Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 12:10

Inderdaad gewoon nu een adv. plaatsen, als je het doet als alles er zo netjes bij ligt is er een grote kans dat ze het in de winter met de blubber en de regen opeens niet meer zien zitten, dan blijf je aan de gang. Liever iemand die door weer en wind komt met goede modderlaarzen, :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 12:12

Inderdaad dat. En je kunt ook aangeven dat je een winterplek en een 'beter weer' plek hebt met de track.
Dan laat je juist zien dat je ook een droge plek hebt.

Dayanara

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 12:29

Ja ik denk dat jullie gelijk hebben. En wie weet wil diegene wel helpen met de probleemplekken :j

Ik keek net op buienradar en het lijkt overwegend droog te worden aankomende dagen. Daar wordt ik alweer blijer van :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 15:02

Misschien verbaast het je nog, qua reacties, als je een advertentie plaatst, bv op de sociale media of MP.
Zou het gewoon doen :) !!

Tegenwoordig staan veel meer paardeneigenaren te 'springen' voor zo'n eigen beheer plekje, merken wij. De laatste keer ontplofte het in onze mailbox, toen er twee plekjes vrij kwamen. Krijg zelfs nog regelmatig verzoekjes of er plek is..... :o

Wij staan met drie eigenaren, ieder heeft twee paarden momenteel. We delen de wei, de bak, theehuisje, water en elektra aanwezig, maar hebben alle drie onze eigen paddock met schuilstallen (en opslag), wegens verschillende voerbehoeftes/beleid.
Gaat allemaal op een gezellige, communicatieve manier. Al hebben we allemaal ons eigen 'eiland' zo. In geval van nood of incidenteel staan we natuurlijk voor elkaar klaar. Bij vakanties huur ik in principe twee dames in, zodat er 2x per dag iemand komt. Dat werkt goed, ben ze elke keer erg dankbaar. Er zijn ook diverse verzorgsters, ook stuk voor stuk mensen, die vriendelijk, actief en begaan zijn.

Op ons privé terrein wordt meer verhuurd, maar dat zijn verder allemaal fijne mensen (klein clubje relaxte mannen :D ).

Er heerst vooral rust bij ons. Het is wél belangrijk dat mensen passen op onze plek, hetzelfde erin staan, want in al die jaren dat ik daar sta, is dat ook wel eens anders geweest. Maar die blijven meestal nooit lang :Y)

Voor geen goud wil ik meer terug naar een pensionstal of volle PP of een plek met 'regeltjes'. Zelfs niet nu met al die regen. Het wordt vanzelf weer droog (vandaag bv). En onze paddock onderhouden we goed, dus hij droogt snel. Ik geniet enorm van de vrijheid, ondanks al het werk.

Bij ons is vooral de bak een probleem nu (al hoewel de randen al aardig opdrogen). Maar ik kan gewoon nog maar de buren (superbak daar) of naar buiten. Of in mijn eigen paddock wat doen.

Wat ik zo bijzonder vind, is dat je zoveel leert over diverse zaken. Nu wil ik de boel wat opfleuren (het is één groene oase) met meer bloemetjes het komende jaar voor de bio diversiteit. Heeft niets met de paarden te maken, an sich, maar het is ook zo'n mooie plek met diverse vogels, insecten, wezeltjes, vossen en andere dieren.... <3

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 19:49

Dayanara schreef:
Hoi,
ik heb geen idee of ik me al een keer gemeld had. Ik lees wel regelmatig bij. Momenteel huur ik samen met iemand 2 stukken. We mogen hier maximaal 5 paarden houden, we staan er nu met 4. De stukken liggen vlak bij elkaar en daar betalen we totaal e450 voor. 1 stuk is een grote wei die we omgebouwd hebben naar een paddock paradise, (hier heb ik ook elektriciteit en water waar we E75 voor betalen). Het andere stuk is een plek wat vroeger een manege was met 2 buitenbakken, grote poetsplaats en veel verhard. Aanstaande zaterdag verhuizen we de paarden naar het laatste stukje wat ik omschreef. Omdat ons paradise een grote blubberzooi is geworden. Ik wil eigenlijk van het voorjaar alles op de wei afbreken en alle probleemstukken aanpakken. Dit jaar hadden we daar geen tijd voor en hebben we het deels zo gelaten om te kunnen ondervinden wat de probleemgebieden zijn.

Nu heeft diegene met wie ik het huur aangegeven ermee te willen stoppen. Ziet het niet meer zitten, dus ik sta er straks alleen voor. Wil het dolgraag met iemand anders weer gaan doen maar om nu een advertentie te gaan zetten en mensen uit te nodigen terwijl het zo`n grote blubberzooi is zie ik niet zitten.

Omdat ik met al die regen het regelmatig somber inzie (en ik probeer positief te blijven hoor) dacht ik ga me toch maar eens hier melden. Van jullie krijg ik vast weer zin of iig motivatie om deze herfst/winter te overleven :D

Regio?

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:07

lletam schreef:
Dayanara schreef:
Hoi,
ik heb geen idee of ik me al een keer gemeld had. Ik lees wel regelmatig bij. Momenteel huur ik samen met iemand 2 stukken. We mogen hier maximaal 5 paarden houden, we staan er nu met 4. De stukken liggen vlak bij elkaar en daar betalen we totaal e450 voor. 1 stuk is een grote wei die we omgebouwd hebben naar een paddock paradise, (hier heb ik ook elektriciteit en water waar we E75 voor betalen). Het andere stuk is een plek wat vroeger een manege was met 2 buitenbakken, grote poetsplaats en veel verhard. Aanstaande zaterdag verhuizen we de paarden naar het laatste stukje wat ik omschreef. Omdat ons paradise een grote blubberzooi is geworden. Ik wil eigenlijk van het voorjaar alles op de wei afbreken en alle probleemstukken aanpakken. Dit jaar hadden we daar geen tijd voor en hebben we het deels zo gelaten om te kunnen ondervinden wat de probleemgebieden zijn.

Nu heeft diegene met wie ik het huur aangegeven ermee te willen stoppen. Ziet het niet meer zitten, dus ik sta er straks alleen voor. Wil het dolgraag met iemand anders weer gaan doen maar om nu een advertentie te gaan zetten en mensen uit te nodigen terwijl het zo`n grote blubberzooi is zie ik niet zitten.

Omdat ik met al die regen het regelmatig somber inzie (en ik probeer positief te blijven hoor) dacht ik ga me toch maar eens hier melden. Van jullie krijg ik vast weer zin of iig motivatie om deze herfst/winter te overleven :D

Regio?

Eindhoven :j

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-23 10:35

En, Dayanara, al reacties?

Ik ben sinds mijn nieuwe aanwinst er is overgegaan op 50/50 hooi en (werkelijk prachtig) voordroog, het is laag in suikers en de andere waarden zijn gemiddeld.
Was erg benieuwd hoe de anderen het er op zouden doen maar inmiddels bijna 2 balen op en het lijkt fantastisch tot zover!
Mijn oudje kreeg nog meer moeite met het hooi nadat de tandarts was geweest en lijkt dit een stuk beter te kunnen verwerken én verteren. Denk ook dat het goed voor haar is want er zit natuurlijk net wat meer eiwit in dan in hooi.
Eerder kreeg ze snel last van mestwater in de winter, dat is nu volledig over.

Hier vannacht voor het eerst het water er af bij de paarden om springende leidingen te voorkomen, zou -5 worden. Moet zeggen dat ik dat wel echt misère vindt qua gedoe.
Maargoed, die paar keer per jaar moet ik niet over zeuren als ik zie hoe afschuwelijk slecht sommigen het hebben:o
Heeft het bij jullie ook al zo fiks gevroren?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:41

Het is echt een fabeltje dat er altijd meer eiwit in voordroog dan in hooi zit. Het enige dat anders is, is het fermentatie of droog proces. De gehaltes van eiwit en suiker heeft met hele andere factoren te maken (moment van maaien, grondsoort, bemesting, snede, temperatuur, enz).
Maar los daarvan kan het voor paarden heel goed werken om voordroog te geven, om welke reden dan ook. Fijn :j
En het is vaak een stuk voordeliger.

Ik heb momenteel heel fijn onverpakt hooi. Fijn als in: goede structuur, laag in suiker en hoog in eiwit. En mijn hooiman heeft een nog mooiere partij de volgende keer, die ook laag in suiker en hoog in eiwit is, maar veel grover. Zeker in de winter vind ik grof heel fijn, omdat ze er langer over doen en beter warm door blijven.

Hier ook flink vorst, Momenteel vallen er weer sneeuwvlokjes. Dinsdagavond had het goed gesneeuwd. Gister ging het dooien. Wat een prut geeft dat zeg. Ik was zo trots op mijn grotendeels droge plek, maar met die sneeuwprut had ik ook gewoon modder. Ik kreeg de kruiwagen er niet doorheen op sommige plekken :+
Gelukkig trekt dat met een droge dag wel weer een eind weg. Vandaag weer niks te klagen denk ik.

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 19:32

Wat een kou he? Ik zit middenin mijn examenperiode en ben bezig met een nieuwe job dus iets met tijdstekort. Gelukkig wordt er tot 24/12 voor ons gevoerd en water gegeven. Mest opruimen al even niet gedaan. We komen niet door de modder heen. Het is echt dramatisch.

Ik heb nog geen advertentie gezet. Ik weet nog niet wanneer de medehuurder weggaat. In principe heeft die 6 maanden de tijd om iets anders te vinden. We zijn het contract samen aangegaan met de verhuurder en de opzegtermijn is 6 maanden. Als ik meer hoe en wat weet, ook qua prijs en constructie wil ik een advertentie gaan plaatsen.

Ik ben en blijf sowieso de hoofdhuurder en draag ook zorg voor de omheining. Omdat ik straks geen gedoe wil met uitkopen en van wie welk materiaal is.

Ik baal wel, had allemaal.mooi lint besteld bij agradi, poortgrepen en isolatoren om het nieuwe stuk zaterdag te omheinen. Maar nog geen bericht van agradi wanneer het onze kant op komt.

En ons hooi is ook bijna op, we hebben nu nog 5 balen. Het liefste wil ik droog hooi. Dat 50/50 hooi klinkt ook mooi. Waar heb je dat vandaan?

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 22:34

En hebben jullie sneeuw gehad?
Oh ik ben zo blij dat we de paarden verhuisd hebben naar de ranch. De wei is gewoon niet meer te doen. Had gehoopt dat het aankomende week wat beter weer zou worden. Dan kon ik de wei gaan leeghalen maar uiteraard was het een paar dagen droog en moet het nu weer veel gaan regenen :j

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 01:45

Yep hier sneeuw! Lekker laagje. Echt leuk. Paarden waren ook dol. En binnen gaan staan? Ho maar.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 16:35

Wij waren op de Veluwe en daar lag sneeuw, ik heb er bij de paarden niet zo,n zin in. Ik moet een gedeelte omheining vervangen maar ik wacht tot de grond droger is dus dat wordt wel voorjaar. Palen kan ik nu niet fatsoenlijk de grond inkrijgen zonder dat ze om vallen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 17:07

Hier ook sneeuw
Afbeelding

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 18:34

Heerlijk weer niks bevroren en niet eens heel koud.
Mooi laagje sneeuw
Afbeelding

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 13:49

Nou, ik vond het bar koud bij de paarden, de afgelopen week. En zo vochtig, zo'n last van mijn reumatische lijf. Wat is het toch afzien in de winterperiode :\ .

Maar goed, mijn huidige fijne stalgenootje gaat verhuizen door omstandigheden. Zó jammer!! Dus ben al bezig met een advertentie én heb al iemand op het oog, die erg goed klinkt. Je merkt echt dat veel meer mensen op zoek zijn naar een eigen beheer plek. Vroeger duurde het véél langer, voor er reacties kwamen. Scheelt ook dat onze plek enorm opgeknapt is. Dit is de slechtste tijd van het jaar, dus dan ziet iemand meteen de minpunten :D .

DricoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:21

Wij hebben onze jongens sinds november ook weer in eigen beheer op een prachtig plekje!

Het voerbeleid op de vorige stal sloot totaal niet aan voor ze, waardoor ze beide extreem terug waren gevallen: afgewogen hooi per paard, extreem fijnmazige hooinetten.. Hun aten bijvoorbeeld net 1 kilo op terwijl de rest al hun 'portie' op had en ze dus weer doorschoven. Uiteindelijk hebben we ze wel apart gezet dat ze hun eigen portie ochtend en avond hooi rustig konden opeten en daardoor ging het al wel wat beter (vooral bij die van mij merkte je ook veel stress in de kudde).

Maar zo de herfst/winter in gaan zagen we eigenlijk niet zitten. Ze hadden wel een schuilstal, maar doordat we de kudde opgesplitst hadden, konden hun daar niet in, terwijl de rest dat wel kon (en hun het eigenlijk minder hard nodig hadden :'))

Uiteindelijk dus een advertentie gezien voor allereerst een plekje voor bij een 6-jarige ruin. Maar na overleg hebben we dus een mooi plekje in eigen beheer gekregen, direct aan het bos :D

Heel blij mee, de paarden ook, dat merk je echt aan ze! Ze weten wat ze aan elkaar hebben en kunnen nu lekker de hele dag op hun gemakje vreten wat ze willen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 21:42

Drico dat klinkt als een fijne plek, helaas gebeurd het nog vaak dat ze veel te weinig hooi krijgen bij een pension.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 23:31

Wat fijn Drico! Heerlijk he in het bos, :* Fijn dat ze nu geen stress hebben rondom het eten, vond het op pension altijd zo'n zielige situatie..
Succes met een nieuwe stalgenoot zoeken Twiggy, blijft spannend met nieuwe mensen en indd, als die minpunten ze afschrikt blij zijn dat je ervan af bent.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 01:05

Anastasia24 schreef:
Wat fijn Drico! Heerlijk he in het bos, :* Fijn dat ze nu geen stress hebben rondom het eten, vond het op pension altijd zo'n zielige situatie..
Succes met een nieuwe stalgenoot zoeken Twiggy, blijft spannend met nieuwe mensen en indd, als die minpunten ze afschrikt blij zijn dat je ervan af bent.

Hahaha, nou inderdaad!! Dan lekker niet komen. Ja, is best spannend weer, je kunt je zó vergissen in mensen.... Zit ook al te denken aan een clausule in het contract met een proefperiode. Iemand daar ervaring mee toevallig?
Al moet ik zeggen dat ik meestal fijne stalgenoten heb gehad. De meesten heb ik nog wel regelmatig contact mee.

Drico, oh zó FIJN, hè!! Ik begon ook ooit met meerdere paarden/mensen op één paddock, maar sinds 5/6 jaar een eigen plekje voor mijn twee paarden. Zelf bepalen hoe en wat je voert én vooral die rust bij je paarden. Mijn duo is zo hecht samen, zó lief <3 !!

En alleen nog maar 'de troep' van je eigen paarden opruimen en me niet meer ergeren aan stalgenoten die de kantjes eraf lopen :D .

In de wei overigens wel met twee paarden van een ander, maar dat is prima te doen.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 13:52

Ik zou het heel graag willen avonturen, de voor- maar ook zeker de nadelen. Helaas vooralsnog niet te vinden in mijn omgeving. Mp levert ook niks op.

Mocht iemand een leuke stalgenoot zoeken, stuur dan vooral een pb!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 14:48

lletam schreef:
Ik zou het heel graag willen avonturen, de voor- maar ook zeker de nadelen. Helaas vooralsnog niet te vinden in mijn omgeving. Mp levert ook niks op.

Mocht iemand een leuke stalgenoot zoeken, stuur dan vooral een pb!

Waar zoek je?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 14:06

Hoe gaat het bij jullie

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 14:30

Momenteel goed. Afgelopen week was het wel drassig. Zelfs het hoger gelegen deel. Maar na een droge dag is dat weer goed. Paar plekken die slecht blijven bij de ingang en een paar voerplaatsen. Maar ik mag niet klagen als ik de rest van Nederland zie. Wat een water…

Dit was gisteren bij ons.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 14:40

Ziet er heel netjes uit nog, fijn dat het zo droog is

Bij ons is de rest van het land/bak ook nog droog. Al het water is hier heen gelopen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 14:44

Wij hebben op 50cm denk ik een puinlaag zitten. Dat laat goed water door. En het deel op de onderste foto ligt een meter hoger dan de rest. Dat scheelt enorm. Het werd wel heel soppig. Nu met een halve droge dag is er alweer een hoop weggezakt en is de toplaag eigenlijk weer goed. Alleen de plekken waar ze veel staan of lopen zijn slecht. Modderig en glad. Maar 80% is goed te doen. Ik prijs mijzelf gelukkig. 2 jaar geleden moesten we de paarden evacueren van de plek die we toen huurden. Dat staat nu ook weer onder water.