[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:30

Mariekyy schreef:
Ik heb een vraagje. Wij hebben in de wei een palletbak staan met gaas erop maaswijdte 5x5. De paarden worden er steeds handiger in en ik merk dus dat het slowfeeder effect beetje weg is.. Vooral de haflinger kan nogal te keer gaan, die haalt er hele plukken uit.
Heeft iemand ervaring om onder het gaas een extra net te doen, zodat je beter hun best moeten doen?

In bokt markt staat iemand die een kleine maas slowfeeder wil ruilen tegen een 5x5. Misschien wat voor jou?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:36

Heeft er iemand ervaring met de netten van deze site? http://slowfeeding.info/home/nedland/ne ... ution.html

Ik ben aan het kijken hoe ik mijn IJslanders en hun weidemaatjes (2 veel te dikke shetlanders die niet van mij zijn) kan gaan slowfeeden en lees daarom mee hier!

We denken nu aan zoiets:

Afbeelding

Iemand ervaring met een dergelijk 'huisje'?

DubbelFun

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:37

De ponies die aan de lage kant staan worden zeiknat en de rest houdt alleen het hoofd droog.
Voor het drooghouden van het hooi hoef je het ook niet te doen want maar zelden valt de regen loodrecht naar beneden. :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:41

Dat de poownies nat worden maakt niet uit, maar ja het hooi :D Zeker als we per 2-3 dagen willen voeren, is het wel fijn als het droog blijft. Zoiets dan met een dak dat verder uitsteekt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:43

Een groter dak geeft meer kans op droog hooi. Als ik zie dat de oversteek aan mijn stal van 1 meter de deuren tot een meter hoog nog nat maakt zou je dus al wel aan 1,5 meter overstek rondom zitten.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:57

Ja precies. Mijn vader is bereid een constructie naar wens te maken, maar het moet wel een beetje praktisch zijn natuurlijk. Moeilijk, moeilijk!

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:59

Sonja89 schreef:
Heeft er iemand ervaring met de netten van deze site? http://slowfeeding.info/home/nedland/ne ... ution.html

Ik ben aan het kijken hoe ik mijn IJslanders en hun weidemaatjes (2 veel te dikke shetlanders die niet van mij zijn) kan gaan slowfeeden en lees daarom mee hier!

We denken nu aan zoiets:

[ Afbeelding ]

Iemand ervaring met een dergelijk 'huisje'?

Heb niet het complete huisje, maar wel de bak, althans hij lijkt erop. Ik heb zo'n bak gratis bij een appelboer gekregen :). Vervolgens heb ik hier een slowfeednet in bevestigd, werkt echt super:D

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:01

Sonja89 schreef:
Ja precies. Mijn vader is bereid een constructie naar wens te maken, maar het moet wel een beetje praktisch zijn natuurlijk. Moeilijk, moeilijk!

Sorry, ik wist niet dat het om het dakje ging. Ik denk dat mijn paardje deze zou slopen haha ;). Echter is die van mij wel echt een sloper! (mijn slowfeeder staat onder een groter afdak).

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:03

Ik weet dus niet wat mijn pony's gaan doen, ze kennen het slowfeeden nog niet :D Al zijn het geen echte slopers voor zover ik kan beoordelen.

Ja, de bak komt bij ons echt in het open veld te staan, dus een dak o.i.d. zou dan toch wel fijn zijn denk ik...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:04

ik heb zoiets zelf gemaakt, vind het wel echt heel fijn, zeker als het hard waait en regent blijft niet alles droog, maar voor meizer en gewone regen scheelt het echt heel veel

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:06

Sonja89 schreef:
Ik weet dus niet wat mijn pony's gaan doen, ze kennen het slowfeeden nog niet :D Al zijn het geen echte slopers voor zover ik kan beoordelen.

Ja, de bak komt bij ons echt in het open veld te staan, dus een dak o.i.d. zou dan toch wel fijn zijn denk ik...

Ja klopt, is ook lastig.. want als het hooi nat wordt dan eten ze het bij mij niet (of met heeele lange tanden hahah).

Wat voor pony's/paarden heb je? Wellicht overleefd dit huisje het tussen wat fijnere en kleinere paardjes.. 8-) . Maar als je vader het zelf in elkaar kan zetten, zal het misschien ook niet zo duur zijn? Dan kun je het natuurlijk altijd proberen en kijken hoe lang je er plezier van hebt. Ik ken wel duurdere afdakken van staal, echter is dit weer een hele investering en het is de vraag of dit mag op je wei.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:09

2 IJslanders en er staan 2 (brutale) shetlanders bij. Het huisje van de foto zou alleen als voorbeeld dienen, mijn pa zou het zelf maken inderdaad. Dus alleen de materiaalkosten dan. Een dak van staal, geen idee of dat mag... Er staat wel een zeecontainer als schuilhok in :j maar die is niet groot genoeg om er 4 pony's in te voeren met grote netten.

fokfanaat, jij hebt een dak zelf gemaakt? Foto?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:10

Het materiaal waarvan het gemaakt is maakt niet uit, het is sowieso vergunningplichtig :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:11

fokfanaat schreef:
vandaag aan het klussen geweest en een overdekte slowfeeder gemaakt waar gevulde hooinetten in vast gemaakt kunnen worden.

ben er wel blij mee, dak had wat lager gemogen en misschien wat meer overstek op de korte kant. maar denk dat we er veel plezier van zullen hebben deze winter.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

dit is mijn huisje

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:16

Mooi fokfanaat! En dat werkt goed met regen?

DubbelDun, ik zal het navragen. Goede tip! Er staat een grote zeecontainer als schuilstal, dus denk dat dit dan ook wel mag?

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:18

Mooi huisje!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:18

Dat er 'iets' staat wil niet zeggen dat iets anders dan ook meteen mag :D . Voor elk onderdeel heb je een vergunning nodig. Wat niet weet dat niet deert...maar als ze op hun strepen gaan staan moet je hem weg halen.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:19

DubbelDun schreef:
Dat er 'iets' staat wil niet zeggen dat iets anders dan ook meteen mag :D . Voor elk onderdeel heb je een vergunning nodig. Wat niet weet dat niet deert...maar als ze op hun strepen gaan staan moet je hem weg halen.

Mee eens, echter zou ik het gewoon doen. Je kan het altijd nog weghalen als het niet mag en iemand komt erachter. Als mijn vader dit zelf zou maken had ik dit ook al lang op de wei gezet :)

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:20

DubbelDun schreef:
Het materiaal waarvan het gemaakt is maakt niet uit, het is sowieso vergunningplichtig :)

Niet als je wieltjes aan een kant doet zodat hij verplaatsbaar is zeg maar

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:24

In heel veel gemeentes is in principe alles boven een meter hoogte al niet zonder vergunning toegestaan op een weiland.... al is het een hondenhok :P

Een trailer mag je eigenlijk ook niet in de wei zetten. Parkeer je een keertje tijdens een feestje wat rommel op de wei (trailer ofzo) dan is dat geen ramp, maar zet je er iets neer van langdurige aard dan is het een broodje aap dat het met wieltjes (verplaatsbaar) wel mag.

Ook al zet je het elke keer een stukje verderop, het is duidelijk dat het er met een langdurige intentie staat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:26

Dat verhaal van 'met wieltjes mag het wel' is erg hardnekkig, maar helaas niet waar :D

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:26

barbaras schreef:
DubbelDun schreef:

Niet als je wieltjes aan een kant doet zodat hij verplaatsbaar is zeg maar

Als het tegenzit, en indien de container ook zonder vergunning staat, moet je alles weghalen, ook je container. Dus ik zou maar voorzichtig doen met zomasr wat bijplaatsen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:40

En hebben jullie dan slowfeeders zonder overkapping staan? Ik weet niet of zoiets bij ons wel of niet zou mogen, dus dat ga ik eerst uitzoeken.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:16

Ik heb ze gewoon zonder overkapping, gaat prima.

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:14

Hallo allemaal, sinds vorige week gebruik ik een hooinet voor 1 van onze pony's. Dit bevalt eigenlijk heel goed, ze doet veel langer over haar eten, en ze maakt er geen puinhoop meer van in haar stal.
Ponylief vind het maar niks, en kijkt ook behoorlijk boos als ik met het ding aan kom lopen. :+

Omdat het voor ons zo goed bevalt, zijn we nu ook op zoek naar een net voor onze jonge pony's. Dit zijn 2 vier jarige ruinen. Ze zijn nogal lomp en zijn echt niet bang om iets te slopen. Ze staan samen in een groeps stal.

Omdat ik erg weinig ervaring heb met hooinetten enz. Vroeg ik mij af wat handig is voor is voor deze 2 jongens.