Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nanoukkie

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 00:49

we hebben thuis ook nog enkele kamers die we niet gebruiken en die tegenover mij daar heb ik de ingebouwde kast van ingepalmd voor paardenspullen.
Het probleem is dat ik nog niet zo een groot ' aanbod' heb hahaha

Lisa__Beau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:04

Hallo, Ik ben sinds kort verhuisd met mn paardjes. Nu zijn de kasten daar te klein voor mn zadel en heeft de kast maar 1 steun. Ik heb op dit moment 3 zadels (voor 2 paarden haha) en in de toekomst zullen dit ooit 4 zadels worden. 2x dressuur en 2x springen. Nu wilde ik zelf een zadelkast maken waarin ik 4 zadels kwijt kan maar wel ruimte over hou voor dekjes, poetskist en verdere spullen. De zadelkast moet wel reëel blijven om op een pensionstalling neer te zetten :j .

Nu was ik zelf aan het denken om de kast 160 hoog te maken, 70 diep (twijfels of 75 misschien niet beter is) en hem 120 breed te maken. is 60 cm breed genoeg om mijn zadels kwijt te kunnen (2x60cm word dan de 120 breedte van de kast)? Ik ben zelf maar 165 dus wilde de kast niet veel hoger maken dan 160, ook niet omdat hij toch bij andere mensen komt te staan en ik niet aan wil komen met een enorme kast (ik denk dat hij zo namelijk al best groot zal worden).

Zijn er bokkers met een zadelkast vor 4 zadels en/of bokkers met tips? Tekeningen? foto's? ideeën? Alles is welkom :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:14

Als je je dressuurzadels vanonder hangt, ga je minder plaats in de hoogte verspillen. Onder je dressuurzadels kan je dan nog bijvoorbeeld poetsbox, laarzen, eventueel zo een ladenblok (zoals de foto op de vorige pagina voor klein spul),... zetten.

Als je je hoofdstellen aan de deur wil maken is 75 wel fijner, dan worden de hoofdstellen niet geplet (let er overigens op dat als je een plank in je kast wil, je ofwel de plank wat minder diep moet maken, ofwel je hoofdstel net onder de plank hangen. Anders wordt je hoofdstel alsnog geplet.

Maar beetje in verhouding zou dit zoiets worden dan. Oude meneer is evengroot als jij :+
Ik weet alleen niet of de breedte wel fijn werkt zo, ik heb nu iets van een 70 cm, met aan de zijkant van mijn kast nog een halster, longeertouw en extra neusriem. Dat vind ik al wat krap om mijn zadel tussen te proppen. Dus als je maar net 60 hebt per zadel, lijkt me wat smal. Misschien kan je eens opmeten hoeveel ruimte ze in beslag nemen met stijgbeugels ed. Tel daar een 5 tal cm bij en dan denk ik dat het wel fijn werkt.

Diepte is 75, breedte 120 en hoogte 160. Plank zit op 50cm van de bovenkant.
Afbeelding

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 18:40

Mijn breedte van mijn zadelvak(foto op vorige pagina) is 70/75cm. Bij 70 cm diep.
De diepte wil makkelijk, de hoofdstellen kunnen prima hangen zonder geplet te worden tegen het zadel. Maar kwa breedte zal ik zelf persoonlijk niet te smal gaan. Het is niet fijn als je je zadel er helemaal in moet wurmen of iedere keer langs de kant schuurt bij in en uit halen.

Lisa__Beau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:38

Ik ga het even nameten allemaal! Ik had de maten gepakt van de meeste kasten op Internet en die zijn bijna allemaal 60 breed. Zijn dat allemaal dan zo smalle kasten?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:51

Ik heb een hoop standaard kasten gehad. En ja die zijn smal. Iets breder is wel lekker hoor.

Lisa__Beau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:04

Veulen84 schreef:
Ik heb een hoop standaard kasten gehad. En ja die zijn smal. Iets breder is wel lekker hoor.

Dan ga ik even een aanpassing maken in mn tekening! Bedankt. Zou 130 breedte genoeg zijn dan? Dan kom ik uit op 65 per kant voor mn zadels. Ik had de eigenaresse van stal voorbereid op een kast van 120 :') . Dus ik denk niet dat ik extreem veel groter kan gaan...

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 00:54

Afbeelding

Klaar!
Heb het niet opgeruimd, nu wel en dan is het echt overzichtelijk en ruim zat :) misschien handig voor anderen als idee.

Hier past ook makkelijk een dressuurzadel in, maakt het wel makkelijk :)

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:52

Afbeelding

De wanden en plafonds moeten wel nog geschilderd worden als het stucwerk helemaal droog is, maar ik ben al heel blij met het resultaat :j

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 09:57

stelvio---goed bedacht en uitgewerkt zeg!

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 15:48

Stelvio, kan je in de middelste kast nog wel het zadel van de bok pakken en je met zadel omdraaien om er weer uit te lopen of moet je achteruit teruglopen?

Mag ik vragen waarom je niet voor drie even brede of twee kasten gekozen hebt?

Ik vind de afwerking echt prachtig, maar de indeling begrijp ik niet helemaal...

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:27

Dobbelicious schreef:
Stelvio, kan je in de middelste kast nog wel het zadel van de bok pakken en je met zadel omdraaien om er weer uit te lopen of moet je achteruit teruglopen?

Ik vind de afwerking echt prachtig, maar de indeling begrijp ik niet helemaal...

Als ik voor 2 kasten had gekozen had ik geen aparte kast voor het mentuig gehad.
Als ik voor 3 even brede kasten had gekozen waren de kasten bestemd voor de zadels smaller geworden en was draaien met het zadel inderdaad moeilijker geworden.
Voor het mentuig is de middelste kast breed genoeg, deze is dus ook niet bestemd als 'zadelkast', maar als 'mentuigkast' ;)

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 19:49

Wauw wat een gave zadelkast zeg! :D Ziet er super luxe uit.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 20:49

Dobbelicious schreef:

qua indeling is het juist heel handig! je hebt voor elk paard alle beenkappen halsters en sjabrakken e.d apart.
zo hebt je nooit iets door elkaar liggen.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:59

Stelvio schreef:
Dobbelicious schreef:

Als ik voor 2 kasten had gekozen had ik geen aparte kast voor het mentuig gehad.
Als ik voor 3 even brede kasten had gekozen waren de kasten bestemd voor de zadels smaller geworden en was draaien met het zadel inderdaad moeilijker geworden.
Voor het mentuig is de middelste kast breed genoeg, deze is dus ook niet bestemd als 'zadelkast', maar als 'mentuigkast' ;)

Bedankt voor je uitleg! Als er geen zadel in hoeft, is het natuurlijk een ander verhaal! (Nog niet bij stil gestaan als niet-menner haha :+ )

Drie kasten met voor elk paard zijn eigen spullen is natuurlijk ideaal, maar niet als ze net te klein zijn om goed bij die spullen te kunnen komen, dus ik vond het al een beetje raar, maar nu begrijp ik er helemaal!

Goede keuze in jouw situatie! :)

roosjepecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:29

magic_lover schreef:
Laatst hier al een schets geplaatst van mijn zelf ontworpen kast.
Van 't weekend is ie gemaakt, en inmiddels in gebruik. Helemaal blij mee, zelfs nog wat ruimte over erin. :D
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

1.50m bij 1.50m bij 70cm diep

waauww deze is perfect ! afmetingen neem ik zeker van je over !!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 23:04

Ik ben er ook iedere dag nog ontzettend blij mee, erg fijn in gebruik! En zelfs nog ruimte over :D

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 23:19

Mooie ruime kast. Je hebt er geen wieltjes onder. Bewuste keuze?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 00:14

Dat was wel de bedoeling in principe. Alleen diegene die hem voor mij gemaakt heeft vond dat in eerste instantie niet zo nodig "hij staat toch op de plek en hoeft er voorlopig niet weer weg" :+ kon altijd later nog zei die.

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:22

Hey zadelkastkenners,
Ik zou ook graag zelf een zadelkast maken, moeten ongeveer 2 zadels en een bbp inkomen, plus nog halster en touwen en al die rommel...
Ik zocht naar tweedehands kleerkasten maar iemand zei me dat die niet stevig genoeg gingen zijn om een zadel en zadelsteun te kunnen houden. Nu zie ik hier toch wel mensen die een kleerkast hebben gebruikt, is het dan toch stevig genoeg? Ik was op zoek naar eiken kasten maar dit leek me niet echt haalbaar...
Dus wat voor kast hebben jullie gebruikt om te bouwen tot een zadelkast?

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:18

geen kast maar een gewone kist.. Voor even tijdelijke oplossing misschien :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:29

@Mandyy: leuk die roze accenten, maar ik hoop dat je spullen goed verzekerd zijn, want van die scharnieren tik je heel makkelijk de pennen er uit en weg zijn je spullen 8-)

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:09

Bijna het hele topic doorgelezen. :')

Vanavond een grenen computerkast gekocht die moet gaan functioneren als zadelkast. Hij is 1.50 x 0.90 x 0.50. Er hoeft geen zadel in want er word niet op mijn mini's gereden.

Mensen nog tips voor de bevestiging van tuig/hoofdstel/halster haken? Ik dacht zelf deze eerst op een plank te schroeven en dan op de wanden / deurtjes zodat het iig het gewicht van mijn tuig kan hebben.

En laatste vraag, hoe kan ik het hout het best zo vocht-proof mogelijk maken? Beits, lak, eerst schuren? Ik wil hem het liefst zwart verven.

Alvast twee foto's hoe hij nu is:

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 09:03

Zó, dat is een sjieke kast om je paardenspullen in op te bergen :D
Vanwege de paneeldeuren (ongelijke dikte) zou ik idd planken aan de zijkanten vastzetten en daarop haken maken voor spulletjes.

De kast staat al in de lak, dus gewoon overheen verven . Ik zou van binnen niet zwart doen :)

Maaike_Kealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:06

Ptje007 schreef:
Hey zadelkastkenners,
Ik zou ook graag zelf een zadelkast maken, moeten ongeveer 2 zadels en een bbp inkomen, plus nog halster en touwen en al die rommel...
Ik zocht naar tweedehands kleerkasten maar iemand zei me dat die niet stevig genoeg gingen zijn om een zadel en zadelsteun te kunnen houden. Nu zie ik hier toch wel mensen die een kleerkast hebben gebruikt, is het dan toch stevig genoeg? Ik was op zoek naar eiken kasten maar dit leek me niet echt haalbaar...
Dus wat voor kast hebben jullie gebruikt om te bouwen tot een zadelkast?

Een kledingkast zou wel kunnen, als je bijvoorbeeld de mogelijkheid heb om je zadelsteunen aan een muur kan bevestigen (dus achterpaneel van de kast weg halen, kast dan wel met hoek profielen aan de muur bevestigen).
Of de kast verstevigen