Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:21

Eens één dag het leven van een kat leiden lijkt me best lekker :D

VogeltjeM

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:27

Tja, maar als je honden in een roedel zou houden, zou hun gedrag ook anders zijn dan bed, wandeling, bed, bed, bed, wandeling, eten, bed, bed, wandeling. Dan zou er heel wat meer speelgedrag en sociale interactie zijn. Zelfde geldt voor paarden. Ik vind het helemaal niet saai om naar de kudde van mijn paard te kijken. Sure, ze slapen ook maar zijn ook een groot deel van de dag bezig met iets. Met name heen en weer lopen tussen de verschillende slowfeeders en eten, spelen, groomen, rollen.. Dat ziet er gewoon heel anders uit dan wat een paard op stal doet. Vandaar mijn probleem met een paard het grootste gedeelte van het etmaal op stal te houden. Denk er ook aan dat wij 's nachts slapen, maar een paard niet hè. Die staat daar ook 's nachts maar wat te staan met evenveel slaapjes tussendoor als dat hij overdag op de wei doet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:49

Er is onderzoek gedaan naar in het wild levende dieren. Het blijkt dat die een leven lijden met veel ingebouwde routines. Het gebied waarin ze leven is ook , wel afhankelijk van de soort, niet zo groot als werd gedacht. Veelal lopen ze iedere dag het zelfde rondje in een bepaald gebied. Dat geld natuurlijk niet voor de trekkende dieren maar ook daar blijken zeer routinematige handelingen te bestaan.
Wilde dieren blijken ook bepaalde voorspelbaarheid in hun leven te willen. Het aantal keuzes wat je maken is veel beperkter dan je zou denken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:28

Maar ze lopen wel en zijn buiten waar veel te beleven valt. En of ze elke dag dat zelfde rondje maken zou je wel een soort keuze kunnen noemen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:33

Als ik bedenk dat op die manege waar ik heb gestaan het in de winter een uitdaging was om je paard te kunnen laten rollen. Het buiten terrein stond onder water, de binnenbak was verboden om te rollen. Beste werkte nog aan het halster in het bos, maar ideaal is dat natuurlijk niet. Rollen is iets wat de paarden bij mij op stal allemaal minimaal 1x per dag doen. Op de manege kregen sommige paarden de hele winter niet de kans om te rollen. Ik vind dat zielig.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:56

Nikass schreef:
Maar ze lopen wel en zijn buiten waar veel te beleven valt. En of ze elke dag dat zelfde rondje maken zou je wel een soort keuze kunnen noemen.

Maar het is de vraag of dat van alles te beleven wel zo fijn is. Wilde dieren ervaren veel stress. Dat brengt het wilde leven nu eenmaal met zich mee. Ook dat is onderzocht.

Waar het mij om gaat is dat je op beide manieren een paard niet moet vermenselijken. Wat comfortabel of saai is voor de mens hoeft dat niet niet voor het paard te zijn. Een paard beleeft zijn welbevinden voornamelijk vanuit zijn fysieke toestand. Voldoende beweging, voldoende eten(ruwvoer), voldoende sociale contacten en afwezigheid van pijn en ziekte en dan is het voor het paard vaak in orde.
En dat betekend voor het ene paard dat hij tevreden is met een leven als stalpaard (of te wel de fysieke behoeftes moeten anders worden aangeboden ) en het andere paard is tevreden bij 24/7 op de wei.
De een heeft dekens nodig de andere juist niet.

Een paard staat niet te bedenken op stal dat hij het zo saai vind. Hij heeft een innerlijke drang om te lopen en te eten. Wordt daar niet aan tegemoed gekomen krijgt het paard last van fysieke ongemakken(denk aan een ADHDer die stil moet zitten op een stoel,...die bouwt stress op-> fysiek ongemak)en krijgt last van zijn maag omdat die te lang leeg is.

Mijn paard kreeg daar op de vorige stal erg last van. Wegwezen dus.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:09

Gypsy schreef:
He verdorie ik had een heel verhaal getypt klik ik het weg.

Ik doe idd niet aan slobber en brok, om goede redenen. Wel geef ik een vitaminekorrel, een handje per dag ongeveer, met lijnzaadolie.
Ik vind dekens prima, ware het dat een groot deel van de paarden die ze draagt, ze totaal niet nodig heeft. Dan vind ik het een onnodige belemmering. Less is more denk ik altijd maar.

Een paard dat in z'n stal in een hoek poept en buiten er in gaat liggen? Da's knap...

Ik typ het hele verhaal vanavond wel weer, nu is het tijd om naar 't paardenspul te gaan.

Balen is dat he :oo

ik geef alleen brok of slobber aan degenen die wat extra's nodig hebben, jong spul tijdens groeispurten en merrie's op de top van lactatie, oudjes in de winter die wat terugvallen etc. Brok heb ik een tijd echt geweigerd nadat het mede de oorzaak van overlijden van een jonkie was. slobber geef ik alleen in de seniores vorm, daar zit ook voldoende ruwvoer vervangend materiaal in dus het sluit beter aan bij het niet-krachtvoer gebeuren hier :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:14

NatasjavE, Ja ben ik met je eens dat je paarden niet moet vermenselijken.
Wat je beschrijft over de innerlijke drang om te bewegen, ik denk dat elk paard dat heeft en dat een afgesloten hok dus hoe dan ook een beperking is, die je niet of zo min mogelijk moet willen. Paarden zijn verschillend, maar daarin verschillen ze niet.

Ik geef mijn paard muesli, ongeveer halve maatbeker per dag verdeeld over drie voerbeurten. Wel ns een handje biks ipv, omdat ze dat erg lekker vindt. En op natte dagen wel eens slobber ipv muesli. Denk dat het allemaal niet goed is als je er teveel van geeft. Maar zou een klein beetje ook al schadelijk kunnen zijn? Dat wist ik niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:49

Nikass schreef:
NatasjavE, Ja ben ik met je eens dat je paarden niet moet vermenselijken.
Wat je beschrijft over de innerlijke drang om te bewegen, ik denk dat elk paard dat heeft en dat een afgesloten hok dus hoe dan ook een beperking is, die je niet of zo min mogelijk moet willen. Paarden zijn verschillend, maar daarin verschillen ze niet.

Ik denk dat paarden daar weldegelijk in verschillen. Er zijn paarden met veel bewegingsbehoefte en met weinig. Voor de gezondheid moeten ze zo'n 30 kilometer per dag lopen.(tuurlijk het liefst verspreid over de dag) Met een uur rijden en een 3 kwartier in de stapmolen en 2 uur paddock zit je daar al snel aan. Voor paarden met een beperkte bewegingsdrang wellicht voldoende.(mits voldoende ruwvoer etc)

Op mijn vorige stal stond een paard die als veulen niet met andere veulens is opgefokt alleen met 2 oudere merries had gestaan. Dat paard had geen behoefte aan andere paarden. Aan normale beweging, voldoende ruwvoer en vooral niet in de wei met de andere paarden had deze echt genoeg. Nou wil ik erkennen dat dit echt een gestoord geval was maar deze paarden heb je dus gewoon. Ook die moet je het naar de zin maken.

Ik denk dat je in de paardgebonden fysieke behoefte van het paard tegemoet komt je als een heel eind bent.

Mijn paard had dus niet genoeg aan de beperkte beweging en de op het gemiddelde paard afgepaste portie ruwvoer. Ik merkte echt verschil met de andere paarden.Ik merk ook verschil met andere paarden die ik gehad heb en met de ruin die ik nu heb.
Haar zoon heeft minder moeite met op staan...of juist langer buiten staan. Het maakt hem allemaal minder uit.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:40

Wie heeft dat bepaald dat ze dertig kilometer moeten lopen? Ik heb ook heel andere onderzoeken gezien waarbij het zelfs met dag en nacht weidegang erg moeilijk is om aan de bewegingsbehoefte van een gezond paard te voldoen.
Ik denk dat er een bepaalde basis behoefte is die elk paard heeft. En dat de een wat meer wil rennen/werken dan de ander geloof ik, maar de basisbehoefte van rustige beweging zoals je die hebt als een paard op de wei staat te grazen en steeds een paar stappen zet. Die hebben ze allemaal. En als jij die dertig kilometer in een paar uur stopt, dan is het niet zo dat je daarmee aan de beweging voldoet, want een paard heeft juist behoefte aan die vrijwel continue mogelijkheid tot beweging.

Ik denk dat elk paard, onder bepaalde voorwaarde, in een paddock Paradise zou kunnen leven. Geen enkel paard wordt als stalpaard geboren. Als een paard eenmaal stalpaard is kan het zeker zo zijn dat het een proces van jaren is voordat een paard weer aangepast is aan het buitenleven en in een kudde leven. Ik zie dat aan mijn eigen paard heel goed. Maar ik denk dat je dat weer kunt ombuigen, dat je er weer "echte" paarden van kunt maken, met veel geduld, en goede omgevingsfactoren. Dat die laatste vaak ontbreken en je het moet doen met de beperkingen die je op een stal hebt, weet ik ook. Maar aan het paard zal het niet liggen.
uiteindelijk zullen er verschillen zijn in hoe lang een paard op gras kan of de grote en samenstelling van de kudde waarin een paard past. Maar elk paard kan én wil -uiteindelijk- buiten lopen. Daar geloof ik heilig in.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:46

In het profiel van een bokker gelezen...een die pertinent tegen stallen is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:55

Okee. Ik zal mijn vriendinnetje vragen naar dat onderzoek waar ik naar verwees. Volgens mij heeft het in Bit gestaan.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:05

Nikass schreef:
Als ik bedenk dat op die manege waar ik heb gestaan het in de winter een uitdaging was om je paard te kunnen laten rollen. Het buiten terrein stond onder water, de binnenbak was verboden om te rollen. Beste werkte nog aan het halster in het bos, maar ideaal is dat natuurlijk niet. Rollen is iets wat de paarden bij mij op stal allemaal minimaal 1x per dag doen. Op de manege kregen sommige paarden de hele winter niet de kans om te rollen. Ik vind dat zielig.

Die van mij kan elke dag rollen.
Hij doet het alleen niet altijd, maar als hij neerploft ligt hij er gewoon bij te kreunen :D
De ene dag staat hij na het rijden met een vriendje los, de andere dag alleen.
Daarnaast staat hij (3-4) per week s ochtends ook nog een tijd (als er niemand is ruim een uur) los. Dus hij komt er vaak 3x per dag uit....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:19

30km is een beetje ruim genomen naar mijn idee... Het hangt er maar net vanaf wat voor gebied ze in leven. Is het een erg droog of koud-warm gebied met weinig water en voedsel zullen ze meer kilometers moeten reizen dan dat het water en eten volop aanwezig is.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:58

ShamalArabs schreef:
Zelf heb ik voldoende aan 2 m2 mijn laptop, een koelbox en het liefste de wc iets dichterbij. gordijnen dicht, lampje aan; ik kan het letterlijk weken zo volhouden zonder daglicht. Ik moet eruit voor de paarden, en dat is ook de enige reden om eruit te gaan.

Haal de laptop maar weg, hou je het dan ook het hele jaar vol (want het gaat niet om twee weken) ;)?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:02

Gini schreef:
Een mens is te intelligent en rationeel om een dierenleven te kunnen leiden.

Dat klopt :j. Maar dat geldt andersom dus niet ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:14

Nikass schreef:
Mensen het is toch eigenlijk te gek dat we hier nog in alle ernst praten over of een paard beter buiten kan staan dan binnen... Over de voorwaarden en details kan je discussiëren, maar serieus denken dat een paard het beter heeft als hij opgesloten staat op stal. ..?

Nou ja dat zou je denken maar dat is toch al een aanzienlijk aantal pagina's de discussie :D.

Overigens vind ik vooral de discussie hoeveel uur op stal dan wèl acceptabel zouden zijn, moeilijk. Zoals ik al aangaf, liever niet langer dan het paard aangeeft het te willen maar ja, dat is niet voor iedereen te realiseren, helaas.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:19

Gini schreef:
Maar daar ging het me eigenlijk niet om, het ging mij om wat Sees zei. "Stel je voor dat jij een hele dag in een klein kamertje zit...." en zo mag je gewoon niet denken vind ik. Want dan is ieder dierenleven saai. Leef eens een dag zoals een hond (bed, wandeling, bed, eten, bed,wandeling, spelen, bed, wandeling, eten, bed), dat hou je als mens ook niet vol.
In deze mag je een mens gewoon niet met een paard vergelijken. Want op de wei zou ik het als mens ook maar niets vinden.
Dit is geen pleidooi om paarden 24/7 op stal te houden (ook dat heb ik trouwens al meermaals gezegd), maar staltijd is niet altijd verloren tijd.

Maar dan nóg zou je waarschijnlijk liever 365 dagen met vrienden buiten spelen dan 365 dagen in je eentje in de box staan :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:27

NatasjavE schreef:
Nikass schreef:

Maar het is de vraag of dat van alles te beleven wel zo fijn is. Wilde dieren ervaren veel stress. Dat brengt het wilde leven nu eenmaal met zich mee. Ook dat is onderzocht.

Waar het mij om gaat is dat je op beide manieren een paard niet moet vermenselijken. Wat comfortabel of saai is voor de mens hoeft dat niet niet voor het paard te zijn. Een paard beleeft zijn welbevinden voornamelijk vanuit zijn fysieke toestand. Voldoende beweging, voldoende eten(ruwvoer), voldoende sociale contacten en afwezigheid van pijn en ziekte en dan is het voor het paard vaak in orde.
En dat betekend voor het ene paard dat hij tevreden is met een leven als stalpaard (of te wel de fysieke behoeftes moeten anders worden aangeboden ) en het andere paard is tevreden bij 24/7 op de wei.De een heeft dekens nodig de andere juist niet.

Een paard staat niet te bedenken op stal dat hij het zo saai vind. Hij heeft een innerlijke drang om te lopen en te eten. Wordt daar niet aan tegemoed gekomen krijgt het paard last van fysieke ongemakken(denk aan een ADHDer die stil moet zitten op een stoel,...die bouwt stress op-> fysiek ongemak)en krijgt last van zijn maag omdat die te lang leeg is.

Ik durf gerust te beweren dat geen énkel paard 'happy' is met 24/7 stal. Dat ten eerste. Verder durf ik ook gerust te beweren dat iedere paard gebaat is bij een X aantal uren goede vrije weidegang per dag en dat dieren die dit krijgen per definitie beter af zijn dan paarden die dit niet hebben :o.

Hoeveel dat X aantal uren precies zou moeten zijn, is per paard misschien wel verschillend, dat weet ik niet.

Ik vraag me af of een paard, als je de goede vrije buitengang iedere dag bijvoorbeeld met een kwartier zou uitstellen tot je op een gegeven moment op 24/7 zit, of je paard dan nóg zou talen naar zijn stal :o.

Het aantal opgesloten uren van je paard is ALTIJD onderhevig aan de keuze van de baas en is NOOIT uit vrije wil van het paard. En daarmee wil ik niet zeggen dat sommige paarden het niet fijn vinden om even een paar uurtjes op stal te staan maar dit is over het algemeen wel minder lang dan het aantal uur dat ze opgesloten staan. Dat ze zich berusten in hun lot moet niet verward worden met 'goed' of 'happy';).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:32

Nikass schreef:
Wie heeft dat bepaald dat ze dertig kilometer moeten lopen? Ik heb ook heel andere onderzoeken gezien waarbij het zelfs met dag en nacht weidegang erg moeilijk is om aan de bewegingsbehoefte van een gezond paard te voldoen.
Ik denk dat er een bepaalde basis behoefte is die elk paard heeft. En dat de een wat meer wil rennen/werken dan de ander geloof ik, maar de basisbehoefte van rustige beweging zoals je die hebt als een paard op de wei staat te grazen en steeds een paar stappen zet. Die hebben ze allemaal. En als jij die dertig kilometer in een paar uur stopt, dan is het niet zo dat je daarmee aan de beweging voldoet, want een paard heeft juist behoefte aan die vrijwel continue mogelijkheid tot beweging.

Ik denk dat elk paard, onder bepaalde voorwaarde, in een paddock Paradise zou kunnen leven. Geen enkel paard wordt als stalpaard geboren. Als een paard eenmaal stalpaard is kan het zeker zo zijn dat het een proces van jaren is voordat een paard weer aangepast is aan het buitenleven en in een kudde leven. Ik zie dat aan mijn eigen paard heel goed. Maar ik denk dat je dat weer kunt ombuigen, dat je er weer "echte" paarden van kunt maken, met veel geduld, en goede omgevingsfactoren. Dat die laatste vaak ontbreken en je het moet doen met de beperkingen die je op een stal hebt, weet ik ook. Maar aan het paard zal het niet liggen.
uiteindelijk zullen er verschillen zijn in hoe lang een paard op gras kan of de grote en samenstelling van de kudde waarin een paard past. Maar elk paard kan én wil -uiteindelijk- buiten lopen. Daar geloof ik heilig in.

_/-\o_

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:36

NatasjavE schreef:
Nikass schreef:

En dat betekend voor het ene paard dat hij tevreden is met een leven als stalpaard (of te wel de fysieke behoeftes moeten anders worden aangeboden ) en het andere paard is tevreden bij 24/7 op de wei.De een heeft dekens nodig de andere juist niet.

Ik durf gerust te beweren dat geen énkel paard 'happy' is met 24/7 stal. Dat ten eerste. Verder durf ik ook gerust te beweren dat iedere paard gebaat is bij een X aantal uren goede vrije weidegang per dag en dat dieren die dit krijgen per definitie beter af zijn dan paarden die dit niet hebben :o.

En daar heb je het toverwoord GOEDE vrije weidegang. En dat is nu vaak zo moeilijk te vinden, al helemaal in de winter... Dan is de vraag weer, hoe blij wordt zo een paard van slechte weidegang (lees tot over de koot in de blub, waar niets meer groeit) of van een paddock. Heeft dan zoveel uur extra buiten meerwaarde voor een paard, als er niet gevoerd wordt en ze op zand of in de blub staan, want dat is hetgeen het meeste aangeboden wordt. Ik denk echt dat je enorm veel mazzel hebt als je in de winter beschikt over een mooie begroeide weide die redelijk droog blijft

Hoeveel dat X aantal uren precies zou moeten zijn, is per paard misschien wel verschillend, dat weet ik niet.

Ik vraag me af of een paard, als je de goede vrije buitengang iedere dag bijvoorbeeld met een kwartier zou uitstellen tot je op een gegeven moment op 24/7 zit, of je paard dan nóg zou talen naar zijn stal :o.

Het aantal opgesloten uren van je paard is ALTIJD onderhevig aan de keuze van de baas en is NOOIT uit vrije wil van het paard. En daarmee wil ik niet zeggen dat sommige paarden het niet fijn vinden om even een paar uurtjes op stal te staan maar dit is over het algemeen wel minder lang dan het aantal uur dat ze opgesloten staan. Dat ze zich berusten in hun lot moet niet verward worden met 'goed' of 'happy';).[/quote]

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:42

mee eens, nens77

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:03

Nens77, dat weet ik, daarom zet ik het er ook explixiet bij ;).

Goede vrije buitengang is essentieel, van een blubberpostzegel zonder voer en zonder vriendjes wordt geen enkel paard beter. Dan kun je als eigenaar inderdaad nog beter een aantal uur per dag gaan wandelen volgens mij. Maar ik denk inderdaad wel dat je best een hoop kúnt bereiken als je het maar collectief doet en er zelf ook energie of geld in steekt. Een droge weide is het ideaal misschien maar niet de enige optie.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:11

Nou ik ga over een maandje het verschil kunnen doorgeven aan jullie :)
Even ter opfrissing:
Mijn paard staat nu 2/3 uur per dag op een paddock ( nu dus blub) en verder kom ik uiteraard elke dag om te rijden/longeren/extra losgooien.
We gaan per 1 januari naar minimaal 4 uur weidegang in de winter en in de zomer minimaal 8 uur. Ben benieuwd of ik verschil merk.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:33

Het klopt dat er niet overal goede buitengang mogelijk is, maar dat staat dus los van de behoeften van het paard. Daar gaat het om. Waarom staan die behoeften hier nog ter discussie? Dat we het ideaal plaatje in veel gevallen niet kunnen bieden en soms niet eens in de richting komen is een menselijke misser. Niet iets waar een paard ooit voor zou kiezen.