Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HT2009

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:24

Je noemt allemaal dingen op welke ik niet ken Joyce :D Natuurlijk ken ik nog wel papier en potlood en ben ik al gaan schetsen. De baan willen we met hout omheinen, omdat we dit "over" hebben. Waarschijnlijk zullen we de stukken er tussen in afzetten met tijdelijke afrasteringen (dus lint en losse steekpalen) zodat we wel strookbegrazing kunnen doen.

Nu had ik al wel bedacht om in de binnenbaan een extra baan van lint uit te zetten als een track maar dat ziet mijn man niet zitten. Die heeft zoiets verdeel het in 4-6 stukken en weiden maar :0

Wel een idee joyce, die losse prikkers. Hier waait het alleen veelal erg hard op de kale vlakte dus ik ben bang dat we toch voor vaste omheining moeten gaan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:09

ja, als het hier waait waait het ook wel eens de hoefijzerpaaltjes uit. Vooral het brede lint. Het koord gaat goed, maar is minder zichtbaar en het smalle lint gaat redelijk. Dat doe ik vaak een extra slag om de paaltjes.

Je kunt er wel voor kiezen de binnenwei redelijk flexibel te houden met koord om verdeeld over de lengte stukken af te zetten en te kunnen schuiven.

Heb je een pad om de hele wei heen straks, of alleen over 1 lengte of breedte zodat ze daarover van jullie stal zelf als groep naar het stuk kunnen wat open is?

Hier hebben ze op het moment een lange en een korte zijde van de wei. (andere deel heeft rust)
Ze krijgen naar achteren (richting vaart en boomwal) steeds een stuk gras erbij. Er wordt soms flink hard gerend over dat lange stuk. Gelukkig remmen ze zelf af voor de bocht.

Als het echt nat wordt de komende dagen sluit ik het pad tijdelijk af en sluit ze weer even op in een stuk wei zodat het pad gespaard wordt.

Mijn pony liep vanmorgen met mij mee naar achteren en toen we daar stonden kwamen de anderen aangeraced en ze staan nog steeds achterin te eten, op het moment liggen er zelfs 3, dus het lijkt wat te wennen...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:23

Jocey, Heb jij echt zo'n enorme wei? Dat je zo beng bent voor dat rennen.
Wij hebben alleen maar weides van 1 ha per stuk en als de paarden naar buiten gaan kunnen ze eigenlijk een sprint trekken van 1km lang. Doen ze alleen nooit. Ze rennen over het pad, draven een stukje de wei en en that's it.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:45

ik denk dat 1km een beetje lang is voor 1ha (100 bij 100 meter, of 1000 bij 10 meter) Of is jullie pad naar de wei zo lang?

Mijn pad is in totaal zo'n 350 meter lang over 1 lengte, dan scheuren ze soms hard de bochten door, of gaan ineens op de rem en dat is vooral het probleem. Het is namelijk niet zo breed, een meter of 5 a 6 en aan de anderen kant maar 3 tot 5 meter. Als ze dan als groep gaan rennen en ineens collectief op de rem gaan dan wordt het wel erg krap en spannend. Bij mij rennen ze soms heen en weer als ze iets spannend vinden/iets engs zien

En mijn merrie trapte vorige jaar elke keer haar ijzers af (liever geen ijzers meer om die reden), maar verder soms ook op haar hoefbal (van het voorjaar ook al een keer en aardige snee) en daar kun je ook nare wonden en kreupelheden van krijgen. Dus ik ben niet zo voor dat rennen... Zie ze liever rustig wandelen en grazen ;)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:34

Voor 1ha zou 1 km lang zijn maar ze moeten eerst langs de bak, dan langs een wei (1ha en langwerpig) eventueel een bocht dan de wei in die ook weer 1ha is.
Pad is inderdaad op sommige punten ook maar 6 meter breed.
Ze leren vanzelf zich redelijk te gedragen bij ons.

Vanwege deze ervaringen zie is dus ook niet zo veel problemen met een track en rennen en rollen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:54

Ik zit al even hier mee te lezen, vind het een leuk idee.
Maar verhard iedereen die paden dan ook? dat track gedeelte?
Of wordt dat dan gedraineerd of alleen zand op gegooit?

Ik zit hier namelijk op klei grond, en heb mn halve weitje al met zo'n pad buitenom gemaakt. Het regent hier nu een dag of 2, resultaat is dan gelijk blubber. En hoe breed zouden jullie het pad maken, het gaat om 2 paarden. Ik heb het pad nu zo'n 3 meter ofzo, lijkt prima te gaan.

Joyce B: heb jij geen schuilstal? Of staan ze niet 24/7 buiten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:17

3 meter vind ik te smal, ze moeten elkaar kunnen passeren zonder elkaar te kunnen raken als ze uithalen. Dus ik gok op minens 5 á 6 meter.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:26

FahyaFemke, ik heb de track om het weiland gemaakt. De schuilstal (3 bij 6) staat in de paddock. Ze lopen in principe 24/7 buiten, behalve als alles zeiknat is (zoals afgelopen nacht) dan gaan 2 van de paarden voor de nacht op stal (2 stallen in de kapschuur elders op het erf) zodat elk paard droog kan liggen. Het is de bedoeling dat de huidige kapschuren op termijn vervangen worden door een nieuwe stal met extra en grotere inloopstallen zodat ik de paarden ook bij erg natte omstandigheden niet meer op hoef te sluiten en ze ten alle tijden het hele jaar door vrij in en uit kunnen lopen.

Via de paddock kunnen ze direct 1 van de weides op, en als ik de doorgang openzet ook het pad op, maar ze kunnen ook vanuit de paddock de bak in en vanaf daar het pad op.

hoe breed je de paden moet maken hangt van je paarden af. Er staat in dit topic een link naar een paddock paradise waar de paden slechts 2 meter breed zijn. Met ijslanders. En dat gaat goed. Ik vind 6 meter veel fijner, maar als je niet veel grond hebt kan ik me voorstellen dat er dan weinig binnenweide overblijft.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:50

ah ok wel een stalletje dus.

Nou ik heb een schuilstalletje van 2 bij 3 meter. Dit staat op mini paddockje van 8 bij 5 meter. Deels bestraat, en een randje zand.
Van de winter heb ik ze hier maar af en toe op gezet omdat het zo verschrikkelijk nat was met die rotklei.
Ze staan dus 24/7 buiten, maar sinds afgelopen jaar heb ik ook dat minipaddockje om de wei nog enigzins te sparen. ze staan dan niet op stal, maar eigenlijk op een stuk net zo groot als een aantal stallen bij elkaar haha..maargoed.
Toch hebben ze 1 stukje van de wei wat ze kapot mogen lopen, hier groeit dus ook al jaren bijna geen gras op, maar dat is echt de 'winterwei' zodat ze lekker kunnen wandelen.

Ik heb twee (huur!) weides van ongeveer 37 bij 65 meter, dus niet heel erg groot. Ongeveer 2400 vierkante meter per wei, waarvan 1 wei met schuilstal. Vandaar dat ik dat pad ook niet zo breed gemaakt heb, en het lijkt prima te gaan. Nu is de fries een jaarling en heeft genoeg respect voor de mama dus het trapt niet echt naar elkaar. t staat er niet helemaal op, maar:
Afbeelding
-rood omlijnde huur ik, dat zijn 2 weitjes van elk 2400 4kante meter.
-Geel is draad wat al staat.
-grijze is het minipaddockje+stal.
-Geel draadje om de paddock is permanent, stippeltje doe ik dus in de winter wel eens dicht.
-lichtgeel is draad wat ik dus nog verder wil maken.
-paarse strepen zijn vaste openingen,die middelste doe ik open zodat ze naar de 2e wei kunnen lopen.
-bruine en blauwe dingen zijn hooibakken/waterbakken die ik dan wil plaatsen (sommige staan er al)
-het gearceerde deel is voor konijn/mesthoop/hooiopslag dus niet voor de paardjes :Y)

Maargoed, alles is kleigrond behalve paddock is verhard/zand.
Dus alle paden worden rotgelopen als het regent...doen jullie dan allemaal zand of iets daar storten?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 00:12

ik gebruik het graspad alleen als de bodem daar geschikt voor is.
Het pad rond het bos wil ik wel verstevigen en daar liggen nu houtsnippers op bosgrond en in het midden door het bosje ligt al een bestraat pad van 3 meter breed van puinrotonde (wordt verharde paddock aan de nieuwe stal) naar paddock. Dat wordt mijn All-weather route.

Afstand tussen kapschuren/nieuwe stal en oude paddock is ongeveer 60 meter, als de route door het bos erbij komt maakt dat een rondje van ongeveer 180 meter exclusief de ruimte van deels bestraatte zandpaddock. Dat is beter te verstevigen dan een ronde van 800 a 900 meter...

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:27

Ik vind het een erg leuk idee. Al zou ik geen idee hebben hoe ik dat zou kunnen indelen, onze wei is nou niet bepaald groot := en het is agrarisch grondgebied ofzo, dus je zou er bijvoorbeeld al niet eens een ander hek omheen mogen zetten, een schuilstal zou ook niet mogen. Maar het is het nadenken wel waard!

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:55

joyce B schreef:
ik gebruik het graspad alleen als de bodem daar geschikt voor is.
Het pad rond het bos wil ik wel verstevigen en daar liggen nu houtsnippers op bosgrond en in het midden door het bosje ligt al een bestraat pad van 3 meter breed van puinrotonde (wordt verharde paddock aan de nieuwe stal) naar paddock. Dat wordt mijn All-weather route.

Afstand tussen kapschuren/nieuwe stal en oude paddock is ongeveer 60 meter, als de route door het bos erbij komt maakt dat een rondje van ongeveer 180 meter exclusief de ruimte van deels bestraatte zandpaddock. Dat is beter te verstevigen dan een ronde van 800 a 900 meter...

Organiseer eens een tour rit bij jou thuis, voor onze beeld visie.

Ze zijn sinds gisteren hier druk zand aan het opbrengen, naar verwachting is morgen alles klaar.
Dan horen jullie me verloopig niet meer, ga ik thuis verdwalen :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:21

jullie zijn welkom hoor :P
Wel na half juni ;)

Doe maar een voorstel wanneer en houd er rekening mee dat alleen het graspad klaar is (en natuurlijk de paddock met toebehoren en de bak etc.) en de rest nog aangepast moet worden en gedeeltelijk ge- en verbouwd ;)

Vanwege natte ondergrond lopen ze nu weer op een afgezet stukje in de binnenwei, maar hoop dat het binnenkort weer genoeg opgedroogd is zodat ze het pad verder af kunnen grazen. Roma heeft echter alweer flinke grasbuik, dus kan ze niet te veel gras in 1 keer erbij geven anders ontploft ze straks nog een keer :P

Misschien dat als de boer hier binnenkort komt maaien ik hem het achterste deel en het linkerpad wel mee laat maaien om het kort te krijgen, voor het geval de paarden er dan nog niet aan toe zijn. Dan kan ik makkelijker wisselen van route.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:51

Ik zal een touringcar regelen Joyce :D

Als alles mee zit kunnen per 1 juni een groep trainings paarden hier dag en nacht de weide op. Mijn man en zwager gaan zich buigen over 2 schuilstallen, vermoedelijk worden die kant en klaar besteld en geplaatst aangezien dat vaker zo gaat :D Ik zit alleen met de vraag of het belangrijk is dat de opening van zo`n stal in een bepaalde windrichting zit. Hier hadden we vanmorgen een heftige discussie over met zijn allen. De een zegt opening op het oosten de andere op het noorden. Ik zelf denk meer het oosten, vanwege de wind.

Iemand nog suggesties?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:14

advies is meestal op het (zuid tot Noord)oosten.
Niet op het westen vanwege de wind/regen, en op het zuidwesten heb je daar ook last van.

Mijn opening staat op het zuiden en bij Zuidwestenwind/regen waait het bij mij ook wat naar binnen omdat mijn overstek niet lang genoeg is. En zomers kunnen ze minder goed schuilen tegen de zon omdat die ook makkelijker naar binnen schijnt.
Als in de winter de wind uit het oosten komt is het meestal een koude, maar droge wind. Als de schuilstal niet aan de rand staat, maar ze er om heen kunnen lopen, dan kunnen ze er altijd nog achter staan om tegen de wind te schuilen.

Maar goed, ik weet natuurlijk niet wat bij jullie de heersende windrichting is. Hier is het vaak westenwind. Van zuidwest tot noordwest.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:14

Als ze er ook 's winters staan kun je de Noord-Oost kant beter beschut hebben. Staan ze er alleen 's zomers in dan is dat de beste open kant omdat de regen meestal uit het westen/zuiden komt.
Kijk eens of je iets kunt maken met draaibare wanden zodat ie aan te passen is naar gelang nodig is.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:36

In het duitse paardenblad Pegasus staat hoe je een voeten bad voor je paard kan aanleggen. Je hebt een stuk vijverfolie nodig. En je moet het ongeveer tot 25 cm diep uitgraven. In de winter kun je het folie eruithalen en vol stoppen met houtsnippers. Die je er de volgende zomer weer uit haalt.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 14:42

Dank je wel Joyce en Dubbeldun.
Mijn man vind schuilstallen afbreuk doen aan het zicht :o Misschien iets voor een volgend project, we zitten hier echt op de kale vlakte en op kleiland. Winterdag de paarden buiten houden op gras gaat hier spijtig genoeg niet lukken. Daarom hebben we ze ook in paddocks staan.

De baan/track is in iedergeval klaar, mijn jongste zoontje is alleen in een vreselijke huilbui en ik krijg hem maar niet slapende. Helaas heb ik hem nog niet uit kunnen proberen.

Dinopino
Misschien is het mij ontgaan maar waar heb je een voetbad precies voor nodig? Als een paard hier in een voetbad zou gaan, vanwege bv. een hoefkneuzing, doen we dat gewoon in een emmer. Worteldoek lijkt mij spekglad voor zo`n dier.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 14:58

@HT2009 : het is voor paardenhoeven goed als ze dagelijks 15 minuten in het water staan. Houdt het vocht in de hoeven in balans.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:55

hihihi, of je maakt een modderbad bij de waterbak. En laat dat nou net hetgene zijn wat ik steeds wil voorkomen :P

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:13

begrijpelijk, maar dat geldt toch alleen voor paardenhoeven die erg droog zijn? Normaliter hebben ze altijd wel een vochtige bodem (kijk ons land maar na al die regen)...

Onze baan gisteren uitgeprobeerd, voelde me net een jockey :p

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 13:26

Wij gaan volgend jaar ook een hectare erbij kopen die naast onze wei ligt, het lijkt me erg leuk om dit te doen. Zou ook graag wat kleine heuveltjes erin aanbrengen en wat grote bomen planten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 13:56

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:45

Ziet er wel groot uit, 1 hectare ongeveer?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 23:19

als ik alleen kijk naar de track en het binnenin liggende weiland met longeer/trainingscirkel, dan schat ik het op een halve ha. Er ligt ook nog een stuk gras achter, maar het pad loopt tot rond de mestbult.