Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:31

Ja, maar de vraag is of je je geliefde paard mentaal zo wil verknippen. Met als enige doel dat jij er plezier aan kan hebben.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:33

VogeltjeM schreef:
Ja, maar de vraag is of je je geliefde paard mentaal zo wil verknippen. Met als enige doel dat jij er plezier aan kan hebben.

Alsof je geen plezier kunt hebben met een paard wat meer buiten staat (of altijd buiten staat). :?
(En daar bedoel ik jou niet mee, hoor, VogeltjeM. Ik weet hoe jij er in staat). ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:34

Twiggy2008 schreef:
Maar weet je? Die mensen zitten daar met een (goede) reden. Ze hebben iets enorm fouts gedaan. Wat doet een paard fout, om te lang opgesloten te worden?

Ik sluit ze snachts niet op om te straffen maar om bij te trekken. ;) Zeker de ruin heeft tijd nodig om te eten.

En de merrie staat echt bij het hek zodra het donker wordt. Komt er zelfs overheen als het te lang duurt.

Moet ik haar dan maar buiten laten?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:37

VogeltjeM schreef:

Ik ben nog steeds van mening dat mijn paard het beter heeft als ik haar voor de nacht naar binnen haal.

En voor de duidelijkheid. Voor mijn plezier zou het veel makkelijker zijn om haar buiten te laten staan.

Nu moet ik en de stal schoonhouden en 2 weilanden van poep ontdoen. Naast het voeren wat toch al moet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:38

NatasjavE schreef:
Ik sluit ze snachts niet op om te straffen maar om bij te trekken. ;) Zeker de ruin heeft tijd nodig om te eten.

En de merrie staat echt bij het hek zodra het donker wordt. Komt er zelfs overheen als het te lang duurt.

Moet ik haar dan maar buiten laten?

Nee hoor, ik vind het fijn dat jouw paarden overdag lekker buiten lopen. Ik heb het niet over jouw persoonlijke situatie, maar over paarden die 24/7 of op een andere manier te lang binnen staan. Net als een gevangene die ook niet overdag naar buiten mag, over het algemeen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:42

En van de zomer als er genoeg gras staat en het niet zo koud is mogen ze van mij wel buiten blijven. Dan denk ik niet dat merrie dan nog bij het hek te vinden is maar haar middelvinger uit steekt. :D

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:46

Ik denk toch dat het verknippen wel aardig meevalt :) ik heb er talloze gezien die 5 of 10 of meer km's van de manege af hun ruiter verloren en zonder ruiter in 1 streep op hun box af gingen, maar ook zat die niet verder dan 200 meter van de manege vandaan liepen zonder minstens 1 ander paard bij zich te hebben. Ze vormen toch, vreemd genoeg, op stal een kudde. Dat is voor mij in mijn achterhoofd altijd een reden geweest om ze in de nacht op stal te hebben; als ze uit de wei ontsnappen of tijdens een rit hun ruiter verliezen, dan komen ze terug naar stal. Als ze buiten opgroeien, altijd buiten zijn, niet gewend zijn aan een warme rustige stal in de nacht, dan durf ik niet te zeggen dat ze thuis komen.

Overigens roep ik ook altijd als het laat wordt dat ik ze binnen ga doen voor ze zelf naar binnen komen, meestal zijn er dan ook al wat draden geknapt bij de meisjes en een enkele keer komt er indd 1 zelf naar binnen als het te lang duurt :+

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:49

ShamalArabs schreef:
Ik denk toch dat het verknippen wel aardig meevalt :) ik heb er talloze gezien die 5 of 10 of meer km's van de manege af hun ruiter verloren en zonder ruiter in 1 streep op hun box af gingen, maar ook zat die niet verder dan 200 meter van de manege vandaan liepen zonder minstens 1 ander paard bij zich te hebben. Ze vormen toch, vreemd genoeg, op stal een kudde. Dat is voor mij in mijn achterhoofd altijd een reden geweest om ze in de nacht op stal te hebben; als ze uit de wei ontsnappen of tijdens een rit hun ruiter verliezen, dan komen ze terug naar stal. Als ze buiten opgroeien, altijd buiten zijn, niet gewend zijn aan een warme rustige stal in de nacht, dan durf ik niet te zeggen dat ze thuis komen.

Overigens roep ik ook altijd als het laat wordt dat ik ze binnen ga doen voor ze zelf naar binnen komen, meestal zijn er dan ook al wat draden geknapt bij de meisjes en een enkele keer komt er indd 1 zelf naar binnen als het te lang duurt :+

Als ze buiten staan bevindt de kudde zich toch gewoon buiten. Tuurlijk komen ze dan terug naar hun kudde. Of die nou binnen is of buiten in de wei. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:44

ShamalArabs schreef:

Maar jij hebt het over de nachten op stal. Ik heb het over 24/7 opstallen (of iets in die trant, want 4 uurtjes buiten, betekent ook nog 20 uurtjes binnen). Ik ken helaas wel verknipte paarden, die toch echt te lang op stal staan en zo'n dode blik in hun ogen hebben, amper nog weten hoe het is om echt in kuddeverband te leven. Oh enne.... mijn paard staat vrijwel zijn hele leven buiten en als wij lekker het bos ingaan en daarna richting huis, weet hij echt precies waar hij staat, hoor. ;) :j

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:45

Twiggy2008 schreef:
Millanka schreef:
Er is wel een reden dat ze gevangenissen (die naar mijn idee een sterke vergelijking hebben met paarden die 24/7 op stal staan) hebben voor mensen die straf krijgen. Meestal omdat het als zeer onprettig word ervaren :+

Amen!

+1 :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:49

NatasjavE schreef:
Millanka schreef:
Er is wel een reden dat ze gevangenissen (die naar mijn idee een sterke vergelijking hebben met paarden die 24/7 op stal staan) hebben voor mensen die straf krijgen. Meestal omdat het als zeer onprettig word ervaren :+

Er zijn ook mensen die zo lang in de bak hebben gezeten dat ze het heel onprettig vinden als ze er weer uit moeten.
Alles went.

Ja, er zijn er zelfs die weer foute dingen doen om er weer in te mogen of die zelfmoord plegen als ze na jarenlange straf er uit moeten en daar niets meer hebben... Maar of dat gezond en normaal is...

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:51

joyce B schreef:
Ja, er zijn er zelfs die weer foute dingen doen om er weer in te mogen of die zelfmoord plegen als ze na jarenlange straf er uit moeten en daar niets meer hebben... Maar of dat gezond en normaal is...

Die mensen zijn geïnstitutionaliseerd = totaal verknipt door te langdurige opsluiting. Zijn niet meer in staat om te gaan met vrijheid.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:16

NatasjavE schreef:
VogeltjeM schreef:

Ik ben nog steeds van mening dat mijn paard het beter heeft als ik haar voor de nacht naar binnen haal.

En voor de duidelijkheid. Voor mijn plezier zou het veel makkelijker zijn om haar buiten te laten staan.

Nu moet ik en de stal schoonhouden en 2 weilanden van poep ontdoen. Naast het voeren wat toch al moet.

Met een droog weiland en 24-7 op de wei en onbeperkt bijvoeren is het wel makkelijker dan op een paddock met schuilstallen en bestrating en met paarden op dieet...

24-7 op het land kon ik gerust 1x per dag of zelfs 2 dagen naar mijn pony. Er stond genoeg gras, er stond in de winter eventueel een grote ruif met kuilrol er in en land werd niet uitgemest, maar dat had prima 1x per dag gekund. Pensionhouder en andere pony-eigenaren keken ook regelmatig bij de pony's.

Alleen op stal valt ook nog mee, dan is alles dichtbij en maken ze behalve hun stal weinig rommel en kun je toe met 3 a 4x voer in de box hangen/in de stal leggen en 1x/2x uitmesten met weinig loopwerk. Precies op maat voeren want alles staat apart.

Met overdag paar uur paddock is het al iets meer werk ivm buiten binnen zetten en ook paddock uitmesten na gebruik...

Nu heb ik ze thuis in paddock/land/inloopstal evt. op stal voor de nacht en mogen maar beperkt op de wei ivm natter (veen) land, snel diarree bij mijn oude pony bij nat gras/nat weer en insulineresistentie-overgewicht problemen bij mijn geblesseerde paard. Dus gesleep met de paarden tussen paddock, land en evt. stal als een deel voor de nacht op stal gaat. Op 3 verschillende plekken uitmesten, 3x per dag (hier mesten we het land wel uit elke dag) afhankelijk van hoe lang ze op het land lopen 2 tot 4x per dag afgewogen ruwvoer voeren in slowfeedernetten, bestrating vegen/schuiven die elke dag vies gelopen wordt omdat ze vrijwel continue in en uit lopen tussen zandpaddock en stal, via de bestrating. En evt. water naar het land brengen (nu niet voor die paar uurtjes en lang nat gras).

het verschilt wel per situatie en soort paard denk ik hoe makkelijk je het kunt maken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:17

Isegrim schreef:
joyce B schreef:

Die mensen zijn geïnstitutionaliseerd = totaal verknipt door te langdurige opsluiting. Zijn niet meer in staat om te gaan met vrijheid.

maar voordat ze opgesloten werden konden ze ook al niet omgaan met de normale gedragsregels schijnt... :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:07

Ha nu wordt het een discussie over de mentale gesteldheid van mensen die strafbare feiten plegen :D daar kan ik wel het één en ander over zeggen maar dat is nogal offtopic. Feit blijft dat paarden geen strafbare feiten plegen en dat mensen geen behoefte hebben aan vrijwel continue beweging en ruwvoer :+

vandaag enigszins teleurgesteld in mijn stalgenoten. Het ging om wie er morgenochtend de paarden kan buiten zetten. Het kwam niemand goed uit waarna de conclusie helaas was dat ze dan maar een paar uur later naar buiten moesten. Tja dat is een beetje jammer maar daar ga ik niet in mee, want dan is er natuurlijk wel vaker een reden om dat te doen en daarvoor ben ik nou net niet naar deze stal verhuisd. Komt er wel op neer dat ik dus morgen om 6 uur mijn bed uitmag en heen en weer mag fietsen. Maar ja, het zij zo. Ik wil niet dat ze dan maar "voor een keertje" 20 uur op stal staat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 22:01

:D Daarom ben ik zo blij dat mijn paarden thuis staan en ik zelf uitmaak hoe of wat

Nikass

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 22:16

Lijkt me ideaal!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 22:21

Maar is dat dan zo erg dat ze eens een dagje later buiten komen? Natuurlijk zijn "geen zin" en "wil niet" geen goede redenen, maar als je echt niet kan, dan kan je niet. Ik wissel daar ook bewust in, zowel in de tijden dat ze binnen staan als voertijden. Ik vind het zo leuk dat mijn paard niet meteen panikeert wanneer de dagroutine eens verandert.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 22:24

ik laat ze ook weleens binnen een dagje,maar dat komt niet vaak voor.Dan moet het wel erg slecht weer zijn waardoor het zo glibberig word op de helling dat ik liever niet heb dat mijn opa van 27 een poot breekt.

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 22:32

Of ze stalgebreken krijgen, ligt maar net aan het paard. En natuurlijk ligt het er ook aan, of het paard wel in de paddock (of bak) los kan" of natuurlijk: Wordt het paard voor rijden gelongeerd. Mijn eigen paard (Jazz x Haarlem) zou het niet kunnen zonder los te komen. Persoonlijk vind ik het ook een beetje sneu als een paard heel veel op stal staat..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:02

Als ze door extreme weersomstandigheden of anderszins noodsituaties een keer later uit stal komen dan is dat niet anders. Maar als dat is omdat andere dingen prioriteit krijgen boven de paarden dan vind ik dat niet okee. Daarbij, wat is "een keertje" ? als je daar eenmaal aan begint wordt het algauw een keertje teveel wmb.
De paarden gaan echt niet in paniek van een keer langer op stal, maar ik vind het onnodig en onwenselijk. Als ik om 6 uur opstaan en een uur extra fietsen niet voor haar over heb, waar blijven we dan...?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:14

een keertje is in mijn geval misschien twee x per jaar.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 08:08

Ik ben dus niet altijd erg flexibel als het om principes gaat :D

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 10:56

je hebt ook gelijk, als je eenmaal daaraan begint wordt het te makkelijk om het weer te doen. ik bijt me ook vast in bepaalde dingen om dezelfde reden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 11:00

Er zijn, zeker als je kinderen hebt, genoeg redenen waarom ze wel eens later buiten staan dan de tijd die ze gewend zijn.

Oh, wat is het lekker warm in bed is nooit een van die redenen.

Ze gaan dan echter ook vaak een uurtje later weer naar binnen. (al is de merrie het daar dan weer niet mee eens)

Overigens gaat dat alleen over de weekeinde want de stalhouder zet ze door de weeks buiten.