Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:55

Nou het feit dat de strokorrelmot in de hoeven blijft plakken is wellicht te verklaren door het gewicht van het paard. Bij mijn Fries is het beduidend minder dan bij de KWPN-merrie maar die is ook al gauw zo'n 150 kg zwaarder.

Natte zooi is het bij mij ook niet - dat ligt volgens mij nog steeds aan de manier van schoonmaken.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:02

Die fries van ons is een heer van zo 750 kg, zwaar gebouwd en ijzer maatje 3 onder zijn lieve voetjes. De andalusiers zijn lichter, en de BWP is ook lichter. Bij geen van alle mot in de hoeven.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:33

Hier merk ik duidelijk verschil of ik meer/minder nestjes door de korrels heb. Momenteel heb ik meer korrels dan nestjes (binnenkort weer nestjes erbij in) doordat ik gisteren korrels heb bijgestrooid.
Vandaag dus klomphoefjes tussen de ijzers bij beide paarden.
Makkelijk te verwijderen met een hoevenkrabber.

De stallen liggen er beiden superdroog bij en dus van plak of natte zooi totaal geen last.

@Suzan,
Geen verkooppraatjes voor de diverse leveranciers maar onze eigen ervaring met de verschillende korrels / nestjes worden hier vermeldt.

Misschien is het gewoon zo dat wij tevreden zijn over de korrels en jij het bij normaal stro moet houden of je eigen systeem bedenken in het gebruik van de korrels en de manier van uitmesten ipv de voorschriften op de verpakking.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:55

PhiaBink schreef:
.........en ijzer maatje 3 onder zijn lieve voetjes.

Haha, ik dan even baas boven baas: ijzer Nr.4 !!
Maar eh... heb jij de korrels nu met 't een of ander gemengd ( te lui om terug te lezen sorry :o )

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 00:58

Heb jij een Shire?

Ik heb in de 4 x 4 stal vlas gemengt met stro korrel. In de ene stal staat de fries, maatje 3, en in de andere stal een pensionpaard BWP, smeerlap, graver. De fries heeft meer stro korrels dan vlas. Koos is heel netjes. De BWP is nu veel droger en zijn stal blijft veel netter met vlas en stro korrels. De PRE dames staan op korrels en af en toe gooi ik er wat vlas bij, als ik een beetje over heb. Zij hebben een 3 x 3 stal.
De stallen van de dames blijven nu ook schoner en veel droger en netter. Het zijn moeder en dochter en beide smeerlappen.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 02:29

Ik denk dat juist kleine maatjes ijzers meer problemen geven. Mijn paard heeft kleine, nauwe voetjes (vierkant beslagen) en daar zit vaak alles behoorlijk vast tussen. Het is op z'n ergst als hij net nieuwe korrels in z'n stal heeft. Gaat tussen de ijzers, zet na een tijdje uit en voila. Een plateauzool. :=

Een groot, zwaar paard met grote voeten stampt over het algemeen wat harder zodat het ook snel loskomt. Mijn Quarter loop heel 'lichtvoetig'. :P

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:47

Hier ook een paard met maatje 4 (kwpn), dikke koek, maar buiten na een paar passen wel het meeste kwijt. Toen pony nog ijzers onder had, bleef dat inderdaad meer vast zitten dan in die grote ijzers.

Toch weet ik nog steeds niet wat ik nu van korrels moet vinden. Ene dag denk ik: dit is niks meer en na uitmesten valt het dan enorm mee. Andere dag is het echt een drama.

Ben blij dat ik de paarden nu nog veel buiten kan zetten, maar als bijv sneeuw komt, dan moet ik paard op ijzers binnen houden. Vrees dan echt voor de bodem. Bij stro haalde je in ergste geval alles eruit, 1 of 2 balen erin en je was klaar. Als je dat met de korrels doet, kost dat een gigantische hoeveelheid geld (heb boxen van 4 x 4,5)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:52

Voor de bodem is vorst veel beter dan regen. Dat is dan in ieder geval een voordeel van dit paard- en mensonvriendelijke weer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:39

Even een natte donkere kledder uit het midden gehaald :roll: Dat was gisteren nog niet zo....

Heb er meteen 2 pakken vlas in gekieperd, paardje ligt idd warm vannacht.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 01:48

Vanmiddag een pak vlas gehaald om uit te proberen - het werkt!! *\o/*
Een half pak vlas door de al dikke stromotbodem gemengd en het resultaat was prima: de bodem is goed 'rul', drollen zeven gaat nog net zo makkelijk als met alleen stromot ( in tegenstelling tot strohaksel, dat bleef grotendeels in het mandje hangen) en het allerbeste: nauwelijks plaksels in de hoeven! Dus ik ben content!! :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 10:28

Wanneer ik het goed begrijp als je vlas en strokorrel mengt...
Strokorrel neemt vocht op en vlas laat vocht door en neemt niets op eigenlijk net als stro. Waarom dan vlas en niet gewoon stro over de korrels gooien vroeg het me af of redeneer ik nu weer verkeerd. Het nadeel van vlas vindt ik dat paarden alles mee naar buiten nemen en ik heb een open stal. Of valt dit mee wanneer je het met korrels vermengt.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 10:44

Een paar van mijn klanten hebben,op aanraden van mij, in augustus strokorrels besteld.De verwachting was dat ze, met de ervaring die we hadden met vlas en mot, zo ongeveer tot februari konden doen met de hoeveelheid die ik ze aangeraden had.Begin november was bij iedereen de hele handel op en bij sommigen zelfs al begin oktober.Diegenen die het gemengd hebben met vlas of mot hebben er iets langer mee gedaan dan diegenen zonder het te mengen.
Iedereen dus weer lekker overgegaan op alleen stro,mot of vlas.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 10:50

Dinopino schreef:
Wanneer ik het goed begrijp als je vlas en strokorrel mengt...
Strokorrel neemt vocht op en vlas laat vocht door en neemt niets op eigenlijk net als stro. Waarom dan vlas en niet gewoon stro over de korrels gooien vroeg het me af of redeneer ik nu weer verkeerd. Het nadeel van vlas vindt ik dat paarden alles mee naar buiten nemen en ik heb een open stal. Of valt dit mee wanneer je het met korrels vermengt.

vlas neemt vele malen meer op dan stro. ;)
met mengen hier geen ervaring.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 10:58

@JP: mijn strokorrels werken met dit weer ook weer. Dat komt omdat het vriest, en volgens mij niet door het mengen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:13

Als je echt een open stal hebt dan zal er sowieso bodemmateriaal naar buiten gelopen worden, of dat nou korrels of vlas of gewoon stro is lijkt me.. misschien een drempeltje maken?
Mijn ervaring met vlas is dat het wel vocht opneemt - ik had dit vroeger als bodembedekking maar ben er vanaf gestapt omdat ik het zo glad vond en de paarden erop uitgleden. Nu gemengd met de strokorrel lijkt het goed te voldoen - de bodem lag er vanmorgen nog prima bij, zelfs bij rommel-friesje!

Fitzroy: in de regenperiodes werkten de korrels ook goed hier - mijn enige bezwaar was die keiharde platen onder de hoeven. Dat lijkt nu opgelost door het wat met vlas te vermengen.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:41

Jannepauli schreef:
Vanmiddag een pak vlas gehaald om uit te proberen - het werkt!! *\o/*
Een half pak vlas door de al dikke stromotbodem gemengd en het resultaat was prima: de bodem is goed 'rul', drollen zeven gaat nog net zo makkelijk als met alleen stromot ( in tegenstelling tot strohaksel, dat bleef grotendeels in het mandje hangen) en het allerbeste: nauwelijks plaksels in de hoeven! Dus ik ben content!! :D

Dat zei ik dus! Mengen met vlas en je krijgt een super stalbodem.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:04

Leuk om te lezen hoe alle mix-experimenten uitpakken.
Het geeft weer hoe de verschillende producten bij de verschillende mensen en paarden bevallen.

Ik hou het op een mix van de chopped strokorrels en stronestjes.
De bodems blijven hier super.

Vlas vond ik vorig jaar niks, kleefde aan alles vast, het stonk en werd een prutje in de stallen.

Het sneeuwt hier trouwens sinds een paar uur, helaas niet rijden (:)

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:21

diana1 schreef:
Leuk om te lezen hoe alle mix-experimenten uitpakken.
Het geeft weer hoe de verschillende producten bij de verschillende mensen en paarden bevallen.

Ik hou het op een mix van de chopped strokorrels en stronestjes.
De bodems blijven hier super.

Vlas vond ik vorig jaar niks, kleefde aan alles vast, het stonk en werd een prutje in de stallen.

Het sneeuwt hier trouwens sinds een paar uur, helaas niet rijden (:)

Hou die sneeuw lekker bij je!!! Ik haat winter :( Heb 2 houtkachels aan en dikke truien. Bah, geef mij maar 25 graden en een zonnetje!

Merkloze korrel en merkloze vlas is bij mij een prima combi. Misschien met het zelfde merk korrel en vlas gaat het wel???????????????? Kwesti van uitproberen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:26

Afbeelding oh heerlijk, kom maar op met die sneeuw!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:23

Nou bedankt Diana, het sneeuwt hier |( Jullie mogen alle sneeuw houden!!!

Net snel gemest en in ploegen dienst naar buiten vandaag. De dames eers ten de heren zo. Die snel mesten en dan maar wachten op de CV monteur :( Natuurlijk moet de cv stuipjes hebben. Het is nu wel lekker warm met de 2 houtkachels, maar een beetje warm water is ook wel lekker met dit weer.

Morgen zijn erweer stro korrels *\o/* Nu met de vorst de korrels nat maken en dan in de stal doen of wat anders verzinnen om ze uit elkaar te laten vallen. Iemand een idee??

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:40

Ik hoef die sneeuw niet, hindert ons alleen maar in het rijden, vandaar dat ik het snel doorstuur :j

Vandeweek heb ik net bijgestrooid en als ik weer moet bijstrooien gebruik ik de nestjes.
Tip om de korrels stuk te krijgen....lekker warm bij de houtkachel met een hamertje de korrels één voor één een klap verkopen 8)7
Leuke bezigheidstherapie (:)

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:00

diana1 schreef:
Ik hoef die sneeuw niet, hindert ons alleen maar in het rijden, vandaar dat ik het snel doorstuur :j

Vandeweek heb ik net bijgestrooid en als ik weer moet bijstrooien gebruik ik de nestjes.
Tip om de korrels stuk te krijgen....lekker warm bij de houtkachel met een hamertje de korrels één voor één een klap verkopen 8)7
Leuke bezigheidstherapie (:)

Jij spoort dus niet :P
Het is nu wit hier :(
Ik zet zo vroeg mogelijk een krui met korrels met een emmer water er over in de garage. Die is vorstvij. Kan uren en uren vocht opnemen en tegen detijd dat het de stal in gaat, is het helemaal droog. Dat lijkt me een beter plan. Maar als je niks tedoen heb..... je bent welkom om te helpen hamertje tik te doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:19

Ik meld me hier ook weer even:

Ik heb de meiden ook weer op een strokorrel- (Strovan) en vlas-mix staan. Nu alweer 3 weken zonder bijstrooien, al zal dit komende week wel weer moeten gebeuren.
Voorlopig bevalt de Bellinco/Strovan uitstekend. Het valt sneller uit elkaar dan de andere merken die ik gehad heb (Top, Zeoliet en Dolsma) en nu het wat vochtiger is buiten stuift het ook niet zo, dus prima voor de longetjes.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:22

Phia, dankjewel voor de uitnodiging! :D gezellig samen bij de houtkachel _-:( .

Ik hoop voor jou dat de garage met de nachtvorst niet jouw onder het water gegoten korreltjes doet laten bevriezen }>

Vervelen :+ wat is dat :evaw:

Bereid je alvast voor...het begint hier alweer te sneeuwen dus er komt nog meer die kant op :(:)

Het weer heeft wel een leuke bijkomstigheid: vorst zal er waarschijnlijk ook voor zorgen dat iedereen droge (korrel)stallen heeft/houdt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:25

Maar als de vorstperiode voorbij is dan 'slaan' de stallen ook ineens zeiknat ook :D