Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:36

Caatje87, ik hoop dat je verschil gaat merken. Maar als je dat niet merkt, ondanks dat de situatie van je paard verbetert (daar ga ik dus wel even van uit) dan zegt dat nog niet direct alles over hoe je paard het beleefd.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:51

Caatje, ik ben heel benieuwd! Doe je ons af en toe een update? Mag ik vragen wat je heeft doen besluiten te verhuizen?

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:13

Dat is waar Nikass, ik denk dat de situatie sowieso beter voor hem wordt.
Ik moet zeggen dat ik hem nu al ervaar als een erg tevreden en blij paard, dus wie weet merk ik niks idd.

@Sees: Het is een combinatie van factoren. Ik voelde me sowieso wel schuldig dat hij zo weinig buiten kwam en nooit gras kon eten. Daarnaast sta ik nu op een manege en moet je je altijd schikken aan de manege. Dat is op zich logisch want daar verdienen zij nu eenmaal hun geld mee. Maar het ging steeds meer aan mij knagen. De beslissing vind ik wel heel moeilijk, omdat ik heel veel vriendinnen en gezelligheid achter ga laten. Maar voor mijn paard weet ik dat dit beter is. Ik heb er wel even over moeten doen om deze beslissing te kunnen maken.

Update zal ik zeker doen! Ik ben wel echt benieuwd :) Hij gaat nog niet in de groep, daar hij al met meerdere paarden gevochten heeft. Maar wie weet kan dat over een tijdje wel.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:13

Sees schreef:
ShamalArabs schreef:
Zelf heb ik voldoende aan 2 m2 mijn laptop, een koelbox en het liefste de wc iets dichterbij. gordijnen dicht, lampje aan; ik kan het letterlijk weken zo volhouden zonder daglicht. Ik moet eruit voor de paarden, en dat is ook de enige reden om eruit te gaan.

Haal de laptop maar weg, hou je het dan ook het hele jaar vol (want het gaat niet om twee weken) ;)?

Ik heb een jaar op stal gewoond, in een box van 4,5 x 3 met 2 banken erin, een oude tv en een dvd speler (geen aansluiting, dus geen tv kijken, alleen dvd's). Geen kachel, geen mogelijkheden om eten warm te maken, wel een wc, geen douche, wel een wasbak met koud water. in een andere box een bed en kledingkast.

Try me <<)

*edit* de caravan is overigens nog kleiner, en daar is geen tv, ik kan me uren vermaken met tekenen en kaarten of dagdromen en muziek luisteren :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:33

Caatje dat begrijp ik, ik heb ook wat moeten inleveren toen ik verhuisd. Manege ligt tien minuten fietsen van mijn huis en perfect midden in het bos. Nu moet ik een half uur fietsen en kan ik veel minder buiten rijden. Vooral dat laatste mis ik heel erg. Maar elke dag als ik mijn paard op het land zie staan weet ik waarom ik die beslissing heb genomen.

Sees, je had toch wel verwarming hoop ik??
Een douche zou ik ook niet graag missen...
Beetje off topic maar ben wel benieuwd waarom je in die situatie zat. Je had wel een jaar lang paard aan huis :-) (of eigenlijk huis aan paard...)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:33

Oh sorry, niet Sees, maar ShamalArabs :-)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:43

De verwarming kwam van de paarden, dat scheelt, en dekens :j maar hartje winter met -17 was er gelukkig nog een caravan met gaskacheltje :D
Het was een samenloop van omstandigheden, waken voor dracht, die droegen allemaal langer en de volgende groep zat er dus korter achter dan gepland. Tegelijk moest het oude huis naar projectontwikkeling en werd de hypotheek van het nieuwe huis plotseling afgewezen, dus moest er een nieuwe hypotheek gefixt worden. Vanaf december 2009 tot november 2010 :D en nog vind ik het af en toe heerlijk om op mezelf te zijn, helemaal weg van mensen en de bewoonde wereld. Maar de luxe van een gasstel en een koelkast ga je missen :j en een warm douche! winter 2011/2012 hebben zusje en ik maanden lang in het kleine caravannetje gezeten al wakende bij de dames. Na 2 weken ben je de laptop zat hoor, dus gingen we vooral kaarten en boeken lezen :) en na 3 weken ben je elkaar ook wel zat trouwens als je op 10 m2 constant op elkaars lip zit :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:03

Sees schreef:
Nikass schreef:
Mensen het is toch eigenlijk te gek dat we hier nog in alle ernst praten over of een paard beter buiten kan staan dan binnen... Over de voorwaarden en details kan je discussiëren, maar serieus denken dat een paard het beter heeft als hij opgesloten staat op stal. ..?

Nou ja dat zou je denken maar dat is toch al een aanzienlijk aantal pagina's de discussie :D.

Daar zijn we al heel lang uit hoor. 24/7 op stal, zomer en winter, permanent, vind ik ook een manier van paardenhouden die in mijn ogen niet goedgepraat kan worden. Maar alles wat daar vanaf wijkt, pfoe, vind ik toch moeilijk om zomaar over te oordelen dat het goed of slecht is.

Net zoals slobber. Dan ben je ertegen, tot als je opeens een oud paard tegenkomt dat het alleen goed doet op slobber en geweekt ruwvoer en ineens is je aversie voor slobber een pak kleiner. Dekens, daar ben je tegen. Tot als je een paard hebt dat een wintervacht heeft als een satijnen doekje, en al staat te rillen van zodra de temperatuur richting het nulpunt gaat. Dan zijn die dekens toch ineens niet meer zo erg.
Dat is eigenlijk mijn standpunt. Ik keur niet alles zomaar goed, maar ik heb het er ook moeilijk mee om er dan maar tegen te zijn. Want ergens pertinent tegen zijn, beperkt je zicht. Straks kom je een paard tegen dat ineens een hele andere behoefte blijkt te hebben dan je principes je voorspiegelen en dan moet je je daarover kunnen zetten en handelen in het belang van je paard.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 09:05

Reageer je nu op mij gini?

Ik heb niks tegen juist gebruik van dekens, maar vergeet niet dat als je een oud paard slobber bij gaat geven, dat dat dan inderdaad even heeeeeel goed werkt, en dan krijgen ze vaak een terugval. De darmen van een paard zijn nu eenmaal niet gemaakt om zetmeel te verwerken.
Dan kun je inderdaad beter bietenpulp bijgeven, daar hebben ze uiteindelijk meer aan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 09:19

Ik denk dat ze doelt op zeer sterke principes in het algemeen.

Principes zijn goed. Maar als ze al te sterk zijn bij een persoon kunnen ze ook tunnelvisie veroorzaken waardoor sommige niet van hun principes af stappen ondanks dat de situatie daar wel om vraagt.

Happy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:32

Bij ons staan de paarden in de zomer in de weide. Als ze in de winter naar stal gaan heb je wel de mogelijkheid om ze 4 uur per dag in de winterpaddock te zetten. Mijn pony vind dat absoluut niets! Als ik hem daar in zet gaat hij constant lopen hinneken en draaien. Hij heeft geen behoefte om buiten te staan. Ik zelf zet hem elke dag wel even buiten maar hij staat liever op stal, is ook al een pony van 27 jaar dus misschien dat het daar in zit. Bij mijn vorige stal stond hij wel overdag buiten (in de winter) en liep hij de hele tijd voor zijn staldeur te draaien. Per paard verschillend denk ik.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:49

Nikass schreef:
Caatje dat begrijp ik, ik heb ook wat moeten inleveren toen ik verhuisd. Manege ligt tien minuten fietsen van mijn huis en perfect midden in het bos. Nu moet ik een half uur fietsen en kan ik veel minder buiten rijden. Vooral dat laatste mis ik heel erg. Maar elke dag als ik mijn paard op het land zie staan weet ik waarom ik die beslissing heb genomen.

Sees, je had toch wel verwarming hoop ik??
Een douche zou ik ook niet graag missen...
Beetje off topic maar ben wel benieuwd waarom je in die situatie zat. Je had wel een jaar lang paard aan huis :-) (of eigenlijk huis aan paard...)

Ja en toch denk ik wel dat je ze ook met in het bos rijden een groot plezier doet.
Ik kan het hier redelijk mixen en anders rij ik met mijn trailer naar het bos. Maar met alleen in de bak rijden wordt mijn paard ook niet blij.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:41

NatasjavE schreef:
Ik denk dat ze doelt op zeer sterke principes in het algemeen.

Principes zijn goed. Maar als ze al te sterk zijn bij een persoon kunnen ze ook tunnelvisie veroorzaken waardoor sommige niet van hun principes af stappen ondanks dat de situatie daar wel om vraagt.

_/-\o_

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 15:37

ShamalArabs schreef:
Ik heb een jaar op stal gewoond, in een box van 4,5 x 3 met 2 banken erin, een oude tv en een dvd speler (geen aansluiting, dus geen tv kijken, alleen dvd's). Geen kachel, geen mogelijkheden om eten warm te maken, wel een wc, geen douche, wel een wasbak met koud water. in een andere box een bed en kledingkast.

Try me <<)

*edit* de caravan is overigens nog kleiner, en daar is geen tv, ik kan me uren vermaken met tekenen en kaarten of dagdromen en muziek luisteren :j

Je vergelijkt imo nog steeds appels met peren ;). Haal de dvd-speler en tv maar weg en hou je het dan nog 365 vol ZONDER dat je meer dan 4u per dag je hokje uit mag? En je bed en kledingkast staan overigens in HETZELFDE hokje, niet in een ander hokje.

SA, echt, jij had het nog luxe in vergelijking met sommige paarden ;). Niet luxe in vergelijking tot de meeste mensen maar zeker wel tov veel paarden...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 15:56

Sees volgens mij was het niet de intentie van de opmerking een heel stuk terug van ShamalArabs om aan te geven dat in een hokje opgesloten zijn niet zo erg is. Of ik heb het verkeerd begrepen, maar zij heeft haar paarden gewoon buiten volgens mij.

Caatje87 dat ben ik met je eens. Ik rij en wandel hier wat in de polder maar dat is beperkt. Met goed weer rij ik naar het bos. Maar dit is 40 minuten stappen en niet zo'n fijne route (dwars door de stad, drukke wegen, tram enzo).
Vroeger deed ik twee keer per jaar een instructie-vakantie. Nu heb ik meer behoefte aan een buitenrij vakantie. Les heb ik "aan huis"
Maar goed het buitenrijden vind ik dus behelpen (zeker als he gewend bent midden in het bos te staan). Maar aan het bos staan betekent 3x3 stallen en slechte paddocks (groot deel van het jaar niet te gebruiken). Dat kan een dagelijkse bosrit niet compenseren.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:26

Nikass, of SA de paarden buiten heeft maakt imo ogen niet uit :o. Ze zegt dat zij het in een klein hokje wel uit zou houden, ja met laptop en dvd speler ja. En ik gok zo maar dat zij vaker uit dat hokje kwam dan het gemiddelde paard ;). Dat is dus appels met peren vergelijken als je het mij vraagt. Daarbij zat ze niet opgesloten en kon ze weg, ook een verschil. Maw, in een hokje opgesloten zitten is volgens mij nog steeds erg ;).

Nikass en Caatje, wel even een pluim voor jullie dat jullie dus voor het welzijn van het paard hebben gekozen en niet voor jezelf, dat doen (te) weinig eigenaren jullie na :j.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:29

Ik denk dat we sowieso mensen niet kunnen vergelijken met paarden.

@sees: Ik denk dat iedereen wel zoveel mogelijk zijn best doet en ik moet ook eerlijk bekennen dat dit topic mij wel meer aan het denken heeft gezet en toen kon ik het niet meer negeren.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:33

Je kunt mensen ook niet met paarden vergelijken hoor maar de situatie die SA beschrijft is voor mensen vreselijk maar voor paarden nog best luxe :D.

Caatje, nou super fijn!! Hoop dat het jullie goed gaat bevallen!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:36

Dank je Sees. Ik broed alleen nog steeds op hoe ik dat bos verplaats richting mijn stal :D
Overigens is het ook mijn welzijn: begin dit jaar was ik bijna overspannen van het door sneeuw en Siberische wind naar mijn paard fietsen en met haar wandelen en adh laten grazen bij gevoel temperatuur -15.
Ik was alleen nog met haar bezig en met het vinden van een andere stal of het onderzoeken van de mogelijkheden om zelf te verhuizen. Mijn vriendje was er helemaal klaar mee. Ik kon niet meer leuk, aardig of gezellig doen. Was compleet geobsedeerd.

Wat betreft SA ik ben het met je eens maar ik dacht dat zij dit niet zozeer als vergelijking opgeschreven had. Misschien vergis ik me. Ik zou moeten terugzoeken hoe ze het precies geformuleerd heeft.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:41

Dat herken ik wel Nikass. In het weekend ben ik er veel meer tijd mee kwijt nu omdat ik op stal wil zijn om mijn paard in de paddock te hebben. Dat is tijd dat ik nu lekker thuis kan zijn, of andere dingen kan doen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:44

Die stal begin dit jaar was niet de manege in het bos, daar was ik toen al weg. Deze stal was veel verder weg en bleek in de praktijk bepaald niet wat ik ervan verwacht had. Ik ben er diezelfde maand dat ik er kwam weer weggegaan.

Ja klopt Caatje. En vooral die constante onrust, dat ik erheen moest om haar uit die gevangenis te halen, daar werd ik helemaal gek van.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:09

Ah Nikass, ja paardemeisjes zijn niet altijd de leukste meisjes voor onze vriendjes :D. Ik kan vollédig in mineur zijn als paard iets heeft en mijn leven draait 365 dagen per jaar om het rooster van peerdebeest ;).

Nikass je komt maar lekker twee keer per jaar bij ons op vakantie :j.

Haha ik had die vergelijking opgeschreven volgens mij.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:10

Maar maar maar dames vergis je niet, die onrust maakt plaats voor nieuwe onrust. Ik heb nu véél meer onrust over het weer sinds die van mij praktisch 24/7 buiten staan. Buienalarm is my best friend...and my wost enemy :D.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:24

Sees schreef:
Maar maar maar dames vergis je niet, die onrust maakt plaats voor nieuwe onrust. Ik heb nu véél meer onrust over het weer sinds die van mij praktisch 24/7 buiten staan. Buienalarm is my best friend...and my wost enemy :D.

Mijn man werd echt gek van me het eerste jaar dat ik eindelijk mijn eerste eigen paard had. 5 keer per dag langs gaan om te kijken of hij het echt niet koud had :')
Ben toen wel op mijn vingers getikt door hem met een weet je nog waar haflingers vandaan komen pop? Daar is het gelukkig nooit koud! In de zomer maakte ik me natuurlijk weer zorgen of hij het niet te warm had :')

Nu maak ik me er eigenlijk nooit meer echt zorgen om(wel om 1001 andere dingen hoor ;) ), ik weet dat ze heel wat kunnen hebben met hun teddyberenvacht in de winter, dat ze droog/in de schaduw kunnen staan als ze dat willen, dat er goed op ze gelet wordt als ik er niet ben en dat ze zich kiplekker voelen.

Daarin heb ik wel moeten groeien, maar het is allemaal goedgekomen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:13

Ik zou me doodgeërgerd hebben aan je, Bowen. :D