Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pmarena schreef:Gewoon om ze langer bezig te houden met hun hooi
Hier krijgen ze onbeperkt (toegang tot) hooi maar ik vind het niet nodig dat ze meer dan een half baaltje per pony per dag wegvreten, met netten met mazen van 20mm grazen ze als het ware uit het net terwijl ze bij grotere mazen hele plukken tegelijk er uit trekken.
Daarbij morsen & vertrappen ze ook minder hooi dan met grotere mazen
pmarena schreef:Hier krijgen ze dus GEEN bepaalde afgemeten hoeveelheid.
Maar ik vind het gewoon niet nodig dat ze zo veel vreten
Vaak is het toch verveling / tijdverdrijf voor ze.
Ik heb dan liever dat ze bvb. 10 uur op een dag aan een net staan te plukken en 10 kg hooi per pony binnen krijgen, dan dat ze in dezelfde tijd 15 kg hooi per pony weg vreten en ze vet worden en zich een de slag in de rondte kakken omdat ze zoveel niet nodig hebben
Ze verbruiken zo gewoon minder hooi. Ze kunnen qua wat ze nodig hebben prima een weekje doen met een rol hooi van ca. 100 kg. Zetten we die rol "bloot" neer dan zal die in een dag of 3 weggevreten zijn.
Hoe kleiner de mazen van de netten zijn, hoe langer ze er mee doen
Minder hooiverbruik, minder kak die je moet ruimen en afvoeren, minder vette ponies, en ponies die toch een goed tijdverdrijf hebben doordat ze lekker aan het net staan te "grazen" naar sprietjes hooi.
Heeft i.m.o. dus alleen maar voordelen om voor een lekkere kleine maas te gaan
RianneH schreef:Iemand nog dé tip of iets waaraan we zeker moeten denken? Wil niet met karabijnhakrn werken omdat het achter huis staat en ik vermoed dat het gerammel zich in die opgesloten ruimte ook nog versterkt.