Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 12:44

@ppeet: mooie bak :D

Hier is het nog steeds mistig.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:00

Hier lagen de paarden vanmorgen te slapen,de kleine van mij stond niet op ik heb ze overeind moeten zetten,Ik al in paniek dat ze een stress koliek had,gelukkig heb ik die alleen ;-).
Nadat ik ze overeind gesleurd had liep ze vlot achter me aan naar de voerbak en at vlotjes alles leeg,ik ga toch wel een keer extra kijken vandaag.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:02

palousa_boy schreef:
Wij hadden 2 potjes siervuurwerk en dat is ook het enige dat ik heb gezien of gehoord in de omgeving :)

Las dat bij vrienden verderop de politie aan het hek stond na 3 vuurpijlen :D
Vuurwerk zijn ze hier niet zo gewent met oudjaar.

Moet je deze jongens eens uitnodigen _O-

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:20

Dat is hier een dorp verderop tinky. En dat is hier in Noord Nederland meer regel dan uitzondering haha.

In ons dorp stonden al op 2 plaatsen carbid bussen. 10 op een rij.

Paar jaar geleden ging onze buurman een stapje verder..die Had een giertank ingegraven en daar carbid in gedaan. De ramen trilden in de sponningen. Heeft altijd wel wat hoor.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:26

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:28

:D Ja...echt jongens he...hoe groter hoe mooier...hoe meer knal...hoe leuker,totdat de ramen eruit donderen,dan wordt moeders boos :+

Hier zijn ze ook erg fanatiek in de omgeving,moet wel zeggen dat ik er dit jaar persoonlijk erg veel last van had.Merk echt dat ik de afgelopen 2 jaar aanzienlijk achteruit ben gegaan.
Die harde lage knallen geven enorm veel trilling en als je lijf zeer doet dan voelt het echt net alsof er mensen met een moker je lijf aan het bewerken zijn.Niet grappig :n

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:33

Raar iets eigenlijk een menselijk lichaam..

Sterkte voor jou in je " herstel" van de trillngen Y;(

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:40

karev schreef:
Raar iets eigenlijk een menselijk lichaam..

Sterkte voor jou in je " herstel" van de trillngen Y;(

Tell me about it :+

Dank je

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:10

Gelukkig nieuwjaar allemaal!

Ik woon hier echt aan het einde van de wereld :+ Laatste huis voor de grens langs provinciale weg, dus hier alleen vuurwerk in de verte gezien en gehoord. Geen paarden of honden die er last van hadden, alleen wat verdwaasd in de lucht kijken naar het siervuurwerk aan de horizon om 12 uur. Indien mogelijk ben je welkom volgend jaar hoor Tinky :(:)

Heeft een van jullie wegloop-paarden? Iemand de gouden tip?
Bo loopt bij iedereen altijd al wat weg als je met halster aan komt zetten, ook bij zn "vorige" eigenaresse. Niet heel vervelend, half rondje er achteraan sjokken en hij blijft toch maar staan, maar vind het wel irritant.
Nu doet Kyra dat ook, ook familiekwaaltje denk ik want haar moeder was zelfs nog een slagje erger. Kyra kon ik als veulen ook al helemaal niet pakken dus ook niet iets wat er onlangs nieuw is ingekomen.
Maar resultaat is dus als ik met halster kom ik standaard twee paarden heb die mij de rug toe keren en waar ik eerst achteraan moet sjokken voor ik ze mee kan nemen de goede kant op. En mijn jaarling Lola, die ik dus 9/10 keer niet moet hebben holt vervolgens achter mij aan "ik wil wel! Mag ik? :)) ".

Als ik zonder halster kom is er niks aan de hand, als ik met voer kom natuurlijk ook niet. Halster betekent niet altijd aan het werk want ik doe ook wel eens tutten of wat voeren op stal en verder niks, ook wel eens halster om omdat er iets is (bijv. snachts weide dicht en in het donker geen paarden willen vissen, zoals gisteren om 12 uur even voor het geval dat) maar dan mogen ze verder gewoon blijven staan. Enerzijds ben ik nuchter genoeg om het naast me te leggen maar stiekem zou ik een enthousiast paard toch wel leuker vinden, al is Kyra als ze eenmaal aan het werk mag enthousiast genoeg :D Voerbeloning als ze blijven staan werkt wel, maar zodra ik daar dan mee stop is het effect ook weer weg. Ik ben in dit geval geen voorstander van voerbeloning omdat juist mijn jaarling erg voergericht is, en hoe verklaar ik haar dat zij niets krijgt terwijl ze de enige is die er braaf aan komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:33

Ik heb hier een "rondje van de zaak" maakster, als ze vind dat ik ze te vroeg naar haar zin, binnen kom halen.
Ik ging er nooit achteraan, maar draaide haar gewoon de rug toe en bleef staan, dan kwam ze vaak wel. Bleef ze bijdehand doen, dan joeg ik haar juist net zo lang van mij weg en het weiland door, totdat ze het zat was en bleef staan al briesend en wel.
Gebeurt nu bijna nooit meer eigenlijk en als ze al eens niet gelijk komen wilt, heb ik altijd pukkie nog die wel komt. En dan hoef ik alleen maar; Daaag Lona! te zeggen en ze komt er gelijk aan... ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:37

Lief Caily...maar dan neem ik mijn jongens ook mee :D

Ik zou gewoon lekker met een emmer gaan rammelen,iedereen die komt krijgt wat,of ze nu mee moeten of niet.Ik houd van gemak hoor.
Op mijn vorige stal wilde je echt ze niet uit het land halen in een nat seizoen...dus lekker rammelen met een emmer.Komt de hele meuk braaf naar je toe.Allemaal brokje en klaar.
Voordeel is ook als een paard een uitbreekt,je gewoon met een emmer kunt rammelen.Hoef je er niet achteraan.
Zou verder niet teveel over nadenken,als het maar werkt ;)

Hier overigens ook nog steeds potdicht....

Krijg net door wat die herrie maakte met Carbid hier gister...

http://www.telegraaf.nl/binnenland/24934077/__Carbidschieten_2.0_met__autokanon___.html

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 15:30

Idd iedereen die komt ff belonen.
Ik fluit meestal of klap en dan komen ze aan rennen. (Of lopen op een luie dag)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 16:47

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:07

Nou, alle paarden weer verzameld en staan weer in de paddock. Alles is rustig verlopen, geen schade. Maar ze waren wel blij dat ze weer mee mochten. Ik kwam aan met het halster en die neus werd er bijna met geweld in geperst. Of ik ze weer snel mee kon nemen :D .

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:56

De beste wensen iedereen. Hier deden de paardjes niet echt wat op het vuurwerk. Beetje rondlopen en af en toe een drafje over het pad.
Het was hier echt heerlijk weer vandaag.
Zo was het vanmorgen! Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 18:11

Iedereen de beste wensen!

Hier was wat meer vuurwerk als normaal maar toch allemaal verder de weg en het meeste te zien via de andere kant van de schuur dus voor de paarden niet te zien.
Wij hebben wat sierpijlen afgevuurd en blijkbaar stond de wind net zo dat ze bij verre overburen boven het erf afgingen en die seinde vervolgens met een grote zaklantaarn dus de pijlen andere kant op afgestoken en toen was het goed, bleven ze hoog in de lucht en knalde daar.

Verder hebben een aantal Belgen de rare gewoonte om precies na oud en nieuw te gaan rondrijden met auto ,met gevolg dat ze tussen het vuurwerk doorrijden want remmen doen ze ook niet 8)7
Stukje verderop hadden ze veel klein spul en rotjes, veel jonge lui, dus dat was wat apart.
Is trouwens ieder jaar zo.

Paarden aten relext hun hooi, 2 honden stonden vrolijk naar buiten te kijken en 1 hond was bijna de kledingkast ingekropen maar die is ook bang voor onweer.
Gelukkig mocht er hier maar van 00.00 tot 00.30 vuurwerk afgestoken worden dus tegen 1 uur was alles stil en konden we zelfs de honden al weer uitlaten.

Vandaag mijn eerste boswandeling gemaakt, te voet *\o/*
Veel ongelijk terrein maar het ging goed.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:36

Ja die jongens zijn echt knettergek [***]. Boerenzonen waarbij het niet gek hard groot idioot genoeg kan haha.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:45

Hallo allemaal! Voor iedereen de beste wensen! :D

Ik heb zulke hectische dagen achter de rug, verhuizing, feestdagen, familiebezoekjes etc. Geen tijd gehad om hier te lezen maar wilde jullie in ieder geval even een gelukkig nieuw jaar wensen. Volgende week ben ik ook weer van de partij :)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:47

Mijn paarden komen allemaal op fluiten. Ideaal, de veulens leren dat trucje gelijk van hun moeders.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:56

Hier komen ze eigenlijk ook wel als ik roep. Ze krijgen ook vaak een snoeppie als ze komen

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:23

Tijdens het vuurwerk waren ze op degene die 24/7 buiten staat rustig. Vanmorgen had de E-pony wel dunne mest. Hoop maar dat het van de stress van het vuurwerk komt want ik loop al een paar maanden met haar te dokteren en haar mest begon net een beetje beter te worden.

Morgen heeft dochterlief les en zondag selectie voor de Friese in Koudum.

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:25

Ramzi schreef:
luzerne schreef:
50 euro per/4-6 wekenvoor het ophalen van mest is een koopje, wij brachten het voorheen zelf naar een loonwerker en die vroeg €10, per week voor onze aanhanger..

Dat is dan toch net zo duur?

€ 10 x 52 weken = €520 per jaar.
€ 50 x 10 weken = €500 per jaar.

Maar t wordt wel opgehaald.. Wij reden het wekelijks weg, benzine plus een uur heen en weer ;-))

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 23:43

Nou het is weer raak hier |( Ze zijn de hele avond bezig, groot vuur in een groot vat, gooien er vanalles in, met de nodige vuurwerk, nu zijn ze bezig met bussen met inhoud wat enorme klappen geeft, ramen trillen in de kozijnen. Politie al meerdere keren gebeld maar ze zijn er nog steeds niet geweest ondanks dat ze toezeggen een auto langs te sturen....

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 23:49

Succes voor je dochter yvonnev! Spannend.

Ah nee meggiemeg wat ontzettend vervelend. Hoop echt dat de politie zsm komt.

Vandaag de paardjes terug naar de gewone wei gebracht, vlak voor we er waren werd er flink vuurwerk afgeschoten verdorie. Gelukkig is zapje behoorlijk bomproof. Maar leuk is anders. Vooral ace (de tinker) was best bang. Gekke zap is stoer.

Stappenteller was nog geen succes haha, klopt niets van volgens mij. Logisch ook wel. Ga hem nu aan de deken maken, denk dat dat beter gaat.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 07:01

Welkom senet!

Vraagje: weet niet in welke rubriek ik t moet zetten maar misschien weten jullie ook wel iemand..Mijn stal Hulp houdt er nl mee op en ben dus met spoed op zoek naar een nieuwe! Het gaat om 2x 2 tot 2.5 uur in de week..in de ochtenduren dus van half 9/ 9 uur tot half 11/ 11 uur. De dagen maakt me niet uit dus zelf te kiezen. Ik zoek iemand die de handen uit de mouwen wil steken, bereid is om zwaar werk te doen, enige ervaring met paarden is verreist, iemand die verantwoordelijkheidsgevoel heeft. De werkzaamheden bestaan uit stal werkzaamheden. Ik bied een gezellige ontspannen werksfeer, goeie verdiensten en je kan nog wat leren ook hier.
Wie o wie weet iemand? Ik zit in Leusden- Zuid ( regio Amersfoort )
Leeftijd vanaf 16 jr.
Als jullie iemand weten hoor ik dat heel graag!
Vast Dank jullie wel voor de moeite!