Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 20:58

Hoe krijgen jullie die motivatie terug? Ik wil aan de ene kant graag meer dan alleen maar poep scheppen en klussen. Maar vaak ben ik ook weer blij als ik klaar ben en heb dan geen zin meer om iets met de paarden te doen.
Ik ga mezelf voornemen om op de woensdag (vrije dag) en 1 dag in het weekend iets te doen. Ik heb dan nog 1x per week een bijrijdster en 1x per week een jongere verzorgster met wie ik vaak samen ga en iets doen. Dan doen ze 4x per week iets en dat is prima. Nu alleen mezelf nog even overtuigen om dat ook met regen te doen :+

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 22:36

Ik begin vaak met iets doen met de paarden want anders heb ik ook geen zin

Dan voeren en water en dan kan ik het mesten overslaan als ik echt geen puf meer heb

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 22:44

Heel demotiverend..... wind, regen, blubber en gauw donker. Ik zal het positief houden: ik verlang al naar de zomer! Zullen we samen aftellen? :')

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 15:37

Oh ja ik tel graag mee hoor,op marktplaats 2 hooistassen gevonden voor een tientje. Om de verveling een beetje tegen te gaan.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 16:00

Hier stond ik om half zeven een onwillig paard te laden (lang verhaal en een skup onder d'r hol werkt hier echt echt echt niet). Maar dat maakt niet uit als je drijf regent, nog eens naar de klniek moet, weet dat je ook weer terug moet. Alles nat, alles koud. Een paard dat niet helemaal lekker loopt, vandaar kliniek, maar op Rx geen rare zaken. Dus het moet echt uit de zachte delen komen. De andere die een iets dikke kogel heeft (wat al flink minder is geworden en ze loopt er niet kreupel op). Blubber, blubber, nat, koud. Die 28+ van de zomer vond ik niks, maar dit is nog veel minder....

Ik neem me voor om, als het droog is vanavond, toch maar eens met 1 paard iets te doen. Al is het maar dat we beiden even uit die blub wegzijn...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 16:13

Wat bij mij altijd helpt zijn mijn lessen. Dan heb ik een continuïteit. Ik kan gelukkig bij de buurtjes de bak gebruiken, die is goed te doen(bijnons is het nu een grote oceaan). En verder kan ik bij droog weer ook naar buiten.

Maar als het écht regent, laat ik de paarden met rust. Zij staan dan liever op hun plek, waar ze kunnen schuilen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:33

Ik wil ook graag wat meer doen dan klussen en mesten. Zucht. Heb nu een paar verzorgsters en als zij de helft mesten heb ik eindelijk tijd om wat te doen met mijn beesten. :=

Ben de regen wel echt zat mijn drainage krijgt zoveel water niet weg. Niet te doen.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 23:31

Ik heb gelukkig de luxe niet (meer) in het donker te hoeven. Dat scheelt al enorm. En de regen niet erg te vinden. Qua verzorging; maak het jezelf wel een beetje gemakkelijk. Toen ik nog drie paarden had deed ik echt niet iedere dag heel de wei, ik ging eens in het weekend heel de wei rond, pauze en dan iets met de paarden doen. Ik hield meestal de voorste 100 meter bij en de schuilstal. (Inmiddels één paard en mest dat ik uithark op de wei waar hij nog op staat, dus, hoef haast jaarrond niet te mesten). Ik deed gerust meerdere balen op een aanhanger met een net erover, hadden ze voor 2-3 dagen genoeg. (Wederom, nu met één paard hoef ik maar één net te vullen en dat doe ik met liefde).
Verder helpt voor mij een routine van 3 dagen, vrij- rijden- longeren\wandelen, als ik eenmaal een routine heb dan blijf ik daar ook in, dus misschien een idee om een eigen routine te maken op basis van vrije dagen en toch even door te zetten tot je eraan gewend raakt. :j

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 08:08

Bij mij kunnen ze niet meer op de wei, heb alles op de paddock maar dat is tevens ook de rij bak. Ik moet die echt bijhouden anders gaat mijn drainage kapot. Ik werk wel met midi balen die ik in een halve ibc tank rol met een net erover, daar doen ze ongeveer een week mee met zijn tweetjes. Dat scheelt veel tijd.
Ik zou wel graag een water en stroom punt willen hebben op mijn stal, helaas was de offerte 10K en dat is mij wat teveel.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 08:36

Ik ben zo blijk met mijn nieuwe schuur. Vroeger had ik stal van 3x4 en 3x3. Poetsen en alles moets altijd buitelangs.
Nu met een groepstal van 6x8 met paddock, indoor poetsplaats, zadelkamer met toilet/keuken en alle opslag onder hetzelfde dak, maakt het zoveel aangenamer. Ondanks dat schuur totaal ruim 120 meter is (groter dan mijn woning) is het enige nadeel dat ie eigenlijk toch net wat te klein is. :D Wat kan een mens een troep hebben.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 09:06

Ik moet mijn hooihok ook nodig eens uit mesten dan is er veel meer ruimte.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 10:25

Dat klinkt echt heerlijk Elly

Wij hebben het nu in de stal staan maar daar moet volgende zomer een schuilstal komen. Geen idee wat we dan met de spullen gaan doen die we hebben

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 10:43

Die routine en regelmaat erin herken ik wel..... zo probeer ik dinsdag, donderdag en een keer in het weekend te rijden. Maar ja zoals vandaag heb ik uitgemest en ze oo de wei gezet en begint het te regenen, dan is mijn motivatie toch echt over

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 12:54

Zijn hier ook doe-het-zelfers die 1x per dag gaan? Ik lees veel 2 tot wel 4x per dag

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 12:55

lletam schreef:
Zijn hier ook doe-het-zelfers die 1x per dag gaan? Ik lees veel 2 tot wel 4x per dag

Wij gaan maar 1 keer per dag. We zijn met 3 (momenteel twee) mensen en verdelen de week. We wonen allemaal te ver weg om meerdere keren per dag te gaan

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:10

lletam schreef:

Ja ik! Behalve met opbouwen van weidegang en storm oid. Mijn wei is 1,5 km van huis dus zeker dichtbij, maar met 2 of 3x per dag wordt je echt geleefd erdoor. Ik sta op deze plek bijna 8 jaar alleen met mij 2 soms 3 paardjes.

Helaas 2 sobere types die zelf oo onbeperkt graszaadhooi dik werden. Sinds een half jaartje een feed x timer waarbij ik een uitgestelde voerbeurt heb tot max 12 uur. Op deze manier hoef ik maar 1 x per dag. Mijn paardjes zijn wel 100% met elkaar nooit een schaapje wondje oid gehad.

Eerlijk is eerlijk met 2 of 3 x per dag had echt het idee dat ik geen leven meer had. Naast de paarden hobby thuis nog een hond, konijnen een gezin, mijn werk en een huishouden. Haha en dan wil ik eigenlijk ook heel graag nog een opleiding gaan doen waarbij ik 1 a 2 dagen stage moet lopen....

Vandaag toch gelukt om nog een uurtje te rijden. Even lekker door de duinen, was genieten tussen de buien door.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:16

ik heb ze aan huis staan en voer 3 x per dag, maar bij opdrachten buiten de deur is dat 2x, dan gaat er meer hooi in de slowfeeder in de ochtend.
ik mest dan ook altijd gelijk.
Als ze op de wei staan ga ik 2 x maar heb dan ook camera hangen die ik evt. tussendoor nog kan bekijken.
[HTT] Na 30 jaar nieuwe stal gebouwd (groter dan mijn huis).
hier is de bouw van de stal te zien.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:56

Hier ook 1x per dag. Ik voer genoeg hooi voor 24 uur en de vrouw die naast mij staat met haar paarden kijkt in de ochtend even of mijn paarden er goed bij staan. Ik doe dat dan het einde van de dag voor haar.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 14:07

Ik heb ze ook aan huis. Maar mijn dikzakken stoppen niet met vreten als ze 24/7 hooi hebben, dus ik ga meerdere keren even naar stal om ze wat te geven. Enkel als ik op kantoor werk en in de nachten krijgen ze een wat groter (?) hooinet met daarnaast een paar plakken stro

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 14:27

Wat ern mooie stal ellyc
Ik ga nu 3x per dag,smorgens uitmesten,hooinetten vullen,ponys de wei op,smiddags de boel weer naar binnen en biks ronde met dotje hooi,s'avonds hooinetten ophangen en ja...ik mis ook motivatie met dit weer om wat te doen.tel ook af voor het voorjaar of...duim voor een droge winter

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 15:26

Hier eigen beheer op 4 km van de deur en we gaan ook 1 X per dag.
Onbeperkt hooi in de ruif met slowfeeder net. Ik ga eens per dag gaan uitmesten, krijgen ze hun prakje en ev bieten en voordroog erbij.

Op de andere stal staat de PRE snachts op stal en overdag buiten, mijn man gaat ze iedere morgen gaan buiten zetten een van de andere eigenaars zet ze iedere avond binnen en voert krachtvoer en (indien nodig) hooi. (ruiven vullen, ikzelf zorg voor gevulde netten.)
Met de twee andere eigenaars verdeel ik de mestbeurten over de week.

Volgend jaar hebben we ons eigen stuk in beheer op 1 km afstand van huis, dan gaan we ook 1 X per dag. Als de rijpaarden snachts apart gaan van elkaar voor voederbehoeftes dan zal mijn man het draadje gaan openzetten smorgens als die passeert naar het werk.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 16:10

Aan huis is logistiek en qua tijd toch wat makkelijker (denk ik, maar heb er zelf geen ervaring mee) dan locatie op afstand. Maar goed te horen dat dat wel mogelijk is... Mocht ik ooit die kans krijgen

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 17:33

Ik heb ze op 6 km afstand staan en kom ook 1 x per dag. Heb wel meerdere verzorgsters dus er is wel 2 x per dag iemand, heb wel een camera hangen en kan 24/7 kijken dankzij ome ali :D

Bij mij staan ze op onbeperkt voordroog.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 17:41

Vinden jullie 1 x per dag kijken niet te weinig? Dat zou ik zelf niet aandurven.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 17:57

EllyC schreef:
Vinden jullie 1 x per dag kijken niet te weinig? Dat zou ik zelf niet aandurven.

Ik heb een camera. dat scheelt en ik ben er meestal niet maar een half uurtje.