Paard dat weeft

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zwaantje1985

Re: Paard die weeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:29

sorry ging ff fout de quote

lovesSkippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:53

Zwaantje1985 schreef:
lovesSkippy schreef:
Ben benieuwd of een paard uberhaupt gestrest kan worden als hij de hele dag op een weiland met soortgenoten kan lopen, grazen en snachts in paddock hooi eten en daarnaast nog gewoon krachtvoer krijgt ook..

lijkt mij wel, als de situatie erg veranderd is met z'n vorige huis.

op wat voor een stal stond hij bij zijn vorige eigenaar?

stond hij daar ook altijd buiten?

hoe gaan ze soortgenoten met hem om en andersom?

hoeveel krachtvoer krijgt hij?

hoeveel werkt hij?

en waarom zou een paard die alles heeft niet gestresst kunnen worden.

Ja totaal anders dan eerst, maar ik zou juist de verandering van levenslang opgesloten naar totale vrijheid niet echt een stress factor kunnen noemen[/quote]

ik denk dat je daar je probleem hebt.

mijn paard heeft door omstandigheden waar ik in zat een aantal weken op stal moeten verblijven, hij mocht er niet uit.
ik heb hem uituindelijk verplaatst naar een stal waar hij een buitenbox en veel uitloop had, toen is het weven begonnen.

toen kwam ik op de stal waar ik een half jaar terug heb gestaan (leg niet het hele verhaal uit waarom allemaal want dat is veels te moeilijk uit te leggen en begrijpen)

maar hij stond daar en het weven hield op. heb toen langzaam opgebouwd met naar buiten gaan met 1 ander paard voor een paar uurtjes. en het heeft gewerkt.

waarschijnlijk werd al die verandering en al die nieuwe veranderingen hem teveel. hij werd in het diepe gegooid als het ware en dat is het misschien ook wel bij jouw paard.

die van mij had het weven zo opeens gekregen. ik heb heb hiervoor ruim 6 jaar verzorgd en bijgereden en hij had nog nooit zoiets gedaan, dus het is denk ik niet gezegt dat hij aan het weven was bij de vorige eigenaar. probeer hem eens wat meer aandacht te geven gewoon ff pakken om te poetsen of een ontspannend buitenritje, wie weet werkt het en heb je er een fantastisch paard aan

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 20:56

op wat voor een stal stond hij bij zijn vorige eigenaar? antw: op een manege tinte met 100 andere paarden..

stond hij daar ook altijd buiten? antw: nee hij stond 23 uur per dag binnen ,en werd er avonds uitgehaald voor een uur les

hoe gaan ze soortgenoten met hem om en andersom? ant: hij valt de andere aan..

hoeveel krachtvoer krijgt hij? antw: op die manege kreeg hij 4 kilo bix en 1 plakkie kuil..nu 2 kilo slobber, 2 kilo bix en de hele dag onbeperkt hooi..

hoeveel werkt hij? antw: ik doe nu helemaal niets meer met hem,hij staat de hele dag nu op het land en avonds in de paddock..

lovesSkippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:20

2 kilo slobber! 2 kilo Biks! + onbeperkt hooi en ook nog op het land!

die zal waar schijnlijk stijf staan van de energie.

mijn paard loopt 15 min per dag ( obouwen na een jaar rust)
krijgt 1 klein handje biks s'avonds, staat van 7.30 u tot 19.00 à 20.00 uur op een gras land en krijgt 's ochtens en s'avonds 5 kg kuilgras.
en hij is nog steeds aan de dikke kant.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:25

zou al dat voer niet een oorzaak kunnen zijn van die stress?...(dus wat loveskippy al schrijft eigelijk)
arm beest....23 uur per dag op stal...dan zou ik ook gaan weven.
Dan heeft hij het nu goed ...jammer dat hij niet wat meer de tijd krijgt om weer een normaal paard te worden.

maar ik respecteer je keuze hoor TS...

Zwaantje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:31

Lovesskippy..

Datzelfde zou yommie doen als hij er normaal uit zag maar als je de ribben kan tellen en de botten steken uit dan ga je niet een klein handje bix geven,aangezien hij juist nog echt giga moet aan komen :D

Maar door al die energie die die aan het weven besteed is hij waarsch niet dik te krijgen.. :( Of tenminste "normaal"

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:34

er is nog nooit een paard dik geworden van biks...daar worden ze eerder mager van door het overschot aan eiwitten.
de nieren draaien dan overuren.

Zwaantje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:43

geerke schreef:
er is nog nooit een paard dik geworden van biks...daar worden ze eerder mager van door het overschot aan eiwitten.

Waarom was dan mij een eiwitarm voeder aanbevolen voor een pony met aanleg om dik te worden? Dan denk ik dat je van eiwitten dik wordt :Y)
Mijn pony werd iig wel heel dik van bix |( Maar is nu ong half jr op streng dieet

lovesSkippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:51

Zwaantje1985 schreef:
geerke schreef:

Waarom was dan mij een eiwitarm voeder aanbevolen voor een pony met aanleg om dik te worden? Dan denk ik dat je van eiwitten dik wordt :Y)
Mijn pony werd iig wel heel dik van bix |( Maar is nu ong half jr op streng dieet

lijkt mij ook hoor ik ben erachter gekomen door de jaren heen dat die van mij heel weinig biks nodig heeft anders wordt hij te dik en hij word rusteloos, kan je hem geen minder krachtvoer geven en maismeel bijvoeren en extra mineralen?

heb je niet een foto van het paard om ons een idee te geven van hoe hij uit ziet?

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:55

Dat hij mager was/is heeft denk ik meer te maken met het feit dat hij staat te weven, en dus gestresst is, dan dat het aan het voeren kan liggen.
Een wever en/of een luchtzuiger krijg je in de regel namelijk niet of nauwelijks dik (let op, er zijn natuurlijk uitzonderingen!)
Dat de vorige eigenaresse hem niet gelijk terugneemt omdat ze hem perse op DIE manege wil stallen is natuurlijk onzin, ze houdt je er mooi even zoet mee, dat is mijn idee.. Waar een wil is, is een weg.Blijkbaar is de wil er dus gewoon niet om het paard terug te nemen, maar daar was je waarschijnlijk al wel achter. Misschien is de situatie ook wel zo dat ze nu het geld niet heeft om het paard terug te nemen en dus terug te betalen, maar goed, dat is nog geen excuus om niet in onderhandeling te blijven met jou. Ze had op zn minst je netjes te woord kunnen staan, had misschien een hoop ellende gescheelt. In ieder geval sterkte meid!!

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 00:33

dan had de eigenaar van het paard dus ook beter na moeten denken want die wist dat het paard in deze situatie terecht zou komen dus is het nog altijd haar schuld dat ze dat dit dier aan doet !
wij wilde hem met alle liefde en plezier een blijvend huisje geven,, en hoe je het ook wendt of keert,, de oude eigenaar wist van het weven bij het voeren, en als ze even duidelijk had na gedacht had ze kunnen bedenken dat dit door stress komt en dat de mogelijkheden die we dit paard kunnen bieden voor hem alleen maar meer stress kon op leveren.
ze had het in ALLE gevallen moeten vertellen, hoe dan ook.

broadway ik ben het absoluut met je eens,, sommige paarden zijn het gewoon niet gewend op de wei en voelen zich er dood ongelukkig,, heb zelf een paard gehad die het niet fijn vond.
maar dat is dan geen rede om het paard hier te houden dan zal hij alleen maar on-gelukkiger worden wat alle paarden op deze stal gaan s morgens naar buiten en komen indien vies weer weer binnen.
het is dus geen mogelijkheid dit paard wat anders te bieden dan dit, en is het het eerlijkst om hem terug te brengen :)

wat bij mij ook twijfels opwekt is waarom wil ze hem niet op een weitje / waarschijnlijk omdat ze wel weet dat hij dat niet prettig vindt en dat hij gaat weven, daarom wil zei waarschijnlijk met alle geweld op de manege staan, maar waarom zijn we niet gewoon eerlijk geweest, dan had dit allemaal niet gehoeven.
degene wie er het meest mee zit van allemaal.. is het paard in kwestie zelf ;(

ik zag een reactie voorbij komen over het voer, ik vindt persoonlijk ook voor de hoeveelheid arbeid die hij verricht dat hij te veel krijgt,, maar snap yommie ook zeer goed bij het zien van het paard :)

yommie doet zelf ook wat zei denkt dat het beste is voor het paard, en het zit haar ook zeker niet makkelijk, het is iet zomaar even iets.. maar voor het paard zou het beter zijn als hij deze stress nooit weer krijgt.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:14

Pfff begon bij blz 1 en hoopte dat hij op blz 13 weer terug was naar zijn vorige baas.. maar niet dus.

Je moet gewoon voet bij stuk houden hoor! Als zij eerlijk had vermeld dat hij af en toe weeft, had jij geen poot om op te staan nu. Maar doordat zij dit niet vermeld heeft, maar later wel toegegeven, is er volgens mij geen rechter die haar in het gelijk steld. Je kunt trouwens eens naar een wetswinkel gaan, die kunnen je meer vertellen over het hoe en wat, zodat hij zo snel mogelijk weer terug is naar haar!

En al die mensen die zo`n paard niet terug zouden doen.. Daar leven de paardenhandelaren van.. Maar ik zou net als TS onpasselijk worden van een paard dat constant zo staat te doen op de wei.. Echt terug dus!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:40

Zwaantje1985 schreef:
geerke schreef:

pony's worden dik van lucht....een pony zou helemaal niets moeten hebben dan gewoon hooi,en een niet te vette wei....en als de pony wat ouder is vit/min.mengsel

Zwaantje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:52

nou dan ben ik geloof ik wel heel goed bezig qua voer :P

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:06

Kan idd zo zijn dat dit paard zich niet prettig voelt bij zoveel wei. (zijn er weinig maar kán)
Echter het paard weefde al bij de vorige eigenaar bij het voeren.
De dikke knie zou kunnen komen door het weven óf is iig niet bevordelijk voor een paard dat weeft.
Er zijn wel meer aanwijzingen dat de vorige eigenaar niet de best wil doen om dit op te lossen, waarbij ik steeds meer ga denken dat hij vaker weefde dan alleen bij het voeren.
In de meeste gevallen van wevende paarden is de situatie van ts juist beter en verminderd het de klachten.... imo is dit niet de schuld van de ts.
Wel had ze beter onderzoek moeten doen...maar nogmaals dit had de vorige eigenaar moeten melden!
Laatst bijgewerkt door Revanches op 14-07-09 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd uit de reactie. Aangezien het niet in de post opnieuw wordt aangehaald.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:07

geerke schreef:

Nou, wat gek dat mijn ervaringen heel anders zijn... :(:)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:10

Superwomen, de mijne ook..... :=

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:25

(ja,ja....er zijn uitgebreide onderzoeken geweest in amerika wat grote hoeveelheden biks doen met het maag/darmgestel en de nieren van een paard....dan heb ik het niet over twee kilo per dag...)

Even on-topic....het kan zijn dat sommige paarden flink wat tijd nodig hebben om aan hun nieuwe omgeving te wennen....totdat ze daar aan gewend zijn hebben ze dus flink wat stress.
In dit geval heeft het paard het dus nu beter....volgens ons...voor hem is dit een totaal nieuwe manier van leven die hij totaal niet kent...stress dus....het zal na verloop van tijd waarschijnlijk veel beter worden,maar goed zover komt hij niet.

Ik heb een derde hands hond opgevangen 10 jaar geleden...hij heeft 6 maanden nodig gehad om te wennen...ook door zijn niet zo leuke verleden natuurlijk..

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 11:51

er staat al hier een foto van amadeus van hoe hij der nu uit ziet,plus dat het land waar die op staat heeel weinig gras staat..
en dat is alleen maar beter omdat hij geen gras gewent is..
Daarom krijgt hij ook hooi en slobber en bix...

ik denk dat hij niet weeft door stress...gisteren vertelde iemand van stal dat hij het ook doet in stal als alles rustig is..hij staat dan gewoon in trance te weven...
en de vorige eigenaar kan wel zeggen dat hij alleen weefde toen hij eten kreeg,nou dat liegt ze al...of was alleen dat stukje aandacht als ze een keer langs liepen ,als ze hem gingen voeren..en dat het daarom op viel...

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:05

Heb je misschien iemand die zou kunnen bemiddelen tussen haar en jou? Hij gaat hoe dan ook terug, en dat ze het nu zo speelt kost haar en jou alleen maar een boel ergenissen en stress. Als ze het beste met hem voorheeft doet ze dat trouwens ook, als dit soort dingen spreken alleen maar in haar nadeel..

Denk dat je in overleg met je RB een brief op moet stellen dat je hem die en die datum terug komt brengen, en er dan overdracht plaatsvind van geld en paard. Je bent veel te afwachtend, daar profiteerd zij alleen maar van. Zij hoopt dat jij gaat denken 'laat maar' en tadaaa zij is haar probleem kwijt en jij zit er mee opgezadeld.

Even tanden op elkaar en je groot maken, dan gaat het het snelste!

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 12:16

Mariska_28 schreef:
Heb je misschien iemand die zou kunnen bemiddelen tussen haar en jou? Hij gaat hoe dan ook terug, en dat ze het nu zo speelt kost haar en jou alleen maar een boel ergenissen en stress. Als ze het beste met hem voorheeft doet ze dat trouwens ook, als dit soort dingen spreken alleen maar in haar nadeel..

Denk dat je in overleg met je RB een brief op moet stellen dat je hem die en die datum terug komt brengen, en er dan overdracht plaatsvind van geld en paard. Je bent veel te afwachtend, daar profiteerd zij alleen maar van. Zij hoopt dat jij gaat denken 'laat maar' en tadaaa zij is haar probleem kwijt en jij zit er mee opgezadeld.

Even tanden op elkaar en je groot maken, dan gaat het het snelste!

ik heb gisteren al mijn rechtsbijstand gebeld,en die zouden binnen 5 dagen contact met mij opnemen ,en dan krijgt ze vanzelf wel eerst een brief thuis...
ik denk dat ze dat gewoon afwachten ,want ze denken dat ik bluf..maarja daar komen ze dan wel achter of ik bluf..

alleen jammer dat het zo moet gaan ,gelukkig merkt amadeus daar niks van..en geniet hij van zijn vakantie op dit moment :+

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:24

Misschien een vreemde opmerking hoor maar is het geen idee om hem juist wel aan het werk te zetten? Als ik kijk naar onze wever; dit wordt alleen maar minder wanneer er meer met haar wordt gedaan. Ik snap de reden van een vakantie niet?

Ik zou juist lekker gaan rijden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:34

waarom? ze heeft al afscheid genomen van dit paard mentaal dan is rijden niet iets waar je bezig mee wilt zijn. Laat hem maar lekker even met rustig in de wei staan voor zolang het duurt.

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:49

Waarom? Simpelweg vanwege het paard? Eerlijk gezegd vind ik het best zielig namelijk en rustig in de wei staat hij klaarblijkelijk absoluut niet. Als ik zou weten dat het minder wordt door te rijden zou ik het doen voor mijn eigen gemoedsrust ook al is het tijdelijk. Desnoods vraag je een ander.

Voordat iedereen gelijk daar over valt. Ik ben het verder volledig met de TS eens (heb ik ook al eerder gepost) maar vind dit wel sneu voor het paard. Die wordt er zeker niet beter op en kan hier ook niets aan doen.

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:51

tja,moelijke situatie.
mijn paard doe ik weer namelijk echt geen plezier met rijden.
en is ook een wever.
maar ze zou het allicht eens kunnen uit proberen.
maar kan me voorstellen dat je er niet te veel tijd en energie in wilt stoppen.