Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:56

die zou bij mij zo gesneuveld zijn met die prikpaaltjes vrees ik.
Verkiezen ze niet om er langs te gaan?

ik ben aan het wachten tot ze de mais eraf gaan rijden,kan ik eindelijk nog een deel bestraten :+

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:00

Ze gaan er netjes doorheen. Maar ze hebben ook weinig reden om er langs te gaan.
Alleen ze moeten nog even wennen dat ze wel door het paadje moeten lopen, soms staan ze naast de bak aan de verkeerde kant van het draad en dan kunnen ze er niet langs.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:17

Wel een goede idee van de grindbak, en goed dat het werkt. Twijfel toch of het hier heel zou blijven.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:32

Is grind niet vervelend voor de hoefjes??

Had je er een speciale reden voor dat je speciaal grindbak wilde maken?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:44

eowyn04 schreef:
Is grind niet vervelend voor de hoefjes??

Had je er een speciale reden voor dat je speciaal grindbak wilde maken?

Een paard met zwakke hoeven (lees: een paard dat 24/7 op zachte ondergrond staat) wordt inderdaad niet blij van grind en zal daar in beginsel gevoelig op lopen of de steentjes gaan in de witte lijn zitten (heel kleine steentjes althans). Maar hoeven passen zich aan aan de ondergrond, dus hoe regelmatiger paarden over grind moeten lopen, hoe sterker, harder en gezonder de hoeven zullen worden. Over steentjes lopen is een goed voor een paard, goed voor het hoefmechanisme, omdat de steentjes zich vormen naar de hoef en ook druk uitoefenen ín de hoef - zool, straal etc. (wat bijv. asfalt of beton niet doet, al is dat ook goed voor de hoeven; weer beter dan bijv. gras). Zoiets. Weet niet of dit Lennekes redenatie is, maar ik had zin om te reageren ;).

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:16

Dani, daar mag jij toch ook op reageren!!
Zo worden we er allemaal wijzer van, toch?

Maar, als de hoeven hard zijn, dan kan het alsnog zo zijn dat er steentjes in de witte lijn komen, dacht ik.

Paarden met ijzers schijnt het niet prettig voor te zijn, omdat het tussen de ijzer en de hoef komt, toch.

Vind grind een apart idee, zou daar zelf nooit op gekomen zijn namelijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:36

Het idee er achter is goed, maar ik denk dat 2 meter dan te weinig is. Dan moet je iets van 10 meter hebben.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 20:46

@DD: dat ben ik met je eens, twee meter zet geen zoden aan de dijk denk ik...

@Eowyn: er horen absoluut geen steentjes in de witte lijn te komen. Als dat wel gebeurt is de witte lijn zwakker dan hij zou moeten zijn en moet je uit zien te vinden wat daar de oorzaak van is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:48

De witte lijn is altijd zwakker als het naastgelegen hoef/zoolmateriaal. Hij mag alleen niet zo korrelig zijn dat je hem zo er uit kunt krabben.
De breedte is afhankelijk van diverse zaken en er zullen altijd steentjes zijn die er in kunnen komen. Persoonlijk heb ik er dan liever eentje die ik kan zien/horen (met uitkrabben) als een millimeter steentje wat je mist.
Dat is op zich helemaal niet erg zolang je ze er ook maar weer uit krijgt.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:59

Dinopino schreef:
fojoe ik bedoel deze. die hebben we gewoon op voor mij prettige hoogte bevestigd.
http://www.kraemer-pferdesport.de/Heune ... &ci=247838

Ik kom hier even binnenvallen,
Ik volg het topic al een tijdje omdat ik op zoek ben naar een goede manier om hooi te voederen in mijn schuilstal. Het mag niets te extreem zijn omdat ik op een pensionstal sta en mijn paard eigenlijk als enige dag en nacht buitenstaat en ik niet half de schuilstal mag verbouwen :).
HIj krijgt nu dus zijn hooi gewoon op de grond, maar regen+zand+ hooi op deg rond = een hele grote kliederboel. Dit wil ik vermijden. Nog een probleem is dat er op 1.20m hoog denk ik een stroomdraad rondom de schuilstal is gemaakt om schuren en duwen te voorkomen.

Ik zag dit hooinet nu verschijnen in de link. Mijn paard schraapt wel vaak met zijn been tijdens het eten, dus is er dan ook geen gevaar dat hij hierin vast komt te zitten?
Ik was al geen fan van hooinetten maar dit ziet er leuk uit.
Eten ze dan ook niet vooral uit de bovenkant ipv tussen de mazen? :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:40

schrapen is niet ideaal, dan zou je beter een hooibak voor in een hoek kunnen maken en daar een hooinet in bevestigen.

Ik heb de paarden hier nu flink op dieet, gaat ook wat makkelijker nu ze niet op het gras kunnen omdat alles hier verzuipt op het moment, en heb om hun langer te laten doen met dat kleine beetje nu ook kleinmazige netten in de hooibakken bevestigd. Op dit moment nog gewoon met hun touw (waarmee je ze sluit en vastmaakt) om een balk tussen de planken door, maar twijvel of ik iets van ringen of een lus van touw in de bodem zal maken zodat ik ze sneller vast kan klikken. Het werkt goed en de paarden zijn tevreden en laten de netten ook met rust als ze helemaal leeg zijn. Denk dat het de goedkoopste en minst tijdrovende oplossing is om nog 2 van die kleinmazige kleine hooinetten er bij te halen.

Alhoewel het vullen van al die losse hooinetten dan wel weer meer tijd in beslag neemt dan gewoon een kruiwagen vol gooien en weer legen in de bakken en grote netten :P

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:07

kom ook weer even binnen vallen, hier gebruiken ze geen steentjes maar kiezels. Die zijn rond en dus minder scherp voor de voeten.
Mijn barefoot trimmer zei zelfs dat sommige het in hun stallen hebben ipv stro of zaagsel, dat vind ik nu weer niks maar afiijn

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:33

Wel, steentjes/grind/kiezels helpen niet tegen het afharden van hoeven. In dat opzicht.... asfalt/beton/tegels harden beter af en is een stuk veiliger (doet geen auw en minder kans op kneuzingen) indien paard gevoelige hoefjes heeft, uiteraard tesaam met correct bekapte hoeven.

Edit: daarnaast is de witte lijn met steentjes niet het grootste probleem (nagels kan een witte lijn ook aan immers -min of meer-) .... maar met regen en modder wilt de straal nog weleens wat minder worden. Steentjes komen via de verzwakte (rotte) straal naar binnen en binnen no time is de hoef ondermijnt met een grote ontsteking.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:39

Wij hebben vandaag 5 berkenbomen uit het bos naar de wei gesleept (spierpijn :D) op een zijde van het pad liggen ze nu.
De paarden begonnen er meteen aan te knagen. Ze vonden het wel een beetje onzin dat ze eroverheen moesten stappen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:21

yontheke. wij hebben de fijnmazige hooinetten gewoon heel laag bij de grond hangen. Het plaatje ging niet om het hooinet maar om de ring waarmee je de hooinetten kuntvullen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:07

Dinopino schreef:
fojoe ik bedoel deze. die hebben we gewoon op voor mij prettige hoogte bevestigd.
http://www.kraemer-pferdesport.de/Heune ... &ci=247838

een soort basketball ring dus.
hoe hang je een hooinet daar dan aan? :o?
erover hangen en het touw onder de ring vastbinden ofzo?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 08:02

Ik zoek gewoon een oplossing zodat hij wat langer met zijn hooi bezig is, zonder dat hij dus heel zijn schuilstal onderkliedert zoals hij nu doet. Ik kan het hooi ook niet gewoon op de weide gooien anders wordt heel de weide een kliederboel.
Mijne heeft ook nog zoon leuk trekje om altijd op zijn hooi te plassen dus daarom wordt de schuilstal zoon smeerboel omdat daar hooi op de grond ligt.
Ik wil dus wel dat hij in zijn schuilstal droog kan staan als het slechter weer wordt en niet in die smeerboel :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:55

fojoe dat gaat heel eenvoudig. Die ring kan je er trouwens ook afhalen zodatie niet in de weg hangt wanneer je hem niet nodig hebt. Je maakt het hooinet open en de bovenste lusjes doe je om de haken die aan de ring zitten. Je hoeft niets vast te binden of zo. Gaat lekker snel. Ik vul per dag 16 hooinetten en dat gaat zo lekker snel.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:13

waar heb je die netten met ring vandaan en wat kostten ze.

zou je ook een basketbal ding kunnen gebruiken

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:13

@Dinopino: ik snap het, thx voor de uitleg :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 19:03

gelukkig mijn man begrijpt me nooit

kevje06 zoekfunctie gebruiken bijna bij elk topic over hooi voeren komen er wel linkjes naar plekken waar je ze kunt kopen.
die ringen met haken voor hooinetten ben ik tot nu toe alleen nog bij kraemer pferdesport tegengekomen ;-)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 19:54

Dinopino schreef:
gelukkig mijn man begrijpt me nooit

dat heb ik hier ook altijd :=
ligt niet aan jou hoor, ligt gewoon aan de mannen :D

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 20:44

Vandaag heb ik een hooiton gemaakt na de foto van Vie.

Afbeelding

Speciaal voor het sloopgrage paard wat niet met een hooinet overweg kan (ze bijt ze allemaal door).
We hebben hem meteen gestest. Als eerste een zwaar betonblok erin en een plank schuin zodat het hooi voor de ruif komt.
Helaas is de test mislukt, ze pakt het gaas met de tanden beet. Plukken met de lippen duurt te lang.

Nu gaan we op zoek naar een gaas met een grotere maas.

Wat moet je met zo'n paard? ze staat s'' nachts al appart van de andere omdat ze agresief wordt tijdens het eten. (ik had een groot hooinet hangen).

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 20:51

hoezo snachts? ze krijgt toch overdag eten of geef je ze onbeperkt toegang tot hooi. Heeft ze voernijd en eet vrij snel. Volgens mij doe je haar met een slowfeeder dan geen plezier en raakt ze daar alleen maar meer gestrest van. kun je haar i.p.v. hooi dan geen onbeperkt stro geven?

fojoe gelukkig je begint echt aan jezelf te twijfelen :D

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:02

S'' avonds laat krijgen ze nog een keer. Ik heb dan geen zin om tot 12 uur te wachten en dan weer naar buiten te gaan om ze bij elkaar te laten.

Voor dat ze bij mij kwam heeft ze 24/7 toegang gehad tot een mooie groene weide en heulage.

Nu is het 3x per dag hooi en een nog een paar uurtjes weidegang.

Mijn shet had zijn oor stuk, mijn merrie zit onder de bijtwonden.