Nieuwe wet ? Paard mag niet alleen staan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:58

pmarena schreef:
Dus jullie willen ten behoeve van een hele kleine groep , een hele grote groep paarden geen beter leven gunnen....?

Daar komt het op neer , dat is toch ontzettend kortzichtig :)

Inderdaad kan een beetje verder kijken dan je eigen kleine refentiekader geen kwaad , bekijk het eens wat breder , met het effect op de toekomst en niet alleen met het effect op jou.

Mensen die hun paarden dat nu niet gunnen zullen dat ook niet doen als er een wet is. Net zoals er nu niet gechipte paarden zijn, zullen er ook mensen zijn die deze wet omzeilen. Als je denkt dat deze wet al de problemen rond paardenwelzijn gaat oplossen ben je naïef. Overigens, de paarden die bij ons samen kunnen, staan samen. Dat toekomstig effect word volgens mij simpelweg te rozekleurig gezien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:04

Inderdaad , die echte die-hard mensen die het hun paard niet gunnen , doen dat met een wet ook nog niet. En daar is nu juist die wet voor : dan zijn er mogelijkheden om die mensen aan te pakken :)*

Dus dan heeft zo'n paard wat extra mogelijkheden om tòch nog beter terecht te komen.

En daarnaast zijn er natuurlijk ook heel veel paarden die alleen staan , met eigenaren die er te licht over denken , zo van : zo erg is dat toch niet , mijn paard LIJKT gelukkig (maarja als je op zo'n niveau begaan bent met je paard dan ZIE je dat ook niet zo snel dat het dier wat mist , zover kijk je immers niet anders zou je al wel anders handelen.... ) en die eigenaren merken dan ineens dat er een WET komt , en beseffen dan dat het blijkbaar wèl heel belangrijk is.

Zeg dat 60% van de mensen die extra druk nodig hebben om te beseffen dat ze er wat aan moeten doen , dan is 60% van die paarden geholpen.
En die andere 40% kun je dan eens goed aan gaan pakken , als ze het dier zo bewust tekort blijven doen.

Dan blijft er 10% over van paarden die ècht niet samen kunnen , en daar kun je een uitzondering voor maken. Zoals er altijd uitzonderingen gemaakt worden op wetten , zèker in de overgangsfase.

Kijk bvb. eens naar autogordels , die zijn al heel wat jaartjes verplicht en nieuwe auto's worden al heel wat jaren met gordels geleverd.
Maar heb je een oldtimer dan zaten daar bij de eerste aflevering echt geen gordels in hoor.

Je zou denken dat het nu intussen in alle auto's verplicht zou zijn (men heeft immers tijd genoeg gehad om ze erin te zetten) maar in een oldtimer hoef je nog steeds geen autogordels te hebben. Net zoals met een derde remlicht.

En dat zijn toch echt zaken waar heel serieus op gecontroleerd wordt. Maar er zijn gewoon altijd uitzonderingen , daar maakt men ruimte voor.

Als je deze wet oprecht serieus niet wilt dan ben je gewoon echt heel kortzichtig en heb je een enorme tunnelvisie , sorry.
Daar doe je de paarden (in z'n geheel) echt mee tekort.

Alet74

Re: Nieuwe wet ? Paard mag niet alleen staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:41

Heb niet alles door gelezen, maar wat mij betreft mag die wet er vandaag nog komen! Paarden zijn kuddedieren, je kunt het eigenlijk naar je paard toe niet maken om hem alleen te laten staan (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).
Het lijkt me alleen lastig dit te controleren (wie moet dat gaan doen, staat er een sanctie op als je je niet aan de wet houdt). De Dierenbescherming heeft het volgens mij al druk genoeg met alle andere misstanden die vaak nog veel schrijnender zijn (helaas..).

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:43

Als je paard zich echt doodverveelt en je wil geen shetlander zou ik er gewoon een schaap bijnemen.Die eten giftige planten(voor hen niet giftig) en planten die paarden niet lusten.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:24

Ik kan er gewoon echt met mijn hoofd niet bij dat er nog een discussie gaande is over dit onderwerp. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen en daar komen heus wel goede regels voor. Denk eens aan al die paarden die een veel beter leven tegemoet gaan omdat deze wet er misschien komt. Ik kan zo al 3 maneges in Amsterdam opnoemen (bij elkaar een stuk 150 paarden) waar de paarden Nooit buiten komen en Geen interactie hebben met elkaar. Met uitzondering van een paar weken zomervakantie waar ze opeens in de wei gegooid worden en van harde manege-arbeid en stalarrest plots naar complete rust op de wei gaan. Eindelijk kan deze mishandeling aangepakt worden en komen ze er niet meer mee weg met 'ik geef ze toch genoeg te eten en ze krijgen medische zorg als dat nodig is'. Dat zijn de dingen die aangepakt moeten worden! Dat je niet verder kijkt dan je eigen paard omdat je bang bent dat je benadeeld wordt kan ik me voorstellen, maar je moet ook verder kunnen kijken dan je eigen paard en beseffen dat met deze wet een heleboel paarden echt een veel beter leven tegemoet gaan.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:17

Shego schreef:
Als je paard zich echt doodverveelt en je wil geen shetlander zou ik er gewoon een schaap bijnemen.Die eten giftige planten(voor hen niet giftig) en planten die paarden niet lusten.

Wat heeft een paard daar nou aan -O-
Schapen, geiten enz enz. kennen geen paardentaal.
Op sociaal gebied hebben paarden daar dus niets aan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:22

pmarena schreef:
Als je deze wet oprecht serieus niet wilt dan ben je gewoon echt heel kortzichtig en heb je een enorme tunnelvisie , sorry.
Daar doe je de paarden (in z'n geheel) echt mee tekort.

Het is maar goed dat jij zo open staat voor andere meningen he :(:) Dat geeft je écht het recht om dit te typen :D
De wet "hoeft" van mij niet zo nodig. Ze mogen hem echter wel invoeren als ze echt denken dat ze er wat mee bereiken. Zolang er maar rekening word gehouden met uitzonderingen. (en zo niet, maak ik mijn eigen wet wel, om bij mijn stallen te komen kunnen ze beginnen met een huiszoekingsbevel want ze moeten door het huis :j)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:27

En de mensen die zich nu niet bekommeren om het welzijn van hun dieren, doen het met zo'n wet ook niet...
(valt immers toch slecht te controleren)

Ik neem die weet ook niet serieus, omdat ik het absurd vind dat er van bovenaf bepaald moet worden wat het beste is voor mijn dieren :+ Geloof dat ik toch de enige ben die dat kan bepalen...
Vrees dat het hek dan ook van de dam is... katten die ook verplicht naar buiten moeten, honden die niet meer op een flat gehouden mogen worden etc.
Ik hoop dat altijd zelf mag bepalen wat goed is voor mijn dieren. Dat ik de binnenkat niet naar buiten hoef te slepen omdat het moet, de hond van mijn broer geniet van zijn flatje en dat mijn paard lekker alleen mag staan als het nodig is ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:31

Dabedoellikdus WCF :) Die wet mag er gerust komen. Ik denk alleen niet dat het zoveel gaat veranderen als de mensen die er zo voor pleiten zeggen :) Denk dat het nog wel eens zou kunnen tegenvallen... Als zo'n dier achter je huis staat, heeft zo'n meneertje al een bevel nodig om er wettelijk in te mogen. Dus ze gaan alsnog mogen rekenen op de goede wil van mensen want voor zo'n bevel heb je al aardige bewijzen nodig. Verzamel die maar eens :=

WB die katten zou ik eerder een wet maken dat ze binnen moeten. Ik betwijfel of dat het exemplaat dat je van het wegdek kan schrapen zich echt "lekker in zijn vel" voelt... Goed voor het welzijn is het iig niet. Om maar niet te vergeten dat die krengen overal zitten waar ze niet moeten zitten omdat hun eigenaar te lui is om ze binnen te houden. En dat die klerebeesten vervolgens onze cavia's en kippen uitmoorden. >;) Dus AUB laat die wet er niet komen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:34

En tuurlijk kijk ik vanuit mijn eigen referentiekader, dat doen de meeste toch? Voordat ik mijn pony kreeg had ik ook nog nooit een paard ontmoet die niet geschikt is om in een kudde te zetten en zelfs nog liever alleen staat dan samen. Dan had ik die wet juist als positief gezien.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:36

Op wie is dat bericht wcf? :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:37

Inderdaad pharagirlke, in hoeverre kun je echt bewijzen dat iemand de wet dan gaat overtreden? Ze gaan niet 24 uur posten...
Je mag volgens de wet ook geen dierenmishandelen,maar als ik een hond morgen doodtrap krijg ik alleen een boete voor vernieling van andersmans eigendom :+ Als ze weten dat ik het heb gedaan tenminste....
Waarom pakken ze dat niet eerst aan? Als je daar strenger in word, dan bereik je ook eerder de mensen die écht niet goed voor hun dieren zorgen.
Lijkt mij zinvoller.... en beter te controleren.

Een l*llige boete omdat je paardje alleen staat zet echt geen zoden aan de dijk :+

(algemeen gericht pharagirlke dat vorige bericht :P )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:42

Dat kan je niet. Dus als je het paardenbeest achter je huis zet, dan zitten ze in de problemen. :) Zo goed zal die wet dus werken... Zelfs een simpele 18jarige vind een achterpoortje. Laat staan iemand die heel bewust de wet wil omzeilen :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:45

Die wet is slecht te controleren inderdaad.

Daarom pleit ik er liever voor om de wet op dierenmishandeling aan te scherpen en straffen te verhogen. Dat is namelijk wel beter haalbaar. (zie de VS)

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:39

Welshcobfan schreef:
Die wet is slecht te controleren inderdaad.

Ze kunnen in ieder geval beginnen met de maneges in de grote steden (Amsterdam, Den-Haag) want daar zijn namelijk alleen maar stallen en geen weides, dat is redelijk gemakkelijk controleren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:47

als je een bak hebt, ben je al een heel eind. Dan kun je ook zeggen: daar hebben pietje en heintje nog gezellig in gespeeld vanochtend.
Dus hoe wil je dat controleren?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:50

en dan nog bereik je wel maar een heel klein % van de paarden :(:) Dan is het IMO een wet voor uitzonderingen :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:59

Bovendien staan manegepaarden altijd naast elkaar op stal, dus staan volgens de wet niet alleen :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:04

Ik geloof dat er nog wat werk is aan die wet :=

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:39

gewoon reactie op die mss toekomstige wet:
niet iedereen heeft de mogelijkheid om 2 dieren te houden. mensen die afhankelijk zijn in de winter van een pensionstalling bv. Dat kost soms stukken van mensen. Mogen de mensen die geld hebben om 1 paard fatsoenlijk te verzorgen, maar niet voor 2, dan geen paard meer houden? Op stal houden is ook niet ideaal, maar niet iedereen vindt een fatsoenlijke wei.
Zou toch niet te snel oordelen. Sommige paarden staan alleen, maar vinden dit in se niet erg. Ik heb er nu 2, en het is verdomd moeilijker dan eentje, geloof me. Op alle gebied: aandacht, rijden, opleiden, voeding, plaatsing...

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:08

Vorig jaar heb ik een shetje gekocht als gezelschap voor mijn haflinger. Ik het het nu een jaar geprobeerd maar het shetje had het niet fijn, werd altijd maar weggejaagd, nooit heb ik ze samen zien kroelen. Dan weer de stal ingejaagd, regelmatig tegen de afrastering gegooid...Van het weilandeigenaar mag ik er geen extra stalletje op zetten, ze gaat maandag naar een super goed nieuw tehuis met soortgenoten en veel aandacht.
Mijn haflinger heeft 3 jaar alleen gestaan, en zowel de dierenarts als de hoefsmid hebben gezegd dat ze het echt prima heeft.
De hele zomer weidegang met een open stal, 's-winters een paddockje met een open stal, dit alles langs een drukke weg waar ze veel te zien heeft en aandacht krijgt, en andere paardjes voorbij komen.
Ik ga regelmatig rijden met een ander paardje, maar ja vooralsnog voel ik me schuldig omdat ze volgende week weer alleen staat.
Maar het is altijd wat: inderdaad hoeveel aandacht krijgen de zogenaamde gezelschapsshetjes, mijn shetverzorgstertje mocht van mij niet alleen op het weiland zonder dat ik erbij was, want dat was te gevaarlijk.
Hoeveel paarden krijgen er bijna nooit aandacht, hoeveel paarden hebben er geen lijfelijk contact, hoeveel paarden staan er alleen maar op stal en komen er 1 uur per dag uit: ik weet zeker: het zijn er heel veel, het is dus altijd wat, dan nog maar niet te praten over de paarden die gewoon slecht verzorgd worden die staan vaak achteraf.
Ik ken of kende wel 10 paarden die alleen stonden of staan, zijn dit allemaal eigenaren die hun paard mishandelen?
Ja ik denk ook dat paarden bij elkaar gelukkiger zijn, maar met veel aandacht en weidegang kom je ook ver.
Sommige mensen kunnen wel erg makkelijk praten.
En ik denk dat sommige paarden die alleen staan misschien bij de juiste eigenaar wel een fijner leven als een manegepaard of
als een paardje die nooit weidegang heeft of te weinig aandacht.
En ja een hond is ook een kuddedier, hoeveel mensen hebben 2 honden?, En dan zijn er ook weer veel mensen die 2 honden hebben waarvan de honden onderling denken, van mij had het niet gehoeven een maatje erbij.
Roelien

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:09

Een hond vergelijken met een paard is onzin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:25

meliciana schreef:
gewoon reactie op die mss toekomstige wet:
niet iedereen heeft de mogelijkheid om 2 dieren te houden. mensen die afhankelijk zijn in de winter van een pensionstalling bv. Dat kost soms stukken van mensen. Mogen de mensen die geld hebben om 1 paard fatsoenlijk te verzorgen, maar niet voor 2, dan geen paard meer houden? Op stal houden is ook niet ideaal, maar niet iedereen vindt een fatsoenlijke wei.
Zou toch niet te snel oordelen. Sommige paarden staan alleen, maar vinden dit in se niet erg. Ik heb er nu 2, en het is verdomd moeilijker dan eentje, geloof me. Op alle gebied: aandacht, rijden, opleiden, voeding, plaatsing...

Imo heeft een paard récht op een leven waarin er voldaan wordt aan zijn behoeftes.

De mens heeft de plicht daaraan te voldoen als hij/zij besluit paarden aan te schaffen. Als je geen fatsoenlijke huisvesting kunt vinden, moet je imo geen paard aanschaffen, al heb je geld als water.......

Uitzonderingen zijn er altijd, om zo'n wet bij voorbaat al af te schrijven omdat er uitzonderingen zijn, vind ik niet eerlijk naar de rest van de paarden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:28

Dus als je maar een paard kan betalen moet je maar helemaal geen paard kopen?

Kortzichtig. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:36

Nee, als je je paard niet zo kan houden, dat hij/zij optimaal gelukkig is.
Ex is bv optimaal gelukkig met zijn leventje zo, maar Pharaon en Pretty Woman hebben duidelijk wél behoefte aan sociale contacten, en zouden niet gelukkig zijn zonder, althans niet zo gelukkig als ze kúnnen zijn.

Als paardeneigenaar heb je imo de plicht je paarden zo te houden, dat ze optimaal gelukkig zijn. Paarden zijn een luxe, geen recht.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-05-09 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt