Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:53

Neerslag tekort is ook niet zomaar ingehaald.
Kan me een jaar of 3 geleden nog wel herinneren dat we bijna 1,5 maand elke dag regen hebben gehad (af en toe hadden we mazzel en was het even droog :+ ) maar dan gaat het wel hard. Hier op de heuvel zie je dat snel met alle waterstromen die overal ontstaan, delen wei die wegspoelen etc.
Inmiddels hebben we idd wel weer wat vochtig gras in de ochtend maar dat is voor het gras nog niet echt genoeg om weer bij te trekken.
Dat komt ook wel weer goed, is al bijna september en meest begint het einde van de maand wel weer een beetje groen te worden.

Weide onderhoud is hier vrij lastig, in de winter is het erg nat en in de zomer erg droog, niet veel grassen houden van zulke omstandigheden en komt er dus snel onkruid zoals boterbloem doorheen. Staat wel gezellig maar de paarden eten het niet, tenzij het in het hooi zit.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:57

Kingsfield schreef:
Fabster schreef:

Ik denk dat je iets aan je weidebeleid (mest) moet doen.

Ik begrijp niet precies wat je bedoeld. Mest haal ik uit de wei en bemest de wei bijna niet.

JKK doet t goed op arme/schrale grond. Dus onbemeste grond én grond die flink bemest wordt met drijfmest. Als je een rijke bodem hebt, heb je daar geen/minder last van. Hier staat het overal vol met JKK. Behalve in mijn wei. Ben ik blij mee. Maar elk voordeel hep ze nadeel :D . Ik heb nu wel een boterbloeminvasie sinds vorig jaar. Die houdt dan weer wel van een rijkere bodem....

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 01:21

Hier is ook al aardig wat regen gevallen! Heb helaas geen regenmeter dus weet niet precies hoeveel maar er staat een aardige laag in het schelpenbadje van mn dochter :D

Ik moet ook binnekort weer eens een ritje naar Cranenbroek plannen. Altijd leuk :D
Is voor mij maar half uurtje rijden (Dongen).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 07:20

Ik ben bang dat ik ook weer moet doorzaaien. Vorig jaar een vermogen uitgegeven aan het onderhoud en dan heb je zo`n zomer. Onderste deel van de wei is al groenig maar groeit langzaam, bovenste deel is echt nog dor en kaal. Dit jaar helaas geen budget ivm de verbouwing en voor dat geld wat opnieuw gras kost kan ik ze ook op onbeperkt hooi houden. Helaas staan ze al de hele zomer op de rijbak en paddock, op zich ruimte genoeg maar grazen is toch fijner voor ze. Met dat kleine beetje gras krijgt het onkruid ook vrij spel dus ik hoop ik het voorjaar te kunnen spuiten en opnieuw te kunnen in/doorzaaien

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 08:45

Hier was alles woestijn door de droogte. Maar nu na de regen alles mooi groen. Zelfs in de paddock groeien ineens sprietjes. Dus Lynn_Nikita; gewoon maaien en laten groeien. Heb je volgend jaar weer prima gras zonder doorzaaien. Scheelt weer geld.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 08:56

Mijn wei was een paar weken geleden dor en geel (niet gesproeid oid).
Nu zo:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:13

Hier groeit het nu ook lekker. Hoop over 2 weken nog een tweede snede van het land te kunnen halen. Zal niet heel veel zijn, maar er zal in ieder geval nog wat afkomen. Hoop op zo'n 30/40 kleine pakjes. En als het niet genoeg droogt dan gaat het in ronde baaltjes met plastic. Ruil ik ze om bij de buurboer tegen kleine pakjes :D .

Grrrr hond blijft maar likken aan infuusplekje, heb zo'n "comfy band" gekocht, maar dan kan hij er als nog bij. Ook een soort flexwrap met een vies smaakje, maar dat deert hem ook niet. Nu maar een ouderwets verbandje uit de verbandtrommel erom heen geknoopt, hopen dat het een paar dagen blijft zitten.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 12:38

Ja mijn gras staat ook alweer 25-30 cm hoog. Heerlijk. Zelfs de slechtste plekken trekken na een keer maaien netjes bij. Gras is zo sterk. Heerlijk dat normale hollandse weer.

Lynn het kan best dat het nog goed komt. Zal bij jou wat langer duren omdat jij hele droge grond hebt. Maar daar heb je straks weer plezier van, als je bij mij tot de knieën in de blubber zakt in de weides. :D.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:36

Mijn gras staat ook alweer gewoon hoog en ik ben de regen alweer goed zat. Mijn klei grond laat weinig door dus veel plassen en weer de paarden niet op de weide omdat ze dan alles kapot trappen. :=

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:42

Wij hebben maar een klein weitje die te zwaar belast was geweest en geen enkel onderhoud had gehad. Zat vol mos en JKK. Ik had heel veel verwijdert en gezaaid. Het kwam super omhoog, maar alles was verbrand.
Het is pure zandgrond en we hebben wel gesproeid, maar een groot deel waar we gezaaid hebben, zijn we gewoon kwijt.
we gebruiken het puur als snack weitje en vanaf dit weekend mogen ze er weer elke dag even voor de fun ene kwartiertje/half uurtje op. Maak dan altijd een hapje wiesencobs klaar en komen ze er vanzelf weer uit.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:28

Hier is het weitje echt super bij getrokken, van micro staand hooi naar mooi groen tapijt. Paarden staan er nu 3 uur per dag op weer.

Heb ook fotos gemaakt van Kim en een advertentie gezet. Toch even slikken hoor.
[ITP] Kim Larios op de foto
Ik weet vrij zeker dat het de goede beslissing is haar weg te doen maar het word een moeilijke tijd.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:38

Mer1980 schreef:
Mijn gras staat ook alweer gewoon hoog en ik ben de regen alweer goed zat. Mijn klei grond laat weinig door dus veel plassen en weer de paarden niet op de weide omdat ze dan alles kapot trappen. :=

Zelfde hier. Paardjes moeten weer even wachten tot het iets droger is... De grond is niet verzadigd, maar gewoon keihard.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:47

Stekte azmay!
Lijkt me een hele lastige keuze, wel mooi paard!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:56

De paarden staan hier sinds dinsdag weer op de wei.
Even een paar dagen weer iets opgebouwd en nu staan ze van een uur of half 11 tot het donker wordt op de wei.

Vanmorgen werd me door Melle vriendelijk medegedeeld dat het tijd was op om de wei te gaan.
Ik stond bij de achterdeur.
Melle hinnekt naar mij, loopt naar het hek bij de wei, loopt weer richting mij, hinnekt nog een keer en loopt weer richting het hek en zo nog een paar keer _O- maf beest.
Rest van de weide is ook weer groen, heb zelfs het nieuw ingezaaide stuk al moeten maaien woensdag.
Hopelijk groeit het allemaal nog een beetje door, scheelt een hoop hooi bijvoeren.
Nu eten ze amper een baal per dag op.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 15:49

Ons weitje is veel te klein en slecht om ze er langer op te laten, dus ben wel blij dat ze zo stom zijn om zich elke keer weer te laten weglokken :)
Als ze er op mogen, lopen ze ook direct naar het draad als ik aankom. Tijdens de droogte hebben ze er zelf niet meer om gevraagd gelukkig.
Enige nadeel is dat de eigenaar een tuin vol gras heeft staan, wordt ook niet echt onderhouden, dus dat lonkt wel. Maar heb een dubbele draad ervoor gezet, omdat ze 1x de boel gesloopt hadden. Tja, had ze gewaarschuwd dat het anders dicht moest ertussen.

Wie had nou een eikelraper? Werkt het op zand?

En met een bladblazer/zuiger? Zuig je dan niet erg veel zand op ook?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 16:00

Ik heb de eikelraper binnen maar nog niet kunnen gebruiken ivm een onrustige baby.
Functioneer amper door slaapgebrek :z

Ik laat het je nog weten!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 16:49

Ow, sorry dat ik vergeet wie wat......( 40+ he )

Onrustige baby en weinig nachtrust is niet fijn. Maagkrampjes??

Ik dacht dat de eiken met de harde wind al leeg waren, maar er blijft vallen. Als dit eigen terrein zou zijn, zou ik geloof ik vangnetten eronder doen ofzo.
Of varkentjes nemen <3

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 16:56

Wij gaan er binnekort ook netten onder hangen.
Ze vallen waar je bij staat, super irritant.

Flinke reflux. Zijn gestart met indikken van de voeding en dat lijkt langzaam te helpen.
Hopelijk kan ik dan wat bijtanken!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 17:11

Sterkte Karin.

Vandaag ook 2 weides gemaaid. Kost me 3 uur, ergens zonde want ik maai ook veel lang gras weg maar nog meer onkruid en daar doen we het voor. Hier staan ze zo'n 6 uur op de wei. Maar even gebruik van maken zolang het kan. Als we net zo'n winter als afgelopen jaar hebben is het snel afgelopen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 17:25

Herkenbaar Karin.
Had mijn dochter ook.
Voeding gemengd met johannesbroodpitmeel en had ineens een heel ander kind.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 23:19

De kruiwagens zijn écht goedkoop helaas wel een eindje weg vanaf hier...
Iemand nog een goedkoop adres voor graszaad voor het doorzaaien?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 02:33

Vraagje over deze dingen:

http://www.weidepoorten.nl/index.php?ro ... 62-85613-2

Er staat voor doorverbinden van tijdelijke afrasteringen.
Betekent dat dus dat ik deze kan gebruiken om de stroom te geleiden van mijn buitenomheining naar mijn binnenomheining?
Deze zal telkens verplaatst worden ivm strookbegrazing.
Kan ik dan 1 set gebruiken om de buiten+binnenomheining te verbinden en 1 set om de 2 lagen van de binnenomheining met elkaar te verbinden?

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 07:11

Hier sinds een jaar ook een grote tweewielige kruiwagen van Cranenbroek, heel tevreden over.

Omheining ziet er mooi uit Karin. Heb je genoeg aan 70 cm om de omheiningen te verbinden? Lijkt mij zo kort... Als je er niet tussen door hoeft, kan je zelf ook gewoon met schrikdraad een verbinding maken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 07:13

carika schreef:
De kruiwagens zijn écht goedkoop helaas wel een eindje weg vanaf hier...
Iemand nog een goedkoop adres voor graszaad voor het doorzaaien?

Er was eerder iemand die het bestelde online. Ik weet alleen even niet meer wie dat was

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 09:01

Karin_deB schreef:
Vraagje over deze dingen:

http://www.weidepoorten.nl/index.php?ro ... 62-85613-2

Er staat voor doorverbinden van tijdelijke afrasteringen.
Betekent dat dus dat ik deze kan gebruiken om de stroom te geleiden van mijn buitenomheining naar mijn binnenomheining?
Deze zal telkens verplaatst worden ivm strookbegrazing.
Kan ik dan 1 set gebruiken om de buiten+binnenomheining te verbinden en 1 set om de 2 lagen van de binnenomheining met elkaar te verbinden?

Verschillende lagen verbind ik gewoon met schrikdraad, houd ze ietsjes langer en knoop ze aan elkaar (IPV een knoop kun je ook klemmen gebruiken als je dat mooier vind).

Om stukken tijdelijk te verbinden gebruik ik schrikdraad en een poortgreep. Laat het draad gewoon wat langer met aan het einde een greep. Die greep kun je dan gewoon overal "verbinden" aan het draad (dus zonder speciale isolator)