Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:16

Caily schreef:
Ja en andersom kan je denken: "Hoe kon iemand die door een proffesional (?) is aangeraden er een bit in te doen nou toch zonder bit naar buiten gaan met een menwagen erachter?"

Dat ben ik niet van plan, dus dat is totaal niet aan de orde. Als ik het doe, doe ik het zoals me is aangeraden.
Trouwens, ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat ze zich ook met een menwagen erachter netjes zal gedragen.

Echter de prof vertrouwt op het bit als noodrem. We zijn in de bak aan de slag geweest vandaag (en daarvoor ook al talloze keren, maar nu ook met bit), met bit maar ook bitloos. We weten hoe 't allebei aanvoelt. Ik weet dat mijn paard zich keurig gedraagt op een bitje. Binnen de hekjes allemaal prima, met of zonder bit.

Maar stel je wil naar buiten: MET bit weten we dat ze in paniek KAN raken en kan gaan rennen. ZONDER bit doet ze dit NIET.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:26

Gypsy, helaas ik heb geen enkele ervaring met inspannen. Ik vind persoonlijk wel inspannen "gevaarlijker" dan onder het zadel. Maar dat is gewoon een gevoel, dat ik totaal niet kan onderbouwen :o Ik heb wel eens gemend, maar ik het idee dat ik totaal geen controle had. Maar dat kan natuurlijk ook komen doordat ik er geen ervaring mee heb. Voor mijn gevoel heb je, onder het zadel je hele lichaam en de teugels (bit) waarmee je kunt inwerken, voor de kar alleen nog je teugels en je stem.
In principe wil ik buiten gewoon 99% controle (100% is een illusie :D ). Voor mijn fjord houdt dit in dat er een vrij scherp bit in heb hangen, voor mijn wpn-er hield dit in dat ik een eenvoudig bit erin had hangen. (en in de bak wel eens alleen een halster of zo) terwijl ik dit met mijn fjordje echt niet zie doen (terwijl die veel braver, minder rillerig is). Je kunt waarschijnlijk zelf je paard het beste inschatten....maar van de andere kant als het echt een ervaren persoon is waar je vertrouwen in hebt....lastig (zo, heel verhaal waar je nog niets mee opschiet, knap hé :D )

Caily, yep het is mijn kwpn-er. Hij krijgt in principe onbeperkt hooi nu. Hij heeft gisteren al een spuit van de DA gekregen maar helaas heeft hij vandaag zijn medicijnen niet gehad. Uiteindelijk heeft hij vandaag wel nog gegeten. Ik was veel te blij dat hij uiteindelijk toch at en wilde dit niet verprutsen door medicijnen. (hele dag bezig geweest, en uiteindelijk heb ik hem hapjes gevoerd....) en mijn fjordje maar springen IKWILWEL IKWILWEL :j
Denk toch dat de beenwond wat ernstiger is dan ik in eerste instantie ingeschat had ;( Ik doe nu drie keer per dag eht verband verwisselen (op advies van de da, dus ik blijf het ook even doen) maar voor mijn gevoel had ik de wond liever gewoon aan de lucht te drogen :o (tju, waarom denk ik toch altijd alles beter te weten :( )
Hopelijk is hij er snel weer bovenop. Je beseft pas wat je hebt, als hij wat heeft /3 (mmm beetje rare zin)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:47

Gipsy, ik heb hetzelfde dilemma voor straks. Ik doe alles bitloos (uit principe, niet omdat mijn paarden flippen op een bit) en dat gaat super met mijn zware jongens. Ik rijd buiten en in de bak met een sidepull, de controle zit tussen de oren van het paard en niet in het bit. Ik zou echter ook graag willen mennen in 2-span. Ergens durf ik dat niet bitloos vanwege het taboe. Aan de andere kant: ze luisteren super zonder en mijn jongste weet zelfs niet eens wat een bit is (is ook nog niet onder het zadel, maar op de grond kan ik alles met hem, een bit gaat never niet nodig zijn voor hem). Ik weet dat bitloos mennen wel gedaan wordt. En waarom ook niet, met bit ben je ook niet veilig en het gaat allemaal om de afspraken die je maakt met je paard. Ik snap je aarzeling echter heel goed want overal heerst angst voor bitloos mennen, zoals ik schreef durf ik zelf ook niet goed door de reactie van anderen :P terwijl als ik naar mijn paarden zou kijken, ik eigenlijk geen moment zou hoeven twijfelen. Misschien eens op bijv de paardnatuurlijk-facebook vragen naar ervaringen?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:58

karev schreef:
2 kg hoor zal in volume meer zijn dan 2 kg kuil. Tenminste zo dacht ik

Dat zal het zijn waardoor ik idd snel verward ben. Kuilvoer is idd veel zwaarder, hoe goed de kwaliteit ook is. Een baaltje hooi op de kruiwagen is veel ligter dan een kruiwagen kuil. Bij in de bakken doen zijn beide bakken even vol, maar de hooibak is dubbel zo snel leeg (bij beide bakken eten twee paarden van vergelijkbare grote)

Er zijn idd genoeg mensen die bitloos mennen, als jouw paard braaf is op die commando's, waarom dan niet? Met mijn merrie zou ik het ook zo doen, die luistert perfect naar de hulpen. Met mijn ruin dus (nog) niet want die sleurt aan t halster al mee als t m even niet zint of past. Daar wordt aan gewerkt, ik heb m net een maand dus wellicht in de toekomst dat ik het wel zou vertrouwen :)

Gypsy

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 08:47

Nee zoeffie je raakt de kern van mijn overwegingen wel. Vertrouwen op het gevoel van controle wat je zelf met je paard hebt, en de bereidheid van je paard om te luisteren, of op de prof. Tja...

Ik weet dat er mensen zijn die het doen en dat het bevalt. Maar idd er heerst zo'n taboe op...

Voor mezelf heb ik na een nachtje slapen besloten dat ik me iig ga houden aan wat ik toen met mezelf afgesproken heb, dit paard komt niet meer met bit het erf af. :n
We hebben meerdere bitten geprobeerd, ook met instructrice erbij, en telkens leek het in de bak heel braaf/goed te gaan. Na een paar buitenritten ging 't vervolgens weer mis.
Ik heb nu een paard dat goed luistert, dus if it ain't broken don't fix it. Straks gaat het mis, in het beste geval je kar in de kreukels en je bent weer terug bij af qua vertrouwen, in het slechtste geval kom je een kind tegen. Zelfs al is er een kans dat ze het met dit bit niet doet, je kunt het alleen proefsgewijs ondervinden en dat was ik niet van plan.

Hoe of wat nu verder weet ik nog niet. Voorlopig gewoon lange lijnen, in de bak en buiten. Een kar laten we even voor wat het is, ik zie wel hoe het loopt.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:21

Leuk, best veel bitloze ruiters in dit topic, waaronder ikzelf. Ik rij sinds 2008 uitsluitend bitloos en zou echt niet meer met bit willen rijden.

Maar het is een lastig dilemma Gypsy.. Kun je haar niet in de bak laten beleren met bit en als ze goed beleerd is uiteindelijk zelf zonder bit verder gaan?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:24

Dat zou kunnen ja, echter vind ik dat op de een of andere manier niet fatsoenlijk tov die man. :o
Een beetje sneaky zeg maar.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:26

Ik dacht ook al... laten beleren met bit, dan zelf in de bak gaan rijden met bit en als dat goed gaat, langzaam overstappen en dan pas naar buiten. Zoiets.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:41

Je kan de situatie toch voorleggen en aangeven hoe je er in staat en dat je later bitloos verder wil. Waarom zou hij daar een probleem mee hebben?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:00

Omdat hij aangegeven heeft het veiliger te vinden om met bit te werken. Ik denk zelf niet dat hij van mening gaat veranderen.

Ik kan hem ook niet ongelijk geven, ik kan me heel goed het idee ergens geen controle mee te hebben, voorstellen. Ik heb het immers zelf ook. :+

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:04

Ik als trainer zijnde zou daar dus geen enkel probleem mee hebben. Een klant mag mij alles vragen om het paard te leren, als ik iets niet kan of wil dan zeg ik dat gewoon. Als mij dan wordt gevraagd of ik het paard iets wil leren binnen mijn kaders doe ik dat gewoon, ook als ik weet dat dit een opstapje is voor de eigenaar naar hetgeen wat ik niet wilde/kon. Wat een klant met zijn paard uitspookt is volledig op eigen risico, dat is voor mij geen reden om het dier bepaalde dingen wel/niet te leren.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:07

Hhhm da's dan wel weer waar ja. Volgens mij is het wel een persoon die heel betrokken is. Ik vind het echt een fijne man hoor, dat zeker wel! Daarom is het ook zo'n dilemma. :o

Ik ga hem vanavond opbellen en gewoon rustig voorleggen dat ik alles prima vind, maar dat met bit buiten de hekjes voor dit paard geen optie meer is. Ik zie vandaar uit wel hoe het loopt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:33

Zo jullie hebben een heleboel gekletst afgelopen weekend. Hoop dat ik alles goed heb gelezen en een beetje kunnen onthouden.
Tandarts komt bij mij 1x per jaar. Electrisch. Verder heb ik voor mijn paarden alles wel zo'n beetje geprobeerd wat paten en peuten betreft. Ik geloof zeker dat een massage door bijv een "Happy Athlete" masseur prettig is voor de spieren, maar ik heb werkelijk nog nooit significante verbetering gezien bij mijn paarden....
Ook de fysio heeft nog nooit iets voor mijn paarden kunnen betekenen. Lekker voor ze? Ja! Echt problemen oplossen? Nee! Ook heb ik verschillende osteopaten gehad, ben zelfs met mijn afgekeurde paard destijds bij de mevrouw met die hamertjes geweest, acupuntcuur gehad en de hele mikmak, maar helaas het heeft allemaal niets uitgehaald.
Daarom doe ik het ook niet meer. Ik werd ook getriggerd door alle halleluja verhalen van mensen die hun paard wonderbaarlijk zien opknappen door de behandeling van één of andere therapeut en oh wat had ik graag gewild dat het bij mijn paarden ook het geval zou zijn, maar ik heb echt nooit enige verbetering gemerkt. Ook geen negatieve uitingen bij mijn paarden.

Een massage doe ik zelf met een grote noppenborstel, vinden mijn paarden heerlijk. Rekken, strekken en kraken laat ik ze zelf doen..... Gewoon met een wortel in mijn hand en ze dan zelf alle kanten op laten buigen. Dan hoor ik met regelmaat een "knakje" in hals of nek. Verder heb ik ooit met de paardenfysio overlegd en die gaf aan dat het niet zoveel zin heeft als er niets aan de hand is. Bij ernstige blessures en bij herstel/revalidatie geloof ik absoluut dat een fysio iets voor een paard kan doen. Uit voorzorg voegt het in mijn ogen niets toe, behalve dat het geld kost.

Enten doe ik 1x per jaar, maar heb 2 jaar geleden ook een keer een merrie gehad met koorts, pijnlijke hals en niet meer naar beneden kunnen met haar hoofd. Heeft 2 dagen geduurd. Nu ent de da in haar bil en gaat het goed. Entstof weet ik zo even niet uit mijn hoofd. Ik twijfel ook of ik de tetanus om de paar jaar zal laten doen. Weet niet helemaal hoe dat zit met wedstrijd rijden. Influenza is verplicht, maar ik weet niet of tetanus dat ook is.

Lees ook nog iets over gewonde paarden, sterkte! Het is altijd vreselijk als ze iets mankeren. Medicijnen geven is een ramp als ze niet willen eten. Ik deed het gewoon in een grote spuit met water, dan weet ik tenminste zeker dat ze alles binnen krijgen.

Mijn merrie krijgt gegarandeerd koliek van voordroog. Na een ongeveer een week of 2, krijgt ze krampkoliek. Ik voer alleen nog maar droog, fijn, groen hooi van vogeltjesland.

Van hooi zou je inderdaad minder moeten voeren dan van voordroog.

Bitloos heb ik wel een tijdje geprobeerd, maar mijn paard vind de druk op haar hoofd helemaal niet prettig. Dus ik rijd gewoon met bit.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:03

Gypsy hij hoeft toch ook niet van mening te veranderen? Je kan hem toch met bit laten beleren en dan zal het hem op zich toch een worst zijn als jij daarna bitloos verder gaat? Ik zie het probleem niet hoor.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:25

Hier een menner... en ik doe ook echt niks zonder een bit. Heeft ook geen nut ivm wedstrijden. Dus ik snap de beleerder zeker wel. Maar jou ook, lastig.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 14:11

Sterkte aan alle paarden in de lappenmand!

Gypsy, ik denk dat je je gevoel moet volgen.. Wat Daan_O hierboven zegt vind ik helemaal waar: die trainer ligt er heus niet wakker van als je straks het bit eruit haalt.. Hij heeft dan gedaan wat hij moest doen en als jij het daarna op een andere manier doet, is dat ook prima toch? Doen waar je je zelf fijn bij voelt!

Wij hebben gisteren alle weidepalen klaargelegd en de indeling afgespannen. Eind deze week gaan hopelijk de palen in de grond.
Volgend weekend wil ik graag de zadelkamer inrichten. Tot hiertoe nog steeds op schema om begin maart te verhuizen!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 14:40

Ik ben net mijn schrikdraadapparaat, koord, .. aan het bestellen. Maar er zijn zoveel 'accessoires': aardingspaal, aardingsaansluitingskabel, aansluitingskabel, ..
Ik snap intussen al niet meer wat ik nu allemaal nodig heb. Kan iemand even duidelijkheid brengen? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:56

Ik wil je graag helpen Mallootje, maar helaas......
Ik ben blij dat het stuk dat wij gekocht hebben helemaal al omheind was met palen en 3 koorden draad. Wij zijn ook bezig geweest met aardpalen, soorten grond, schrikdraadverbinders enz enz.

Heb toen maar aan de electriciën gevraagd of hij even wilde kijken of alles in orde was. Was niet het geval. Hebben 3 aardingspalen van 2 meter, waarvan er maar 2 met elkaar verbonden waren. Dit heeft hij allemaal netjes hersteld en nu werkt het perfect! Ruim 8000V op het draad. Met de tijd zullen we wel wat draad moeten gaan vervangen maar de basis is goed.

Het is allemaal erg veel en verwarrend! Sterkte!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:02

Tja, ik heb voor mijn wei en ook thuis zelf een stalen buis 1,5 de grond in gejast en hier een stukje groen/gele stroomdraad aan geknoopt (met ductape erlangs :D ). Ook de verbindingen tussen de draden onderling heb ik op die manier gemaakt. Werkt perfect :D
In erg droge periodes moet er even een emmer water tegen aan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:05

DubbelDun schreef:
Tja, ik heb voor mijn wei en ook thuis zelf een stalen buis 1,5 de grond in gejast en hier een stukje groen/gele stroomdraad aan geknoopt (met ductape erlangs :D ). Ook de verbindingen tussen de draden onderling heb ik op die manier gemaakt. Werkt perfect :D
In erg droge periodes moet er even een emmer water tegen aan :)

Heb jij genoeg aan 1 aardingspaal?

Dat kan bij ons echt niet. Zitten op een bult keileem..... (voormalig eiland)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:18

Ik had een halve hectare op zand.
Per situatie kan je iets anders nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:24

Klopt, maar ik dacht dat er altijd 2 palen nodig waren. Blijkt maar weer hoeveel ik er van begrijp :') .

Wij hebben bijna 2 hectare op keileem.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:40

Een vraagje aan alle paard aan huis eigenaren, kleden jullie je meerdere malen per dag om of zijn jullie net als ik en loop je het liefst de hele dag in je stalkloffie? Ik vind het soms zo'n gedoe dat ze me vast al aan mijn poepklompen herkennen in de supermarkt....... langzamerhand haat ik nette kleding want het lijkt wel als ik iets knaps aan heb ik toch altijd nog even iets moet bij de paarden en ach ja dan verschijn ik bv weer met het hooi nog in mijn haar of aan mijn trui op het werk enz enz. Hoe doen jullie het wat kleding betreft?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:54

Ik ga elke ochtend voeren en elke avond mesten in mijn nette kleren. Omdat ik dan nog naar mijn werk moet of van mijn werk af kom. Daar maak ik mezelf echt niet vuil mee. Af en toe wat verdwaalde sprietjes hooi. Ik schiet wel even een andere jas over mijn andere kleren aan.

Als ik de paarden echt moet longeren etc heb ik wel altijd mijn "paarden"kleren aan.
Laatst bijgewerkt door Yontheke op 09-02-15 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:54

Ik heb mijn normale kleding aan, behalve als ik echt ga klussen dan heb ik een oude broek/shirt aan.
Wel heb ik voor bij de paarden altijd mijn leren 'klompen' met stalen neuzen aan en speciale 'paarden'jassen.
Die doe ik naar een winkel niet aan :D