Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

viphorse

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:18

Wat een herkenbare verhalen.

Mijn paarden staan nu helaas maar 3 a 4 uurtjes buiten en in een modderige paddock. Het is ook nog eens een best kleine paddock .
Ik ga er meerdere malen per dag heen om te rijden of in de molen te zetten en om ze 's middags buiten en binnen te zetten.

Maar het gaat veranderen !!!!!!

Wij krijgen half februari de sleutel van ons nieuwe huis en dan komen ze thuis te staan . Wij willen ze dan overdag heel de dag buiten hebben met in de winter een hooi ruif. Ik merk aan mijn paarden dat ze graag buiten zijn en ik ben zo blij dat ik ze dit kan gaan gunnen.
Mooi is ook nog dat wij aan de rand van het bos gaan wonen en lekkere bosritten kunnen gaan maken.
Ook ik ben benieuwd hoe mijn paarden gaan veranderen.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:32

Mijn paarden, lopen in de winter van 8 uur sochtends tot 4 a half 5 in de namiddag op een weide van 5 hectare groot in alle weersomstandigheden behalve met ijzel omdat het op sommige stukken een steile heuvel weide is!
ze hebben een brug in de weide van 20 meter lang waar ze onder kunnen schuilen, de brug is een verlengstuk naar het andere deel van de weide!
Snachts gaan ze de stal op en krijgen dan onbeperkt ruwvoer,
in de zomer lopen ze 24/7 buiten!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:42

Nikass schreef:
Sees volgens mij was het niet de intentie van de opmerking een heel stuk terug van ShamalArabs om aan te geven dat in een hokje opgesloten zijn niet zo erg is. Of ik heb het verkeerd begrepen, maar zij heeft haar paarden gewoon buiten volgens mij.

Het grappige is dat iedereen die in dit topic regelmatig reageert de paarden buiten heeft (in meer of mindere mate). Diegenen die echt hun paard de hele tijd binnen houden worden in dit topic op een -mag ik toch wel zeggen- zeer onvriendelijke manier benaderd waardoor deze personen het na twee of drie berichten het wel gezien houden. Aanval is bij deze geen goede tactiek. Bewustwording wel.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:29

viphorse schreef:

Mijn paarden staan nu helaas maar 3 a 4 uurtjes buiten en in een modderige paddock. Het is ook nog eens een best kleine paddock .
Ik ga er meerdere malen per dag heen om te rijden of in de molen te zetten en om ze 's middags buiten en binnen te zetten.

Wij krijgen half februari de sleutel van ons nieuwe huis en dan komen ze thuis te staan . Wij willen ze dan overdag heel de dag buiten hebben met in de winter een hooi ruif. Ik merk aan mijn paarden dat ze graag buiten zijn en ik ben zo blij dat ik ze dit kan gaan gunnen.
Mooi is ook nog dat wij aan de rand van het bos gaan wonen en lekkere bosritten kunnen gaan maken.

Wauw wat een luxe, paardjes aan huis !
Gefeliciteerd met je nieuwe woning !

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:29

Gini schreef:
Aanval is bij deze geen goede tactiek. Bewustwording wel.

Dat vind ik ook, maar hoe zie je 'bewustwording' voor je? Als iemand argumenten geeft die zeg maar gewoon niet kloppen (zoals: 'mijn paard mag niet buiten want hij mag niet in de modder'), of argumenten geeft die ik persoonlijk echt dieronvriendelijk vind (zoals: 'ik wil wedstrijden rijden dus een binnenbak, dat hij dan niet buiten komt als ik er niet ben neem ik voor lief'). Hoe kun je deze mensen bewust maken zonder het tegen te spreken? En dan verloopt dit topic erg rustig, nagenoeg zonder persoonlijke aanvallen, alles onderbouwd met argumenten.. Terwijl ik heel eerlijk gezegd best wel eens heftigere gedachtes heb over dit soort reacties dan dat ik uiteindelijk post. Juist om een constructieve discussie te behouden.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:30

Gini schreef:
Nikass schreef:
Sees volgens mij was het niet de intentie van de opmerking een heel stuk terug van ShamalArabs om aan te geven dat in een hokje opgesloten zijn niet zo erg is. Of ik heb het verkeerd begrepen, maar zij heeft haar paarden gewoon buiten volgens mij.

Het grappige is dat iedereen die in dit topic regelmatig reageert de paarden buiten heeft (in meer of mindere mate). Diegenen die echt hun paard de hele tijd binnen houden worden in dit topic op een -mag ik toch wel zeggen- zeer onvriendelijke manier benaderd waardoor deze personen het na twee of drie berichten het wel gezien houden. Aanval is bij deze geen goede tactiek. Bewustwording wel.

Ben ik dan echt hardnekkig ? :D
Ik lees en post nog steeds mee

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:53

NatasjavE schreef:
Ik denk dat ze doelt op zeer sterke principes in het algemeen.

Principes zijn goed. Maar als ze al te sterk zijn bij een persoon kunnen ze ook tunnelvisie veroorzaken waardoor sommige niet van hun principes af stappen ondanks dat de situatie daar wel om vraagt.

Klopt helemaal. Hou zelf totaal niet van ijzers en vind niet dat ze de hoeven van de paarden bevorderen, maar mijn paard liep deze winter op eieren omdat ze zodanig versleten waren (eerste winter op nieuwe stal) dat het hem ontzettend veel pijn deed. Zelfde avond nog verband onder gedaan om de pijn te verlichten en volgende ochtend heeft de smid er ijzers onder geslagen.

Nou ken ik ook wat bokkers bij naam die zelfs in deze situatie hun paard geen ijzers onder hadden geslagen... Soms moet je inderdaad de situatie wat anders aanpakken, misschien niet naar jou idealen, om er beter uit te komen. (24/7 op stal daarintegen kan zelden goedgepraat worden naar mijn mening, alleen in het geval van een blessure)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:57

Millanka schreef:
Soms moet je inderdaad de situatie wat anders aanpakken, misschien niet naar jou idealen, om er beter uit te komen. (24/7 op stal daarintegen kan zelden goedgepraat worden naar mijn mening, alleen in het geval van een blessure)

Exactly my point. Principes zijn er om van afgeweken te worden, maar 24/7 op stal is gewoon voor geen enkel gezond paard goed. Dat is toch echt het egoïsme van de baas (die per se een binnenbak wil/die per se een paard wil terwijl er in de wijde omgeving geen stal met goede buitengang te vinden is/die per se een paard dichtbij huis wil/vul maar in).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:15

VogeltjeM schreef:
Gini schreef:
Aanval is bij deze geen goede tactiek. Bewustwording wel.

Dat vind ik ook, maar hoe zie je 'bewustwording' voor je? Als iemand argumenten geeft die zeg maar gewoon niet kloppen (zoals: 'mijn paard mag niet buiten want hij mag niet in de modder'), of argumenten geeft die ik persoonlijk echt dieronvriendelijk vind (zoals: 'ik wil wedstrijden rijden dus een binnenbak, dat hij dan niet buiten komt als ik er niet ben neem ik voor lief'). Hoe kun je deze mensen bewust maken zonder het tegen te spreken? En dan verloopt dit topic erg rustig, nagenoeg zonder persoonlijke aanvallen, alles onderbouwd met argumenten.. Terwijl ik heel eerlijk gezegd best wel eens heftigere gedachtes heb over dit soort reacties dan dat ik uiteindelijk post. Juist om een constructieve discussie te behouden.

Dit topic vind ik over het algemeen inderdaad zeer goed. Er wordt rustig gediscussieerd met argumenten en er wordt niet op de man gespeeld. Ik vind dit echt een toffe discussie.
Tot als er een persoon komt die zijn/haar paard wel 24/7 opsluit. Dan nemen de emoties de hogerhand en wordt de toon scherper en bitsiger. En juist dan zou het misschien nuttig zijn om met argumenten de redenen van die persoon te weerleggen, om voor de zoveelste keer mogelijke oplossingen voor te stellen etc. ;) Maar ik vind het hier zeer aangenaam.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:40

Gini schreef:
Nikass schreef:

Wat heeft dit met mijn tekst te maken? Ik kan me niet herinneren ook maar iemand hier onvriendelijk te hebben benaderd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:43

Sees ik kom graag bij jou mijn vakantie doorbrengen. Dan weet ik tenminste zeker dat mijn paard ook buiten de ritten om het goed heeft. Aan welk bos/natuurgebied zit jij?
(dan kan ik me er vast op gaan verheugen)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:28

Sees schreef:
ShamalArabs schreef:
Ik heb een jaar op stal gewoond, in een box van 4,5 x 3 met 2 banken erin, een oude tv en een dvd speler (geen aansluiting, dus geen tv kijken, alleen dvd's). Geen kachel, geen mogelijkheden om eten warm te maken, wel een wc, geen douche, wel een wasbak met koud water. in een andere box een bed en kledingkast.

Try me <<)

*edit* de caravan is overigens nog kleiner, en daar is geen tv, ik kan me uren vermaken met tekenen en kaarten of dagdromen en muziek luisteren :j

Je vergelijkt imo nog steeds appels met peren ;). Haal de dvd-speler en tv maar weg en hou je het dan nog 365 vol ZONDER dat je meer dan 4u per dag je hokje uit mag? En je bed en kledingkast staan overigens in HETZELFDE hokje, niet in een ander hokje.

SA, echt, jij had het nog luxe in vergelijking met sommige paarden ;). Niet luxe in vergelijking tot de meeste mensen maar zeker wel tov veel paarden...

Mijn laptop is voor muziek, de paarden hebben een radio. De dvd heb ik niet nodig, ik wil wel muziek en vooral geen mensen die aan mijn kop zeuren, geen verantwoordelijkheden, niet hoeven koken maar gewoon op regelmatige tijden eens wat te vreten toegeschoven krijgen. Dan hoef ik nergens heen, en al zou ik eruit willen, dan heb ik ruim voldoende aan een uurtje. ik leef thuis soms 10-12 uur achtereen (buiten 1 of 2 breaks waarin ik het toilet bezoek) op nog geen 2 m2 waarin ik niet meer doe dan saaie administratie en muziek luisteren en dagdromen. Ik haat het dan ook nog als iemand me belt of roept, ik wil geen contact, ik wil niet gestoord worden. De enige reden dat ik niet langer dan 10-12 uur achtereen dat volhou is omdat ik eruit moet vanwege de paarden of naar bed moet omdat ik eindelijk omval van de slaap :)

Mijn punt is vooral dat men niet voor anderen moet bepalen of men dit wel of niet volhoud. iedereen is anders. Niet iedereen heeft dezelfde behoeftes als jij. Er zijn altijd uitzonderingen, altijd! Dus scheer niet alles en iedereen over 1 kam...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 06:51

Nikass, ik pikte in op jouw zin dat ShamalArabs haar paarden buiten heeft. Ik zeg dat iedereen die regelmatig in dit topic reageert de paarden buiten heeft. That's it. ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 08:06

Maar Sa, als jij zoveel uren binnen zou zitten in die kleine ruimte is dat in elk geval niet gezond voor je.
Te weinig zonlicht geeft verhoogd risico op vitamine D gebrek en bijkomende gezondheidsproblemen en als je niet voldoende beweegt (onwaarschijnlijk met zoveel paarden en al het werk dat daar bij komt kijken als meerdere keren per dag voeren, uitmesten, onderhoud stallen en bak en nog eventueel het trainen en opvoeden van de paarden en het voor jezelf zorgen) is dat slecht voor je conditie en heb je verhoogd risico op overgewicht, bloedsuikerproblemen, stijfheid etc.

Daarbij is het nog altijd je eigen keuze dat je daar blijft zitten. je bepaalt je eigen radiozender, welke dvd je wilt kijken, wat je doet op de pc, wat en hoeveel je eet en op welk moment je uit die ruimte wil om iets te gaan doen.

Een gevangene of een bedgekluisterde zieke die mee moet in het ritme van het regime en geen zeggenschap of keuzes heeft en moet wachten tot iemand hem even uit die kleine ruimte haalt waarbij je ook nog vaak afhankelijk bent van de ander en je aan moet passen aan wat die ander wil komt meer overeen...

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 08:14

Nens77 schreef:
viphorse schreef:

Wauw wat een luxe, paardjes aan huis !
Gefeliciteerd met je nieuwe woning !

Dank je !!!

Ik denk zelf echt dat de paarden hierdoor ook op zullen gaan veranderen. Ik zie ze nu eenmaal graag buiten en gelukkig kan dat straks ook lekker veel !

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:15

Ik zou gek worden van continu binnen zitten. En voor mijn dochter lijkt het me ook erg ongezond. Dat is een buitenkind en ik ben zelf ook graag buiten. Een keer een dagje thuis rommelen of cocoonen, prima. Maar continu binnen? Nee dus.

Viphorse, wat heerlijk, je paarden aan huis!! Heb ik het ook vaak over met mijn vriend en in de toekomst, wie weet.... Wat zul jij er naar uit kijken, haha...

Sees, toen mijn paard 24/7 op het land stond zonder schuilstal, was ik ook altijd onrustig bij rotweer. Ik zat ook veel op buienradar en lag er nachten van wakker :o . Maar heel eerlijk, mijn paard boeide het niet zo, die was eigenlijk heel erg gelukkig op dat grote land destijds. Nu heeft hij wel een schuilstal en maakt er gebruik van, maar hij staat ook rustig heel cool in de regen, hoor. Ik heb zelf wel meer rust, nu ik weet dat hij kan schuilen. :D

Shenanigans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:19

119 pagina's over dit onderwerp. Sjonge.

1 van mijn paarden heb ik op het land, 24/7. Wel met een deken want ik wil niet dat ze té veel wintervacht aanmaakt. Dat komen de prestaties niet ten goede, maar voorgaande jaren lekker in de blote kont.
Het liefst zou ik zien dat er een schuilstal stond, maar er zijn bomen en ze kunnen tegen de wind en regen instaan in de luwte van een boerderijtje.
Het andere paard is moeilijk op gewicht te houden, moet revalideren en krijgt tot nog toe elke winter een dipje. Hij gaat nu s'ochtends op de wei, wordt daar straks met kuil bijgevoerd en in de avond nog 2 hele royale porties kuil. Hij wil aan de ene kant prima op stal, want dat is hij nou eenmaal 'gewend'. Jarenlang.
In de zomer gaat hij trouwens sowieso 24/7 het land op.
Hij wordt bijgevoerd met speciaal voer om aan te komen. Het blijft een beetje een sneu geval.

Maar van oudsher stonden paarden in de winter 'gewoon' op stal. Paarden bij mijn grootouders, mijn overgrootouders en way wayyyyy back ook.
Mijn vader vraagt mij met regelmaat, vooral als het slecht weer is; staan je paarden wel op stal?
En als ik dan zeg; 'nee, die staan nog lekker buiten. De oudste gaat straks een paar uurtjes op stal.'
Dan zegt hij dat het zielig is voor die stumpers, in de regen en kou staan te vernikkelen.
Gekke vader :+

Vind ik dat fijn, een paard op stal? Nee! En het liefst zou ik groephuisvesting zien of iig de tralies er tussen uit.
Het mooiste is natuurlijk een inloopstal, maar helaas.. die luxe heb ik niet. Ik vind een paar uurtjes op stal tot daar aan toe. Maar 24/7 op stal? Dag in dag uit? En dat ene uurtje dat je hem rijdt is hij er uit?
Ik kan dat niet aan mijzelf verkopen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:18

Gini schreef:
Nikass, ik pikte in op jouw zin dat ShamalArabs haar paarden buiten heeft. Ik zeg dat iedereen die regelmatig in dit topic reageert de paarden buiten heeft. That's it. ;)

Nou dat is niet zo, dat spreekt Nens77 al de hele tijd tegen. Bovendien staat het iedereen vrij om hier te reageren. Als "stal mensen" dat niet doen kun je dat een ander toch niet verwijten.

SA ik snap jouw punt nou helemaal niet meer eigenlijk. Prima dat jij je uren vermaakt in een kleine ruimte, maar je zit er toch niet opgesloten zonder te weten wanneer je er weer uitmag?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:26

Nikass schreef:
SA ik snap jouw punt nou helemaal niet meer eigenlijk. Prima dat jij je uren vermaakt in een kleine ruimte, maar je zit er toch niet opgesloten zonder te weten wanneer je er weer uitmag?

dat komt door dit stukje:

Sees schreef:
Ik kan er gewoon echt echt echt met de pet niet bij dat als je zelf eens in het allerkleinste kamertje wat je kunt vinden gaat staan en je dan voor probeert te stellen dat je daar dan de hele dag staat te staan, dat je dan alsnóg met droge ogen durft te beweren dat je paard dat prettig vindt :o. Hoeveel uren dan wél acceptabel zijn om een paard in de stal op te sluiten is een moeilijke. Ik zou het liefst willen zeggen, alleen gedurende die uren dat het paard aangeeft op stal te willen staan maar dat is alleen te realiseren als je paard zelf kan kiezen.

Maar maybe I am overthinking it en zijn paarden wel écht zo dom dat ze zich dusdanig berusten in hun lot dat ze ook van een stalsituatie 'gelukkig' kunnen worden.

ik heb er gewoon een hekel aan als mensen voor andere mensen besluiten wat die andere mensen wel of niet prettig vinden.

Ik verkondig hier toch ook niet dat jullie allemaal ongetwijfeld van wurgsex houden als jullie eenmaal het lef hebben het eens uit te proberen? Wie zijn jullie dan wel niet om mij te vertellen wat IK (niet mijn paarden of honden of katten, maar IK) wel of niet prettig vind of aankan??

Ik neem aan dat mijn punt nu wel luid en duidelijk is overgekomen? :+

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:39

owja, bovenstaande hoort een grinnik ondertoon te hebben, zal vast niet overal zo overkomen aangezien het tekst is, so just saying :j

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 08:59

Er is wel een reden dat ze gevangenissen (die naar mijn idee een sterke vergelijking hebben met paarden die 24/7 op stal staan) hebben voor mensen die straf krijgen. Meestal omdat het als zeer onprettig word ervaren :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 09:30

Millanka schreef:
Er is wel een reden dat ze gevangenissen (die naar mijn idee een sterke vergelijking hebben met paarden die 24/7 op stal staan) hebben voor mensen die straf krijgen. Meestal omdat het als zeer onprettig word ervaren :+

Amen!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 10:20

ShamalArabs schreef:
owja, bovenstaande hoort een grinnik ondertoon te hebben, zal vast niet overal zo overkomen aangezien het tekst is, so just saying :j

Nee,...ik had hem door hoor. :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 10:22

Millanka schreef:

Er zijn ook mensen die zo lang in de bak hebben gezeten dat ze het heel onprettig vinden als ze er weer uit moeten.
Alles went.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 10:29

NatasjavE schreef:
Millanka schreef:

Er zijn ook mensen die zo lang in de bak hebben gezeten dat ze het heel onprettig vinden als ze er weer uit moeten.
Alles went.

Maar weet je? Die mensen zitten daar met een (goede) reden. Ze hebben iets enorm fouts gedaan. Wat doet een paard fout, om te lang opgesloten te worden?