Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nikass schreef:Maar ze lopen wel en zijn buiten waar veel te beleven valt. En of ze elke dag dat zelfde rondje maken zou je wel een soort keuze kunnen noemen.
Gypsy schreef:He verdorie ik had een heel verhaal getypt klik ik het weg.
Ik doe idd niet aan slobber en brok, om goede redenen. Wel geef ik een vitaminekorrel, een handje per dag ongeveer, met lijnzaadolie.
Ik vind dekens prima, ware het dat een groot deel van de paarden die ze draagt, ze totaal niet nodig heeft. Dan vind ik het een onnodige belemmering. Less is more denk ik altijd maar.
Een paard dat in z'n stal in een hoek poept en buiten er in gaat liggen? Da's knap...
Ik typ het hele verhaal vanavond wel weer, nu is het tijd om naar 't paardenspul te gaan.
Nikass schreef:NatasjavE, Ja ben ik met je eens dat je paarden niet moet vermenselijken.
Wat je beschrijft over de innerlijke drang om te bewegen, ik denk dat elk paard dat heeft en dat een afgesloten hok dus hoe dan ook een beperking is, die je niet of zo min mogelijk moet willen. Paarden zijn verschillend, maar daarin verschillen ze niet.
Nikass schreef:Als ik bedenk dat op die manege waar ik heb gestaan het in de winter een uitdaging was om je paard te kunnen laten rollen. Het buiten terrein stond onder water, de binnenbak was verboden om te rollen. Beste werkte nog aan het halster in het bos, maar ideaal is dat natuurlijk niet. Rollen is iets wat de paarden bij mij op stal allemaal minimaal 1x per dag doen. Op de manege kregen sommige paarden de hele winter niet de kans om te rollen. Ik vind dat zielig.
ShamalArabs schreef:Zelf heb ik voldoende aan 2 m2 mijn laptop, een koelbox en het liefste de wc iets dichterbij. gordijnen dicht, lampje aan; ik kan het letterlijk weken zo volhouden zonder daglicht. Ik moet eruit voor de paarden, en dat is ook de enige reden om eruit te gaan.
Nikass schreef:Mensen het is toch eigenlijk te gek dat we hier nog in alle ernst praten over of een paard beter buiten kan staan dan binnen... Over de voorwaarden en details kan je discussiëren, maar serieus denken dat een paard het beter heeft als hij opgesloten staat op stal. ..?
Gini schreef:Maar daar ging het me eigenlijk niet om, het ging mij om wat Sees zei. "Stel je voor dat jij een hele dag in een klein kamertje zit...." en zo mag je gewoon niet denken vind ik. Want dan is ieder dierenleven saai. Leef eens een dag zoals een hond (bed, wandeling, bed, eten, bed,wandeling, spelen, bed, wandeling, eten, bed), dat hou je als mens ook niet vol.
In deze mag je een mens gewoon niet met een paard vergelijken. Want op de wei zou ik het als mens ook maar niets vinden.
Dit is geen pleidooi om paarden 24/7 op stal te houden (ook dat heb ik trouwens al meermaals gezegd), maar staltijd is niet altijd verloren tijd.
NatasjavE schreef:Nikass schreef:Maar ze lopen wel en zijn buiten waar veel te beleven valt. En of ze elke dag dat zelfde rondje maken zou je wel een soort keuze kunnen noemen.
Maar het is de vraag of dat van alles te beleven wel zo fijn is. Wilde dieren ervaren veel stress. Dat brengt het wilde leven nu eenmaal met zich mee. Ook dat is onderzocht.
Waar het mij om gaat is dat je op beide manieren een paard niet moet vermenselijken. Wat comfortabel of saai is voor de mens hoeft dat niet niet voor het paard te zijn. Een paard beleeft zijn welbevinden voornamelijk vanuit zijn fysieke toestand. Voldoende beweging, voldoende eten(ruwvoer), voldoende sociale contacten en afwezigheid van pijn en ziekte en dan is het voor het paard vaak in orde.
En dat betekend voor het ene paard dat hij tevreden is met een leven als stalpaard (of te wel de fysieke behoeftes moeten anders worden aangeboden ) en het andere paard is tevreden bij 24/7 op de wei.De een heeft dekens nodig de andere juist niet.
Een paard staat niet te bedenken op stal dat hij het zo saai vind. Hij heeft een innerlijke drang om te lopen en te eten. Wordt daar niet aan tegemoed gekomen krijgt het paard last van fysieke ongemakken(denk aan een ADHDer die stil moet zitten op een stoel,...die bouwt stress op-> fysiek ongemak)en krijgt last van zijn maag omdat die te lang leeg is.
Mijn paard kreeg daar op de vorige stal erg last van. Wegwezen dus.
Nikass schreef:Wie heeft dat bepaald dat ze dertig kilometer moeten lopen? Ik heb ook heel andere onderzoeken gezien waarbij het zelfs met dag en nacht weidegang erg moeilijk is om aan de bewegingsbehoefte van een gezond paard te voldoen.
Ik denk dat er een bepaalde basis behoefte is die elk paard heeft. En dat de een wat meer wil rennen/werken dan de ander geloof ik, maar de basisbehoefte van rustige beweging zoals je die hebt als een paard op de wei staat te grazen en steeds een paar stappen zet. Die hebben ze allemaal. En als jij die dertig kilometer in een paar uur stopt, dan is het niet zo dat je daarmee aan de beweging voldoet, want een paard heeft juist behoefte aan die vrijwel continue mogelijkheid tot beweging.
Ik denk dat elk paard, onder bepaalde voorwaarde, in een paddock Paradise zou kunnen leven. Geen enkel paard wordt als stalpaard geboren. Als een paard eenmaal stalpaard is kan het zeker zo zijn dat het een proces van jaren is voordat een paard weer aangepast is aan het buitenleven en in een kudde leven. Ik zie dat aan mijn eigen paard heel goed. Maar ik denk dat je dat weer kunt ombuigen, dat je er weer "echte" paarden van kunt maken, met veel geduld, en goede omgevingsfactoren. Dat die laatste vaak ontbreken en je het moet doen met de beperkingen die je op een stal hebt, weet ik ook. Maar aan het paard zal het niet liggen.
uiteindelijk zullen er verschillen zijn in hoe lang een paard op gras kan of de grote en samenstelling van de kudde waarin een paard past. Maar elk paard kan én wil -uiteindelijk- buiten lopen. Daar geloof ik heilig in.
NatasjavE schreef:Nikass schreef:Maar ze lopen wel en zijn buiten waar veel te beleven valt. En of ze elke dag dat zelfde rondje maken zou je wel een soort keuze kunnen noemen.
Maar het is de vraag of dat van alles te beleven wel zo fijn is. Wilde dieren ervaren veel stress. Dat brengt het wilde leven nu eenmaal met zich mee. Ook dat is onderzocht.
Waar het mij om gaat is dat je op beide manieren een paard niet moet vermenselijken. Wat comfortabel of saai is voor de mens hoeft dat niet niet voor het paard te zijn. Een paard beleeft zijn welbevinden voornamelijk vanuit zijn fysieke toestand. Voldoende beweging, voldoende eten(ruwvoer), voldoende sociale contacten en afwezigheid van pijn en ziekte en dan is het voor het paard vaak in orde.
En dat betekend voor het ene paard dat hij tevreden is met een leven als stalpaard (of te wel de fysieke behoeftes moeten anders worden aangeboden ) en het andere paard is tevreden bij 24/7 op de wei.De een heeft dekens nodig de andere juist niet.
Een paard staat niet te bedenken op stal dat hij het zo saai vind. Hij heeft een innerlijke drang om te lopen en te eten. Wordt daar niet aan tegemoed gekomen krijgt het paard last van fysieke ongemakken(denk aan een ADHDer die stil moet zitten op een stoel,...die bouwt stress op-> fysiek ongemak)en krijgt last van zijn maag omdat die te lang leeg is.
Mijn paard kreeg daar op de vorige stal erg last van. Wegwezen dus.