Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 13:38

Vreemd genoeg eten ze het niet als ze in de wei staan, maar als ze in de paddock staan en ik snij wat af dan eten ze de hele bak zo leeg...

Ik dacht dat het lekker zou zijn voor een ritje vanmiddag, maar er staat een heel vies koud windje ;(

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 13:40

Nee hier lijken ze het ook niet echt te eten.

Maar zo werkt dat ook met gras van een strontplek, dat eten ze niet, maai je het en geeft ze het vreten ze het smakelijk op.

Vanmiddag ook nog eens kijken voor een rondje...maar ben eigenlijk te moe....

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 15:10

En ik hoop dus juist dat de weegbree zich deze kant op uitzaait. Hij staat al aan de overkant in de berm. Je kunt er pesto van maken en hij kan goed tegen betreden. Net als gras. Maar goed... Ik vind gras weer heel erg vervelend spul. O:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 15:14

Ik wist niet dat je weegbree kon eten (als mens dan) :)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:33

Weet iemand tot wanneer je gras in kunt zaaien? De kraanmachinist moet eerst de wei nog uitvlakken en de boer komt daarna het land bewerken en opnieuw inzaaien, maar mijn gevoel zegt dat de tijd gaat dringen :=.

Ik wil ook nog kruidenmengsels zaaien en wat bomen planten, maar ik vrees dat ik pas weer wat kan planten van het najaar en zaaien zal wel volgend jaar worden :o .

Ik ben wel heel blij dat de paddock eindelijk wat droger is. De dames ploffen nu dagelijks neer om een dutje te doen :-)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Dais_ op 06-03-21 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:34

Dais_ schreef:
Weet iemand tot wanneer je gras in kunt zaaien? De kraanmachinist moet eerst de wei nog uitvlakken en de boer komt daarna het land bewerken en opnieuw inzaaien, maar mijn gevoel zegt dat de tijd gaat dringen =.

Ik wil ook zaaien en bomen planten, maar ik vrees dat ik pas weer wat kan planten van het najaar :-(.

Bomen planten zou ik echt in het najaar doen als je kunt wachten. Als ik zie hoeveel werk wij ermee gehad hebben omdat we eigenlijk net te laat waren...

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:38

Prairy, ik heb nog een paar wilgen in de sloot liggen die ik nog wilde proberen te planten, die waren gratis dus gaan ze dood dan is het ook niet zo sneu :=. De rest zal ik dan van t najaar bestellen :).

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 18:39

Gras kan tot in oktober/november gezaaid worden maar als het heel warm is moet je heel veel sproeien en heb je er een hels karwei aan. Dus tot 20 graden ofzo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:23

Gras kun je het hele jaar door zaaien, maar in sommige seizoenen groeit het net wat eerder/harder :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:25

Hele jaar door bijna, als het maar warmer dan 10 graden is ivm ontkiemen en nat genoeg gehouden wordt, Of dat nu door regen is of sproeien, dat maakt niet uit
verschil met voor en najaar is dat met voorjaar ook meer onkruid opkomt dan als je in het najaar zaait
Najaar heeft dus meestal de voorkeur met zaaien, dan is de bodem warm genoeg en geef het ook lang genoeg de tijd ( jaar) om te groeien / wortelen en laat het eerst maaien of schapen erop

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:40

In het voorjaar is april en mei het beste. Nu is de bodemtemperatuur nog veel te laag. Als je op zandgrond zit, zou ik het niet meer in mei doen ivm snel te droog.

De paarden genieten van het zonnetje zo te zien. Hier ook. Ze kiezen een van de paddocks uit of deel van het erf waar de zon staat, leuk om te zien hoe ze steeds variëren.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 20:04

rover_ schreef:
Wat een pech met je hengstveulen Kojack. Fijn dat de operatie goed gegaan is, op naar een spoedig herstel. Lijkt me nog echt lastig om hem rustig te houden..wat is het advies nu?

Hier ook op zoek naar een mengsel voor de bijen om een stukje in te zaaien. Vorig jaar is het niet goed gegaan en kwam alleen de phacelia op. Daar wil ik juist vanaf, omdat ik later hoorde dat het voor de echte bijen geen toevoeging is.

Ja boxrust is niet te doen hoor.. we hebben nu tranquillizers :o, dat helpt gelukkig wel iets.
Nog twee weken stilstaan en dan mag hij 3 weken lang 2x per dag 10 minuten wandelen (de eerste paar keer doen manlief en ik dat samen met hem). Na 6 week mogen we het staan in de paddock opbouwen.

Ik heb ook meteen een plek gereserveerd voor de zomer opfok, dan kan hij vd zomer lekker het gras op met maatjes.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 20:07

Prairy schreef:
neile schreef:
Ja bij het zaaien in gras, heel graag. Maar ik had gehoopt een border vol weidebloemen te hebben, maar ze kwamen gewoon niet. Hier en daar een bloem en je moet lang genoeg wachten of het daadwerkelijk hoort bij wat je gezaaid hebt of toch onkruid is. Ik had gehoopt op een wat wildere tuin. Ik denk dat zoiets het mooist is in een uitgezaaide grasmat en niet in een border, dan kan je inderdaad fijn baantjes maaien en maar laten groeien. Alles wat groen is is goed. Alles wat kleur heeft nog beter!

Wanneer heb je gezaaid? Ik had vorig jaar dus volgens de verpakking veel te vroeg gezaaid (februari) en ook een deel volgens de verpakking (april).

Spul van februari was echt als een tierelier gaan groeien, dat van april deed zowat niks. Dit was op kale grond overigens.
[ [url=m/yek0HM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben echt vet jaloers! Wat is dat gaaf zeg!

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 20:10

Belker schreef:
JKK heb ik vorig jaar 2 kruiwagens weggehaald. Vingerhoedskruid staat hier vooral in de tuin. Niet toegankelijk voor paarden. Qua bloemenmengsels koop ik losse zaden en het liefst in de kleur blauw, paars of wit. Ik zou zelf graag nog wilde chichorei willen hebben, dat vind ik echt een mooie plant. Geen idee of die giftig is.....

We hebben vandaag genoten van de track.
[ Video ]

Vandaag de freiberger meegenomen naar de Countrymill voor een zadel en wat was ze zoet. Het is zo fijn om te zien hoe ze steeds meer een vorlijk en blij paard wordt.

Wat gaaf zeg!

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 20:20

Wij krijgen zoals het nu lijkt het weiland niet op tijd klaar. We zitten op zware kleigrond en ons land is super nat. De schapen vorig jaar hebben heel goed hun best gedaan, we hebben al meer zode dan vorig jaar maar toch is het prut. De sloot die we om het bos hebben gegraven helpt helaas ook niet voldoende. Plan was om drainage in het land te laten leggen maar volgens de buren heeft het geen zin en is het weggegooid geld. We gaan het land ophogen en dan af laten lopen. De grond die uit de sloot en paddock kwam die liggen er nu al, het is de bedoeling dat we over een paar maanden de bak gaan uitgraven en het dan gaan verhogen. Dus tegen de tijd dat het gras gezaaid kan worden zijn we wel even verder helaas.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 20:33

Belker, ik heb de wilde besteld bij cruydthoeck.nl. Werd erg hebberig van die site maar dat heb ik bij pitenpit ook altijd. Weegbree in welke vorm dan ook kan hier wat mij betreft niet genoeg staan. Minder suiker dan gras en het haalt zand uit de darmen +:)+

Hier zijn de paarden juist dol op alle schuurmatten. Al zijn degene met haren wel populairder dan die met noppen. Maar ik moet ze nu 2x per week schoonmaken

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 20:45

Ik heb ze vandaag ook besteld Foreverkliek. Bij hetzelfde bedrijf. Ik heb nog wat andere zaden besteld. Vandaag 75 bottelrozen geplant. Morgen de phacelia zaaien. Vanaf maandag gaat het regenen en kan het mooi ontkiemen.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:41

Goed bezig geweest!
Bottelrozen wil ik ook nog maar dat gaat volgend jaar worden. Pony sloopt de bak en hij moet natuurlijk wel ruimte hebben dus we gaan eerst een tweede paddock aka speeltuin realiseren. Dan ga ik van het najaar wel planten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:48

Dais als je wilgen hebt liggen, zeker lekker zetten dan!

Kojack, ook voor jou zijn wilgen dan een aanrader, werden vroeger al gebruikt bij het droog houden van de polders. Plus goed voor de paarden en andere beestjes :)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:49

Ik had ze heel goedkoop via haagenheg. Ik wil nu nog gele framboos planten, die vind ik zelf heel lekker en mijn ijsco eet die plant graag.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 23:59

Prairy schreef:
Dais als je wilgen hebt liggen, zeker lekker zetten dan!

Kojack, ook voor jou zijn wilgen dan een aanrader, werden vroeger al gebruikt bij het droog houden van de polders. Plus goed voor de paarden en andere beestjes :)

Die hebben we aan de voorkant en hebben we nu geplant in het bos, een hele rij tegen de sloot aan. Nog wel even afwachten of het ook echt gaat groeien :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:23

Sinds gisteren niets gepost ?? Dat is nieuw :)

Ik heb net maar een wandeltje met Boon gedaan, want Peppy liet zich niet pakken.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:25

Hier hebben we net al het kale wortelgoed toch gepland. Vannacht zou het niet zo hard gaan vriezen en ik ben de komende week alleen vrijdag vrij en dan wordt het slecht weer...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:35

Alleen in het NO misschien nog wat vorst lees ik.

Nu schijnt er een zonnetje, maar net vond ik het nog best fris en de handen en voeten zijn het met me eens :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:36

Komt weer regen aan hè... -O- goed voor de nieuwe aanplant denken we dan maar