Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:05

Die profielen van Martje heb ik dus ook, alleen wat minder :D en idd half ingegraven en een bult zand er tegen.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:09

Ja zoiets hebben wij nu in het klein maar het is niet stevig genoeg.. nu moet ik zeggen dat mijn hubby geen kluswonder is.. :x :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:11

Ik heb de boel eerst door een loonwerken laten uitdiepen en vlakken en de panelen werden daarna door de firma vanaf de vrachtwagen direct geplaatst.
Ik heb er alleen bodem in hoeven leggen en zand tegen de zijkanten gegooid.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:12

Merken hier nu ook dat de grens met België zwaar bewaakt wordt.. wij namen altijd een stukje België mee op de snelweg, is de snelste route.. nu niet meer := En kan niet meer trainen met Jay, eindelijk een fijne bak in de buurt gevonden.. gebeurt dit :P

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:36

Azmay hier behalve dat de kinderen thuis zijn ook niets veranderd voor mij := (ik ben nog met ouderschapsverlof)
ML heeft nog steeds veel werk dus die is thuis zoals normaal gesproken ook het geval is.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 20:03

Door heel het corona gebeuren gaat alles een beetje langs me heen. Ik lees wel steeds mee. Maar vergeet ook wel weer veel.

Kristelhans, gefeliciteerd met je nieuwe paard, wat een leuke Fjord, leuke vent hoor haha.
Ik ken je boktnaam nog hoor.
En Caily, ook jou ken ik nog hoor haha.

Flew, leuke foto. En dat mondkapje hoort er natuurlijk wel bij ;)

Zag ook een topic voorbij komen van Dije, gaaf paard. Daar gaat iemand inderdaad heel blij en trots mee zijn!

Jes, die twee zitten mooi op de uitkijk!

Bij ons is ook het e.e.a. veranderd. Daan is afgelopen dagen druk geweest met het bouwen van een derde stal. Vanmorgen heb ik namelijk Pablo opgehaald. Eén van de manege paarden.
De manege waar ik al 15 jaar vrijwilligerswerk doe heeft het zwaar door het hele corona gebeuren.
Om de manege te ontlasten verzorgen we Pablo bij ons aan huis. Een fjord op leeftijd, die wel een welverdiende vakantie kan gebruiken.

Afbeelding

Het gaat heel goed tussen Nick, Bliksem en Pablo. Nick kende Pablo natuurlijk al een beetje. Want hij ging iedere woensdag mee naar de manege en stond dan wel eens naast Pablo op stal.

Na een uur of 1,5 als gillende keukenmeiden in de weide te hebben gestaan, was het goed. :+ :Y)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

edit.
SAmen de hond uitlaten ging ook goed. Met een groepje paarden de straat op mag geloof ik nog wel, toch? :Y) (We bleven in onze straat).

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 20:09

@Chasey: chapeau !! Fijn dat je dat doet :)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 20:11

Wat mooi inderdaad, dat je dat doet :+: Lijkt me superfijn voor de manege! En volgens mij vinden ze het zelf ook hartstikke leuk :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 20:13

wat leuk een logeetje

Ik heb mijn handen vol aan mijne. Nu voor een 2e keer naar buiten gegaan, zoon en man met de mountainbike voorop, maar halverwege de rit wordt het een piaffe en galop op de plaats. Voorheen kon ik wel alleen naar buiten dus ik hoop dat het nu gewoon teveel energie is wat dit veroorzaakt want ik ben nu op het einde echt een stuk afgestapt en ernaast gelopen

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 22:43

Kristelhans welkom terug, je naam was nog bekend bij mij.

Chasey, wat fijn dat je een logeerpaardje onder je hoede hebt kunnen nemen.

Hier wilde ik vanmiddag wat hooi op de wei geven omdat het stuk waar ze staat nog helemaal kaal is, lag eerst de een plat te slapen en vervolgens de ander. Recht voor het woonkamerraam. Heb even gewacht tot beiden weer wakker waren voordat ik ze hooi heb gegeven, was echt een mooi gezicht.

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 08:12

Hebben jullie slimme ideeën om de track te slepen? Wij hebben een zitmaaier en de grond is hier en daar nogal aangestampt. We hebben geprobeerd te slepen met een pallet, maar die is niet zwaar genoeg. Kunnen we zelf iets fabriceren wat misschien ook een beetje 'ploegt'?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 08:53

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 08:59

Chasey wat lief dat je dat doet!

Balen dat buiten rijden even niet gaat zoals je wil Lynn... Hopellijk inderdaad een te veel aan energie.

Geen tips voor het slepen, ik heb een weidesleep bij het huis gekregen dus nooit creatief hoeven te zijn :+
Later wel een cultivator gekocht om echt goed los te kunnen maken

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 09:10

_Penotti schreef:
Zoiets.

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... -quad.html

Maar echt diep ga je dan natuurlijk ook niet, dan kom je toch bij een cultivator uit.

Buurvrouw hier heeft zo eentje, maar in mijn "rijbak" (gefreesd stukje land) sloeg het daarmee helemaal dicht. Zeker als je het net een beetje open wil werken zou ik eerder naar zo'n ding met echt wat meer pinnetjes kijken. Ik overwoog zelf zo eentje (link naar willekeurige aanbieder);
https://www.meijermetaal.nl/index-6.html

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 09:19

Een weidesleep is natuurlijk ook niet bedoeld om de grond los te trekken maar grote brokken als mest (en molshopen :') ) te verdelen zodat het gras beter groeit. Dat het daarnaast perfect werkt om je bodem te egaliseren is mooi meegenomen haha. Als je echt los wil trekken moet je iets hebben dat de bodem in gaat

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:12

Ik ben nog steeds paardloos aan huisloos en dat begin ik een beetje beu te worden, met het idee dat we binnenkort misschien niet meer naar stal kunnen om te rijden gaat ze daar dus echt voor spek en bonen staan? ALS dat gebeurt... Ze wordt voorlopig nog doorgetraind en dat is goed.

Het is hier nu zo fijn achter, alles goed droog. Ik mis de knollies aan huis wel! :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:21

Mijn buurman heeft op zijn minitractor een 'spijker' (cultivator met één rechte staaf) die trekt de boel heel aardig open. Je moet alleen wat meer rondjes rijden :)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:31

MarliesR; ik ben wel benieuwd hoe jouw bak er nu uitziet. Mijn bak is eigenlijk terug een min of meer weiland geworden (wel met niet overal gras). En het geheel ligt nu een stuk lager dan het daarvoor lag. Wat met die regenval van de afgelopen maanden dus wél heel jammer was... We hebben nl. soortgelijk laten doen aan onze 'rijbak' op hetzelfde moment.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:52

DubbelDun schreef:
Mijn buurman heeft op zijn minitractor een 'spijker' (cultivator met één rechte staaf) die trekt de boel heel aardig open. Je moet alleen wat meer rondjes rijden :)

Die hebben wij in het groot een paar jaar terug de loonwerker mee laten komen om de bak eens echt diep los te trekken.
En dat werkte echt perfect.
Voor de rest houden wij het bij met een weidesleep en soms cultivator. Wel achter een gewone trekker, die zijn goedkoper dan de mini's.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:57

Maar, als je hem open trekt met zo'n cultivator, zakken ze dan niet gelijk tot de knieën weg?!
Onze overbuurman heeft er ook 1, anders die eens vragen :D

Eind deze week komt een boer uit de buurt drijfmest uitrijden bij ons over het achterste weiland :D :):) Dan ook gelijk weer ff wat extra kalk erop, paard er een tijdje af en kijken of het nog wat wil bijtrekken weer :D De hele winter paard erop is wel zwaar geweest geloof ik.. :(:)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:00

Ik ben bijna rond met het bekalken van de wei. Handmatig. Een hectare. Met zo'n trekkerbakje. Top werkje :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:04

Wij doen het gewoon met de hand, uit een emmer _O- Even je 'slag' vinden en dan is het inderdaad een mooi werkje :P Hebben in totaal ook bijna een hectare weiland, gedeeld in 2 stukken :D Ene is afgelopen najaar opnieuw ingezaaid en het andere zullen we nu moeten gaan verbeteren!

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:09

Hiep hoi voor de goeie ouwe tijd toen er nog geen trekkers waren en de boeren alles met de hand of met de ploeg deden hé. ;-)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:10

Het is een heel stuk rustiger, als je klaar bent, ben je helemaal zen.. werkt gewoon mediterend _O-

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:12

Met de cultivator vind ik het een weekje te los.
Doen we dus ook niet te vaak. Maar als we merken dat plassen blijven staan.

Met zo'n dieptand of hoe dat ook heet is het inderdaad veel te los. Maar de onderlaag echt wel goed door getrokken zodat het water echt weer goed weg kan. Tenminste hier op zandgrond dan.
Dat hebben we in 15 jaar ook maar 1 keer laten doen. Nu jaar of 4 geleden en doet nog steeds zijn werk.
We hebben toen na dat extra diep doortrekken wel meteen zelf met de trekker weer gesleept, dat scheelde wel veel. Anders niet te doen vond ik.