in de steek te laten.Vanochtend toen ik naar mijn werk ging was er nog nergens gestrooid dus langzaam rijden. Maar waarschijnlijk is dat een mentaliteitsverschil....[/quote]

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:49

Bij ons is het op het terrein wel redelijk te doen.
vandaag met de sneeuwbuien heb ik de stallen opengegooid en moeste ze het doen met een kleiner stukje land. hooi in de stal EN op het land.
eigen keuze dus, wat ik belangrijk vind gezien mijn paard ook geschoren is :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:50

barbara28 schreef:
daarom gaan ze bij ons dus ook niet de paddock aan, de pensionhouder vindt het onverantwoord om van de stallen naar de paddocks te lopen. Het is echt een ijsbaan om stal en ik ben als de dood dat hij uitglijd. Daarom doet hij ze in groepjes om en om in de binnenbak. Wij hebben 4 groepjes en maar 1 binnenbakje, dus moeten ze het met een uurtje binnenbak doen. heel sneu, maar ik vind het super dat hij er in ieder geval nog voor zorgt dat ze even buiten komen, op veel maneges en stallen hier in de omgeving komen de paarden helemaal niet buiten.

Niet persoonlijk naar jou bedoeld maar wel naar je pensioneigenaar...
als die zorgt voor een goede service op zijn stal dan maakt ie paadjes aan naar de paddocks

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:51

Ik moet wel zeggen, dat toen mijn pony's op pension stonden ze met zulk weer ook niet naar buiten gingen, normaal gesproken de hele dag dus wat ik eerder aangaf. Maar met zulke gladheid op het terrein is het niet verantwoord. Er is al een keer een paard onderuit gegaan.

Corellaa

Re: Hoelang paard buiten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:52

sneeuwvrij maken van stal naar land/paddock en regelmatig strooien met GOED zout en dan is het probleem van glijden opgelost ;)

Op t land of in de paddock let je paard heus wel op zn eigen voeten.

Al hoewel ondekte ik vandaag wel een klein wondje op zn been, tja thats life :)

tinkerSophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:53

ik sta ook bij een pension, en ze staat gewoon buiten.. en ze is geschoren..

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:54

bij ons zijn de paarden er vandaag ook niet uitgeweest. ik was vanochtend nog op tijd om te rijden
maar daarna was het geen doen meer...
paarden flink veel ruwvoer gegeven en tja dan maar een dagje binnen staan

waarom hier de paarden met sneeuw niet meer de weides opgaan? vorig jaar 2 paarden geblesseerd van
geraakt, flink onderuit gegaan en heeft paar maanden geduurd voordat dat weer helemaal over was....

en over dat je kost wat kost naar je paard gaat: als je alles zelf moet doen vind ik dat ook normaal. maar wanneer je
paard gevoerd wordt en er gegeken wordt of hij kan beschikken over water, zie ik niet in waarom je met dit weer over gevaarlijke
wegen moet gaan rijden? eigen veiligheid gaat toch echt boven alles hoor!
en dan heel rustig rijden? ik glibberde vanmiddag met 10 km/u nog alle kanten op :7

edit: glibberde heeft 2 D's :+
Laatst bijgewerkt door flora op 20-12-09 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:55

ikdoemaarwat schreef:
barbara28 schreef:
daarom gaan ze bij ons dus ook niet de paddock aan, de pensionhouder vindt het onverantwoord om van de stallen naar de paddocks te lopen. Het is echt een ijsbaan om stal en ik ben als de dood dat hij uitglijd. Daarom doet hij ze in groepjes om en om in de binnenbak. Wij hebben 4 groepjes en maar 1 binnenbakje, dus moeten ze het met een uurtje binnenbak doen. heel sneu, maar ik vind het super dat hij er in ieder geval nog voor zorgt dat ze even buiten komen, op veel maneges en stallen hier in de omgeving komen de paarden helemaal niet buiten.

Niet persoonlijk naar jou bedoeld maar wel naar je pensioneigenaar...
als die zorgt voor een goede service op zijn stal dan maakt ie paadjes aan naar de paddocks

dat ben ik dan weer wel met je eens. Hij had moeten strooien op tijd, dan was het terrein geen ijsbaan geworden. Maar aangezien dat nu wel zo is, moet ik een keuze maken. En aangezien mijn paard net als bij jullie hoofdprioriteit is, kies ik er voor om hem niet over het terrein te laten nu. Hij moet het dus met binnenbakje doen. Verder is mijn paard alles voor me, maar ten eerste is mijn eigen leven met net iets meer waard dan mijn paard en ten tweede vind ik juist omdat ik de verantwoording heb voor een paard, ik geen onnodige risico's moet nemen. En er met dit weer in deze regio op uit gaan, is naar mijn mening onverantwoord.

Verder wordt er voor morgen dooi voorspelt, dus morgenochtend ga ik samen met twee stalgenootjes proberen naar stal te komen, mits het gaat dooien en niet alles weer op gaat vriezen.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:59

Corellaa schreef:
sneeuwvrij maken van stal naar land/paddock en regelmatig strooien met GOED zout en dan is het probleem van glijden opgelost ;)

Op t land of in de paddock let je paard heus wel op zn eigen voeten.

Al hoewel ondekte ik vandaag wel een klein wondje op zn been, tja thats life :)

Mijn paard staat de hele dag (normaal gesproken dan) in een kudde buiten. Je moet eens weten hoe gehavend hij soms is. Laatst miste hij een heel stuk boven bij zijn staart, tanden stonden er nog in, geen probleem vind ik ,dat hoort erbij als ze de hele dag buiten staan in kudde. Verder let mijn paard wel op zijn eigen voeten in de paddock, maar het kan gewoon makkelijk mis gaan, ze hoeven maar even te gaan rennen en uitglijden en mis.. En dan nog de weg naar de paddock toe...de eigenaar had moeten strooien, daar ben ik het mee eens, maar dat is niet gebeurd, dus dan moet je een keus maken. En dan laat ik mijn paard liever binnen.

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:02

Die van ons komt in de zomer, voor- en najaar redelijk lang buiten van een uur of 10 tot n uur of 7. Als het echt warm is blijft hij 'snachts ook buiten.
Toen het heel nat was kwam hij alleen in de bak of in een kleine 'opgeofferde' blubber wei, en dan ong 2-3 uurtjes per dag.
Op het moment is het kei- en kei hard en de bak is zo ongelijk dat je er slecht in kunt lopen :( en erg liggen grote plassen in die nu helemaal ijs zijn. De stalhoudster wil 'm nu niet buiten zetten, ze is bang voor blessures. Heb al aangegeven dat ik toch echt liever heb dat ie buiten komt, maar begrijp haar wel.
Dus ik ga elke dag eerst een half uur met m wandelen zodat het 'gekke' eraf is en daarna zet ik m in de bak. Nadeel is dat het dan pikkedonker is en op de wegen in de buurt van stal wordt niet gestrooid, levensgevaarlijk...
Ik weet dat dit absoluut niet goed is... Ik baal er ook van. Ik heb alleen binnen een straal van 20 km nog geen stal kunnen vinden met de combinatie: volpension, goed voeren, weidegang, rijbak (buiten is goed genoeg), en daarnaast ook betaalbaar is.

tinkerSophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:05

waar woon je..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:08

flora schreef:
en over dat je kost wat kost naar je paard gaat: als je alles zelf moet doen vind ik dat ook normaal. maar wanneer je
paard gevoerd wordt en er gegeken wordt of hij kan beschikken over water, zie ik niet in waarom je met dit weer over gevaarlijke
wegen moet gaan rijden? eigen veiligheid gaat toch echt boven alles hoor!
en dan heel rustig rijden? ik glibberde vanmiddag met 10 km/u nog alle kanten op :7

edit: glibberde heeft 2 D's :+

verklaar mij dan maar voor gek :+
als ik bel dan voert de staleigenaar en kijkt hij de waterbakken na
maar loszetten doet ie niet voor me :n
hij doet dat pas als hij geruint is :+
tja dikke pech voor mij :P

ja en ik wil koste wat kost dat hij buiten komt :j
als ik hem binnen hou en dan van de week pas naar buiten gooi dan gaat hij juist rennen en meer risico's op blessure's lopen dan dat hij er dagelijks de hele middag uitkomt
en misschien denk ik wel nuchte hoor :o
hij is fjord x haflinger, en in die landen is het nog veel erger!

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:11

Vandaag hield ik mn hart ook vast.. ze gingen 2 uur later naar buiten dan gebruikelijk, dan zijn ze gelijk heel anders in der koppies (drukker, speelser en dus onoplettender)

Nee gewoon buitenuit!
en als je staleigenaar aan t begin van de sneeuwval de tijd niet had om de paden sneeuwvrij te maken, had je met een (aantal) stalgenoot(jes) toch aan de slag kunnen gaan?

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:13

bij ons stonden de paarden heel rustig, niet ongeduldig niks dat ze niet naar buiten konden...

ach, zijn ze gewend ;) grapje

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:15

tinkerSophia schreef:
waar woon je..

Ik woon in Z-limburg

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:15

Dan heb jij fijnere paarden dan ik :))

Hier braken ze de toko al af namelijk :+

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:17

normaal staan paarden van 8-8 buiten
nu gaan ze sochtends uurtje of wat naar buiten en savonds nog uurtje of 2
als ik moet werken is het sochtends wat korter en als ik vrij ben wat langer.
ga koste wat het kost naar stal elke ochtend en avond. dit omdat ik alles zelf moet doen ga ik niet hebben ze dus geen eten en kunnen ze niet naar buiten

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:18

haha blijkbaar wel ja :+

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:19

ikke20 schreef:
normaal staan paarden van 8-8 buiten
nu gaan ze sochtends uurtje of wat naar buiten en savonds nog uurtje of 2
als ik moet werken is het sochtends wat korter en als ik vrij ben wat langer.
ga koste wat het kost naar stal elke ochtend en avond. dit omdat ik alles zelf moet doen ga ik niet hebben ze dus geen eten en kunnen ze niet naar buiten

dat vind ik dan alweer heel ander verhaal, dan zou ik ook met alle geweld naar stal gaan...

tinkerSophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:20

dat is uit de richting, ahah ken ik je niet helpen.. met een leuke stal...

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:23

Mijne komt ongeveer een uur per dag buiten.
Veelste weinig maar het kan helaas niet anders.
In de zomer wel dag en nacht!

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:24

Haha, ok jammer want ik mezelf ook niet. Ik zoek heel wat af.
Vroeger woonde ik op een manege. Dat was ideaal, nu zijn we in 2 jaar al wat stalletjes af geweest. Overal was wel iets niet goed, slecht voeren, nooit kunnen rijden, bemoeizuchtige stalhouders en dat soort dingen. Probleempje wat ook nog speelt is dat ie 1.83 is en enorm eenkennig. Enne hij sjeest met vreemden als een idioot de stal in, heeft een trauma met staldeuren. Met bekenden is dat geen probleem, maar stalhouders blijken af en toe geen doorgewinterde paardenmensen te zijn.