[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 12:53

Mac schreef:
Mijn zelfgeknutselde Huck net houdt het hier ook het beste uit :j

Zelfgemaakt? Mag ik vragen waar je die weg hebt? :)

Heeft iemand toevallig nog een stukje net over van (het liefst) 2x2 van ong 50x50 cm wat ik mag overnemen?

Mac

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 14:23

Ik heb stukken net in de juiste afmeting besteld bij Huck.nl en daar heb ik zelf hooinetten van gemaakt. Heel eenvoudig te doen :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 14:27

Huck is ook gewoon het beste net dat ik ken, echt jammer dat die niet kleiner gaan dan 30mm maar als je die of groter wilt: altijd voor gaan....wel duur maar ook duurzaam :j

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:42

Ik kom even binnenvallen!
De man van de staleigenaresse heeft een eerste prototype slowfeeder zelf gemaakt. Hij is echt heel handig, en heeft een super mooi rijbaar huisje gemaakt van hout met ijzeren rekken (vierkant patroon) waar de paarden uit eten. Nu vraag ik me af, de rekken zitten onderaan de bak, dus ze eten wel met hun hoofd laag maar zullen wel met hun hoofd naar de zijkant moeten draaien om eruit te eten. Dus niet zoals een voerbak met ruif erop, waar ze eten zoals uit een normale voerbak. Snappen jullie wat ik bedoel :D
Kan dit kwaad? of maakt dit niks uit? even om een beeld te geven van hoe de paarden eten:

Afbeelding

Hij lijkt hier niet op, maar je kunt de manier waarop de paarden eruit moeten eten wel vergelijken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 22:51

Hier hebben ze ook zo'n type ruif (al is dat een aangepast weidehek). Geen probleem, pluk er uit peuteren/trekken en met hoofd op standje normaal/comfortabel staan ze te kauwen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 23:16

Moos99 schreef:
Ik kom even binnenvallen!
De man van de staleigenaresse heeft een eerste prototype slowfeeder zelf gemaakt. Hij is echt heel handig, en heeft een super mooi rijbaar huisje gemaakt van hout met ijzeren rekken (vierkant patroon) waar de paarden uit eten. Nu vraag ik me af, de rekken zitten onderaan de bak, dus ze eten wel met hun hoofd laag maar zullen wel met hun hoofd naar de zijkant moeten draaien om eruit te eten. Dus niet zoals een voerbak met ruif erop, waar ze eten zoals uit een normale voerbak. Snappen jullie wat ik bedoel :D
Kan dit kwaad? of maakt dit niks uit? even om een beeld te geven van hoe de paarden eten:

[ Afbeelding ]

Hij lijkt hier niet op, maar je kunt de manier waarop de paarden eruit moeten eten wel vergelijken.

Ik vind het persoonlijk niet echt een goede optie dit.... ten eerste het ijzer is superslecht voor het gebit, en denk aan hoe dat aan voelt als het bevroren is... daarbij moeten ze hun hoofd in een hele rare houding manouvreren om te eten. Nee, ik vind dit niet handig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:13

Ik zou dit echt NOOIT willen :n

Inderdaad moet het hoofd een hele rare draai maken, bovendien nog een metalen rooster...lekker voor de tanden.... valt voor mij in de categorie "onding"... sorry Y;(

Hooguit leuk voor paarden die op een andere manier aan hun ruwvoer komen en af en toe een hapje uit zo'n ding komen pakken, maar je zal hier uren uit moeten eten.... :(:)

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:41

Om hier even op terug te komen. Het prototype gaat sowieso veranderen, er waren een aantal dingen waar stal eigenaresse niet enthousiast over was. Ik heb het eet gedrag een paar dagen in de gaten gehouden, en ze hoefden eigenlijk niet op een moeilijke manier te eten. Het ijzeren gedeelte zat niet tot aan de grond, dat zat meer in het midden. Onder zat nog een heel stuk hout. ZO laag als ik in mijn hoofd had was het dus ook niet. Het ijzer zit ook een soort plastic omheen, ter bescherming van de tanden. Het huisje zag er wel compleet anders uit als deze foto, maar wilde de manier van eten laten zien. Nu besef ik dat het niet zo laag als hier. Al is het zeker wel goed dat ze iig een lage halshouding hebben tijdens het eten.

Er komt weer een nieuw model! Staleigenaresse vind het niet erg door te zoeken tot het perfect is :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 08:41

Dat plastic om ijzer heen daarbij heb je weer grote kans dat het kapot gaat en ze die stukjes plastic binnen krijgen :o

Ben wel benieuwd over wat ze uiteindelijk maken, of dat in ieder geval niet zo'n model is waar ze met een laag gedraaid nekje uit moeten eten, toegang vanaf de bovenkant is echt veel fijner dan wanneer de bovenkant helemaal dicht is en ze alleen uit een voorkant kunnen eten, helemaal naarmate die "open" voorkant lager zit :)

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:03

Is er ook n alleen foto topic hier? Ik zoek n net voor in m'n palletbox en dan hoe dit vast te maken. Ik heb roosters... Wil ook net met kleine Maas, de roosters zorgen niet voor slowfeeder zeg maar

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:21

Kim;
Grit schreef:
Nog een keer een eerdere quote, zijn alle fotovoorbeelden van dit topic, kan voor de nieuwere mensen hier misschien al wat antwoorden geven;

LBLGypsyCobs schreef:
[VSW] Slowfeeders

Als het goed is krijg je nu alleen de posts met foto :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:50

Ik heb nu een 3x3 net van equiculinair, lange versie, zeg maar hetzelfde als de Shire hooinetten, dat je bovenaan kan dichtknopen en hem kan 'ophangen' als je dat zou willen. Ik gebruik zulke netten om hooi uit te voeren, maar ik wil eigenlijk ook 3x3 aan mijn grote geven. Nadeel is dat ik niet een plak/halve hooibaal door de opening krijg... Iemand een idee waar ik dat soort netten kan vinden? Die ik als het waren over een (halve) baal kan heenschuiven zonder problemen? Maar wel als een gewoon net kan dichtsnoeren? Ik ken de kussens, vierkanten die je aan de muur kan hangen, maar ik knoop de netten dicht en leg ze daarna in een grote voerbak vast met klipjes.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:56

Lijkt mij erg gemakkelijk zelf te maken. Even uitrekenen hoeveel je nodig hebt, dat stuk bestellen en er een kussen van maken met een opening naar wens. Ben je nog goedkoper uit ook.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:41

Thanks

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 01:03

Die omheiningruif is van mij. heb hem drie jaar niet gebruikt omdat ik liever met netten in bakken en aan de wand werk. ze konden er prima uit eten en geen problemen met vorst maar het hooi zakt al snel niet makkelijk meer omdat de schuine plaat vochtig en vies wordt en daarmee stroef.
Door de vaste voorkant niet makkelijk schoon te maken.
heb hwm nu even weer staan maar overweeg de tralies te vervangen door een hangend hooinet er in.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:29

Ik heb een slowfeeder voor m'n verjaardag gekregen maar vraag me af hoe jullie deze in de stal bevestigen. Mijn pony had eerst een net met mazen van 5x5 mm waar hij behoorlijk aan trok maar het hooi eigenlijk gemakkelijk uit ging. Met de slowfeeder trekt hij ook zo hard en omdat het net alleen aan de bovenkant bevestigd is, trekt hij hem helemaal mee omhoog en vervolgens valt ie met een klap weer terug. Ik zou hem daarom graag ook aan de onderkant willen bevestigen dus vraag me af of meer dat gedaan hebben?

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:09

Ik heb mijn net loshangen.

Had het eerst ook onder vast, maar door de getrek gaat hij bij mij sneller kapot

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:46

marengolike schreef:
Ik heb mijn net loshangen.

Had het eerst ook onder vast, maar door de getrek gaat hij bij mij sneller kapot

Bij mij hetzelfde.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:51

Los hangen vertraagd ook het eten, dus ook bij mij hangt hij los, want dan gaat het nét weer iets lastiger. Geeft hem wat te doen:-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:35

Nadeel bij mij is dat ik 2 paarden uit hetzelfde net heb eten (elk van hun eigen kant). Als het net hier dus los hangt dan krijgt één paard konstant dat net tegen zijn hoofd En dat is dan natuurlijk net de onderste in rang. Dus dat schiet niet op.
Hier gaan de netten dus vast met een stuk fietsbinnenband. Die breken eerder dan het net slijt en zijn gratis :D

CharlottevdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:59

Wow wat een handig topic! ik lees mee. Staan ontzettend goeie ideeën bij.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:25

Marietje1990 schreef:
Ik heb een slowfeeder voor m'n verjaardag gekregen maar vraag me af hoe jullie deze in de stal bevestigen. Mijn pony had eerst een net met mazen van 5x5 mm waar hij behoorlijk aan trok maar het hooi eigenlijk gemakkelijk uit ging. Met de slowfeeder trekt hij ook zo hard en omdat het net alleen aan de bovenkant bevestigd is, trekt hij hem helemaal mee omhoog en vervolgens valt ie met een klap weer terug. Ik zou hem daarom graag ook aan de onderkant willen bevestigen dus vraag me af of meer dat gedaan hebben?

Zelfde probleem hier. Ik heb een slowfeeder met mazen van 2x2 maar ik merk idd ook dat hij er soms enorm aan staat te trekken waardoor hij bewegingen met zijn nek maakt die, lijkt mij, niet erg goed zijn. Dan bevestig ik hem liever onder ook, ondanks dat hij er dan misschien net wat minder lang over doet.
Ik heb, om hem boven te bevestigen, 2 ringen bij de Gamma gekocht, die erin geboord en vervolgens met een karabijn haak aan de slowfeeder bevestigd. Dit ga ik dus waarschijnlijk ook doen met de onderkant.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 15:29

Hoi allemaal, kom even binnen vallen en heb niet alle pagina s gelezen. Ik voer mijn paarden uit de slowfeeders van de paardendrogist. Ik gooi ze elke avond zo vol mogelijk en dat is anderhalf a twee plakken van een groot pak hooi. Smorgens hebben ze vaak nog over dan.

Mijn vraag is waarom zou je de mazen zo klein maken? Wat is t voordeel hier van en wat zijn de voor en nadelen van mijn manier? Bvd

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 15:35

Om paarden die een maximum hebben dat ze mogen eten, toch zo lang mogelijk te kunnen laten eten.

Als ze echt maar de kg ds aan ruwvoer per 100 kg lichaamsgewicht mogen, omdat ze anders te dik worden. Is het belangrijk om het binnen krijgen van het voer zo veel mogelijk te vertragen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 15:58

Gewoon om ze langer bezig te houden met hun hooi :)

Hier krijgen ze onbeperkt (toegang tot) hooi maar ik vind het niet nodig dat ze meer dan een half baaltje per pony per dag wegvreten, met netten met mazen van 20mm grazen ze als het ware uit het net terwijl ze bij grotere mazen hele plukken tegelijk er uit trekken.

Daarbij morsen & vertrappen ze ook minder hooi dan met grotere mazen :)