Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
VogeltjeM schreef:Ja, maar de vraag is of je je geliefde paard mentaal zo wil verknippen. Met als enige doel dat jij er plezier aan kan hebben.
Twiggy2008 schreef:Maar weet je? Die mensen zitten daar met een (goede) reden. Ze hebben iets enorm fouts gedaan. Wat doet een paard fout, om te lang opgesloten te worden?
VogeltjeM schreef:Ja, maar de vraag is of je je geliefde paard mentaal zo wil verknippen. Met als enige doel dat jij er plezier aan kan hebben.
NatasjavE schreef:Ik sluit ze snachts niet op om te straffen maar om bij te trekken.Zeker de ruin heeft tijd nodig om te eten.
En de merrie staat echt bij het hek zodra het donker wordt. Komt er zelfs overheen als het te lang duurt.
Moet ik haar dan maar buiten laten?
ShamalArabs schreef:Ik denk toch dat het verknippen wel aardig meevaltik heb er talloze gezien die 5 of 10 of meer km's van de manege af hun ruiter verloren en zonder ruiter in 1 streep op hun box af gingen, maar ook zat die niet verder dan 200 meter van de manege vandaan liepen zonder minstens 1 ander paard bij zich te hebben. Ze vormen toch, vreemd genoeg, op stal een kudde. Dat is voor mij in mijn achterhoofd altijd een reden geweest om ze in de nacht op stal te hebben; als ze uit de wei ontsnappen of tijdens een rit hun ruiter verliezen, dan komen ze terug naar stal. Als ze buiten opgroeien, altijd buiten zijn, niet gewend zijn aan een warme rustige stal in de nacht, dan durf ik niet te zeggen dat ze thuis komen.
Overigens roep ik ook altijd als het laat wordt dat ik ze binnen ga doen voor ze zelf naar binnen komen, meestal zijn er dan ook al wat draden geknapt bij de meisjes en een enkele keer komt er indd 1 zelf naar binnen als het te lang duurt
ShamalArabs schreef:Ik denk toch dat het verknippen wel aardig meevaltik heb er talloze gezien die 5 of 10 of meer km's van de manege af hun ruiter verloren en zonder ruiter in 1 streep op hun box af gingen, maar ook zat die niet verder dan 200 meter van de manege vandaan liepen zonder minstens 1 ander paard bij zich te hebben. Ze vormen toch, vreemd genoeg, op stal een kudde. Dat is voor mij in mijn achterhoofd altijd een reden geweest om ze in de nacht op stal te hebben; als ze uit de wei ontsnappen of tijdens een rit hun ruiter verliezen, dan komen ze terug naar stal. Als ze buiten opgroeien, altijd buiten zijn, niet gewend zijn aan een warme rustige stal in de nacht, dan durf ik niet te zeggen dat ze thuis komen.
Overigens roep ik ook altijd als het laat wordt dat ik ze binnen ga doen voor ze zelf naar binnen komen, meestal zijn er dan ook al wat draden geknapt bij de meisjes en een enkele keer komt er indd 1 zelf naar binnen als het te lang duurt
NatasjavE schreef:Millanka schreef:Er is wel een reden dat ze gevangenissen (die naar mijn idee een sterke vergelijking hebben met paarden die 24/7 op stal staan) hebben voor mensen die straf krijgen. Meestal omdat het als zeer onprettig word ervaren
Er zijn ook mensen die zo lang in de bak hebben gezeten dat ze het heel onprettig vinden als ze er weer uit moeten.
Alles went.
joyce B schreef:Ja, er zijn er zelfs die weer foute dingen doen om er weer in te mogen of die zelfmoord plegen als ze na jarenlange straf er uit moeten en daar niets meer hebben... Maar of dat gezond en normaal is...
NatasjavE schreef:VogeltjeM schreef:Ja, maar de vraag is of je je geliefde paard mentaal zo wil verknippen. Met als enige doel dat jij er plezier aan kan hebben.
Ik ben nog steeds van mening dat mijn paard het beter heeft als ik haar voor de nacht naar binnen haal.
En voor de duidelijkheid. Voor mijn plezier zou het veel makkelijker zijn om haar buiten te laten staan.
Nu moet ik en de stal schoonhouden en 2 weilanden van poep ontdoen. Naast het voeren wat toch al moet.
Isegrim schreef:joyce B schreef:Ja, er zijn er zelfs die weer foute dingen doen om er weer in te mogen of die zelfmoord plegen als ze na jarenlange straf er uit moeten en daar niets meer hebben... Maar of dat gezond en normaal is...
Die mensen zijn geïnstitutionaliseerd = totaal verknipt door te langdurige opsluiting. Zijn niet meer in staat om te gaan met vrijheid.