Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:57

binky schreef:
Een vraagje aan alle paard aan huis eigenaren, kleden jullie je meerdere malen per dag om of zijn jullie net als ik en loop je het liefst de hele dag in je stalkloffie? Ik vind het soms zo'n gedoe dat ze me vast al aan mijn poepklompen herkennen in de supermarkt....... langzamerhand haat ik nette kleding want het lijkt wel als ik iets knaps aan heb ik toch altijd nog even iets moet bij de paarden en ach ja dan verschijn ik bv weer met het hooi nog in mijn haar of aan mijn trui op het werk enz enz. Hoe doen jullie het wat kleding betreft?

ik loop de hele dag in mijn oude kloffie, ook in de supermarkt, heb er echt scheit aan.

alleen naar mijn werk trek ik wat netjes aan.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:58

De basis voor de omheining is uiteraard hetzelfde, je kan alleen zelf invullen hoe je het doet :)

Van het schrikapparaat moeten er 2 kabels lopen (plus de stroomvoorziening uiteraard), een naar de aarde en een naar het schrikdraad.
Je kunt uiteraard dure kabels kopen die de naam dragen van de functie die het zal moeten vervullen, zoals een aardingsdraadje ;)
Je kunt ook gewoon een stuk installatiedraad pakken en deze er op aansluiten, om vervolgens via 1,2,3 (net hoe veel je nodig hebt voor een goede aarding) stalen pinnen met de aarde te verbinden. Deze gaan meestal ongeveer een meter de grond in om contact te maken met de natte laag grond, dit zorgt voor betere geleiding.

En dus een draadje naar je schrikdraad, waar je uiteraard ook een duur "aansluitkabeltje" voor kunt kopen, of een stukje installeatiedraad.
Ik heb er zelf nog een bliksembeveiliging tussen zitten voor als de bliksem een keer in m'n draad zou slaan want het onweert hier nogal eens in de zomer. Dit ding zorgt er voor dat de bliksem direct naar de aarde schiet ipv m'n stroomapparaat te slopen, dit is iig de gedachte er achter, of het werkt weet ik nog niet.
Het zal ook niet je draad op palen sparen, dit schroeid gewoon weg.

Over het bitloos mennen, daar zou ik zelf ook niet aan beginnen denk ik, maar dat is puur mjn eerste gedachte.

Santos_05

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:01

Ik doe alles met mijn 'goede' kleren. Gelukkig naar het werk ook 'maar' een spijkerbroek, maar in het weekend sta ik rustig met een rokje en mijn kaplaarzen uit te mesten (als ik daarna niet meer weg hoef ik die kleren en ze toch de was in gaan :+ ). Maar het effect van overal hooi, of een vieze mouw door een natte paardenneus komt me heel bekend voor, want dat is net op de momenten dat je 'nog even snel' de hooibak bij vult :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:02

Die bliksembeveiliging heb ik wel thuis waar de stroom echt elektrisch is en geen batterij, omdat ik bang ben dat anders de schuur in de fik gaat :D

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:06

Als ik mijn paardenkleding aan heb dan doe ik ze niet uit om naar bijv de supermarkt te gaan. Al als ik nette kleding aanheb dan doe ik er vaak ff snel een overall over. Maar heb ook al weleens in panty en rokje met laarzen eronde de wei staan mesten hoor! :+

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:08

Ik ga voor mijn werk eerst voeren en uitmesten in mijn paardenkloffie, daarna kleed ik me om. Uit mijn werk idem, even snel omkleden en dan naar de paarden.

Voorheen deed ik het wel in mijn werkkleding, toen de paarden nog niet aan huis stonden, want toen ging ik vanaf de paarden direct door naar mijn werk. Maar dan wel een "paardenjas" aan en soms een trainingsbroek over mijn nette broek.

Maar het komt in het weekend regelmatig voor dat ik in mijn goede kleding even snel ga voeren en wat drollen schep. Wel altijd met laarzen aan.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:10

Oja kleding _O-
Ik heb 1 net setje liggen en daar doe ik 3 weken mee voor het in de was gaat ;) dat draag ik echt zelden.
Oude kleren gaan hier een stuk harder :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:15

Ik vrees dat nu ik met pensioen ben ik ook een hele boel nette kleding minder ga dragen en dat de dagelijkse (simpele) dingen een stuk harder zullen slijten :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:15

Ik kleed me om als ik weg ga, zolang is thuis ben in mn paardgegeurde kloffie :D
Ik doe als ik moet voeren snachts wanneer ik van mn werk kom wel andere schoenen en jas aan. Ik heb zon jas waar hooi haast niet uit te krijgen is en heb gevoerde esprit gympen, ook niet bepaald hooi en modderproof. Soms smokkel ik en gooi ik schoenen en jas daarna in de wasmachine. Ik heb voor deze situaties een jas en paar rubberen laarzen in de stallen dat ik niet eerst naar binnen hoef.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:18

Buiten bij de paarden is een fleece-trui ook een no-go, zeker niet nu het verhaarseizoen er weer aan komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:27

Ik heb uit mijn koeientijd nog 2 overalls en die draag ik wel geregeld over mijn kleren om ze enigszins schoon te houden
Moeilijker vind ik mezelf schoon houden als je s'avonds eens uit gaat (loop niet de stal in, loop niet de stal in)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:32

Ik verkleed me vaak. Probeer zo min mogelijk in normale/nette kleren bij de paarden te komen, want dan kan ik alles meteen in de was gooien. Moet het wel een keer, dan ga ik volledig ingepakt in skipak. :P
Boodschappen doe ik echt wel in vieze kleren. Volgens mij kunnen ze precies ruiken waar ik ben in de Albert Heijn. Ziet er niet uit, maar daarvoor ga ik me niet omkleden.

Wat kost grond omzetten voor een bak ongeveer? Of is dat echt alleen te zeggen als je weet hoe diep ze moeten graven?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:35

Gaat om het aantal uren dat ze bezig zijn, dus hoe dieper/groter hoe duurder.
Hier betaal ik ongeveer 35/40 euro aan de loonwerker per uur (zonder rekening)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:39

Hier 60 euro per uur.... en inschatting 3 dagen bezig (dus ong 1500 euro). Hebben we uiteindelijk niet gedaan, want het blijft een inschatting. Ligt er idd aan hoe diep het witte zand zit. (een dag extra is zo weer 500 euro extra)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:45

Een bak 'omzetten' kun je ook op 2 manieren doen.
Ik heb hier de bak overal even diep om laten zetten en heb nog steeds last van een erg zware bak.
Verderop hebben ze de bovenste laag (30 cm) af laten graven, dat even op zij gelegd en toen ergens en diepe kuil gegraven en daar al het zand omhoog gehaald.
Zand over het afgegraven deel, beetje opzij gelegd...kuil dicht gegooid met de oude aarde en hier het laatste beetje zand weer overheen.
Deze bak is veel steviger vanaf het begin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:49

Als ik vrij ben loop ik de hele dag in mijn paardenkloffie.

Als ik naar mijn werk moet, mest ik 's ochtends vroeg uit in mijn "pyama" (jogginbroek met oude trui) en dan even een paardenjas aan. Als ik thuiskom even laarzen aan en een paardenjas met binnenzetten.

Ik ga met het grootste gemak in mijn naar paardenruikende kloffie naar de winkel. Ga zelfs wel eens naar een kledingzaak bij ons in het dorp. Uiteraard trek ik dan keurig mijn klompies voor de deur uit en loop ik op mijn sokken door de winkel.

Oh ja, die akelige fleecejassen 8)7 , werkelijk alles blijft eraan hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:50

Dat omzetten gaat bij ons niet. Hebben geen zand. Alleen grond en daaronder keileem.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:58

Dan mag ik eerst wel eens informeren wat de uurprijzen hier zijn en of het uberhaupt mogelijk is om grond om te zetten. Bij de overburen wel, maar ons weiland is totaal anders dan hun weiland, terwijl het enkele meters scheelt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:01

Als je een grondboor/palenboor hebt kun je kijken op diverse punten hoe de bodemsamenstelling is.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:11

Ja, zo’n handboortje. Als ik die moet geloven, dan hebben we alleen maar leem. -O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:17

Dan zit eventueel zand idd erg diep = duur als je het wilt laten omzetten.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:43

Ik lees nu al een paar weekjes stilletjes mee, zal me even voorstellen en mee posten :)

Ik ben Miranda, 23 en woon nog lekker thuis.
We hebben thuis 3 staan; een 24-jarige KWPN merrie, een 12 jarige appaloosa pony en een 8 jarige draver merrie. De pony en kwpn'er zijn van mijn moeder en wordt niks mee gedaan en de draver is van mijzelf. Zij staat na 2½ jaar pension nu thuis sinds 10 maanden. Heb ook nog een draverruin die koerst, maar die staat op een entrainement gestald ivm de faciliteiten.

Sinds mijn merrie thuis staat bemoei ik me meer met het hele paardengebeuren thuis, op het voeren na 's ochtends doe ik namelijk ook alle werkzaamheden nu. Ze staan 24/7 buiten in een bak van 20x25 met daar aan vast 2 uitloopstallen van 3,5x4 met elektrische drinkbakjes.
Afbeelding
http://i38.photobucket.com/albums/e109/LilAngel_92/IMAG2777.jpg
Hooi voeren wij 4x per dag in hooibakken door onszelf getimmerd (familie/gezin vol timmerlui is heel handig) Hooi komt deels van eigen land of van land van vrienden verderop, wat wij thuis kwijt kunnen op de zolder in de loods (vader heeft bedrijf aan huis)
Aan de bak vast zit een stuk land van bijna een hectare, in het voorjaar komen er eerst schapen op en later de paarden, de pony staat zomers in de bak ivm gevoelig zijn voor hoefbevangenheid
http://i38.photobucket.com/albums/e109/LilAngel_92/IMAG2896.jpg

Van het zomer hebben we de bak gedraineerd, op de randen bij de afrastering na blijft het super droog.
http://i38.photobucket.com/albums/e109/LilAngel_92/IMAG3470.jpg
Ook hebben we de linten afrastering vervangen door hout, omdat mijn moeder dat mooier vind ogen. Dit heeft mijn broertje, die timmerman is, samen met mijn vader gedaan. Moet straks alleen nog een stroomdraadje langs.
Afbeelding

Qua rijden kan ik aardig uit de voeten in onze bak, maar soms rij ik naar een particuliere binnenbak van een kennis 200m verderop.

Momenteel ben ik nog zoekende met bodembedekking. Voorheen strooide mijn ouders houtvezel erin tot potstal. Omdat houtvezel niet heel goedkoop is en de stro prijs laag was, heb ik ze nu een half jaar op stro. Vinden de paarden geweldig en mijn merrie was dit altijd gewend, alleen de uitstal wordt nu echt als toilet gebruikt. Plus het geeft een enorme mestbult, wat mij enorm tegenvalt. Ik heb nu sinds een week vlas in de box, wat tot nu toe prima bevalt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:48

Hey Odetje, welkom!

Jullie hebben het goed voor elkaar op de foto's te zien.

Ik twijfel ook nog steeds over bodembedekking. Heb nu vlas met daarover een laag stro. Maar met uitmesten toch wel een heel gedoe. Het stro vermengt met het vlas en dat werkt niet zo makkelijk.

Dus ik zit er over te denken om ze alleen op vlas te zetten. Maar ik vind dat stro er altijd zo gezellig uitzien en mijn paarden vinden het heerlijk (denk ik).

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:49

Wij konden niet laten keren, heeft zo weinig zin als de leem meer dan twee meter diep nog steeds aanwezig is. Hier dus moeten afgraven, draineren en zand storten. Zijn geen leuke dingen voor de portomonnee.

Ik kleed me ook altijd om. Ik kan gewoon niet netjes blijven bij de paarden, heb altijd wel een paar vlekken erbij, zelfs als ik alleen even een hooinetje ophang. Nou heb ik ook twee erg gezellig paarden, dus een slobberveeg, snottebelvlek of spuugstreep heb je zo te pakken. En ik hou er gewoon niet van om op te letten dat ik netjes blijf, bij de paarden ben ik gewoon lekker bezig en wil er niet eens bij stil staan.
Voor mij is het wel erg makkelijk, ben bijna altijd gewoon aan huis en weinig verplichtingen buitenshuis. Als ik thuis ben heb ik dus gewoon mn huis/paardenkloffie aan, tshirt en comfortabele broek. Ik heb de basic huispakbroeken van de C&A ontdekt en vind ze geweldig. Lijkt een soort velours en echt geen hooitje of zandkorreltje blijft eraan hangen! Die draag ik thuis dus ook altijd. Klompen staan bij de achterdeur en ik heb een aparte kapstok voor mn paardenjassen en aanverwante zaken.
Ik heb altijd een 'nette' outfit klaar liggen voor als ik de deur uit ga, ook voor boodschappen. Het gaat me iets te ver om als een echte tokkie met velours broek en modderige klompen binnen te stampen. Kost me twee sec om even een normale broek aan te doen en schoenen aan te trekken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:52

binky schreef:
Een vraagje aan alle paard aan huis eigenaren, kleden jullie je meerdere malen per dag om of zijn jullie net als ik en loop je het liefst de hele dag in je stalkloffie? Ik vind het soms zo'n gedoe dat ze me vast al aan mijn poepklompen herkennen in de supermarkt....... langzamerhand haat ik nette kleding want het lijkt wel als ik iets knaps aan heb ik toch altijd nog even iets moet bij de paarden en ach ja dan verschijn ik bv weer met het hooi nog in mijn haar of aan mijn trui op het werk enz enz. Hoe doen jullie het wat kleding betreft?

Hier is het vaker dat ik in m'n nette werkkleren de paarden doe en dan op het werk ineens hooi in m'n koffie vind :')