Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 17:55

Ik zwaai :wave: even tussendoor, ik zie dat er wat huisdieren ingeslapen zijn, bah wat ontzettend naar!
Sterkte allebei :(:) :(:)
En opgegeten kipjes.. -O-

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:24

MizzMontana schreef:
Mentjuh was dat grasland zandgrond? Heb je die dan eerst een keer laten fresen?

Ik heb het wel zo

mentjuh

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:38

Ik moet eerlijk toegeven dat ik geen idee heb, het was al een rijbak toen we dit kochten maar alles lijkt er op van wel.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 19:18

Kingsfield schreef:
Oh wie weet ben ik hier wel op het juiste topic. Wie heeft er raad. Ik moet van mijn onkruid af in de wei. Ik heb al veel middeltjes geprobeerd en ook het uitsteken maar het komt terug. Jacobskruid iets om zo langzamerhand gillend gek van te worden. Iemand tips??

Ik denk dat je iets aan je weidebeleid (mest) moet doen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 19:26

Misschien ook gekke vraag maar moest er ineens aan denken.
Ik liep destraks de box in waar mn hooi opgeslagen is en vond een veer van een vogel.
Denk dat een van mn katten op jacht is geweest.
Ze slapen vaak op de hooibalen.
Stel nou dat ze een vogel doden en deze op het hooi laten liggen/er tussen valt(of stukken ervan), zou dit uiteindelijk botulisme bij de paarden kunnen veroorzaken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 19:31

Ik denk/hoop van niet. Want ik heb er toevallig pas geleden nog over bij zitten lezen. Het is een vergiftiging in dode dieren en kan zich verspreiden en vermenigvuldigen door in water te liggen rotten of in een eiwitrijk en zuurstofarm milieu.
Zou idd wel de baaltjes waar het op gelegen heeft gewoon gelijk weggooien, want je ziet het toch vanzelf dan bij pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 19:37

Bij mijn weten is botulisme alleen wanneer het dode dier in water ligt/heeft gelegen. Ik kijk het hooi altijd wel goed na, onze katten lopen ook in de voerstal en ik wil dan toch altijd checken of ze niet wat mee hebben genomen. Is nog nooit gebeurd, gelukkig. Wel een keer een mes gevonden in een hooibaal, afkomstig van het maaidek van de trekker :oo

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 19:41

Het kan ook in hooi ontstaan. Als het dier er bovenop ligt op een droge plek en je hooiboer droog zou ik me er niet druk om maken. Haal dan vaak bij de betreffende plakjes wat hooi weg. Ook wel eens een vogelpoot aangetroffen in een pak, toen de omliggende plakjes weg gedaan en de rest opgevoerd. Maar dan is een poot al een vrij droog lichaamsdeel.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 19:47

Volgens mij kan dat alleen als er een dood dier in een gewikkeld pak zit. Niet zo op droog hooi. Botulisme houdt niet zo van zuurstof.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:25

Iemand nog een goede tip om een goede niet al te dure kruiwagen vandaan te toveren? Niet al te ver over de grens in Duitsland is ook een optie.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:25

Van Cranenbroek

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:40

Lynn_Nikita schreef:
MizzMontana schreef:
Mentjuh was dat grasland zandgrond? Heb je die dan eerst een keer laten fresen?

Ik heb het wel zo

Gaat dat goed? Wij zitten er aan te denken om dat ook zo te doen. Wei is hier super als het geregend heeft, geen plassen oid. Rij ook maar weinig thuis, eigenlijk alleen in het bos en wel eens in de wei maar ik mis soms toch een bak.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:54

Hilary schreef:
Van Cranenbroek

Yep

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 23:51

Mijn kruiwagen komt ook van Cranenbroek.

Thanks voor jullie antwoorden, stelt gerust!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 23:59

Karin_deB schreef:
Misschien ook gekke vraag maar moest er ineens aan denken.
Ik liep destraks de box in waar mn hooi opgeslagen is en vond een veer van een vogel.
Denk dat een van mn katten op jacht is geweest.
Ze slapen vaak op de hooibalen.
Stel nou dat ze een vogel doden en deze op het hooi laten liggen/er tussen valt(of stukken ervan), zou dit uiteindelijk botulisme bij de paarden kunnen veroorzaken?

Wat toevallig dat je het vraagt. Moest vandaag een dode vogel verwijderen uit het hooi. Geen idee wie het er neer heeft gelegd en wanneer. Hooi lag al in een hooibak voor de paarden, dus die hebben er omheen gegeten. Maar mijn man doet laatste ronde na zijn werk, dus er zit wel 15uur tussen voor ik weer kom vullen.
Een tijdje terug is een konijn bevallen in onze hooibak op de paddock en lagen er 3 jongen. Ik durfde ze echt niet te pakken, maar de paarden kwamen niet meer bij de bak, dus heeft mijn man na zijn werk schoongemaakt. Stuurt ie me foto's........ggrrrr

Hebben jullie voor aanschaf van het huis bodemonderzoek laten doen? Kwam toevallig een bouwval tegen met vervuilde grond. Kwam meteen de vraag in me op wanneer wel of niet de bodem te laten onderzoeken. Ex agrarisch, bouwterrein etc snap ik, maar misschien weten we het verder vaak niet?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 02:34

Botulisme kan zeker ook in droog hooi, en ook van een muis oid die dood is gegaan in de wei, niet persee in het water. Vogel die op een baaltje ligt is zeer onwaarschijnlijk, tenzij hij half weg rot ofzo. Je kan ook enten tegen botulisme tegenwoordig. Of het in NL kan weet ik niet, in Zweden sowieso :)

Grrrr, wat zijn paarden toch leuk. Rond 01:30 uit mn werk even checken en een van de paarden druppels toedienen. Regen, dus was blij dat ik met de auto kon. Maar er kwamen een paar vrolijk aanlopen “kijk vrouwtje, al het draad ligt op de grond en paaltjes overal, maar wij zijn er nog hoor!” Met kloppend hart kon ik gelukkig tot het juiste aantal schimmen tellen, maar mocht wel mooi met een zaklamp een paal gaan slaan en draad opspannen.

Dus als jullie je afvragen waarom ik niet echt meer mee klets. :+ :Y)

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 07:51

Hier ook kruiwagens van cranenbroek met dubbele wielen, doen het al 3 jaar helemaal goed!

MizzM hier werkt dat supet goed! Alleen wel regelmatig slepen en 1x per jaar spuiten anders ziet hij snel groen..
Ik weet trouwens niet hoe dat zit met vergunningen? Rijbak mag je vaak niet zo maar aanleggen? Een padock dan weer wel, enige verschil met een rijbak is een schuine houten afrastering? Vreemd eigenlijk.

Neee! Balen zeg! Succes caily!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 07:55

Hier kruiwagens van de welkoop. Gewoon van die kleine groene.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:25

Mentjuh, vergunning zou hier idd ook de reden zijn. Maar hey, tegen een zwart gelopen stuk wei kan niemand een bezwaar maken toch?
Dat het dan gefreesd is en bespoten wordt vertellen we er uiteraard niet bij :x
Plan is dan ook geen 20x40 maar een gekke maat en idd rechte omheining.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:35

Wat dacht je van een imker masker/pak?

superpony schreef:
Maar goed, ik hou echt van ze, heb alles voor ze over, ga door regen, sneeuw, kou en hitte, maar denk dat ik ze maar laat verhongeren en in de mest rondlopen, zolang er nog vliegen zijn. Die maken me echt helemaal dol en verpesten heel erg mn humeur. Dat ze op me gaan zitten oke, maar ze bijten en bij je hoofd maken ze een irritant geluid, dus ben er klaar mee.
Heb dit jaar aan 3 nieuwe vliegendekens gegeven en allemaal een nieuw masker, maar nu wil ik een vliegenmasker en cape of iets.....Wie kan iets ontwerpen???

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:40

Hier heb ik wel eens dode kikkers/padden in de voordroogbalen gehad. Probeer dan zoveel mogelijk hooi rondom weg te halen maar vaak kom je er pas later achter dat er zo'n gedroogd ding tussen zit. Tot nu toe nog geen problemen mee gehad.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:02

Ik zit in een agrarisch natuurgebied, net buiten de beschermde zone. Hier mag ook helemaal niks, geen kruiwagen zand van een ander perceel mag op onze weide gestort worden of de 'groene' staan aan de deur.
Ik heb al jaren een 20x40 'piste', een stuk weide dat we regelmatig omfrezen en omheind hebben zoals de buitenkant van de weide dus met gewoon palen en draad. Geen haan dat daar naar kraait.
Helaas door het zwarte zand en klei dus niet heel het jaar rijdbaar maar wel handig om te hebben.
Is ook het droogste stukje van mijn weiland dus wordt ook af en toe als paddock gebruikt.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 10:01

Ik heb ook een stuk zwart zand omheind met de palen rechtop en bruin lint.
Het blijft aardig droog altijd.
Hij is wel hard aangestampt dus wil hem binnenkort samen met de achterste wei laten frezen.
Dan hoop ik dat hij van het winter helemaal mooi droog blijft.
Misschien dat ik hem volgend jaar wil laten keren.
Wit zand zit niet zo diep.
Afmeting heb ik 18x37 meter. Dus geen 'officiele' rijbakmaat.

Toevallig had ik vorige week een gedroogde egel in het hooi zitten.
Zag het pas de volgende ochtend toen hij in de hooibak lag.
Ook begin dit jaar een 400kg voordroog baal open gemaakt waar 'iets' inzat wat ontzettend goor was.
Die heb ik voor meer dan een derde weg kunnen gooien.
Ik vermoed een flinke haas aan de afmeting te zien.
Kan de boer ook niks aan doen natuurlijk.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 10:23

Hier laatst een opgeblazen muis in de waterbak := meteen leeggegooid en vers water erin gedaan.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:33

Hier ook kruiwagens van de Cranenbroek