Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:25

Omdat het mij zeer goed werkend spul lijkt en ik een paar vieze paarden op stal heb zou ik willen weten of er iemand is die weet of het spul ook ergens in Gelderland, omgeving Doetinchem, verkocht wordt.
Mijn zoektochten in de omgeving tot nu toe hebben nl. geen resultaat opgeleverd.
Vast bedankt.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:26

stefje schreef:
Ja hoor ikke Lachen
Vaak zijn mensen die helaas hun paarden continu op stal moeten houden -zoals ik ook- wat terughoudend met reageren in topics waar mensen hun paarden wel veel buiten hebben. Ik ben ook nog benieuwd of de afvoer van de strokorrels minder omvangrijk is, dus of het uiteindelijk minder kuubs zijn die je afvoert, want dat maakt het produkt daarmee weer goedkoper (mijn mestafvoer is duur).
(ik heb snel het hele topic doorzocht op het woord 'afvoer' maar kom zo niets tegen hierover)

ja wij zullen wel "niet goed voor onze paarden zorgen" ofzo?????? tenminste ik denk dat je dat bedoelt??
je hebt, zoals ze zeggen, minder afval dan met stro ed, doordat het sneller composteert dus zal dit toch minder afval betekenen.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:28

Ik ben ook benieuwd naar verkooppunten. Ik heb ook 1 verschrikkelijke smeerkees, en in 1 stal stinkt het altijd.
Als ik het goed begrijp voorkomt dit dus ook vieze luchtjes?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:31

EeCee schreef:
@Diana1: Ja, het staat heel duidelijk vermeld waar de korrels van gemaakt zijn.
Maar..... Weten de mensen van de mestafvoer dat ook, en is dat geen probleem? Aangezien de meeste stro-mest naar champignonkwekerijen gaat...

@Stefje: Tja, krijg je dat weer Knipoog Die van mij gaat naast het rijden per dag ook maar een uurtje of anderhalf naar buiten...

@DD: Tuurlijk kan ik gaan rekenen, maar als er iemand de proef op de som neemt is dat ook leuk om te lezen. Het is niet mijn stal waar m,n paard staat anders had ik zeker een stal met korrels gevuld...

je zou natuurlijk een champignonkweker kunnen bellen met deze vraag.
dan weet je het direct, en niet via via.

DD gaf mij ook dit advies maar ik ben het met jou eens dat het een duidelijker beeld geeft als je direct resultaat ziet en niet dmv sommetjes, dan blijft het nog "gokken".

DubbelDun schreef:
EeCee schreef:
Verder ben ik ook benieuwd of er mensen zijn die deze proef doen in stallen waar paarden niet zo lang naar buiten gaan, die dus wel een groot deel van de dag binnen staan.
Zo moeilijk is het toch niet om voor die paarden die hele dagen binnenstaan het experiment van Imker te delen door 2 !!
De stal die er nu bij Imker na 4 dagen 'zo' uit ziet, zal er bij een paard wat het dubbele aantal uren binnen staat er dus na 2 dagen zo uitzien.

Die van mij hebben hun eerste nacht op strokorrel van Top overleefd. Mijn oude merrie heeft het behoorlijk gegeten aan de hoeveelheid mest te zien, daar begon ze direkt gisteravond na de bix al mee en vanochtend kwam ze al kauwend met de kop over de deur heen kijken.
Dus het fabeltje dat ze 'het niet lusten' is hierbij achterhaald.

Ik hoop voor jou dat jouw oude merrie dit kauwavontuur goed doorstaat!
Het is bekend hoor dat er meer paarden zijn die het eten.
Ze zeggen wel dat er een beetje van gegeten mag worden en dat dit geen kwaad kan maar het lijkt mij toch risicovol als ze er zoveel van eten. Het zwelt toch op....ookal beweren sommigen dat dit wel meevalt.
De pony van mijn buuv (geen koudbloed zoals eerder werd gevraagd) welsh x new forest at het spul ook achter elkaar op en dus hebben we daar de stal weer leeggehaald en de pony weer op vlas gezet. Hier blijft ie vanaf.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 19-12-08 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag alles in 1 bericht of gebruik de editknop.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:17

de mijn at het alleen zolang het nog brokjes waren, toen het na 2 dagen helemaal uit elkaar was gevallen stopte het,
maar bij het erin doen van een nieuwe zak zocht ze de korrels er weer tussenuit!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:26

ElCid schreef:
Omdat het mij zeer goed werkend spul lijkt en ik een paar vieze paarden op stal heb zou ik willen weten of er iemand is die weet of het spul ook ergens in Gelderland, omgeving Doetinchem, verkocht wordt.
Mijn zoektochten in de omgeving tot nu toe hebben nl. geen resultaat opgeleverd.
Vast bedankt.

Zou ik ook graag willen weten. Ben dito geinteresseerd in de strokorrel.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:26

die van mij zoeken ook korrels en vooral het jaarling poept dan rare flatsjes daarna.

mengen met koolzaadstro is wel een goede actie. mijn ervaring is dat dat (in ruwe vorm zeker) meer vocht opneemt dan gewone stro. en het pot prima.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:27

india schreef:
de mijn at het alleen zolang het nog brokjes waren, toen het na 2 dagen helemaal uit elkaar was gevallen stopte het,
maar bij het erin doen van een nieuwe zak zocht ze de korrels er weer tussenuit!

dus ook ervan eten, tja...maar ze heeft er geen last van ??
begreep dat jij met 6 zakken was begonnen en na 2 weken alweer bij moest vullen......was het toen al zo'n bende??
las van die natte plek waarvan ze (de leveranciers) zeggen dat je dat dus aan de kant moet gooien om te laten drogen.

ik begrijp uit jouw verhaal dat dit dus niet te doen is?

aangezien jouw paard ook nog grotendeels buiten staat is dit dus niet echt geweldig, toch??
ben je nog wel te spreken over dit produkt of begin je nu toch te twijfelen of het wel echt zo goed is?

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:54

stefje schreef:
Ja hoor ikke Lachen
Vaak zijn mensen die helaas hun paarden continu op stal moeten houden -zoals ik ook- wat terughoudend met reageren in topics waar mensen hun paarden wel veel buiten hebben. Ik ben ook nog benieuwd of de afvoer van de strokorrels minder omvangrijk is, dus of het uiteindelijk minder kuubs zijn die je afvoert, want dat maakt het produkt daarmee weer goedkoper (mijn mestafvoer is duur).
(ik heb snel het hele topic doorzocht op het woord 'afvoer' maar kom zo niets tegen hierover)

Op de website van strovan staat dat ze een soortgelijke korrel hebben gefabriceerd voor tuinen,misschien zou je contact met strovan kunnen opnemen of zij weten of je een verzadigde korrel kan gebruiken voor tuinderijen.
Er staat trouwens op de site dat je de korrels makkelijk kunt composteren, en compost is volgens mij heel geschikt voor tuinen.
Al durf ik dit niet met zekerheid te zeggen omdat de verzadigde korrel vol zit met urine dus ammoniak.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd aangezien wij onze gecomposteerde mest altijd in het voorjaar laten uitrijden over onze weide,en ik a.s zaterdag ook met de korrel ga beginnen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:06

Iedereen die graag specifiekere info wil over hoe paarden het erop doen die langer op stal staan zullen gewoon toch echt zelf moeten geen experimenteren. Ieder paard blijft een individu tenslotte.

Ik hoop dat mijn merrie er niet van aan de flats gaat, want dat doet ze nogal snel (gevoelig maagje/darmen).
Overigens is het natuurlijk ook zo dat als ze er wel veel van eten (zolang het korrelvorm is), dat je natuurlijk ook een andere uitkomst krijgt in langer meegaan/schoonblijven.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:21

ze heeft geen last van het eten gekregen, ik schat dat ze de eerste dag zeker een halve zak heeft gegeten,

mijn stal is zo nat dat het wel na'tte turfmolm lijkt,
de natte plek is zo nat dat mijn kruiwagen niet te tillen is, en drogen zal het niet meer doen,

aan de randen is het wel wat droger maar daar loopt ze ook niet alles plat,

s morgens is het 1 grote koek, die ik dan op de niet al te natte plekken een beetje los hark om het weer zacht te maken,

dan rul ik de droge zijkanten er weer door,
ik denk dat mijn paard meer plast dan een ander?

ik heb er wel rubber tegels onder

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:26

ben zo wel duurder uit, dus mijn experiment is eigenlijk al mislukt

doe met 10 zakken van 6.50 misschien 5 weken, als ik niet te truttig doe met de stal!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:40

dat is een dure aangelegenheid, je hebt hier dus meer werk en kosten van dan verwacht.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:04

ja en ik was heel positief de eerste week,
maar het er nu na 3 weken al een hard hoofd in,

misschien ligt het aan de kwaliteit?

maar we zullen het horen van Imker,
ik ben er van overtuigd dat als ik het bij mijn pony in de andere stal had gedaan dat ze er 10 weken zonder bijvullen mee zou doen,
de pony doet nu met nog geen halve baal stro een dikke week!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:10

Misschien handig, het bericht van de mestophaalboer:
'Hallo ..., het is zo dat de mest van stro korrels veel ste fijn is en geen basis is voor de champignon industrie dus het kan niet , maar het is misschien wel een optie als je een laagje onderin de boxen doet om de urine op te laten nemen en vervolgens een gewone laag stro er over heen te doen en als je dan de gewone stro mest er iedere keer af haalt kan het denk ik geen kwaad maar gebruik je uitsluitend stro korrels en de boxen worden ook zo uitgemest en bij de gewone paardenmest gedaan kan deze paardenmest beslist NIET naar de champignon industrie.met groet ...'

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:16

Had ik al wel verwacht, het vormt net als met vlas een compact iets zeg maar. Champignonmest moet luchtig blijven.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:19

Ja, maar dit is dan 'onze' ophaalboer/kweker.
Weet natuurlijk niet of ze elders in het land er makkelijker over denken?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:28

ik haal morgen stro-pellets van allspan op, ook 100% tarwe zeggen ze. ik ben benieuwd hoe die zijn, deze leverancier is iig goedkoper dan welkoop, 6.- de 20 kilo.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:36

Champignontelers willen dit spul NIET hebben; kunnen ze niets mee. Tuinderijen hebben ook weinig aan verzadigde korrels, de samenstelling is voor hen niet gunstig.
Korrels vermengd met koolzaadstro zijn lastiger kwijt te raken; korrels gemengd met zeoliet is helemaal een ramp omdat veel stoffen 'opgesloten' blijven in de verzadigde korrel. Dit geeft problemen bij diegene die een mestberekening wil maken. Door de eigenschap van zeoliet is het niet uit te rekenen wanneer de stoffen vrijkomen.
Korrels gemakt van gewoon stro zijn het best, merk maakt niet uit, leverancier wel; niet alle leveranciers zijn betrouwbaar met het geven van informatie, een enkeling wil alleen maar grof verdienen en zal daarom ook niet al te eerlijk zijn bij het geven van informatie.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:34

Heb nog een leverancier gevonden:
http://www.haardhout.nu/product/index.php?id=25

Stro Pellets-stro korrels
Art. nummer: 25
Fabrikantnummer: -
60 zakken compri stropellets 900KG gepakt op een palet afmeting 0.80 X 1.20 X 1.80 formaat euro.( LBH)
Prijs: €316,72 incl. BTW
GRATIS THUISBEZORGD!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:02

5.28 per zak dus ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:03

Ja, goedkoop, maar ik lees nu ook in het topic dat er mengsels zijn.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:20

onze buren hebben ecobodem besteld,
ik ben benieuwd of er verschil in zit met die van mij!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:27

DubbelDun schreef:
5.28 per zak dus ??

Ja, een zak is 15 kg.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:37

haardhout.nu en ecobodem hebben dezelfde strokorrels van dezelfde leverancier, die op zijn beurt het spul uit duitsland haalt.