het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 14:02

Courgette valt mee, 2 stuks per week.

Pompoen weet ik niet zo. Heb er wel wat gezien, maar of het er nu 3 of 30 zijn …. Geen idee. Plant is enorm, maar zo dicht dat ik ze echt moet zoeken. Ik heb nog pompoen in weckpotten van vorig jaar staan.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-23 14:07

boemel schreef:
Ai Joyce, vervelend zo’n boot en slordige broer. Hopelijk proeven de paarden de volgende keer een stukje van zijn auto, dan let ie de volgende keer wel op :D

Onze tuinopbrengst is karig dit jaar. Maar zo bij elkaar lijkt het wel wat <3 [ [url=m/Aeyi3M.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nee liever niet was de auto van mijn vader wat ervoor staat.

Vind het gewoon jammer, had dat stuk nog recht willen maken met de frees. Nu heb ik er nog meer rompslomp mee omdat eerst de trailer daar even weg moet.
Maar dat het stuk nog niet van ons is dat is voor mij nog wel een puntje. Hoop dat ik het ooit zonder veel gezeur kan kopen van pap en mam.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 14:14

Balen joyce. Gelukkig goed afgelopen, voor hetzelfde geld waren ze er vandoor gaan.

Ik heb vanmorgen een heerlijke zonnige bosrit gemaakt met een stoute ruin.
Nu moet ik nog uitmesten maar het plenst :=

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 14:42

Lekker boemel!

En handig zo’n broertje.. maar schapengaas kan je toch makkelijk op maat maken? Gewoon goede tang er bij en gaan. Zou hem gewoon zeggen dat het kan als ie het maar heel netjes oplost.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 14:52

Prachtige foto van een gevarieerde oogst boemel. Die kan zo een boek in. Ik herken wel dat veel oogsten dit jaar tegen valt. Hier vooral door de naaktslakken. Weet je ook wat bij jou de oorzaak is?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 15:53

Malenka schreef:
Prachtige foto van een gevarieerde oogst boemel. Die kan zo een boek in. Ik herken wel dat veel oogsten dit jaar tegen valt. Hier vooral door de naaktslakken. Weet je ook wat bij jou de oorzaak is?

Mooie oogst inderdaad!

Hier wordt ook alles opgegeten door de naaktslakken ;(

Vraagje; wie voert er grote ronde balen voordroog? Onze hooiboer had enkel ronde balen, geen vierkante. Wat is de beste manier om deze open te snijden en te voeren? Afwikkelen, maar dan moet je alle plastic eraf halen?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:06

Solleke_Noah schreef:
Malenka schreef:

Mooie oogst inderdaad!

Vraagje; wie voert er grote ronde balen voordroog? Onze hooiboer had enkel ronde balen, geen vierkante. Wat is de beste manier om deze open te snijden en te voeren? Afwikkelen, maar dan moet je alle plastic eraf halen?

Ik. Een vriend van me heeft een werktuig voor me gemaakt om ze open te snijden, een rond mes (uit de lokale visfabriek) gemonteerd op een constructie met een voetsteun en een steel.
Ik ga op de rol staan, en druk het mes door de rol mbv de voetsteun. snij tot in de kern en klap hem dan open.
Als je wil kan ik later wel een foto maken van dat ding.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:19

Ik voer ook ronde balen momenteel. Ik snij de helft open langs de onder en bovenkant en dan midden in van onder naar boven. Op die manier heb ik twee flappen die ik open kan maken en zit de achterkant nog ingepakt. Ik snij dus in een I vorm. Het is wel klooien met het hooi er uit halen op deze manier. Maar ze blijven tot nu toe twee weken goed terwijl ze gewoon buiten staan dus het is de extra moeite waard.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:23

Ik zag laatst speciale zeilen met elastiek voor om ronde balen op marktplaats staan. Leek mij wel ideaal maar goed ik rol ze naar binnen en haal het er gewoon helemaal af

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:34

Ronde balen snijden wij zo strak mogelijk langs de onderkant rondom open en dan 1 keer verticaal. Dan rondom afwikkelen en het plastic kan er dan zo weer als hoedje op. We gooien er dan wel een extra zeil over, maar zo is de baal al redelijk goed beschermd tegen regen.
Voorheen sneed de boer 'm ook wel door (door het hooi heen). Dan konden we het veel makkelijker pakken. Maar het was dan weer een uitdaging om het waterproof in te pakken.
Nu we stallen vrij hebben, gooien we meestal een baal naar binnen. We wikkelen dan wel rondom af. Dan hoef je er het minst aan te plukken.

Ooit ronde balen gehad die strak tegen elkaar stonden en die ik niet kon verplaatsen. Rondom afwikkelen was niet mogelijk. Dan stond ik werkelijk een half uur uit alle macht te plukken voor een kruiwagen hooi. Met 5 paarden was dat een ramp.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:36

Solleke_Noah schreef:
Malenka schreef:

Mooie oogst inderdaad!

alle plastic eraf en dan rondjes lopen, Ik heb diegene die ik voer wel binnen staan

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:56

Hoihoi, eeen heeele poos geleden heb ik hier al wel eens meegepraat, maar vanwege weinig tijd eigenlijk erg lang niet meer op bokt gezeten. Ik probeer sinds een korte tijd weer een beetje mee te lezen hier en zie ook een hoop nieuwe namen in het topic vergeleken met toen ik ooit nog wel eens meepraatte. Als het lukt zal ik proberen of ik weer wat actiever kan deelnemen, maar voor nu wilde even op jullie slakken issue inspringen :)
Als je schapenwol in je moestuin rondom de plantjes legt dan houdt dit de slakken tegen en hou je een grotere oogst over :) mocht iemand interesse hebben, heb ik eventueel wel schapenwol liggen die opgehaald/verstuurd kan worden voor degene die dat zouden willen proberen.

@solleke: hier voer ik ook grote ronde balen hooi (ingepakt, aangezien ik mijn hooi voorraad niet jaarrond binnen kan opslaan en ze dus buiten moeten staan). Ik haal inderdaad het hele plastic er in één keer vanaf. Dat pak staat dan wel binnen in de schuur. Mijn ervaring is wanneer je de helft laat zitten, dat het op een later tijdstip veeel lastiger nog helemaal eraf te krijgen is omdat het hooi dan deels over (vooral de onderste randen van het) plastic heen is gevallen tijdens het voeren. Daarnaast is het rot voeren omdat je veel meer aan het hooi aan het plukken bent, terwijl je het zonder plastic heel makkelijk af kunt rollen. Als je het niet binnen kunt opslaan zou ik de manier van lorette eens proberen, lijkt me ook een fijne manier (tenzij het hooi te kort gesneden is want dan valt t helemaal uit elkaar en krijg je het plastic er nooit meer fatsoenlijk als hoedje overheen).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 17:19

Toen ik nog wel eens een kleine ronde baal had sneed ik hem ook van onder rondom af en dan de 'hoed' er af. hij stond overdekt dus er hoefde ook niets meer overheen. Dan is het simpel rondom afwikkelen.

Hier geen last van slakken. Wij hebben dit jaar super mooie en veel tomaten, mooie grote rode kool. Er zitten ook nog veel bietjes te komen. De wortels zijn wat klein, maar die staan te dicht op elkaar. We komen om in de courgettes en druiven en ook de pruimen en appels worden al uitgedeeld.

@solleke: ik ben wel benieuwd naar dat hulpstuk :) Het lijkt me echt heel handig.

Ik heb al eens gedacht aan een konstruktie waarin er een buis door het midden van de baal ging en die vervolgens aan een ketting ophijsen/ophangen. Theoretisch gezien zou je hem dan makkelijk af kunnen rollen en dat meteen in een kruiwagen die eronder staat laten vallen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 17:29

Wij rollen een ronde baal naar binnen en maken hem dan open. En halen alle plastic weg.
En op een pallet met wielen zetten is ook heel handig, maar dat moet je net kunnen.

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 18:28

_/-\o_

Dankjewel allemaal voor de snelle tips!

@Kuggur: je mag altijd eens een foto posten, want ik zie het nog niet helemaal voor me :D

Heb uiteindelijk de hoedjestechniek toegepast en die werkte zowaar, thanks! Helaas is er hier geen mogelijkheid om de balen overdekt neer te zetten.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 19:32

Geplaatst: 0 min geleden

Ik hoop dat ik mijn vraag hier mag stellen.

Wat betalen jullie momenteel voor midi balen verpakt hooi? En hoe lang doen jullie met een baal?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 19:34

Rond de 30 euro en met 100 kilo doe ik zo’n 5 dagen met twee paarden als ze volledig op hooi staan.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 19:45

Hier ook veel slakken. Dan zie je er geen en de dag erop is alles weg. Dank voor de wol tip Ki

Verder kreeg de komkommerplant schimmel van alle regen. Onze pruimen en een deel van de peren zijn weggewaaid toen ze nog heel jong waren. Het restant was slachtoffer van een groep kauwen.

Frambozen en tomaten doen het gelukkig wel goed. En de stoofperen zijn ook redelijk goed.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 20:10

Hier ook heel veel slakken, zowel met huis als naakt.
Ik vergeet soms de slobber af te dekken en dat staat in de opslag op een tafeltje en in de ochtend zitten er dan 10 slakken erin ( en gooi ik hem weg)
Nu hang ik hem op aan een haak dan komen er in elk geval geen slakken in

Geen midibbalen dus kan je helaas niet verder helpen, alleen grote gewikkelde ronde balen

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 20:17

Zou ook eerst kijken hoeveel je ongeveer moet voeren. Normaal 1,5 kilo per paard per 100kilo paard. Tenzij t iets natter is dan 2kg.

Heb er 1 van 600 kilo staan die krijgt zo’n 9 kilo en de andere is rond de 550 en daar reken ik ruim 8 kilo voor.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 20:41

Wat een mooie foto van je opbrengst Boemel. Kan zo een boekje in! Jammer dat het wel wat tegenvalt qua hoeveelheid.

Ik heb dit jaar niks geplant. Geen onderhoud gehad, maar ook niks om te oogsten. Wel een beetje saai hoor :=

Midi ronde balen hooi heb ik nog nooit gehad. Geen idee wat ze kosten en geen idee hoe je ze openmaakt :')

Naaktslakken zijn er hier ook. Allemaal naaktrecreatie in de wei :')

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 20:55

Midibalen (100-120kg) kosten mij €30,- inclusief leveren. Ik doe daar met twee kleine paarden 4 dagen mee.

De grote balen (350-400 kg) kosten €70,- inclusief leveren en daar doen we 14 dagen mee.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 21:20

Dankjewel dat bevestigde mijn vermoeden.

Ik heb 3 paarden van rond de 1.60. Die eten ongeveer 12 kg per paard aan hooi per dag.
De hooileverancier kon mij vertellen dat ik beter midi balen kon nemen omdat met 3 paarden de voer snelheid niet zo hoog zou zijn. En ik dan mooi een week met een baal zou doen.

Maar ik had zelf uit gerekend 9 balen per maand dat is veeeel meer dan die 4 die hij dacht. Dus ik begon te twijfelen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 21:24

felicity schreef:
Dankjewel dat bevestigde mijn vermoeden.

Ik heb 3 paarden van rond de 1.60. Die eten ongeveer 12 kg per paard aan hooi per dag.
De hooileverancier kon mij vertellen dat ik beter midi balen kon nemen omdat met 3 paarden de voer snelheid niet zo hoog zou zijn. En ik dan mooi een week met een baal zou doen.

Maar ik had zelf uit gerekend 9 balen per maand dat is veeeel meer dan die 4 die hij dacht. Dus ik begon te twijfelen.

Dan zou je ook gewoon grote balen van ongeveer 400 kilo kunnen overwegen. Iig voor de winternperiode.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 21:38

Ik neem aan dat jullie het allemaal hebben over verpakt hooi?

Eigenlijk ben ik daar altijd op tegen, voer liever onverpakt.
Maar, ik merk dat het aanbod kleine baaltjes niet groot is en de prijzen zijn best fors. Ook zijn ze vaak niet zo zwaar als dat ze vooraf zeggen. Ik heb nu nog een flinke partij liggen, 1e snede dit jaar. Ze eten het alsof het appeltaart is, maar ik vind het best stoffig.
Waarschijnlijk te kort op het zand gemaaid.

Dit is dus ook niet ideaal.