Hit actief Stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Hit actief Stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:50

die ruif alleen al is zeer prijzig. We zijn nu van plan om zelf iets in elkaar te knutselen. Eerst gewoon zo'n voerwand maken, vervolgens daar een oprolluik/zonwering tegenaan die aangepast wordt zodat hij werkt op een tijdschakelaar. Als we dat doen voor 6 meter breedte komt dat op ongeveer 1/5 van de kosten van zo'n ruwvoerruif met tijdschakelaar van HIT-actief. Maar die rolluiken zijn ook niet goedkoop, dus eerst de voerwand maar en dan als volgende stap automatiseren...

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 00:09

Vandaag de paarden verhuisd. Alles goed gegaan, ook met de jaarling voor het eerst in de trailer (wat wil je, paint x haflinger, dan moet je wel een koele kikker zijn). Het voerstation werkt nog niet, de electronica moet nog aangesloten. Ook lukte het chippen gisteren niet. Ik had wel de transponders, maar geen injectoren. Maandag gaan we in de herkansing. Ik hoop dat de voerautomaat snel klaar is (en dat de paarden het snappen). Ik vind het voeren wel heel lastig zonder boxen. Vooral als ze allemaal andere hoeveelheden hebben en er wel wat voernijd is. Ik had foto's gemaakt, maar het lukt niet om ze op mijn album te krijgen. Ze zouden groter zijn dan 8 mb?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 00:23

eowyn04 schreef:
nou nee, waarom?
Je kan ze voor grote kuddes en kleine kuddes gebruiken. Het is net wat je zelf wilt en wat je prioriteiten zijn.
Maar naar mijn mening is het wel handig in een grote kudde, zodat ze rustig kunnen eten.

sja, we hebben hier een kudde van 8 en een groepje van 4,
die krijgen gewoon op een antal verschillende plekken hooi en stro aangeboden
hebben een schuilstal en een waterbak
lopen voldoende want de voeding , water en schuilgelegenheden liggen uit elkaar
en natuurlijk groepsdynamiek

ik zie gewoon echt de meerwaarde van de voederstations niet in kleinere groepen
in een groep van veertig, ja, dan wel
maar daar zou ik mijn paard dan weer niet in willen hebben staan

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 09:05

voer mij zou het voordeel zijn dat ik individueel kan voeren. Dus dat ik mijn snel te dikke merrie op rantsoen kan houden, terwijl mijn 18 jarige pony wat extra´s toe kan bedelen zonder dat ik hem apart hoef te zetten. Mijn merrie is dominant dus die eet tot ze genoeg heeft. Is haar eigen bak leeg, dan gaat ze naar de volgende.

Een ruwvoerruif met tijdschakelaar lost dat probleem nog niet op, maar geeft wel een betere verdeling van de beperkte hoeveelheid over de dag.
Ideaal zou een combistation zijn zodat er individueel mineralen-vitaminenbrok of krachtvoer bijgevoerd kan worden voor mensen die dat willen geven, en dat daarmee ook het verschil in ruwvoerbehoefte opgelost kan worden door schrale paarden extra eettijd toe te bedelen.

Je kunt dat ook met de hand doen, persoonlijk, maar dat kost veel meer tijd en als je een dag weg wilt of lange dag moet werken geeft dat organisatorische problemen.

Denk voor particulieren met een paar (sport)paarden aan huis en full/time banen, dat het echt niet zo´n gekke investering is om een combi-station te hebben. Je kunt je paarden dan toch heel goed gespreid voeren en gedoseerd. Bijvullen wanneer het uitkomt, en de tijd die je hebt, kun je gebruiken voor het trainen en verzorgen. En uitmesten kun je ook doen wanneer dat uitkomt.

Duzzell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:56

wij hebben nu al gezeik over de dekens:S
gister dekens opgedaan
vandaag boos opgebelt waarom we dat hadden gedaan want het moet eeen natuur stal worden

alleen heb ik een pony van 21 die bij een beetje regen al begint te trillen dus ze krijgen gewoon dekens op!

hebben er paarden in andere hitactiefstallen oof een deken op?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:43

Kan ieder neit individueel bepalen of zijn paard een deken op wil. Je kunt oudere paarden en sommige paarden met hele dunne vachten niet veralgemenieseren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:27

zou daar ook een gesprek over aangaan. 24/7 buiten is heel mooi, maar wel of geen deken is keus van de eigenaar, aangezien het risico van ziekte of door een vies paard niet kunnen rijden ook bij de eigenaar ligt.
Als er afspraken gemaakt worden dat kapotte dekens eigen risico zijn, lijkt me dat verder niet van invloed op de werking van de actiefstal... Gaan ze de dekens in de gewone stallen ook verbieden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:04

Natuurstal of niet, als eigenaar ben je nog steeds verantwoordelijk voor het welzijn van je eigen dieren. Dus als ik vind dat mijn paard een deken op moet dat gebeurt dat ook gewoon.
Hoelang ze heelblijven is dan natuurlijk ook mijn risiko :D

Duzzell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:44

ja ik vind ook mijn eigen ding!
mijn verandwoordelijkheid als de dekens kapot gaan!
hij betaald de rekening niet als me paarden ziek worden!
de een heeft astma dus als die helemaal nat regent vind ik dat geen pretje.
nou ik zie het wel! hou jullie op de hoogte hoe dit afloopt :P

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:24

Wat is dat nu iets voor achtelijks???
Nou bij ons staan ze ook met deken op hoor.
Ook paardjes niet, maar iedereen maakt zijn eigen keus.

En als je deken stuk is, tip:
Een oude regendeken die je kan verknippen.
Bisonkit textiel lijm.
Stuk afknippen, lijm erop. Lijm op de deken, erop plakken, drogen en klaarrrr je deken is weer waterdicht. *D

Ik heb goedkope regendekens over mijn mooie winterdekens of tussentijdsedekens. Die plak ik, maar als ze echt stuk zijn, dan koop ik een paar nieuwe. Deze goedekope dekens beschermen dan je goede dekens.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:19

Zo. Duurt even, maar ik heb hem doorgespit.
Ik vind het concept perfect! Daarentegen ben ik ook erg te spreken over het Paddock Paradise idee...

Volgens mij zijn die twee dingen niet zo moeilijk te combineren toch?

Hetvolgende: ik krijg hééééééél erg misschien de kans om een prachtig stuk grond te kunnen kopen (ongeveer 3ha) met een ienniemienie huisje erop. Ik heb daarmee een prachtig idee, bedoeld om jonge stellen (zoals ikzelf), paardenliefhebbers, die het niet kunnen betalen een huisje buitenaf met paarden aan huis te kunnen hebben, te helpen. Dan wel in de zin van een huurwoning (2x een 2-onder-één-kap), met een paardenpension in de achtertuin en daarmee toch een beetje het paard-aan-huis-idee. De gemeente is momenteel bezig de leegloop van het platteland aan te pakken (jongeren vertrekken, omdat ze niets op het platte land kunnen betalen... gek he :? ). Dus dat is een voordeel.
De kans is echt ontzetted klein dat het allemaal doorgaat natuurlijk, want dat gaat een vermogen kosten en dat vermogen heb ik niet zomaar in mijn portemonee zitten, maar met een goed plan/bedrijfsopzet is die hele kleine kans er wel en die ga ik uiteraard niet zomaar voorbij laten lopen zonder geprobeerd te hebben!

Zodoende kwam ik op dit topic en dacht ik, er zijn hier vast wel mensen die mij misschien kunnen helpen met een kosten-indicatie van het opzetten van zo'n HA-stal (en dan met name de voermachines en de matten en roosters). Heeft iemand hier enig idee van en zou dezegene dat met mij willen delen (via PB uiteraard)?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 23:15

ik heb prijzen en een offerte liggen van van de zomer. Kan het wel naar je mailen, stuur maar pb met mailadres.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:31

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:07

Ik die eens op een Duitse site langs zien komen. Iemand was niet tevreden en heeft ze snel 'omgeruild' tegen de echte HIT-bedden.
Het plaatje van die 2 delen komt me iig bekend voor, maar de naam erbij was wel anders. Maar dat zal door de Duitse retailer komen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:08

Dit is wel de juiste (Duitse) naam , en schijnt het zachtste en een zeer goed en populair bed te zijn in de koeien :)

Weet je toevallig nog waar dat stond van diegene ? Ben erg benieuwd :j

Wat is er precies zo fijn aan die HIT dan ? :)
En die Hit-bed-tegels , is dat wat....?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:07

Gewoon de super kwaliteit en het feit dat er dus geen vuil tussen de lagen kan komen of de boel door schrapen 'open' gaat.
Die koppelbare tegels heb ik net een vraag over gesteld. Die moet je aan de zijkanten ook vast maken in de ondergrond dmv koppelstukken. Dat vind ik dan weer minder handig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:44

O , okee , inderdaad. Dan zul je toch ook wel weer een naad krijgen.

Was er bij iemand een prijs bekend van de HIT-matras ? :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:47

470 ex btw af Hengelo

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:02

Zo , da's best pittig voor een stukje rubber , ex. BTW nog wel...pfft.

Heb jij er zelf nu 1 DD ? :)

Ik vind die KEW-plus vooral interessant omdat hij er heerlijk zacht uitziet , bij de HIT mis ik dat een beetje...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:35

Ik heb er idd ook eentje, wil er nog een 2e bij.
Als je losse rubber matten koopt bem je ong even veel kwijt, al heb je dan wel een hele stal vol liggen en de HIT-matras is 180x240.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:39

hoe zit het met de stank van die matten????
en ik las even bij de vraag of dubbeldun er ook een had, dat je dubbeldun zelf bedoelde.;-) Maar volgens mij slaapt die op een gewone matras. Koeien schijnen van die matrassen meer melk te geven ;-))

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:46

Nou DD , tel uit je winst , meer melk is ook wat waard :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:50

Vandaar dat Boon van die dikke uiers blijft houden :D
Overigens zou ik heel best kunnen slapen op die matras hoor (misschien een beetje zweterig met mijn opvliegers :D ) De matras is er iig zacht genoeg voor :D
De matten stinken niet, want ze nemen geen vocht op. Mocht een paard er op plassen en het loopt er niet snel genoeg af (omdat je in het midden van je stal een kuil in de vloer hebt zitten bijv.) dan zul je de boel eraf moeten bezemen en misschien schoonmaken.
Die van mij ligt nu dik 2 jaar en ik heb hem nog nooit schoongemaakt anders dan een droge bezem erover halen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:17

180 x 240 is best okee qua maat lijkt me toch , kunnen ze toch best fatsoenlijk op liggen ?

Wat denk je hoelang die dingen meegaan ? :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:03

Kunnen ze idd makkelijk op liggen, zeker als je de randjes instrooit met bedding.
Ik heb er nog geen slijtage op kunnen ontdekken, maar eea zal ook wel afhankelijk zijn of een paard schraapt, op ijzers staat of zelfs op kalkoenen.

Op hetzelfde forum als eerder geneld (weet de naam niet meer) was iemand die had ze al 5 jaar en die waren nog als nieuw.