[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:22

Wij gaan zaterdag eindelijk bezig met onze slowfeeder bakken. Van die watertonnen op de kop weten te tikken en nu mag de bovenkant eraf. Hopelijk dan ook iets minder verspil van los hooi in de bak, want dat is lastig verwijderen tussen de viltsnippers door..

Iemand nog dé tip of iets waaraan we zeker moeten denken? Wil niet met karabijnhakrn werken omdat het achter huis staat en ik vermoed dat het gerammel zich in die opgesloten ruimte ook nog versterkt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:24

ik heb een verhoogde vloer erin, dat vind ik erg prettig, maakt het vastmaken van de hooinetten veel makkelijker

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:25

Klinkt goed. Tot hoever heb jij ze open gemaakt?

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 19:03

pmarena schreef:
Gewoon om ze langer bezig te houden met hun hooi :)

Hier krijgen ze onbeperkt (toegang tot) hooi maar ik vind het niet nodig dat ze meer dan een half baaltje per pony per dag wegvreten, met netten met mazen van 20mm grazen ze als het ware uit het net terwijl ze bij grotere mazen hele plukken tegelijk er uit trekken.

Daarbij morsen & vertrappen ze ook minder hooi dan met grotere mazen :)

Oke dus t is puur omdat ze een bepaalde hoeveelheid krijgen en daar zo lang mogelijk mee doen.

Bij mij morsen en vertrappen ze gelukkig niet veel en ze hoeven behalve de shet ook geen bepaalde hoeveelheid gelukkig.

Bedankt voor jullie reactie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 19:11

Hier krijgen ze dus GEEN bepaalde afgemeten hoeveelheid.
Maar ik vind het gewoon niet nodig dat ze zo veel vreten :P

Vaak is het toch verveling / tijdverdrijf voor ze.

Ik heb dan liever dat ze bvb. 10 uur op een dag aan een net staan te plukken en 10 kg hooi per pony binnen krijgen, dan dat ze in dezelfde tijd 15 kg hooi per pony weg vreten en ze vet worden en zich een de slag in de rondte kakken omdat ze zoveel niet nodig hebben :)

Ze verbruiken zo gewoon minder hooi. Ze kunnen qua wat ze nodig hebben prima een weekje doen met een rol hooi van ca. 100 kg. Zetten we die rol "bloot" neer dan zal die in een dag of 3 weggevreten zijn.

Hoe kleiner de mazen van de netten zijn, hoe langer ze er mee doen :)

Minder hooiverbruik, minder kak die je moet ruimen en afvoeren, minder vette ponies, en ponies die toch een goed tijdverdrijf hebben doordat ze lekker aan het net staan te "grazen" naar sprietjes hooi.

Heeft i.m.o. dus alleen maar voordelen om voor een lekkere kleine maas te gaan :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:04

Mijn grote heeft geen kleine mazen, heb het enkel in netten dat ze het niet uit de bakken gooit. Maar shetlief krijgt wel uit slowfeeders. Die heeft nu een 3x3 net waar ik een gewoon net (van shire, zo'n blauw zwarte) in doe met hooi. Dit omdat ze anders binnen een nacht 4 plakken op vreet. Het is maar een shet van 90 cm maar wel eentje die kan blijven eten. Nu is het arm hooi, maar ik hoef er niet arm van te worden ;) Dus krijgt ze nu zo hooi en zijn het 2 plakken in 24 uur. Genoeg voor zo'n kleine pony :)

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:20

Vraagje; krijgen jullie geen vieze plekken in de paddock/bak als je daar hooi voert? Van het morsen vertrappen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:30

Ik doe de netten vullen bij de hooibaal.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:31

Morsen valt goed mee, door de netten. Maar idd wel een beetje kaal en modderig.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:50

Hier heb ik 20mm netten in een palletbox, achterop de track staat er nog eentje:

Afbeelding

Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:52

Om geulen etc te voorkomen, omdat ze bij het voer constant staan heb ik rubberen matten neergelegd in mijn paddock. Zo ontstaan er geen geulen in het zand, blijft het redelijk vlak. Daardoor dus ook geen nattigheid/modder etc. Ze kan altijd droog staan bij het hooi (de matten liggen er nu 1.5 jaar of iets, en dara blijft het altijd droog). Qua morsen en dergelijke is het dan ook opgelost. Dat hark ik elke dag bij elkaar van de matten af.

Afbeelding
Bij de ruif beginnen de matten. Achter de ruif staat een palletbox waar ik hooi uit voer (ruif gebruik ik eigenlijk niet meer). Achterin allemaal matten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:02

Gewoon niet op zand voeren, maar eerst iets van tegels of rubber op het zand leggen :)

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:52

Oh rubbermatten is dus de truc! Tnx

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:40

Of gewone tegels. Als ze maar goed vast liggen en niet kunnen schuiven. Om die reden heb ik voor 1x1 rubbermatten gekozen. Al kunnen die ook wel iets gaan 'lopen'

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 07:27

Het is een paddock met veel zand, en ook erg nat. Ik ben bang dat gewone tegels gelijk zakken.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:34

Ik heb vanwege loopgraafvorming paddockplaten rond de hooibakken gelegd. Is even een investering, maar het is werkelijk ideaal!

Hooi in de grond lopen is trouwens verleden tijd sinds ik de netten in hooibakken heb zitten. Toen ik de netten nog had hangen werd het wel een smeerboel om de voerplekken heen door een soep van hooi, mest en urine :r .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:49

Grappig, hier maakt het weinig verschil tussen de fijnmazige hooinetten en de hooibak, bij beiden valt het echt fijne spul er tussenuit op de grond, dat graszaad / stof zeg maar :P

Nadeel van hooibak is dan nog dat het onderste beetje hooi zo goor wordt...wij gebruiken de bakken al een poos niet meer.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:57

Heb jij zulke grote gaten onder in je hooibak dan? Bij ons volstaat het om eens in de zoveel tijd de bak even op zijn kant te zetten en het spul dat door de gaatjes valt (is niet veel) even op te scheppen.

Ik kan hier niet onbeperkt voeren, dus ze laten alleen liggen wat als "niet eetbaar" wordt bestempeld en dat vis ik er dan gewoon met de hand uit. Niet zo'n punt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:16

Nope, gewoon van die kleine sleufjes zodat het water er uit kan lopen :)

Maar na verloop van tijd ligt daar dan ook zo'n hoop stof / zaad / natte slurrie-pulp onder, net als onder de netten. Ik ervaar dus niet dat de netten meer rotzooi geven, vind het vergelijkbaar :)

De netten met grotere mazen gaven wel meer rommel :j

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:48

Hier wordt de bak wel wat hoger bij de hooinetten.. maar ja vooruit, af en toe schep ik het maar weg.
Ik voer momenteel op zes plaatsen. Drie bij het verharde deel, en drie hoeken van de paddock.
Verder veel geprobeerd, maar ik kom toch altijd weer terug op hooinetten. Momenteel 3cm mazen gebruik ik met een 3cm of 4,5cm maas over elkaar. Een 2,5cm. hooinetje en dan nog 2x 2cm maas netten.
Ik voer 2x per dag. Zelfs uit de kleine mazen weten ze plukjes te trekken, wat dat betreft zijn ze hier veels te handig.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:52

pmarena schreef:
Hier krijgen ze dus GEEN bepaalde afgemeten hoeveelheid.
Maar ik vind het gewoon niet nodig dat ze zo veel vreten :P

Vaak is het toch verveling / tijdverdrijf voor ze.

Ik heb dan liever dat ze bvb. 10 uur op een dag aan een net staan te plukken en 10 kg hooi per pony binnen krijgen, dan dat ze in dezelfde tijd 15 kg hooi per pony weg vreten en ze vet worden en zich een de slag in de rondte kakken omdat ze zoveel niet nodig hebben :)

Ze verbruiken zo gewoon minder hooi. Ze kunnen qua wat ze nodig hebben prima een weekje doen met een rol hooi van ca. 100 kg. Zetten we die rol "bloot" neer dan zal die in een dag of 3 weggevreten zijn.

Hoe kleiner de mazen van de netten zijn, hoe langer ze er mee doen :)

Minder hooiverbruik, minder kak die je moet ruimen en afvoeren, minder vette ponies, en ponies die toch een goed tijdverdrijf hebben doordat ze lekker aan het net staan te "grazen" naar sprietjes hooi.

Heeft i.m.o. dus alleen maar voordelen om voor een lekkere kleine maas te gaan :)

Oke, ja veel poep klopt idd wel. Maar ze zijn niet te vet en daarom durf ik ze ook niet echt minder te geven. De arabieren vallen dan best snel in en voer erg weinig krachtvoer of iets anders.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:19

RianneH schreef:
Iemand nog dé tip of iets waaraan we zeker moeten denken? Wil niet met karabijnhakrn werken omdat het achter huis staat en ik vermoed dat het gerammel zich in die opgesloten ruimte ook nog versterkt.

Wij hebben IBC vaten, denk dat je die bedoelt, en die verzwaren we met 2 grindtegels erin en dan beton eromheen storten. Zo komen ze niet meer van hun plek. (Moet je ze wel met een trekker op kunnen pakken). Ik werk wel met karabijnhaken, maar wat je ook gebruikt, hoe lager je het hooi kan vastbinden in de bak, hoe minder er gemorst wordt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:39

Ja die! Ze zijn idd erg licht, zeker als er nog een deel af gaat. Voor ons wel handig want ze moeten zonder machine te verplaatsen zijn, maar die tegel klinken wel praktisch tegen omduwen..

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:11

Ik heb een vraagje. Wij hebben in de wei een palletbak staan met gaas erop maaswijdte 5x5. De paarden worden er steeds handiger in en ik merk dus dat het slowfeeder effect beetje weg is.. Vooral de haflinger kan nogal te keer gaan, die haalt er hele plukken uit.
Heeft iemand ervaring om onder het gaas een extra net te doen, zodat je beter hun best moeten doen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:14

Zou het gaas (slecht voor tanden) er gewoon uit halen en er een net voor in de plaats doen met maximaal 30mm mazen :j