het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 13:54

DubbelFun schreef:
@marjan: ja dat gevoel klinkt bekend, alsof het een soort rubber is :)
@kojack: wat een leuk dier... iets westerns, a.i. Paint ??

Ik hoorde op het nieuws van de buien en volgens Buienradar zou het al moeten regenen, dus maar de regendekens met hals op gedaan en het hooi verdeeld over een bak buiten (want het was droog tenslotte) en een deel in de tent.
Ik was nog niet binnen of de eerste druppels waren voelbaar en nu valt het vertikaal als een gordijn :

Het is een Spanjaard :)

Ik zal zo mijn mannen even binnen zetten, ik zag buienradar net en wil ze niet op het land laten staan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 13:55

Dit is toch geen normale reactie zeg op een steek.
:oo

Wat is Amy toch een leuk dier.
Soms zou ik wel een derde willen omdat je dan, misschien, makkelijker met de ander weg kunt.
Maar wil dan geen jonkie meer.

MarjanB

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 13:59

Hahaha iedereen vind dr leuk maar niemand wil dr kopen _O-

Is de bonte een Spanjaard kojac?

Weet niet zo goed wat ik moet met die stomme hand, wil graag rijden. Maar goed kan amper een hooinet vullen. Hoop echt dat t morgen wel een stuk weg trekt want t voelt niet zo fijn.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 14:08

MarjanB schreef:
Hahaha iedereen vind dr leuk maar niemand wil dr kopen _O-

Is de bonte een Spanjaard kojac?

Weet niet zo goed wat ik moet met die stomme hand, wil graag rijden. Maar goed kan amper een hooinet vullen. Hoop echt dat t morgen wel een stuk weg trekt want t voelt niet zo fijn.

Kan me voorstellen dat het niet fijn voelt, hoop voor je dat ie snel weer oke is. Het is een Spaans paard, niet een officiele maar een hele aparte kruising die geboren is in Spanje :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 14:42

Waarom voer je de Equilin zelf niet meer Flubberboot?

Hij is met wat kortingen ca 2x zo duur als de Pavo Vital. Nog steeds goedkoper dan een paard volledig op de brok.

Vanwege meelezers zet ik alleen zaken online die de hele wereld mag weten bij wijze van spreken :D

Wat een fijn nieuws Marjan! Eigenlijk had ik ook niets geks bij haar verwacht. Het is dat ik 4 echt teveel vind, want anders had Amy zo weer terug naar haar geboorteplaats gemogen :D
Ik wil geen paardenverzamelaar worden. Had ik Tess niet meer gehad, dan was het anders geweest. :o Zo'n nuchter dier, lijkt me wel wat om bosritten op te maken. Gisteren toevallig een bosrit gemaakt op een tinker van 145cm. Ik vond het wel relaxed. :D

Ik vind je hand er wel heftig uitzien. Je voelt je niet ziek?

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 14:49

Wij hebben ze allemaal op pavo vital staan. Is niet zo praktisch om ze allemaal op iets anders te hebben staan. Plus Tet is niet zo duur in brok, staat op een klein beetje gastro en vital. Ze ziet er echt fantastisch uit, glimt je tegemoet en zit onder de appeltjes. Heb geen zin te veranderen als ze er goed uitziet en het financieel goed is. Had het gekocht toen ze nog comfort kreeg voor de darmen, bleek achteraf een enorme tumor te zijn dus toen gestopt met de comfort. Comfort wel opgevoerd maar de andere zak nooit geopend.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:06

Kojac, ik vind hem in elk geval leuk!
Boemel, vraag geen 4 hè :D

Hand is op randje antibiotica, moet nog ff afwachten. Ze heeft nu het eea afgetekend

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:23

Van de vital gingen ze hier stuiteren. Hoe ik toen was geen optie voor me. Heb Hippalgo balancer gehad, marstall balancer en als laatste oerbalans en dan nu jpgef. Bij de laatste merk ik dat de hoeven beter worden, harder, blijven mooier in model en geen andere smid.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:24

Sterkte Marian. Je verlangt bijna naar de AB als daar de zwelling mee af neemt. Heb je koorts? Denkt men aan een ontsteking?

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:29

Tet blijft gelukkig mooi rustig bij vital. Stuitert soms nog wel door de weide maar niet extreem veel. Werken doet ze net meer. Hoor wel dat er meer paarden zijn die daar niet goed op reageren, gelukkig hier niet het geval

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:32

Ha ha Marjan, ik had het over 4 paarden :D

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:40

Ik was ook heel blij met de jpgef brok, maar het is gewoon niet goed te verkrijgen hier. Probeer nu al van vorig jaar over te stappen maar telkens zijn er leveringsproblemen als ik wil bestellen.

Boemel, merk je veel verschil van 2 naar 3 paarden eigenlijk?

Ik heb er nu 2, maar volgend jaar verwacht ik een veulentje en dan heb ik er ook 3. Ben benieuwd of het mee of tegen gaat vallen qua werk / kosten. Je maakt vooraf wel een schatting, maar in praktijk wil het nog wel eens tegenvallen :D

Het zou vandaag de hele dag regenen, valt er echt geen druppel? Vanochtend vroeg is alles al gevallen denk ik.

Ik heb vakantie momenteel en het plan was om te verven (plafond/wanden), maar ik heb van het weekend te veel in de tuin gedaan en ik krijg mijn rechterarm niet opgetild. Ik zie mezelf ff niet verven nu :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:51

Een bonte spanjaard is best apart toch?? Ik dacht dat die alleen maar solid waren :)

Een veulen geeft niet extreem veel meerwerk, net zoiets als een shetlander er bij :) Pas als ze groter worden ga je het merken. Qua smid-/DA-kosten betaal je wel meteen de volle hap.

Hier nu ook zon, dus ik heb de regendekens maar afgedaan, ze hadden het er een beetje warm onder.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:52

Het verschil tussen 2 en 3 paarden vind ik groter dan ingeschat.
Nu waren Tess en Diekke ook wel heel makkelijk :o

Tess en Diekke waren zindelijk en hadden hun mestplek in 1 hoek van de paddock en 1 hoek van de stal. 20 minuten max was ik kwijt voor het mesten en dan nog 10 minuten voor het voeren.

Sinds Mirtje er is, wordt er overal gekakt. In de stal, paddock en op 3 plekken in de wei. Dus mesten kost me met hard werken 40 minuten per dag.

Voeren was ook makkelijk. Tess en Diekke kunnen zij aan zij eten, zowel hooi als brok. Met een 3e lukt dat niet meer.

Hooi op 3 plekken, brok op 2 plekken (Mirtje op stal).

En dan moet de mest natuurlijk eerder opgehaald worden, het vlas, de brok en het hooi zijn 30% sneller op.
En ze maken ook meer rommel :D

Helaas ben ik fysiek niet zo sterk en vindt een ander het wel meevallen met een 3e, maar ik vind het pittig.

Manzano en MarjanB hebben ook sinds kort 3 paarden lopen. Misschien hebben zij betere ervaringen ;)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:56

Ik vond van 3 naar 2 ook echt minder werk.
Vooral ook deken wisselen. Vind dat mega zwaar om te doen. Ligt aan mijn lijf...

Mesten en voeren deed me wat minder.

En alles in prijs x 3 vind ik toch ook wel erg te merken.

Plus ik voel me schuldig dat ik ze niet genoeg aandacht kan geven.
Daarom ook de verkoop.
Maar nu is weg gaan met 1 weer moeilijker....

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:57

Met een veulentje komt het werk wat geleidelijker misschien. De drollen worden steeds groter :D

Mijn merries zijn ook allebei heel schoon. Kakken op dezelfde plek op de paddock en op 1 hoopje in stal. Hopelijk blijft dat zo :D

DF, bij het PRE stamboek is bont niet toegestaan, maar bij kruisingen zie je het wel :j

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:05

Wij hadden er 3 en gingen naar 2 en dat was echt fijn. Volgend jaar hebben we er weer 3 en ik weet het nog niet. We gaan het ervaren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 17:03

Ik vond het verschil van 2 E's naar 1 E en een Shet al groot qua mest :) Al bedoel ik dan de hoeveelheid mest, niet het werk. Want de hopen van Boon zie je duidelijk liggen en op stal mest ze alles op één hoop. Jasmijn mest op stal waar ze staat en loopt er dan doorheen en als je grove houtkrul hebt zoals ik dan zie je die kleine drolletjes dus niet meer terug. In de paddock mesten ze beide meestal vlakbij de mesthoop of juist in de hoek het verste weg :)
Qua hooi en brok zijn de kosten ook minder natuurlijk en de dekens van Jasmijn zijn een stuk lichter dan die van Boon, al is het vastmaken van de buikriemen wel weer een crime zo dicht bij de grond.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 17:07

@Marjan, wow je hand is best heftig!
Is het vocht wat erin zit of denken ze toch een ontsteking oid?
Oogt iig pijnlijk!

@kojack, balen van de kwade meelezers..

Ik vond de overgang van 2 naar 3 ook pittig. Meer onrust, meer voerplekken, meer poep.
Lang geduurd voordat ik daar mn weg in had gevonden :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 17:11

Het hangt een beetje er om of het een ontsteking/bacterie is. We wachten nog ff af.

Ik dacht oh 1 erbij kan wel :+ nou t is niet voor niks dat ik Amy nu als tweejarige al verkoop. Man wat een extra werk. Meer poep, meer hooi, meer opletten. T is echt verdubbeld in werk. Wil echt wel voor de winter terug naar twee want met m’n werk is dit geen doen

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 17:20

_O- Hier heb ik net de ok gekregen om naar 5 te gaan (duurt nog wel even, want ik ga weer fokken dus wordt op z'n vroegst volgend jaar dekken). Had er 4, nu 3.
Vier was echt fijner dan 3. Nu heb ik geen paarden maar pony's. Als ik soms kijk wat er uit 1 paard komt rollen qua olifantenkeutels dan snap ik dat 2 meer dan genoeg is :') .

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 17:37

MarjanB schreef:
Het hangt een beetje er om of het een ontsteking/bacterie is. We wachten nog ff af.

Ik dacht oh 1 erbij kan wel :+ nou t is niet voor niks dat ik Amy nu als tweejarige al verkoop. Man wat een extra werk. Meer poep, meer hooi, meer opletten. T is echt verdubbeld in werk. Wil echt wel voor de winter terug naar twee want met m’n werk is dit geen doen

Heel herkenbaar. Er kan er alleen geen weg :=

Het is idd echt substantieel meer werk (en kosten). Vaker hooi halen, vaker mest weg brengen merk je in grotere dingen. Tijdens mesten vaker heen en weer lopen met de kruiwagen kost ook extra tijd, extra netten vullen.
Met mn werk erbij kom ik echt niet meer aan rijden toe nu en daar baal ik enorm van, dus ben wel bezig om daarin iets te veranderen, maar is nog niet makkelijk.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 17:46

Als Tess nier meer kan werken, dan zou een pensioenadres best een optie kunnen zijn voor mij.
Voor Tess is het ook niet leuk als ze steeds alleen moet blijven als we op bosrit zijn of steeds toe moet kijken als we bezig zijn met de andere paarden, maar niet met haar.

Zou mij ook veel tijd schelen, maar zou het ook lastig vinden. Tess is mijn lievelingspaard.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 18:03

mooney schreef:
_O- Hier heb ik net de ok gekregen om naar 5 te gaan (duurt nog wel even, want ik ga weer fokken dus wordt op z'n vroegst volgend jaar dekken). Had er 4, nu 3.
Vier was echt fijner dan 3. Nu heb ik geen paarden maar pony's. Als ik soms kijk wat er uit 1 paard komt rollen qua olifantenkeutels dan snap ik dat 2 meer dan genoeg is :') .

Oh wie is er weg dan?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 18:05

Het is ook een lastig vraagstuk Boemel. Ebo hadden we heel graag ergens op pensioen gehad maar die was het gelukkigst met aandacht en werken. Toen hij echt stuk was hebben we afscheid genomen. Fiesta zou tevreden zijn met gewoon rond kuieren dus dan is het al anders.