Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 10:26

@Malenka, ze is knap <3

@pjer, heerlijk ritje!

Het is gelukt met mn hooi gisteren *\o/* het ziet er lekker uit en ruikt goed, dus dat is fijn!
Ik had de paarden al een beetje gegeven en nu staan ze met lange tanden te kijken naar de laatste 4 oude baaltjes hooi _O-

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 10:43

Gelukkig is het gelukt met het hooi! Je kan daar zoveel stress van hebben.

Hier nog wel hooi gedoe. Venhorst wil hun partij pas in maart ophalen, maar de nieuwe leverancier kan daardoor niet leveren. Dus het gaat nu nog spannend worden met het hooi en wellicht dat ik tussendoor toch weer een keer met de kar op pad zal moeten :(

Ik zag nog een mooi span voorbij komen, prachtig <3

Marjan, wat voor leenzadel heb je nu?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 11:11

Wat fijn dat het gelukt is met het hooi. Minder bij jou Dais.

Hier ook regen. Maar ze gaan nu toch echt naar buiten (met deken).

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 11:21

Ik ben flink ziek geweest met griep en longontsteking en reageren na bij lezen op telefoon is lastig.

Ik las iets over een hele vervelende bezichtiging Boemel, sneu voor het paard, hoop dat die snel een fijn baasje vindt zeg!

En wat een gaaf span zeg.

Hooi is hier ook een zoektocht, heb nu een adresje via een paarden kennis hier om de hoek maar zijn kleine baaltjes of midi verpakt. Heb liever grotere balen en onverpakt. Ga dit weekend wel even langs om het hooi te bekijken. En nog een adresje vlak bij die grote onverpakte ronde balen heeft. Blijft toch altijd weer afwachten hoe kwaliteit is enzo.

Hier is verder alles geregeld op het hooi na voor de paarden, volgende week zaterdag komen ze naar huis!

Wat een weertje gisteren, echt genieten, nu verlang ik alleen maar meer naar het mooie weer. Hier is het vandaag helaas de hele ochtend al aan het regenen bleh.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 12:09

Prachtig span idd!

Succes allemaal met de hooi troubles.

Wij zijn druk doende met de dakgoot en voortuin. Zelf even een tijdelijk stoepje gelegd naar de voordeur zodat we niet over een zandput hoeven te klimmen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 12:37

@dais, heb een lazy mountain van barefoot uitgezocht. Als we er beiden nog zo blij mee zijn na een paar bosritten dan ga ik die bestellen :D

Kletskoekje, tijd vliegt en gelukkig knap je nu weer op. Ben erg benieuwd naar jullie nieuwe plekje en naar je nieuwe merrie!

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 14:24

Hier ook regen, maar niet zo hard gelukkig. De bak was mooi, dus heb al een paard gedaan vanochtend. Het regent nu wat harder, maar het lijkt einde middag weer droger te worden, dus dan kan nummer twee. Vanochtend zijn ze beide voor het eerst op de weegschaal geweest. Mijn oudste (22) vond het het meest spannend (terwijl die ook bruggen doet van de WE) terwijl het onervaren jonge paard binnen vijf minuten klaar was. Heel trots op beide. De oudste weegt 540 kg (Gelders type) bij een stokmaat van 1.61 en de jonge weegt 572,5 kg ( springgefokt) bij een stokmaat van 1.66/1.67 (hij bleef niet helemaal stilstaan). Over een half jaar nog eens wegen. Vind dat de oudste wel iets meer spek mag hebben (je ziet de ribben) en de jongste wat minder (iets teveel spek op de ribben).

Wat een mooi gezicht zeg, zo’n tweespan lekker door het bos en dan ook zo dicht bij huis. Heerlijk lijkt me dat!

Ga nu maar was vouwen denk ik en puinruimen in huis en een inpaklijst maken. Morgenmiddag met beide paarden op pad. We gaan twee dagen logeren bij een vriendin. Heb dinsdag met het jonge paard een training in Brabant, maar dat is me vanuit het noorden te ver rijden om op een dag op en neer te gaan. Dus neem ze nu beide mee en heb les gepland met het oudste paard bij haar. Win win. Vanaf daar is het nog maar een uur rijden, er blijft geen paard alleen achter en het is gezellig :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 16:01

Klinkt leuk Moska!

Inderdaad een prachtig koppie Malenka!
Heb je nog plannen om de training opnieuw op te pakken?

Hooiproblemen zijn ellendig en niet altijd te begrijpen.
Zo eten ze hier graag het stengelige en het zachte lekker ruikende dat bliefen ze niet.

Ik ben benieuwd naar je zadel Marjan.
Mooi dat je de kans krijgt om het uit te proberen.

Hier ook regen, maar met mijn skijas aan en waterdichte Lemieux rijbroek prima te doen.
Mooi ritje Montferland gemaakt met een spontane sherrystop aan het eind van onze straat :D Afbeelding
Afbeelding

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 16:19

Hahaha proost!

Hier net lekker droog een rondje gemaakt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 17:48

Moska, wil ze hier ook nog eens laten wegen. Maar eens kijken of er meer mensen in de buurt zijn die interesse hebben.

Boemel wat lekker! Altijd goed bosritten

Dit is het leenzadel, moet zelf 1 maat groter hebben maar voor uitproberen kan dit mooi even
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 18:39

Leuk zo'n buitenrit!

Roos wil ik wel graag zelf op gaan pakken. Ik zou niet weten wie haar anders zou moeten gaan trainen. Mijn optie met de grootste hoop op succes is vorig jaar dus niet zo ver gekomen helaas. Maar ik moet uitvogelen hoe ik dat zelf ga doen. En dan vooral waar. Mogelijk dat ik haar van de zomer een paar maanden ergens in pension op een weide zet waar ze ook een rijbak hebben oid. Ik denk dat ze de training en uitdaging goed kan gebruiken.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 20:27

Ik vind dat wegen ook wel heel informatief, je schat het zelf toch vaak een tikkie verkeerd in. Ik heb ze in december laten wegen en Sjors de bruine was toen 666kg en Boris de vos was 617kg. Die mocht toen nog wel wat aankomen, hij zag er wat schonkig uit. Inmiddels begint die ook meer mooie vloeiende vormen te krijgen (ook weer niet te dik, maar puber paard ja dat is af en toe slungelig en schonkig).

Leuk hoor zo'n spontane sherry stop! hahah gezellig. En ook een mooi bos om door te rijden zo te zien.

Vandaag hier ook de hele dag regen, alleen niet zo hard gelukkig. Vanochtend kwam een buurman helpen om een dode boom om te halen, heel fijn, want zelf hebben we nog geen kettingzaag. Maar goed weer een klusje van de lange lange lijst.
Verder nog opzoek naar een ruitersportwinkel waar we een nieuwe menzweep konden halen, dat viel niet mee. En online zijn de verzendkosten echt belachelijk hoog (rond de 20 euro). Dus als iemand nog tips heeft ? :-)

@malenka ik weet niet precies tegen wat voor problemen je aanloopt met Roos, maar misschien kan Gonnie Petstra van Paard & Gedrag, (ze zit in Emst) iets betekenen voor je?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 20:36

MarjanB schreef:
Moska, wil ze hier ook nog eens laten wegen. Maar eens kijken of er meer mensen in de buurt zijn die interesse hebben.

Boemel wat lekker! Altijd goed bosritten

Dit is het leenzadel, moet zelf 1 maat groter hebben maar voor uitproberen kan dit mooi even
[ Afbeelding ]

Ziet er echt heel lekker zittend uit !
Maar zeker vooral geschikt voor rondere types paard ?

Boemel , gezellig zo'n cherry stop !

Moska , Leuk vooruitzicht.
wat voor training ga je volgen met je paard ?

Hier vandaag ook een beetje miezerig weer, niets aan.
Gisteren denk ik teveel gedaan want ben al de hele dag moe ( en dat terwijl ik uitgeslapen heb )
Morgen lijkt het weer beter te worden dus hopen dat ik weer energie heb om lekker bezig te gaan.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 20:55

Afgelopen zomer heb ik mogen deelnemen aan TRTCamp en we mogen komende week nog een keer terugkomen, omdat ik wel heel ver ben gekomen, maar de laatste stap, op opstappen, niet in mijn eentje durf. Heb wel iemand gevonden die bekend is met TRT en jonge paarden hiermee beleren en me hierbij helpt, maar zeg geen nee als ik uitgenodigd word door hemzelf :D

Alle klussen gedaan voor vandaag. Het tweede paard zelfs droog kunnen rijden. Nu alleen zelf nog eten

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 21:28

Pjer, ik heb geen rijbak oid en Roos moet nog verder onder het zadel beleerd worden. Daarnaast is het niet de gemakkelijkste dame. Ze bouwt snel spanning op en kan dat niet goed afvloeien anders dan op springen en vooral achteruit slaan. Ze is vliegensvlug en bizar lenig. Daarnaast ook hypermobiel, wat er voor zorgt dat ze veel compenseert in haar lijf. Iets dat niet helpt om spanning af te vloeien. Vorig jaar is ze drie maanden in training geweest. Ze kon daar aan het eind onder het zadel een paar rondjes stappen door de bak. Ze is dus niet super ver gekomen, maar er is in ieder geval ook niets verkeerd gegaan. Het is in alle rust aangepakt. Ze blijkt gelukkig wel heel goede proprioceptie te hebben. Ze is zeer nauwkeurig (en braaf) als het gaat om balkjes etc.

Ik wil klickeren met haar op gaan pakken in de hoop daar een basis mee te leggen om op terug te kunnen vallen, maar merk dat ik het uitstel om te beginnen.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 22:34

Mooi span Pjer! Welke regio zit je (ivm de menzweep)?

Ziet er comfortabel uit Marjan, dat zadel.

En boemel, gezellig zo'n ritje!

Ik wou as weekend weer eens naar buiten gaan ohz maar vraag me af of dat slim is want de carnaval is dan begonnen en moet eerst het dorp uit voordat ik in de bossen zit.
Vanmorgen goede menles gehad, helaas wel nat geworden maar was te doen, niet koud iig.

Sorry er is nog veel meee voorbij gekomen maar mn lichaam en brein zijn beide uitgeput. Al twee dagen meer dan 24 000 stappen op n dag :')

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 07:57

Als je in de ochtend gaat zal het wel meevallen, meeste activiteiten zijn in middag of avond

Zometeen dressuur verkleed wedstrijd voor dochter met een manege en dr eigen pony
Ik rij geen wedstrijden meer omdat ik altijd al 3 dagen van te voren aan stressen ben. Lijstjes maken helpt al iets maar dit is zo niet mijn ding

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 08:09

‘‘s ochtends zal vast wel gaan LP de feestvierders liggen dan op 1 oor ;-)

Wow dat is tof Moska! En dan kan je daarna samen verder met die andere trainer.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 08:17

Clickeren kun je onwijs veel mee ook met rijden malenka. Ik heb mijn stakende merrie er weer mee aan het lopen gekregen.

Tof, trt!

Succes voor de dochter ln.

Ik ga mezelf ook uit bed heisen want mag zo ook op wedstrijd.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 09:15

Veel plezier LN!
Klinkt als een leuke wedstrijd.

@Marjan, lijkt mij een heerlijk zadel!

@boemel, mooi ritje!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 09:49

Happinez, ik heb eigenlijk geen idee, maar gok dat die ook wel op smallere types kan, de basis is plat die vormt zich naar je paard. Dus met een nieuw zadel zal ik eerst wat voorzichtiger moeten zijn qua schuiven.

Ln veel plezier!
Lyss hier valt t nog mee qua carnaval en herrie, volgend weekend dan gaat t los :+ ga dan gewoon vroeg naar het bos.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 11:15

Hier ziek op de bank, had werk al wel verplaatst maar wilde nog wel mennen. Mag niet van de man, moet vandaag op de bak blijven.

Gisterochtend nog wel wat gewerkt en met Luna nog een les gereden bij Noor.

Wij wonen genoeg in buiten gebied om geen carnaval te ervaren hier. Willen wij er iets van mee krijgen moeten we het echt opzoeken.
Maar ik moet dus nu volgende week zondag werken ipv vandaag.

Met de kindjes misschien op de andere dagen wel even kijken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 11:42

Succes LN en audesta!

Hier is vrijdag hele dag carnaval op de middelbare school die hier 1 minuut van huis ligt. Maar tussen 10-13 zou toch zeker moeten kunnen gok ik.

Beterschap Marit! Dat zadel van Noor past wel goed op haar dus? Welke breedtemaat is dat?

Mn vriend heeft vanmorgen al hooi gehaald - laatste pakken van de jaarvoorraad, de leverancier wil zn loods leegruimen voor het nieuwe jaar. Nu eens even de pony's inspannen voor een lekker zonnig ritje!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 12:42

Veel plezier.

Leuke fotos Marit, Luna lijkt wel wat op mijn zwarte qua hoofd.

Hoppa 198 en 187.5.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 14:17

1e met het manege paard en 3e met dr eigen ( van de 3 deelnemers)
Dat 2e vind ik jammer maar helaas, pony liep echt braaf, eerste wedstrijd, eerste keer witte hekjes
helaas met verkleden geen prijs, maar als koe zagen ze er erg leuk uit!!
Joyce bedankt voor je mental support en het fotograferen en filmen! je bent geweldig

Nu genieten van de zon, zo eens mest op de kar gooien en ik denk een rondje het bos in, wat een heerlijk weer!!