Punt is dat ze wel af en toe omvalt van de slaap. Dus dat zit me niet lekker. Maar buiten dat gaat ze echt fantastisch. Nieuwe dierenarts viel nog net niet achterover toen ik zei hoe oud ze is
mijn oudje van 30 ligt nooit, en dan bedoel ik echt nooit nooit. Al zeker een jaar of 10, zo niet langer. Ze kan heel diep staand slapen en dan heel soms ineens door de knietjes zakken; narcolepsie.. Behalve wat schaafwonden hier en daar, doet ze het nog goed voor haar leeftijd. Ook nooit verder problemen gehad hiermee.
Ik zie haar alleen liggen als ze haar dagelijkse rol-ronde doet. Ze kan maar één kant rollen nog, en soms staat ze niet gelijk op en duurt het een minuutje. Ze zal echt niet blijven liggen. Ik denk zelfs dat als ze wel een keer blijft liggen, ze gewoon niet meer opstaat en het einde verhaal zal zijn...
Dus misschien is het ook minder problematisch voor jouw oudje dan je zou verwachten?
Ja doet die van mij ook... Is geen narcolepsie, maar oververmoeidheid. Ik maak me er ook niet enorm veel zorgen om aangezien ze het zo goed doet. Maar als dit zou helpen zou het wel mooi meegenomen zijn. Dat letterlijk in slaap vallen is natuurlijk niet zoals het hoort.
MissYvette4u
Geplaatst: 29-04-22 21:19
Vraagje, gaat er iemand binnenkort hooien?
DuoPenotti
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.
Is veelste vroeg om te hooien, zijn wel melkveehouders die nu maaien. Maar het blijft voorlopig droog en de verdamping gaat nu omhoog. Kort gras is veel gevoeliger voor droogte dan het lange. Dus verwacht dat de meeste melkveehouders pas gaan maaien zodra er regen op de planning staat. Maaien en dan mest er op.
Hier is een weiland op weg naar de hei ook al gemaaid en dat hooi zou ik echt niet voor de paarden willen hebben; véél te kort. Ik gok dat het ook gekuild gaat worden voor de koeien. Ik dacht eigenlijk dat het zo'n groenbemester zo zijn voor het mais wat er altijd op staat.
Ik had mazzel net. Ik ging een banaan naar de paarden brengen en bij aankomst zag ik dat de bovenste draad van de poort gebroken was. De onderste heb ik er eigenlijk nooit opzitten. Toch wel even schrikken als de paarden gewoon de paddock uit kunnen wandelen... Gelukkig stonden ze nog braaf hooi te eten in de paddock.
Ik weet hier ook alleen maar koeienboeren die er nu kuil van maken.
Het gras groeit hier nog best wel hard, ondanks dat de grond scheurt van de droogte
Zapje
Geplaatst: 30-04-22 11:33
Gelukkig zeg!
Vanaf wanneer kun je wel hooien voor paarden? Normaal maaien wij pas in juni maar vroeg me af of half mei (afhankelijk van het weer) ook al zou kunnen? Eind mei komen er paarden op namelijk en er staat toch al wel erg veel gras.
Het ligt er aan hoeveel m3 gras je er af wilt halen en wat voor soort hooi je wilt
Ik hou niet van dat hele (lange) grove stengelige hooi en heb het liever met wat meer blad er aan. Dus wat korter en 'fijner'. Maar ook weer niet té kort of té fijn Oudere paarden mogen best wel iets meer voedingswaarde hebben en ook de magen hebben minder problemen met dat hele grove hooi.
Karin_deB
Geplaatst: 30-04-22 12:08
Hier hebben ze boeren gemaaid voor de koeien, gisteren. Maar hooien voor de paarden heb ik nog niet gezien nee, is ook wat vroeg.
DuoPenotti
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.
Geplaatst: 30-04-22 13:18
Meestal maaien we pas eind juni. Maar deze winter heeft het ook doorgegroeid en is het al best lang, zou me niet verbazen dat we deze keer eind mei al maaien. Wij maaien als het echt in de aar staat, anders vind ik het voor de paarden te vroeg. Dat is nu nog niet.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 30-04-22 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt