Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:42

Jullie scheren nu wel iedereen over een kam vind ik. Een iemand die voor veel weidegang is, zegt iets over een boek. Wil wederom niet zeggen dat andere ook niet naar hun paard kijken.

Trouwens ik pluk mijn pony uit de wei, geef een pluk hooi tijdens het poetsen en klim erop. Ze heeft er zo geen last van. Wel als ze eens ontsnapt naar de volle wei, dan merk ik dat ze sloom is en puft, dan laat ik haar idd ook staan voordat ik erop klim :) En waar komt dat trappen vandaan?

Kijk ik heb er geen probleem mee hoe jij je paard houd, maar ik voel me indirect ook niet echt gerespecteerd nu, omdat jullie dus alle mensen die hun paard wel buiten zetten over een kam scheren. Tenminste zo komt het wel over.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:43

capopjekop schreef:
Jullie scheren nu wel iedereen over een kam vind ik. Een iemand die voor veel weidegang is, zegt iets over een boek. Wil wederom niet zeggen dat andere ook niet naar hun paard kijken.

Trouwens ik pluk mijn pony uit de wei, geef een pluk hooi tijdens het poetsen en klim erop. Ze heeft er zo geen last van. Wel als ze eens ontsnapt naar de volle wei, dan merk ik dat ze sloom is en puft, dan laat ik haar idd ook staan voordat ik erop klim :) En waar komt dat trappen vandaan?

Kijk ik heb er geen probleem mee hoe jij je paard houd, maar ik voel me indirect ook niet echt gerespecteerd nu, omdat jullie dus alle mensen die hun paard wel buiten zetten over een kam scheren. Tenminste zo komt het wel over.

alsof de mensen die hun paard op stal houden wel gerespecteerd worden
die worden als dierenbeul bestempeld

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:45

orienta schreef:

Dat vind ik ook niet goed en ik bestempel niemand als dierenbeul, dus vandaar mijn opmerking, ik kan weinig veranderen aan wat andere mensen vinden/zeggen :)

Maar ze zeggen niet voor niks verbeter de wereld begin bij jezelf :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:46

JoviBan schreef:
stellaard schreef:
De 24/7 weidegangerseigenaren hebben een oplossing voor mensen die hun paard niet vele uren buiten kunnen doorbrengen hoor: geen paard nemen!

Wat een oplossing zou zijn, is dat "jullie" (mensen die hun paard ergens hebben staan waar nauwelijks tot geen weidegang is) meer je best gaan doen om die weidegang voor elkaar te krijgen. Dus alle pensionstallen bij langs, vragen naar de weidegang en aangeven dat je dit belangrijk vindt voor je paard.
Ook op je eigen stal telkens maar weer aangeven dat je je paard de wei op wilt hebben.

Wanneer dit nou wat meer zou gebeuren, dan groeit ook het besef bij de stalhouders wel.
Het is altijd nog een kwestie van vraag en aanbod.
Zolang niemand iets zegt of doet, blijft alles bij het oude en blijven de paarden in de Randstad (en elders) opgehokt staan.

Joviban......... het IS er gewoonweg hier niet :)

Laagste punt van Nederland met een veen/klei grond........... geen enkele boer wil in de winter paarden op het land.......... zelfs schapen is al teveel voor het gras.......

De stallen die er MET accomodatie zijn (want mensen zoals ik moeten wel ALTIJD door kunnen rijden, vorst, wind regen,storm en noem maar op) heel moeilijk te vinden met weidegang........ en als ze er zijn moet je echt gewoon goed je portomonaie trekken.....

geeft niet, ik trek die portomonaie wel.... maar niet iedereen kan 360 euro per maand neertellen voor het paard voor alleen de stallingskosten........ en daarnaast nog elke dag een half uur in de tuut heen en terug!

Als ik op een stal sta zonder weidegang....... dan heb ik het de maanden juli en augustus erg rustig....... want dan gaan ze gewoon 24/7 twee maanden met vakantie.......

en zo probeer je dingen redelijk binnen je vermogen te regelen

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:48

capopjekop schreef:
orienta schreef:

Dat vind ik ook niet goed en ik bestempel niemand als dierenbeul, dus vandaar mijn opmerking, ik kan weinig veranderen aan wat andere mensen vinden/zeggen :)

ik zeg ook niks over mensen die hun paard 24/7 in de wei hebben staan hoor
iedereen moet gewoon lekker doen wat hem het beste lijkt voor ze paard

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:48

orienta schreef:
capopjekop schreef:

Precies... hun scheren de mensen die hun paard op stal hebben ook over 1 kam als 24/7 op stal !!

Dat heb ik al honderd x uitgelegd dat er ook een middenweg is.. en die bewandel ik, maar dan word ik idd nbestempeld als dierenbeul en mag ik geen paard houden !!! Ik wil dan die gelukkige paarden wel eens naast die van mij hebben en kijken welk paard er gelukkiger en gezonder uitziet...

orienta

Re: Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:50

als je een paard die 24/7 buiten staat naast mijn paard zet die 24/7 binnen staat is echt niet te onderscheiden in uitstraling van geluk/gezonder

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:50

orienta schreef:

Mss niet direct maar door opmerkingen als (ik weet niet of jij dat was die het plaatste maar het was meer een algemene opmerking) van gelukkig zijn er wel mensen die... (rest kwijt) dan zie ik wel als trap onderwater zeg maar. Maar goed dit wordt erg oftopic, volgens mij is mijn punt nu wel duidelijk dus ik houd erover op :)

@ Flugeltje: dat is een iemand (van wat ik gelezen heb) in dit topic die dat heeft gezegd. Wil niet zeggen dat iedereen er zo over denkt.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:52

orienta schreef:
capopjekop schreef:

Ik respecteer hun keuze ook, maar als ze mij slecht neer gaan zetten, dan weet ik er ook een paar...

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:53

orienta schreef:
als je een paard die 24/7 buiten staat naast mijn paard zet die 24/7 binnen staat is echt niet te onderscheiden in uitstraling van geluk/gezonder

Nee qua uiterlijk misschien niet maar het lijkt me sterk dat je in het hoofd van je paard kan kijken of hij nou echt zo gelukkig is..

bulck

ninz schreef:
orienta schreef:

Nee qua uiterlijk misschien niet maar het lijkt me sterk dat je in het hoofd van je paard kan kijken of hij nou echt zo gelukkig is..

Nee maar dat kan je in geen enkel paard, of die nu binnen of buiten staat.
Laatst bijgewerkt door bulck op 04-09-09 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

orienta

capopjekop schreef:
orienta schreef:

Mss niet direct maar door opmerkingen als (ik weet niet of jij dat was die het plaatste maar het was meer een algemene opmerking) van gelukkig zijn er wel mensen die... (rest kwijt) dan zie ik wel als trap onderwater zeg maar. Maar goed dit wordt erg oftopic, volgens mij is mijn punt nu wel duidelijk dus ik houd erover op :)

@ Flugeltje: dat is een iemand (van wat ik gelezen heb) in dit topic die dat heeft gezegd. Wil niet zeggen dat iedereen er zo over denkt.

dat was ik niet

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:54

bulck' schreef:
orienta schreef:

Citaat:
Nee maar dat kan je in geen elk paard, of die nu binnen of buiten staat

je haalt de woorden uit me mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:55

flugeltje schreef:
Dat geloof ik niet hoor !!!... in de natuur misschien en daar klimt er niemand op zijn rug, maar hier staan de paarden na hele dagen land toch echt met een dikke grasbuik, snoer je de singel aan en trap je hem even in zijn buik... NATUURLIJK heeft het paard daar geen last van... :(
Als mijn paard dus op het land heb gestaan dan laat ik hem eerst lekker 2 uurtjes uitbuiken en dat vind hij toch echt prettiger... Ik kijk naar mijn paard en haal het niet uit een boek !!

Je gelooft het niet, maar je wilt het liever ook niet weten, heb ik 't idee.
Paarden die veel/altijd op de wei lopen, hebben een vollere buik dan paarden die volgegooid worden met brokkies met af en toe een plakkie hooi. De vollere buik is normaal. Nogmaals: spijsverteringskanaal van het paard!

Wat de natuur betreft: denk je nou echt dat paarden in de natuur ook eerst moeten uitbuiken voordat er een roofdier aankomt? Dat ze blijven staan en denken 'ja sorry hoor, nu even niet volop in de vlucht, m'n buik zit vol'. :+ Ook met een volle grasbuik kunnen paarden volop "aan 't werk" in de vlucht voor een roofdier. Als dat niet zou kunnen, zou de natuur wel een hele grote fout gemaakt hebben.

Als ik jou was zou ik dan toch maar eens een boek gaan lezen en je niet blindstaren op je paard terwijl je toch alleen maar ziet wat je wilt zien.

Singel aansnoeren doe ik trouwens niet en een trap in de buik geven al helemaal niet. :(

pmarena

orienta schreef:
Citaat:
="pmarena"]Zulke niet in een kudde functionerende paarden worden gemaakt door het ophokken door de mens.

Als een paard gewoon van veulen af aan leert binnen een kudde te leven op een fijne paard-waardige plaats , dan is er niks aan de hand.

Dan leren ze met anderen omgaan en hebben ze de ruimte om een gezond natuurlijk gedrag te ontwikkelen.

Het is voor een kuddedier niet normaal om helemaal alleen te willen staan en de hele dag op stal willen staan is ook geen normssl gedrag voor een dier dat erop gemaakt is om te lopen.

Vertoont een paard wel dit gedrag dan is het beestje gewoon niet helemaal goed en ligt dat in 99% van de gevallen aan de opfok / manier van houden van het dier

Voor dat paard kun je het gedrag dan alleen nog maar moeizaam een beetje proberen te laten verbeteren , of je legt je erbij neer en hokt het dier op.

Maar het zou fijn zijn als er niet meer van zulke stakkers bij komen en als daar wetgeving voor nodig is beginnend bij veulens die NU geboren worden dat die op een bepaalde manier met een bepaalde vrijheid en in kuddevrband gehouden moeten worden , dan komen er iig. niet meer van die stakkers bij.

En dan hebben we over een x aantal jaren tenminste niet meer van die mensen hier met een paard die "niet buiten kan staan"....

On-topic : voor mij is halve dagen buiten , het hele jaar rond , het minimale dat ik acceptabel vind.
Mocht je pech hebben dan kan het tijdelijk minder zijn maar dan zou je i.m.o. er wel voor moeten zorgen dat je een betere plek vindt waar dat wel aan je paard geboden kan worden.

Ik streef zelf altijd naar 24/7 buiten , liefst op de wei , dagdeel op de paddock is ook prima , maar dan wel de hele dag onbeperkt ruwvoer en gezelschap , en de mogelijkheid om te schuilen.

Zowel (bijna) 24/7 op stal (of in een mini-paddock...) als 24/7 op een wei zonder schuilgelegenheid en een stuk verharding zijn voor mij echt een no-go :n

Een paard moet wat keuze en afwisseling hebben en er comfortabel bij kunnen staan. En dat is niet opgesloten in een hokje maar ook niet in een prutweitje.

moet ik misschien dan een psycholoog voor hem bellen? _O-

Van mij niet hoor , maar als je die behoefte voelt : van mij mag je :D

flugeltje

capopjekop schreef:
orienta schreef:

Het zijn er meerder en de mensen die ik bedoel voelen zich vast aangesproken.
Voor de rest van de 24/7 ers, kan ik alleen maar blij zijn dat ze die mogelijkheid hebben en bieden.

capopjekop

Oke, vandaar mijn opmerking tussen haakjes Orienta :P

En ik denk dat iedere eigenaar die zijn paardje een beetje kent wel weet of het dier lekker in zijn vel zit of niet :)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:56

orienta schreef:
Citaat:
="pmarena"]Zulke niet in een kudde functionerende paarden worden gemaakt door het ophokken door de mens.

Als een paard gewoon van veulen af aan leert binnen een kudde te leven op een fijne paard-waardige plaats , dan is er niks aan de hand.

Dan leren ze met anderen omgaan en hebben ze de ruimte om een gezond natuurlijk gedrag te ontwikkelen.

Het is voor een kuddedier niet normaal om helemaal alleen te willen staan en de hele dag op stal willen staan is ook geen normssl gedrag voor een dier dat erop gemaakt is om te lopen.

Vertoont een paard wel dit gedrag dan is het beestje gewoon niet helemaal goed en ligt dat in 99% van de gevallen aan de opfok / manier van houden van het dier

Voor dat paard kun je het gedrag dan alleen nog maar moeizaam een beetje proberen te laten verbeteren , of je legt je erbij neer en hokt het dier op.

Maar het zou fijn zijn als er niet meer van zulke stakkers bij komen en als daar wetgeving voor nodig is beginnend bij veulens die NU geboren worden dat die op een bepaalde manier met een bepaalde vrijheid en in kuddevrband gehouden moeten worden , dan komen er iig. niet meer van die stakkers bij.

En dan hebben we over een x aantal jaren tenminste niet meer van die mensen hier met een paard die "niet buiten kan staan"....

On-topic : voor mij is halve dagen buiten , het hele jaar rond , het minimale dat ik acceptabel vind.
Mocht je pech hebben dan kan het tijdelijk minder zijn maar dan zou je i.m.o. er wel voor moeten zorgen dat je een betere plek vindt waar dat wel aan je paard geboden kan worden.

Ik streef zelf altijd naar 24/7 buiten , liefst op de wei , dagdeel op de paddock is ook prima , maar dan wel de hele dag onbeperkt ruwvoer en gezelschap , en de mogelijkheid om te schuilen.

Zowel (bijna) 24/7 op stal (of in een mini-paddock...) als 24/7 op een wei zonder schuilgelegenheid en een stuk verharding zijn voor mij echt een no-go :n

Een paard moet wat keuze en afwisseling hebben en er comfortabel bij kunnen staan. En dat is niet opgesloten in een hokje maar ook niet in een prutweitje.

Citaat:

nou mijn paard is niet helemaal goed volgens jou dus

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:57

ninz schreef:
orienta schreef:

He he, dan zijn we er toch!!!!!! Niemand kan in het hoofd van een paard kijken en dus doen we allemaal ons best hoe wij denken dat het moet en hopen dan maar dat het paard gelukkig is, wei of stal...............!

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:57

capopjekop schreef:
Oke, vandaar mijn opmerking tussen haakjes Orienta :P

En ik denk dat iedere eigenaar die zijn paardje een beetje kent wel weet of het dier lekker in zijn vel zit of niet :)

precies :D

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:04

JoviBan schreef:
flugeltje schreef:
Dat geloof ik niet hoor !!!... in de natuur misschien en daar klimt er niemand op zijn rug, maar hier staan de paarden na hele dagen land toch echt met een dikke grasbuik, snoer je de singel aan en trap je hem even in zijn buik... NATUURLIJK heeft het paard daar geen last van... :(
Als mijn paard dus op het land heb gestaan dan laat ik hem eerst lekker 2 uurtjes uitbuiken en dat vind hij toch echt prettiger... Ik kijk naar mijn paard en haal het niet uit een boek !!

Je gelooft het niet, maar je wilt het liever ook niet weten, heb ik 't idee.
Paarden die veel/altijd op de wei lopen, hebben een vollere buik dan paarden die volgegooid worden met brokkies met af en toe een plakkie hooi. De vollere buik is normaal. Nogmaals: spijsverteringskanaal van het paard!

Wat de natuur betreft: denk je nou echt dat paarden in de natuur ook eerst moeten uitbuiken voordat er een roofdier aankomt? Dat ze blijven staan en denken 'ja sorry hoor, nu even niet volop in de vlucht, m'n buik zit vol'. :+ Ook met een volle grasbuik kunnen paarden volop "aan 't werk" in de vlucht voor een roofdier. Als dat niet zou kunnen, zou de natuur wel een hele grote fout gemaakt hebben.

Als ik jou was zou ik dan toch maar eens een boek gaan lezen en je niet blindstaren op je paard terwijl je toch alleen maar ziet wat je wilt zien.

Singel aansnoeren doe ik trouwens niet en een trap in de buik geven al helemaal niet. :(

Ten eerste: de natuur is heel iets anders dan het gras hier !! En rennen kan een paard wel met een volle buik, maar ik doelde meer op dat zadel en die ruiter op zijn rug... dat is heel iets anders dan vluchten he... :P Ik vind dat een beetje dom om zo'n vergelijking van de natuur en hoe de paarden hier leven te maken. Dus dat zegt meer dan genoeg over jouw Boek kennis, dan je kennis over het paard zelf.

Ik ben niet blind en observeer mijn paard, waardoor je goed kan weten hoe een paard zich voelt.

Misschien kan jij beter de cursus paarden begrijpen gaan doen, daar heb je meer aan dan zo'n boek...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:04

orienta schreef:

Citaat:

nou mijn paard is niet helemaal goed volgens jou dus[/quote]

Even wat quotes weggehaald hoor ;)

En even teruggezocht naar een bericht over je paard , het is dus die die elk ander paard de wei uittrapt , zoals je zelf zegt. I.m.o. is dat geen normaal / wenselijk / gezond gedrag nee :n

Ik vind het eigenlijk hartverscheurend dat een paard zo gemaakt is dat het dier niet normaal met een ander paard op de wei kan staan. Dat is toch sneu :(:)

Ze hoeven niet elk ander paard leuk te vinden maar een dier of mens dat zo aggressief is is geestelijk of sociaal niet helemaal lekker ontwikkeld / zit niet lekker in zijn vel.

Dat lijkt me een vrij logische conclusie toch :)

Waar de fout dan zit dan kan natuurlijk verschillen , maar het zou voor iedereen toch duidelijk moeten zijn dat het geen normaal gedrag is.

Anoniem

Re: Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:07

@flugeltje: ik ga je maar negeren. Er komt weinig zinvols uit jouw toetsenbord en bereidheid om wat te leren heb je ook niet. Ga anders zelf die cursus eens doen die je noemt.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:07

Ooooh en de meeste paarden die hier hele dagen op het land staan zijn bagger vet.... dat zie je in de natuur niet hoor.
Hier vreten de paarden zich alleen maar vol en in de natuur eten ze wat ze nodig hebben voor het gestel... die planten en struiken zijn hier niet eens te vinden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:09

dames............ doe eens aardig :D

beiden gaan nu onzin uitkramen en dat heeft geen zin :)