Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:13

Ik heb jerrycans en dat is makkelijk. Doe warm water in de emmers en het bevroren restje ontdooit dan meteen, scheelt weer water brengen.

DubbelFun

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:14

Hier drinken ze geen warm water en dan laten ze het zo lang staan tot het weer bevroren is.
Overigens bevriest warm water sneller als koud water ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:15

Nou handwarm water, zo ongeveer een graad of 10 geen water waar stoom af komt, zou ik ook niet willen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:21

10 ºC noem ik niet handwarm hoor :D Dat is koud :D
Overigens werkt dat ook niet erg snel om te ontdooien.
Maar ik hang de bakken overdag gewoon aan de verwarminn en 's avonds gaan ze weer gevuld op stal :D
Nu staat de koelbox weer buiten en die vul ik vanmiddag weer even bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:26

Ik hoor het kraken als ik bij vul. ;) Mijn paard drinkt dan meteen een volle berg weg en idd echt warm vind hij ook vies. Met dit weer voelt die 10 graden als warm. :D :D :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:29

Dat is waar :)
Al is het nu al een stuk minder koud als gister, kon het verschil net met voeren goed merken.
Alhoewel mijn hooinetten nog steeds stijfbevroren zijn :D

Straks een kijken hoe de stal er bij ligt, anders gaat er ook een baal vlas over.
Alhoewel ik daar nu wat huiverig voor ben, want die van mij eten graag vers vlas en nu ze zou weinig drinken ben ik wat bang voor koliek. Heeft Buuf ook gehad bij een paardje, ook omdat ie te weinig dronk.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:21

Nou minder koud. De temperatuur is hoger, maar door de wind is de voelswaarde veel lager. Brrrr. Paarden nu hele dag op stal, lijkt wel sneeuwstorm hier. Daar is de strokorrel dus echt niet voor bedoeld. Bah, als dit zo doorgaat heb ik in 1 week tijd 24 zakken verbruikt. Dan heb ik niets meer. |( Wat was stro dan makkelijk. Gewoon hele stal leeg, 2 balen vers erin en ze hadden weer een schone stal met een lekker bedje. Nu ziet het er maar zielig uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:56

Dat kun je met strokorrels toch ook doen ??

Ik heb ze hier gewoon buiten staan hoor, ze gaan hooguit iets eerder naar binnen vanavond.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:25

Ja, dan wordt het pas echt onbetaalbaar, steeds stal legen en opnieuw vullen. Ben 9 zakken per stal kwijt.
Ze kunnen nu niet buiten. Een paard met ijzers en zolang het sneeuwt kan die niet naar buiten. Moet ik eerst de bak en het pad ernaar toe sneeuw vrij maken. Bovendien stormt het hier, bepaalt niet leuk om zonder schuilplek buiten te staan.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 15:32

Je kunt ook een reep van zo'n vulmiddel wat uit een spuitbus in de hoefijzers doen dan kunnen ze in de sneeuw naar buiten. Maar hoe dat heet kom ik effe niet op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 15:34

Je bedoelt dat foam ??

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 15:37

Nee ik kom er effe niet op effe een vriendin van me vragen. De hoefsmid doet er ook alleen maar een ring in om te voorkomen dat de sneeuw er onder blijft plakken. Dit houdt natuurlijk niet bij een buitenrit maar voor naar buiten gaat het prima

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 15:42

purschuim?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 15:47

Die bedoel ik :D

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:02

Ons strokorreldrama van vanmorgen... |(

Afbeelding

Eén natte bende...
Twee weken geleden natte plekken verwijderd, twee zakken bijgevuld. Afgelopen week natte plekken verwijderd, één zak erbij. En vandaag natte plekken verwijderd en één zak aangevuld. Voor nu ligt het er weer prettig bij, maar ik vind het inmiddels echt een ramp. :(

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:08

Wat een bende! ziet er echt uit als een drama.
Hier gaat het gelukkig nog goed alhoewel de stal van Helianthe nu wel donkerder wordt van kleur. Vanavond gooi ik hier een zak stronestjes bij. Heb ik gisteren bij Kayleigh gedaan en die stal houdt zich nog steeds supergoed.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:10

dat ziet er idd niet gezellig uit toekie......
en dat is echt sinds de vorst?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:18

Niet zozeer door de vorst zelf, maar door het lang(er) binnen staan ivm ijzers & sneeuw. Bonanza komt dagelijks in de binnenbak, maar niet zo lang als wanneer hij buiten in de paddock/wei zou staan. Hij is niet superschoon van zichzelf, maar dit slaat echt alles! Met vlas/zaagsel was het stukken schoner en vooral droger.
Na het uitmesten en aanvullen is het wel weer oke (aan de buitenkanten ligt nog wel wat goed spul verstopt) maar het is zowat iedere ochtend weer raak. Nog 13 zakken te gaan, en daarna weer terug op vlas dus. Ik kan niet wachten!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:30

Silicon spuitbus aan de binnenkant van het hoefijzer

Wat jammer toekie dat het zo gaat ik vond het juist heerlijk dat de stallen stukken schoner bleven .

x_joyce_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:33

ik heb er nog nooit van gehoord ;)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:45

x_joyce_x schreef:
ik heb er nog nooit van gehoord ;)

Genoeg "leesvoer" hier zou ik zo zeggen.
Met dit weer moet je toch iets doen :D

Via onderstaande links nog meer info over strokorrels en stronestjes + foto's van twee korrelige nestjes stallen. (:)

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:24

ik wil er eigenlijk ook wel vanaf,
de gehakseld koolzaad beviel me zoveel beter 3 weken geleden,

ik bied aan:
ongeveer 25 zakken stronestjes
en ongeveer 20 zakken chopped zeolite
beide voor 5 euro per zak,
per stuk of per partij

woon in Noordholland bij Alkmaar!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:32

@India,
Het is dat ik ruim 200 km bij jou vandaan woon maar anders nam ik het graag over.

Gaat het bij jou ineens zo slecht in de stallen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:49

Ik snap er echt helemaal niks van... hoe kan iemand nou zo'n bende krijgen als in de stal op de foto van Toekie?? Waar ligt dat toch aan?
Ik heb vrijdag een week geleden een hele nieuwe bodem aangelegd in beide stallen( 1 met 5 zakken, 1 met 4 zakken). Het ligt er nu 8/9 dagen in en de bodem is nog steeds even netjes, schoon en reukloos als in de eerste dagen en dat terwijl mijn paarden twee x langer op stal staan dan normaal. De bodem is 15-20 cm dik. Het is ietsje klammig maar toch los en poederachtig. Ik heb per stal een half baaltje vlas bijgevoegd - was eigenlijk niet nodig maar meer om een wat dikker bed te krijgen. De onderdaag van de stallen zijn rubber vloertegels, er is iets afschot.

Heb ik schone paarden? Nee!! Eén staat op ijzer, is over de 700 kg en plast/mest veel meer dan een 'gewoon' paard. De andere graaft dagelijks al haar mest onder bergjes en omdat ze ongedurig wordt van het lang op stal staan.. verplaatst ze al schrapend de bodem van de éné naar de andere kant.

Het lijkt wel alsof alleen Diana en ik goede stallen hebben?
Ik denk dat ik eens een filmpje ga maken van het reinigen van de stal, als voorbeeld. Want ik denk écht dat daar het probleem zit. En het materiaal waarmee je de stal uitmest. Mijn beste koop is wel het little giant bakje geweest waarmee je het strooisel heel goed kunt uitschudden en zeven zonder dat de mest er vanaf valt, én een brede plastic hark met lange gele pennen waarmee ik het strooisel tot op de grondlaag goed kan doorharken zodat die luchtig blijft.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:03

Ik lees zo al wel wat verschillen:
- Je hebt een nieuwe bodem aangelegd. In dat geval ligt het er bij mij na 8-9 dagen ook nog wel mooi bij.
Twee weken geleden heb ik er dus twee zakken bijgegooid en toen bleef het langer goed.
- Je hebt rubber vloertegels
- Je mengt het blijkbaar met vlas?

Maar ook bij mij een laag van 20 centimeter en het uitmesten doen we zo te lezen met hetzelfde (soort) materiaal. Doorharken voor een 'luchtig geheel' doe ik ook. Tot de bodem lukt alleen niet omdat dat één grote, harde koek is. De stalhoudster haalt er dagelijks de mest uit en ik doe op zondag de natte plekken en dan een nieuwe zak erbij. Heb ook geprobeerd om vaker natte plekken te verwijderen maar dan blijft er geen bodem meer over. Dus nu de zijkanten naar binnen trekken zodat het wel droog is. Zoals ik al eerder schreef hebben wij een betonnen ondergrond en veel frisse lucht. 's Nachts gaan inmiddels de luiken dicht.

Ik snap er ook niets van!!
Het kán wel. Maar dan moet ik minstens twee zakken per week bijvullen. 8)7