Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:43

Opzegtermijn is gewoon jezelf indekken, zodat je wat tijd/geld hebt om nieuwe klanten te zoeken als oude weg gaan. Maar met een grote stal waar wel 35 paarden kunnen staan zou dat niet nodig moeten zijn..

Wel ontzettend vervelend dat de stal zo wordt verwaarloosd.. kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling is van paardvriendelijk paarden houden.

Ben benieuwd wat er in het contract staat; als het goed is staat er ook iets over waar je nu eigenlijk voor betaald. En als ze zich dan ook op papier niet aan eigen afspraken blijken te houden, zou ik niet betalen.

Waarom zijn ze trouwens zo zuinig? En houden ze zich niet aan beloftes? Enig idee?

Antheman

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:47

Eoywan, ik zou wel even je berichtjes weghalen, je weet nooit wie het leest, en je emoties schijnen er aardig doorheen. Kun je gelazer mee krijgen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:48

Antheman schreef:
... ik zou wel even je berichtjes weghalen, je weet nooit wie het leest, en je emoties schijnen er aardig doorheen. Kun je gelazer mee krijgen.

Mmm, ja verstandig ja.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:51

Naja, of niet?
Je kunt er wel gelazer van krijgen, maar het zou ook kunnen helpen..?
Waarom zou je zo´n stal ´de hand boven het hoofd houden´?
Nuanceren is misschien wel handig, als het van toepassing is.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:53

Kom ook even binnen vallen. Wat een leuke ideeen zijn hier toch steeds!

Ik heb alleen twee paddocks. Om het eten wat langzamer te laten gaan en het hooi schoon te houden hebben wij hooiruiven in het hekwerk geplaatst. Laag genoeg voor een makkelijke eethouding. Dit vertraagd het eten al een stuk. Voor de ruiven stukjes gestraat zodat ze altijd droog kunnen eten.

Nu heb ik 1 veelvraat die echt achter elkaar door vreet totdat alles op is. Zijn hooibuik wordt dan ook wel heel erg groot ondertussen. Op zich zat ik al te denken aan een hooinet in de stal erbij, maar dat vullen is wel een gedoe

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:54

eigenlijk wel.
Het heeft me al zoveel moeite gekost om op te zeggen. Sta nu niet ingelogd zeg maar (niet online), dus als je dan onder mijn naam zoekt, zie je deze berichtjes niet.
Maar berichtjes kan ik neit meer verwijderen. Te lang geleden.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:57

laura1986 schreef:
Naja, of niet?
Je kunt er wel gelazer van krijgen, maar het zou ook kunnen helpen..?
Waarom zou je zo´n stal ´de hand boven het hoofd houden´?
Nuanceren is misschien wel handig, als het van toepassing is.

Jullie hebben het ena laatste bericht gelezen.
Heb deze maar even weg gehaald.

Maar ze krijgen dat wel naar hun hoofd geslingerd.
Het is zoiezo toch dat je verwacht voor 300 euro dat je paard goed staat, met droge voeten en een goede droge schuilstal?

Weet je wat het ergste is, er zijn meer mensen die er zo over denken, maar niemand doet zijn bek open.
Dat vind ik nog het schijnheiligste.

Het is nu bij mij wat geescaleerd, omdat ik met iemand heb gepraat, die komt nogal uitgesproken over.
De meeste op stal mogen haar niet. Maar ik heb met haar staan kletsen, dus de hele stal is over de zeik, omdat ik met haar heb staan kletsen. Nou nou, mag toch zelf weten met wie ik klets??
En dan weten ze ook zo goed waar wij over kletsen....zucht. Dus mag nu lekker op mijn tenen lopen.

Het ergste is nog dat ik vrijdag naar zuid-frankrijk vertrek.
Gelukkig heb ik mijn buuf kunnen vragen om mijn paarden de komende 2 weken in de gaten te houden.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:22

hihi stond vandaag wel ingelogd.
Ach....helaas is het alleen de waarheid, dat vind ik zo moeilijk.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:59

Ik kom ook eens langs.

Mijn weitje is al een aardig paddock paradijs van zichzelf. Niet met een looproute rondom. Er is uiteraard een wei, een rijbak waar ze ook in kunnen (lekker om in de rollen), een bestraat stuk, 3 schuilstallen en een overkapping. Met allemaal verschillende doorgangetjes.
Hooi voer ik in hooinetten die ik in de stal hang. Slowfeeders heb ik niet nodig aangezien ik twee slow-eaters heb :7

Wat ik nog graag wil is één van de doorgangetjes verharden met iets van grind. Goed voor de hoeven en minder modder. Ik moet alleen nog even bekijken of dat mogelijk is, het moet namelijk ook weer weg te halen zijn.
Voor de winter ben ik nog op zoek naar een flinke bos takken, daar hebben ze vorig jaar ontzettend veel lol van gehad.
Verder ben ik op zoek naar allerlei tips om het nog leuker te maken. Zeker de jongste is ontzettend speels en altijd met emmers en jollyballen in de weer, voor hem wil ik het nog wat uitdagender maken.

Best luxe voor twee paarden. Eventueel zoek ik er nog iemand bij.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 14:01

als je de doorgang iets uitgraaft, dan met balken/bielzen en gronddoek een soort bak maakt en daar je grind in stort, dan blijft het beter liggen en kun je het makkelijker weer weghalen in de toekomst...

Balen van slechte ervaring met die Hit-actiefstal Eowyn04! Jammer, want het concept vind ik heel mooi! (in combinatie met voldoende ruimte en weidegang)

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:12

joyce, morgen krijg je pb terug.
Concept is super, maar ja....

drenthie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:48

Miranda, toch jammer dat je het zo op het i-net gooit. Jammer dat je weg gaat en dat ik het op deze manier kom te weten.

Voor de rest, ik sta ook in deze aktief stal en heb het wel naar mijn zin.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:51

joyce B schreef:
! Jammer, want het concept vind ik heel mooi! (in combinatie met voldoende ruimte en weidegang)

Wat vind jij goed aan het hit-concept?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:55

Bij elke manier van stalling vind ik het belangrijk dat de paarden niet in de bagger komen te staan.
Als je op klei zit heb je daar gewoon meer onkosten aan als op zand, maar het is geen excuus om het een drekzooi te laten worden.
Groot gelijk als klanten gaan klagen, ze betalen tenslotte voor een goede verzorging en daar hoort goede stalling ook bij.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:21

LADPR schreef:
Nu heb ik 1 veelvraat die echt achter elkaar door vreet totdat alles op is. Zijn hooibuik wordt dan ook wel heel erg groot ondertussen. Op zich zat ik al te denken aan een hooinet in de stal erbij, maar dat vullen is wel een gedoe

valt mee hoor ;)
ik heb in de schuur 2 haakjes aan de muur hangen waar ik het hooinet open aan hang.
dan kan ik er zonder veel gerommel de plakken gewoon in duwen.
hooinet eraf, ophangen in de stal/paddock en klaar :D

als je zo'n vast hooinet hebt (à la hooinet.nl) kan je het open zetten door middel van een stok, zodat je het makkelijk kan vullen (fotootje: http://www.hooinet.nl/hooinet%20l.html)

hoe is het met de nijnen?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:34

Ohh dat werkt wel snel dan ja. Maar dan moet ik wel heel laag ergens haakjes maken, haha.

Met de nijnen?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:40

:oo
sorry, was helemaal in de war met een andere bokker die ook een naam heeft met allemaal hoofdletters _O-
:o :')

ik heb een hondenkennel in de schuur staan.
daar hang ik snel even 2 haken aan om de hooinetten te vullen.
na het vullen ruim ik ze gewoon weer op :D

Afbeelding

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:42

Haha dacht al!

Ja dat kan ook nog. Mijn man voert vaak en die heeft helemaal niks met paarden dus als ik iets extra s doe wil ik wel dat het snel te doen is anders is het ook zo sneu.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:13

scoxxx schreef:
joyce B schreef:
! Jammer, want het concept vind ik heel mooi! (in combinatie met voldoende ruimte en weidegang)

Wat vind jij goed aan het hit-concept?

Positief:

*Ruime paddock in oppervlakte, met verschillende zones om te rusten, te lopen, te spelen en te rollen, te drinken en te eten. (dus afwisselender en paardvriendelijker dan een rechthoek van 20 bij 20 of kleiner, wat op veel stallen in de winter de praktijk is voor overdag, of met wat mazzel iets groter, soms zonder ruwvoer van een paar uurtjes tot een hele dag)

*Een rustruimte waar de paarden kunnen schuilen voor slecht weer of zon en insecten, is vaak niet aanwezig in weides of paddocks van pensionstallen

*Individueel kunnen (bij)voeren van ruw en/of krachtvoer bij groepshuisvesting. Dus je kunt dikkere paarden wat op rantsoen houden, terwijl je paarden die meer nodig hebben, wel bij kunt voeren met extra ruwvoer of krachtvoer (en dat is bij mij thuis al lastig met 3 te dikke paarden en 1 die snel te dun wordt in de winter, vandaar dat ik zo'n combi-station wel zie zitten in de toekomst) Daarbij wordt het zuinige rantsoen van de dieetpaarden beter verdeeld over de 24 uur dan voor mijzelf haalbaar zou zijn met voerbeurten.

De nadelen zijn meestal het gevolg van commerciële keuzes, manier van bouwen en onderhoud
Dingen als:
slechte modderige bodem
vieze ondergrond met veel mest erdoor
natte vieze inloopstallen
te veel paarden op bepaald oppervlak
ruzie's rond de voerplek
slechte kwaliteit ruwvoer

zijn niet voorbehouden aan HIT-Actief, maar kunnen bij elke stal voorkomen die de paarden niet alleen individueel gehuisvest heeft in boxen.

Mijn paddock is ook niet droog nu, en het is een rotkarwei om hem vrij van mest te houden en dat doen wij eigenlijk in de natte maanden minimaal 3x per dag. Je kunt veel doen om een paddock beter te maken, maar door intensief gebruik gaat de kwaliteit bij moeilijke weers- en bodemomstandigheden wel snel achteruit.

Met nat weer lopen ze nattigheid de schuilstal in en helaas regent of sneeuwt het soms ook naar binnen, dus ook hier komt het ook voor dat de boel zeiknat is. Alleen maken we dat wel elke dag weer netjes...

Ruzie rond de ruwvoerbakken gebeurt hier soms ook, alleen hebben wij wel meer plekken dan paarden. Maar het meest gulzige en dominante paard kan vervolgens nog steeds de anderen bij hun bakken wegjagen als die van haar leeg is, dus de zwakste heeft het minst te eten...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:30

Ik heb een minihindernis gemaakt in de opening naar de bak. Balk van 10 cm dik die op de grond ligt (wel een beetje vast gemaakt) Ze konden het niet echt waarderen :')

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:05

Vult niemand de hooinetten met zo'n ring van kramer ????

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:24

joyce B schreef:
Ruzie rond de ruwvoerbakken gebeurt hier soms ook, alleen hebben wij wel meer plekken dan paarden. Maar het meest gulzige en dominante paard kan vervolgens nog steeds de anderen bij hun bakken wegjagen als die van haar leeg is, dus de zwakste heeft het minst te eten...

Helder! Thanks.... echter wat ik zag bij HIT is dat de paarden zich voornamelijk ophouden rondom de voerplek. Er was nog een grote ruimte achterin van 1 hectare kale grond (gras zeker volledig weggegeten?).... daar stond geen enkel paard.
Met een slim ingerichte PP kan je overal voerplekken inrichten over het de gehele beschikbare oppervlakte.

Uiteraard is een HIT beter dan op stal, maar die voerapparaten... dat vind ik zelf helemaal niks vanwege de "beweging-reducerende" eigenschap.
Bij 6 paarden heb ik bijv 8 grote voerplekken, zelfs het zwakste paard heeft altijd ruim voldoende ruimte om te eten zoveel ie wil en kan.
Te dikke paarden samen met te dunne paarden, daar heb ik echter geen ervaring mee..... maar ik denk dat ik dan 2 verschillende groepen zou maken waarbij de "dikke" groep schraler hooi zou krijgen dan de "dunne" groep.

En idd, wat kost zo'n paddock toch veel onderhoud (en geld) he ;-) ....van de week weer eens 40 - 60 ton zand laten brengen. Daar gaat mijn uitgekeerde spaarloonregeling :D

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:05

drenthie schreef:
Miranda, toch jammer dat je het zo op het i-net gooit. Jammer dat je weg gaat en dat ik het op deze manier kom te weten.

Voor de rest, ik sta ook in deze aktief stal en heb het wel naar mijn zin.

Ik zeg niet dat ik het niet naar mijn zin had.
Ik heb al menig keer aan gegeven dat het vies is. En wat is daar mis mee om dat te vertellen?
Als men goed leest, dan zie je ook dat ik het heel erg vind.
En eerlijk is eerlijk, het is toch gewoon zo???
En geloof mij, in de omgeving word erover gekletst, helaas.

En als je het op deze manier te weten komt is t enkelt dat ik zeer intressant ben om mee te lezen.....
Bijna niemand op stal weet het nog, want het is pas sinds vandaag bekend. misschien een troost.

Maargoed er genoeg over gekletst.
We laten het zo.
Laatst bijgewerkt door CouCou op 15-09-10 22:14, in het totaal 2 keer bewerkt

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:10

scoxx: t klopt idd wel. Paarden kunnen zich wel op 1 hoop opdringen om de voerstations heen.

Ach en over het algemeen, of het hit-actief is of niet, of ergens anders staan, t kost gewoon een hoop onderhoud en tijd.
Je moet echt minimaal 2-3 keer per dag stront scheppen om de bodem goed te houden en ook minimaal 1 keer per jaar of 2 jaar het zand verschonen, daarbij komt bij dat goede drainage ook van belang is natuurlijk.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:14

Heb natuurlijk niet alles gelezen. Maar erg leuk idee..

Ik was 3 weken geleden, die hadden dit ook met boomstammen hele wegen moetsen die paarden afleggen, ze sprongen ook zelf vaak over een stam heen. Die stal is in Hazerswoude(ZH)