Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:27

het hit idee was toch ook dat de paarden actief moesten lopen voor hun drinken en eten. Ik dacht toch met sluizen. Wanneer een paard krachtvoer had gegeten dat er dan maar 1 uitgang was en dat hij dan weer om moest lopen???? Vooral met dit weer is de grond bij ons ook verzadigt en de afvoer loopt ook niet meer goed. Maar dit probleem hadden we al na 2 jaar toen we op aanraden van de HIT vertegenwoordiger een paddock hadden aangelegd.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:24

dino, effe afkorten hoor :D ja, dat is idd de bedoeling van hit. Dat ze blijven bewegen. Nu gebeurd het ook dat paarden er vaak achteruit uit gaan, omdat ze het eng vinden door het poortje aan de voorkant eruit te lopen.

Tuurlijk is de grond met dit weer verzadigd, dat kan ook niet anders....
lang leve nederland.
Maar of het nat is en schoon of nat is en vies, dat maakt een groot verschil.
Nat alleen zou ik absoluut ook neit erg vinden.
Het vergt een hoop onderhoudt zo'n stal.
Denk zelf dat als je paarden op stal heb, dat het minder onderhoudt/werkt heeft dan hit of "paddock Paradis".

Maar even voor de meelezers:
I en M zijn super aardige mensen en ik zal ze ook best missen!

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:25

zeker lang leven nl.
is om te huilen met dit weer.
niet leuk om zo vroeg al met herfst te beginnen.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:26

daarom hopen wij snel naar frankrijk te vertrekken.
Maarja, duurt minimaal nog een jaar.....

janice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:03

Hallo,
Ik ken toevallig de hit actief stal waar je het over hebt erg goed. Vindt het ook jammer dat ik door verhuizing niet kon blijven staan. Mijn pony had het hier super goed, en de eigenaren hebben mij super geholpen en de paarden staan bij hun op de eerste plaats. Als er iets met mijn pony is, helpen ze mij nog steeds ,ben daar erg blij mee. Ik mis de stal en de eigenaren nog steeds daarom kom ik als ik in de buurt ben nog regelmatig even buurten. Ze draaien de stal met zijn tween en 2 kinderen dat is veel werk. Ik zag toen ik daar van de week was dat ze de drainage aan het vernieuwen zijn. Ze vinden ook dat de drainage niet voldoet. Gelukkig kunnen de paarden altijd droog lopen op de bestrate gedeeltes. En ik zag dat er paarden ook lekker in het stro lagen. En ja in Zuid holland is het lastig om droog te houden. Maar Marc en Irma kennende zullen ze er alles aan doen wat het beste is voor de paarden. Zo zijn er meerdere klanten van vroeger die ik ken die vanwege verhuizing weg zijn gegaan en nog steeds de stal komen opzoeken. Jammer dat je zo negatief over de stal denkt, zo slecht is het daar niet.
eowyn04 schreef:
hoi hoi,

Kom ook weer eens binnenvallen.
Het is een tijd geleden. Maar ik sta in de hit-actief stal.
Ik heb inmiddels tot mijn grote verdriet besloten om daar weg te gaan. Het eerste jaar was het super, tweede jaar minder en dit jaar is het om te huilen.
De bodem is waardeloos. Vol stront en pies, het stinkt. Als je van die boeren slootjes heb, dan ligt daar wel eens zo'n laag over, nou dat is dus hier ook. De stront ligt over de looproute over het harde, dat wanneer mijn mannetje met zijn gympen komt, dat hij neit eens de paarden eruit kan halen.

De binnenstal word met ong 35 paarden maar 2 keer in de week uitgemest en van schoon stro voorzien, soms 3 keer in de week, dus waar kunnen mijn paarden met dit weer droog liggen????? nergens.

En ik heb gehoord en je ziet het ook wel, dat het kuil van slechte kwaliteit is.

Nu heeft iris wel artrose, dus lopen is goed voor haar, maar al die vocht en nattigheid is volgens mij ook niet echt bevoordelijk.
Bij eowyn kan ik dus regelmatig de stront van haar lichaam afbikken.

Dus heb gisteren opgezegd.
Nu natuurlijk conclaaf over betaling, want ik wil 9 okt weg, maar hun willen complete stalgeld.
Maargoed, ze bieden me ook geen goede stal meer aan. Dus kijk even om dit in goede orde te kunnen regelen.
Kunnen zij dit maken? weten jullie dat?

Waar ze nu heen gaan, komen ze ook lekker buiten, maar niet zoveel als anders natuurlijk. Ik hoop dat ze daar snel aan wennen en met iertje moet ik gewoon weer wat meer gaan lopen en doen.
We hebben daar een mooie grote buitenbak van 20x60, dus kan ik daar evt ook wel lekker in stappen in de wintermaanden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 10:10

Sorry hoor , maar als iemand zelf op een stal staat en dagelijks een vieze boel tegenkomt , dan hoef je dat toch niet in twijfel te trekken :?

Dat de eigenaren hele leuke mensen zijn / het druk hebben / bezig zijn met verbeteringen dat is allemaal prima , maar als het NU niet goed geregeld is en iemand daarom besluit om weg te gaan , dat kan toch gewoon zo zijn en is ieders goed recht , lijkt mij :)

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:22

T was alleen mijn mening |(

Voel me verdrietig over alles.
Laatst bijgewerkt door CouCou op 16-09-10 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:31

Ik vrees dat er nu ontzettend off topic gegaan wordt door iedereen die op die stal staat.;-(. Het gaat er juist om dat je hier ervaringen en ideen op schrijft en niet of mensen wel of niet aardig zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:57

Om weer OT te komen :D
Ik heb bij de Welkoop mooi een hooinet gescoord :D

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:11

:D Fijn DD ;)

Nog meer OT: Ik ga het hooinet wat in het ´midden´ staat verplaatsen en er grote tegels omheen leggen, en ook in de hoeken bij de hooinetten komen tegels.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:14

Hangen jullie het op in een hooinet?
Is een hooiruif dan niet makkelijker??

zo'n rond ding, die je kan vullen en dan kunnen ze er rondom om heen staan, snappie??

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:17

Die ronde los staande ruiven zijn niet te betalen. Heb daar ook wel eens naar staan kijken.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:27

owww, zijn die zo duur dan?
Geen flauw idee.

In frankrijk staan ze ook veel. Tis jammer dat ze zo groot zijn, kan ze dan niet meenemen, want daar kan je ze vaak ook tweedehands kopen en zijnn mooie grote dingen zeg maar.
Zelf bouwen???? :D

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:29

Ik heb 5 van die fijnmazige hooinetten, verspreid over het hele terrein, dus genoeg reden om te lopen. Zo doen ze zo lang mogelijk met het hooi, en er is geen gevecht rondom 1 voerplek.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:38

gaan ze daar niet instaan, zodat het om de pootjes heenvouwt?
Snap je wat ik bedoel?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:47

Nee hoor, het zijn mazen van 4,5 cm. De hoefjes van de kleinste shet kunnen er volgens mij niet eens in komen. Maar ze trappen er ook niet naar, ze halen het hooi er met hun mond/lippen uit. En leeg is leeg, dat zien/merken ze wel.. ook dan gaan ze er niet naar ´maaien´.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:49

ok, dat is fijn.

Prima oplossing dan toch??

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:52

:j

Fototje:
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 12:31

Ik snap niet zo goed dat je meestal ziet dat mensen de netten tegen de omheining aan zetten ?

Het is juist zo leuk aan de netten dat ze van 2 kanten ervan kunnen eten. :)

En aan 2 kanten er langs kunnen lopen / elkaar kunnen ontwijken indien nodig.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:36

Misschien omdat het dan makkelijker is om de paddock te slepen???? Dat zou iig mijn afweging zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:38

Dat is idd een nadeel van netten in het midden, zolang je paddock niet breed genoeg is natuurlijk :D
Overigens maaien ze er hier wel in, als het volgens een beaald vreetmonster niet snel genoeg gaat :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:17

Ik ga toch ook maar netten ophangen. Ik hang ze ook aan de buitenrand. Om een hele simpele reden; dan gaat het vullen veel makkelijker en sneller. Bij ons zal de staleigenaar de netten moeten vullen. Die hoeft dan niet tussen de paarden in te staan. Bovendien ga ik hem zo bevestigen dat het net aan de buitenkant altijd open staat. Ik hoop dat het op die manier gaat werken.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:21

Dinopino schreef:
Vult niemand de hooinetten met zo'n ring van kramer ????
een watte? :o?

eowyn04 schreef:
owww, zijn die zo duur dan?
Geen flauw idee.

In frankrijk staan ze ook veel. Tis jammer dat ze zo groot zijn, kan ze dan niet meenemen, want daar kan je ze vaak ook tweedehands kopen en zijnn mooie grote dingen zeg maar.
Zelf bouwen???? :D
een groot probleem bij die dingen is ook dat het eten te snel gaat.
daarom werken de meeste mensen in dit topic met slow feeders (hooibakken, fijnmazige hooinetten, ...) ;)

pmarena schreef:
Ik snap niet zo goed dat je meestal ziet dat mensen de netten tegen de omheining aan zetten ?
Het is juist zo leuk aan de netten dat ze van 2 kanten ervan kunnen eten. :)
En aan 2 kanten er langs kunnen lopen / elkaar kunnen ontwijken indien nodig.

én ze kunnen ook aan de andere kant het gevallen hooi opeten ;)

scoxxx schreef:
Te dikke paarden samen met te dunne paarden, daar heb ik echter geen ervaring mee..... maar ik denk dat ik dan 2 verschillende groepen zou maken waarbij de "dikke" groep schraler hooi zou krijgen dan de "dunne" groep.
ik heb één veelvraat (tinker), die gaat 's nachts apart met één plakje hooi.
hij heeft wel stro ter beschikking om toch de hele tijd te kunnen knabbelen.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:23

Ik heb ze momenteel ook tegen de omheining aan. Maar dat is vooral om te beperken dat ze tegen de palen gaan schuren.

Ik wou enkele weken geleden het hooinet in zo een plastieken maken. Had de bak s'avonds al in de paddock gezet met de bedoeling om de volgende dag te gaan knutselen. Had de ene pony er zich al helemaal tegen open geschuurd. Heb de bak er maar snel weer uitgehaald.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:52

Ik snap dat je het niet prettig vindt dat je pony zich open schuurt, maar een beetje schuren moet toch mogen? Jij krabt toch ook als je jeuk hebt?
Mijn tinker schuurt haar manen ook een gedeelte kort en haar vriendin-tinker helpt nog een handje door haar op die plek te knabbelen. Niet mooi, maar beter dan de hele dag jeuk en er niets tegen doen. Hier vinden ze het heerlijk om tegen bomen en rotsen aan te schurken; je ziet ze genieten.

Misschien kan je ronde palen gebruiken of er iets omheen doen dat ze minder ruw worden en je pony zich niet open kan schuren? Of ergens een plek maken met een grote bezemborstel eraan waar ze kunnen schuren?