het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 21:57

Ik heb het inderdaad over verpakt ruwvoer.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 22:04

Verpakt schijnt dus helemaal niet zo slecht te zijn. Maar goed, veel meningen en ideeën. Voer eigenlijk altijd twee soorten hooi. Nu twee soorten droog hooi maar denk in de winter weer voordroog en droog hooi. En gras zo lang het staat.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 22:06

boemel schreef:
Ik neem aan dat jullie het allemaal hebben over verpakt hooi?

Eigenlijk ben ik daar altijd op tegen, voer liever onverpakt.
Maar, ik merk dat het aanbod kleine baaltjes niet groot is en de prijzen zijn best fors. Ook zijn ze vaak niet zo zwaar als dat ze vooraf zeggen. Ik heb nu nog een flinke partij liggen, 1e snede dit jaar. Ze eten het alsof het appeltaart is, maar ik vind het best stoffig.
Waarschijnlijk te kort op het zand gemaaid.

Dit is dus ook niet ideaal.

Ik had bij mn ene boer een trailer gehaald laatst, maar super lichte baaltjes, rare structuur, paarden ook niet enthousiast.
Zaterdag naar mn backup. Hopelijk betere kwaliteit.
Voordroog wil ik niet.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 22:41

Ik heb al tweemaal verpakt geprobeerd te voeren (2 verschillende leveranciers).
Op zicht en reuk fantastisch spul maar mijn paarden doen het er niet goed op.
Opgeblazen, dunne mest, harde manenkam etc.

Dus ik blijf nu op onverpakt.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 23:01

Karin_deB schreef:

Dat heb ik dus ook. Ik heb de loonwerker gevraagd om bij het wikkelen 10 balen niet in folie te doen en dat voer ik nu. Hoog in suikers, laag in proteine en laag tot gemiddeld in mineralen. Ze doen het er wel goed op. Eten minder dan van het kruidenhooi en zien er best uit…….. Te goed.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 23:21

Karin_deB schreef:

Binnen hoeveel tijd nadat je was gewisseld van hooi merkte je verschil in het ontstaan en weggaan van de harde manenkam?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 07:09

Ik had vroeger een hele fijne leverancier voor voorpakte balen. Super kwaliteit bijna droog.
En heel goed betaalbaar.
Ik had toen nog 2 paarden en deed 10 dagen met een baal van 300 kilo.

Helaas heeft hij niks meer.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 07:19

boemel schreef:
Ik neem aan dat jullie het allemaal hebben over verpakt hooi?

Eigenlijk ben ik daar altijd op tegen, voer liever onverpakt.
Maar, ik merk dat het aanbod kleine baaltjes niet groot is en de prijzen zijn best fors. Ook zijn ze vaak niet zo zwaar als dat ze vooraf zeggen. Ik heb nu nog een flinke partij liggen, 1e snede dit jaar. Ze eten het alsof het appeltaart is, maar ik vind het best stoffig.
Waarschijnlijk te kort op het zand gemaaid.

Dit is dus ook niet ideaal.

Ik heb een pony met gevoelige longen en als ik onverpakt geef moet ik weken. Ze eten samen dus dan moet ik 8 netten weken per dag.
Ook zijn de grote balen hooi in verhouding nog duurder dan de verpakte, laat staan de kleine pakjes.
Met 4 grote balen van 520 of 570 ( nu twijfel ik, en op de weegbrug gaan staan) tikt dat behoorlijk aan

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 07:55

Karin_deB schreef:

Daar ben ik dus ook bang voor.
De paarden die ik vroeger op verpakt hooi had staan, waren niet mooi op de mest.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 08:07

Dat weerhoudt mij ook inderdaad, dus ik voer maar onverpakt ook al is het minder handig.
Ze gaan er zo goed op, dus ondanks dat ik heel mooi verpakt hooi kan krijgen voor een leuke prijs doe ik het toch maar niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 08:10

Ik heb het wel verpakt. En ben blij dat de paarden het er goed op doen. Voordeel is uiteraard dat het van eigen land komt.
Want het niet binnen op hoeven slaan is wel een uitkomst.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 08:12

Ik geef voor betere mest gerstestro bij. Dat eten ze ook graag (per paard een plakje per dag ongeveer) en helpt goed. Verder krijgen ze hier Luzerne als ze wat invallen, kunnen ze de haag grazen en krijgen geregeld een paar emmers gras en/of verse takken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 08:20

Hier idd ook gerste stro erbij. Heb altijd een vol net hangen. Hebben ze wat te eten als het hooi op is. Ene keer is het op en de andere keer niet. Ze eten het heel graag

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 08:31

Hier had ik heel droog verpakt, geanalyseerd laag in suiker.
Nu onverpakt grof hooi laag in suiker en de kilos vliegen eraf.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 08:43

Gerstestro wordt hier niet gegeten. Blijft in net hangen en los op de grond is het een fijn pies en poepplek.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:03

Ik heb er een die op de juiste onverpakte voordroog betere mest had dan op hooi. Ik vermoed dat juist dat stengellige hooi voor teveel irritatie in de darmen kan zorgen bij haar.
Tegenwoordig heb ik zomers hooi en in de winter een mix. Verpakt kan ik met grote balen in de warmere periode niet snel genoeg voeren.

Hier krijgen ze sinds dit jaar ook gerstestro er bij en dat wordt goed gegeten als het hooi op is.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:07

Gerstestro werd hier ook niet gegeten, maar nu Mirtje er is en eeuwig honger lijkt te hebben, wil ik toch weer een paar baaltjes gaan halen.

Gisteren heb ik zelf mijn vriend les gegeven op Diekke. Het klinkt onaardig, maar hij is er het afgelopen jaar ondanks regelmatig lessen niet beter op gaan rijden. Diekke is een wat taai paard en hij krijgt, door de adviezen van de instructrices, een steeds onrustigere hand om maar te blijven doorvragen in de mond.

Ik heb de instructie al een keer gemeld dat het niet werkt. Dat de oefeningen er op gebaseerd moeten zijn om Diekke scherp aan het been te hebben en fijn aan de zit en dat die achterhand eronder MOET omdat ze niet loslaat, maar daar werd weinig mee gedaan.
Dus ik zat met regelmaat tenenkrommend naast de bak te kijken hoe Diekke boven tempo uit elkaar liep en mijn vriend steeds schever ging zitten door een paard dat uit balans loopt en taai is.

Gisteren had hij haar dus super aan het lopen. Dan is ze ook op je pinken te rijden en zitten de knopjes er echt wel op. :D .
Mijn vriend was moe maar voldaan en Diekke volgens mij ook :D

Mirtje gisteren voor het eerst aan de lange lijnen gehad. Ze snapte er nog niet veel van, maar die lijnen over haar kont,boeide haar niks, dus dat was in ieder geval een goed begin ;)

En met Tess weet ik het momenteel niet zo. Ze loopt op zich goed in de wei en oogt wat moe, maar niet unhappy, maar in het werken is het 'm niet. Zelfs aan de longeerlijn waar ze normaal erg fanatiek is, zie ik dat ze het eigenlijk niet wil.
En dat is geen goed teken voor een paard dat zo werkwillig is.

Een beetje in twijfel on haar opnieuw te laten behandelen. Afgezien van de kosten a eur 400 per behandeling, heeft ze in een jaar tijd al 3x een cortisone injectie gehad en is het niet best voor haar lijf. De behandelingen zijn erg stressvol voor haar en ze moet zowel voor de injectie als 3 weken later voor de dry needling gesedeert worden.

En dan? Weer revalideren en pak en beet 1 maand een fijn paard hebben om weer van voor af aan te beginnen?
Ik denk dat ik haar maar even gewoon laat lopen. Keertje wandelen of grondwerken voor de aandacht ofzo. En dan kijken hoe het haar vergaat met het slechter wordende weer.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 09:20

Boemel fijn dat jij jouw vriend kan lesgeven en dat het dan ook beter gaat en dat hij dat ook doet. Maar dat is ook weer niet de bedoeling als je eigenlijk van iemand anders les krijgt...

Twijfel snap ik wel, te goed voor het een te slecht voor het ander. Maar denk dat je al goed bezig bent door te kunnen zien of ze wel of niet lekker in haar vel zit. Snap ook wel dat je niet zit te springen voor behandeling als ik zie wat er buiten het geld ook nog voor nodig is.

Hier gewone pakken hooi, weet niet of ik verpakt snel genoeg verwerkt krijg. Ze doen het hier goed op.
Guus vreet volgens mij best veel als ik het hier lees. Ze weeg rond de 540 kg en krijgt 10 kg hooi op een dag. Daar ligt altijd nog wel een heel klein beetje van maar ze verwerkt ook nog de restjes van Monty en staat dan nog 1 tot 2 uur op de wei.

Verpakt hooi vind ik wel altijd heerlijk ruiken als ik bij Lynn_nikita kom.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:22

Karin_deB schreef:

Dit is dus ook mijn ervaring, dus ik moet écht niets anders kunnen krijgen wil ik een midi-baal kopen.

@boemel: klinkt als de betere oplossing; stoppen met de lesgever en het stokje overnemen. Ik weet dat het met kinderen en ouders niet altijd goed gaat (vreemde ogen dwingen etc :) ) , maar dit klinkt positief.
Ik zou Tess ook gewoon even een tijdje gewoon laten lopen met af en toe wat TLC en een wandelingetje.

@belle: de maag van sommige paarden staat té grof hooi niet toe. Missy hier kon er ook absoluut niet tegen. Dus het kan per paard erg verschillen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:26

Belker schreef:
Gerstestro wordt hier niet gegeten. Blijft in net hangen en los op de grond is het een fijn pies en poepplek.

Hier precies zo

Hier eten ze 20 a 30 kg op een dag samen, twee haflingers.
Heb baaltjes onverpakt van 25 a 31 kg

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:50

Ik voer verpakt omdat mijn oude paard dampig was. Die had echt voordroog nodig. En het is er een beetje in blijven zitten na zijn overlijden, de andere paarden doen het er gelukkig goed op.

@boemel: anders haar het najaar/winter rust geven en in de lente terug verder kijken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 10:18

Ik had ook gewild dat Missy er tegen kon die ook dampig was... daar heb ik 22 jaar lang hooi nat gemaakt of gestoomd. Zeker in de winter was het nat maken geen lolletje, het stomen was de laatste jaren dat ze hooi kon eten wel een verademing.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 10:23

Bij een ingespoten gewricht is regelmatig bewegen juist een must en moet je ze niet still zetten. Snap heel goed boemel dat het zo dubbel is want het is gewoon echt jouw paard in alles. Onvervangbaar. Heb hetzelfde met kaat, moet zeggen dat nu de definitieve beslissing om haar niet meer te willen rijden oid me wel veel rust geeft. Maar goed als het niet meer gaat qua pijn met haar moet ik toch ook de keuze een keer maken |( en zie ook dat juist het niet werken ook zorgt voor verdere achteruitgang. Het is enorm dubbel allemaal.
En ik zou een andere instructeur zoeken.

Hier rijvereniging twijfels _O- door alle regen kan ik nu gewoon niet thuis rijden. Het is te glad in de bak. Er zit er 1 op loopafstand met alleen een buitenbak op zwart zand. 75 euro per jaar. Op kwartiertje rijden (trailer) zit er 1 met meerdere goede buiten banen en een binnenbak 185 per jaar. Nu hoop ik 3 a 4 keer per week te kunnen rijden. Les is voorlopig nog niet aan de orde aangezien ik eerst wil dat Hera lol heeft. Vriendlief zegt ja dan ben je weer langer weg van huis, wordt het gelijk weer zo’n ding als je voor die op kwartiertje met trailer kiest. Binnenbak hier in het dorp vragen ze 15 euro per keer voor.. vind dat weer echt enorm duur. -O- Zucht :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 11:07

De prijs komt dus neer op een berekening van hoe vaak je gebruik maakt van de faciliteit. En heb je dan 'alleen recht' in de baan of mag iedereen die wil er bij in rijden ??

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 11:22

Hoe makkelijk ga jij zelf weg met de trailer en hoe makkelijk is je paard op de trailer?

Ik zou dan toch de neiging hebben om voor die duurdere te gaan, juist omdat je thuis ook mogelijkheden hebt om te rijden. Als het thuis niet te rijden is, vraag ik me af hoe goed die zwarte buitenbak dan te rijden valt. Bovendien met vorst etc. kan je daar dan ook niet rijden. Je moet 12/13keer gaan om het volledige bedrag eruit te halen als je anders altijd die bak van 15 euro zou huren.

Ik kan bij mij op een 5-10min afstand ook een binnenbak huren, à 5 euro per keer. Geen alleenrecht, maar als ik rond etenstijd daarheen ga zit ik 9 vd 10 x alleen in de bak of hooguit 1 iemand anders. Bak is ook echt wel heel groot.