Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:16

Hier is ervoor gekozen om ze in de hoeken te zetten om te voorkomen dat een pony klem wordt gelopen. Zo zijn er nl schuine hoeken en is de verdere ruimte voor de pony´s zo groot mogelijk. Er is nog 1 net wat wel midden op een stuk paddock staat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:39

Clovertje schreef:
Ik snap dat je het niet prettig vindt dat je pony zich open schuurt, maar een beetje schuren moet toch mogen? Jij krabt toch ook als je jeuk hebt?

Beetje schuren is geen probleem, maar aan een paal of bak schuren ze aan 1 stuk door totdat de vacht/huid stuk is. Als ze dat doen zie je ze ook vaak kijken alsof ze stoned/ in trance zijn. Geheel van de wereld en niet bereikbaar. Zo schuren is niet gezond, als ze jeuk hebben mogen ze best aan zichzelf knagen, krabben of rollen, maar totaal gefixeerd alles kapot schuren geeft alleen meer jeuk en wil ik dus niet hebben.

Hier ook een reden om hooinetten in lage bakken te maken of in de omheining te integreren. Is ook makkelijker met vullen (wij hoeven dan niet door de modder te glibberen met de kruiwagen).

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:09

hier drukken een aantal de palen ook om dus vandaar dat ik ze in de uitloopstal ga hangen tegen de achterwand aan.
dan maar meer netten zodat alles te eten heeft...

heb ook 4 van die ijzeren kratten waar die 1000 liter vaten in zaten dus genoeg te knagen.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:15

Hallo :)

Ik heb een vraagje en dacht hier zijn vast wel mensen die mijn van goede tips kunnen voorzien.

Ik wil in mijn wei/paddock een pad (track) maken. Dit wil ik doen met puin/steentjes of iets, wie heeft goede ideen over wat ik daar het beste voor kan gebruiken?
(waar ik bang voor ben, is dat het te scherp is voor de hoeven, of hoef ik daar niet bang voor te zijn?)

Ik heb al 150m2 verhard, dus hier kunnen ze altijd droog staan. Ook is er een groot gedeelte paddock en het grootste gedeelte is gewoon wei met hier en daar modderplekken (puur natuur, hihih).
Laatst bijgewerkt door Soraya85 op 16-09-10 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:17

potverdikkie,kocht ik vorige week het aanhanger net voor 25 euro zijn ze nu in de uitverkoop :+
terug gegaan en nu helaas uitverkocht,maandag komen ze weer dus ga weer inslaan ;-)

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:18

[/quote]
Beetje schuren is geen probleem, maar aan een paal of bak schuren ze aan 1 stuk door totdat de vacht/huid stuk is. Als ze dat doen zie je ze ook vaak kijken alsof ze stoned/ in trance zijn. Geheel van de wereld en niet bereikbaar. Zo schuren is niet gezond, als ze jeuk hebben mogen ze best aan zichzelf knagen, krabben of rollen, maar totaal gefixeerd alles kapot schuren geeft alleen meer jeuk en wil ik dus niet hebben. [/quote]

Nee, dat snap ik. Zo schuren die van mij niet, gelukkig. Ik denk dat als ze wel zo schuren, er meer aan de hand is dan ''gewoon'' jeuk.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:21

timokyana schreef:
potverdikkie,kocht ik vorige week het aanhanger net voor 25 euro zijn ze nu in de uitverkoop :+
terug gegaan en nu helaas uitverkocht,maandag komen ze weer dus ga weer inslaan ;-)

Achtervolg je me :P
Als het vorige week was, heb je volgens mij nog recht op de korting... Maar dat zou je even moeten nazoeken.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:56

haha nee,interesse in dezelfde topics (die overigens al in mijn eigen berichten stonden ;-) )

Weer ontopic, iemand hoe goede argumenten/websites om aan mijn stal eigenaar te laten zien om ook dit systeem (track) in te voeren?
We hebben een ideaal stekkie ervoor alleen ziet de eigenaar liever mooi grasland voor de stal dan een zandpaddock. :+
helaas is dat voor mijn meerendeels koudbloedjes niet even gunstig,al helemaal niet na een geschiedenis van HB,zandkoliek,ZE, maagzweer enz enz...

momenteel maak ik gebruik van slowfeeders,hooi weeg ik per paard af.Ze staan op een stuk verhard met daaraan een zwart zand paddock.Zo'n 3 uurtjes gaan ze nu per dag op de wei (gras) en s nachts op stal (mede om het zandeten te voorkomen/te beperken)

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:40

hoeveel wei is trouwens nodig voor een echt grote mooie paddock paradise? Wij hebben nu een huis gekocht met grond,
en daar zit 1,6 hectare bij. Dan moet je natuurlijk nog stallen e.d. erop dus hou 1,5 hectare aan voor weide e.d. Dat is toch wel
genoeg?!

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:54

Lotte, 1,6 Hectare, ik weet niet hoeveel paarden je hebt, maar daar kun je toch wel wat leuks van maken, dacht ik zo :)

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:58

Soraya85 schreef:
Lotte, 1,6 Hectare, ik weet niet hoeveel paarden je hebt, maar daar kun je toch wel wat leuks van maken, dacht ik zo :)

maar hoe moet je sowiets inrichten (heb trouwens 1 paard en 1 pony, maar dan komen er straks meer bij als de grond klaar is en het nieuwe
huis erop staat). Maar hoe maak je zoiets dan? Lijkt me echt lastig te maken hoor!!!

Tris_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:36

Wat een ontzettend mooie uitvinding!
Ik heb altijd al zoiets willen hebben en doen met mijn (nog niet bestaande) weide. Dit vind ik een erg interessant onderwerp!
Ik lees even mee..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:42

Mijn grindbak is af. Hij is 1 meter breed en 2 meter lang. Uiteindelijk bleek 1 meter best wel smal, maar de paarden lopen er heel rustig doorheen. Ik heb de zijkanten wel afgezet met draad, anders gaan ze er natuurlijk langs.

Het grind dat er nu in zit had ik nog liggen, het is alleen wel heel erg fijn. Dus ik koop van de week nog een zakje wat grover grind om erbij te doen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:53

Lotte_Wessel schreef:
hoeveel wei is trouwens nodig voor een echt grote mooie paddock paradise? Wij hebben nu een huis gekocht met grond,
en daar zit 1,6 hectare bij. Dan moet je natuurlijk nog stallen e.d. erop dus hou 1,5 hectare aan voor weide e.d. Dat is toch wel
genoeg?!

En met een pp heb je in ieder geval geen stallen nodig ;)

@Timokyana: op http://www.paddockparadijs heb je ook een pagina over het 'waarom' van een pp :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:15

bij mij gooien ze de bakken om als ze honger hebben (staan op dieet en krijgen voor de nacht een plak hooi (zo'n 3kg) per paard.

Nu had ik voor de 2 die niet al weer 2 nachten op stal hebben gestaan vanwege de vele regen en natte bodem, een dubbel hooinet geprobeerd (2 kleinmazige hooinetten over elkaar heen). Voor de pony ging dat prima, die had alles leeg vanmorgen, maar mijn paard had er toch wel moeite mee gehad, en had nog wel 1/3 van het hooi over.
Toch viel het me mee hoe hongerig ze was vanmorgen toen ik bij de anderen in de paddock liet en ging voeren. Blijkbaar is kleine beetjes verspreid over de hele nacht en dan minder eten, toch prettiger dan alles in 1 a 2 uur ophebben en dan de rest van de nacht geen eten meer hebben :P
Moet maar even kijken hoe ik dat kan doen voor haar. Misschien 1/3 tot de helft in het hooinet en in het andere hooinet en dan bijvullen met de rest van het hooi? Of voor haar een niets kleinmaziger net zodat ik er niet 2 over elkaar heen hoef te doen...

Overdwars in de paddock is niet handig bij mij omdat ik hooi voer op de bestrating en we regelmatig moeten manoeuvreren in de paddock met aanhangers, auto's en caravan. En dan zou ik ook stenen ertussenuit moeten halen om de palen in de grond te kunnen zetten. De bakken kan ik verplaatsen.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:20

@ Lotte_wessel: Wat een luxe voor 2 paardjes :) Tip denk echt goed na voor je begint, anders blijf je bezig met klussen/veranderen. Wat ik overigens best leuk vind.

@ Lenneke_: foto.... :j Wat voor grind heb je nu? Gewoon bij tuincentrum/bouwmarkt vandaan? Op wat voor ondergrond ligt het, ik ben bang dat als de paarden erover lopen dat het binnen de korste keren verdwenen is. En hoe dik is de laag grind?

Ik ben bezig met een plattegrondje hoe mijn wei/paddock er nu uitziet..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:22

ook in een paddock paradijs zijn stallen handig, maar dan liefst wel in vrije in- en uitloopvorm ;)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:29

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:31

Soraya85 schreef:
@ Lenneke_: foto.... :j Wat voor grind heb je nu? Gewoon bij tuincentrum/bouwmarkt vandaan? Op wat voor ondergrond ligt het, ik ben bang dat als de paarden erover lopen dat het binnen de korste keren verdwenen is. En hoe dik is de laag grind?

Ik maak morgen een foto.

Ik heb een rechthoek gemaakt door balken (ong 5 cm hoog en 3 cm breed) aan elkaar te schroeven. Daar heb ik een stuk worteldoek aan gemaakt zodat het een bak werd. Daarin het grind. Het worteldoek laat wel water door, maar de steentjes blijven netjes in de bak, zo kan ik het ook weer weg halen.

Het grind had ik nog, maar moet er nog wel wat grover grind door doen. Dat heb ik bij de welkoop zien liggen, daar heb ik de andere spullen ook vandaan.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 22:17

Ziet er goed uit die hooinetten. Idd een prima oplossing.

lotte, wat een ruimte voor 2 paardjes, kan je vast iets heeeeeeeel leuks van maken.
ideeen zat hier.

Goed voor in frankrijk straks!! Kan ik ook mijn eigen paddock paradise maken!!!

Ik ga morgen weer naar frankrijk, dus als ik plots even 2 weken niet reageer, dan kan dat.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 22:18

als ik de loterij toch eens won :+

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 08:44

Clovertje schreef:
Ik snap dat je het niet prettig vindt dat je pony zich open schuurt, maar een beetje schuren moet toch mogen? Jij krabt toch ook als je jeuk hebt?
Mijn tinker schuurt haar manen ook een gedeelte kort en haar vriendin-tinker helpt nog een handje door haar op die plek te knabbelen. Niet mooi, maar beter dan de hele dag jeuk en er niets tegen doen. Hier vinden ze het heerlijk om tegen bomen en rotsen aan te schurken; je ziet ze genieten.

Misschien kan je ronde palen gebruiken of er iets omheen doen dat ze minder ruw worden en je pony zich niet open kan schuren? Of ergens een plek maken met een grote bezemborstel eraan waar ze kunnen schuren?

Ze kunnen bij mij ook schuren tegen een boompje met laaghangende takken en tegen de schuilstal. Dat doen ze dan ook regelmatig. Heb er weinig problemen mee dat er stukjes manen en staart niet zo mooi meer bijhangen door het geschuur. Maar dat een pony zich tot bijna bloedens begint te schuren tegen een plastieke bak, daar heb ik problemen mee. Niet de schurende pony's zijn dan het probleem, maar de plastieke bak waar blijkbaar te scherpe kanten aan zitten.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 08:53

timokyana schreef:
als ik de loterij toch eens won :+

Dan was ik gelijk vertrokken!! :D

b485: kan je geen middelzachte/harde borstels ophangen om te schuren. Dat zie je wel vaker.
Kunnen ze toch "krabben" maar is toch minder hard.
Maarja, ook dan kunnen ze zich daarna gewoon weer gaan schuren aan iets scherpers.

Heeft je pony iets van eczeem ofzo, dat ze zo krabt?

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:03

eowyn04 schreef:
b485: kan je geen middelzachte/harde borstels ophangen om te schuren. Dat zie je wel vaker.
Kunnen ze toch "krabben" maar is toch minder hard.
Maarja, ook dan kunnen ze zich daarna gewoon weer gaan schuren aan iets scherpers.

Heeft je pony iets van eczeem ofzo, dat ze zo krabt?

Eczeem heeft ze niet. De bak had echt te scherpe kanten. Ze kunnen nu aan een boompje schuren. Deze heeft laag hangende takken en kunnen ze dus ook perfect op hun rug mee krabben. De schuilstal wordt ook gebruikt om tegen aan te schuren. Dus schuur mogelijkheden genoeg.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:50