Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:34

Wat vervelend zeg, dat ze zo moeilijk doen over pakken hooi waar je als mens dan vervolgens niks vreemds aan op kan merken...

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:35

Ja, echt heel jammer.

Ik voer nu hooi van de buurman en dat ruikt naar zijn schuur (motorolie). En dat eten ze heel graag. Echt vreemde wezens zijn het.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:39

Pff... Wat ze maar lekker vinden dan he...
Bij ons laten ze ook wel van het ene pakje meer liggen dan van de andere die zo schoon op gaat. Maar als we de restjes dan weer in een hooinet verzamelen en op een ander punt hangen dan komt het tot nu toe ook uiteindelijk wel op gelukkig... Met hele balen blijven zitten lijkt me erg lastig.

Voor ons mest probleem is een oplossing. We gaan een 10 kuub container (met zeil en klep) huren. Die komt te staan vlakbij de weide maar tussen de bomen. Met plaatsen is dat wel even gepriegel maar op basis van foto's schat de leverancier wel in dat dat kan.
Kost wat geld maar daarmee als het goed is ook geen zorgen meer.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-25 15:41

Ja hier ook hoor gedoe met hooi. Grof hooi eten ze niet, gewoon niet gaat nu de stal in als stro dan maar... Ik zie zelfs verschil tussen echt stro en het "hooistro". Echte stro wordt wel aan geknabbeld namelijk. Heb nu fijn hooi, echter behoorlijk stoffig en dat wordt wel gegeten. Qua geur zou ik zeggen doe maar dat grof spul, maar nee hoor we willen fijn... En als het dan eentje is wat kieskeurig is maar nee hoor zelfs een kieskeurige haf.... Bij LN hetzelfde hooi ook een nee liever niet vanuit haar paarden. Dus die dacht mooi die van Joyce vreten het fijne hooi wel, ik haal dan ook het fijne hooi en die heeft pech met schimmel bij dus eenzelfde pak als wat ik heb...

Kijk dat ze soms hebben van mwah baasje ik vond vorige toch lekkerder, dat mag. Maar ze moeten het in elk geval wel eten. Dat ze er wat langer over doen vind ik super. En ze moeten natuurlijk ook wel de benodigde kg's eten. Maar dat ze niet willen eten, strontvervelend worden en dan maar het stro eten dan klopt het niet.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:45

Hier ook zo'n man die graag automatiseert :=

Warmer weer is erg welkom maar de regen mogen ze van mij ergens anders hebben hoor, zo geen zin in :+

Ik verbaas me ook altijd over hooikeuzes van paarden. Ik heb redelijk grof hooi van eigen land en fijner hooi van Corsten liggen nu. Ik vul ongeveer de helft van de netten met het ene en de andere helft met het andere, en ik heb 2 paarden die voorkeur hebben voor het eigen hooi en 2 met voorkeur voor het hooi van Corsten. Heel bijzonder.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:46

Hier aten ze het hooi ook gewoon totaal niet. Ik heb 1 bak gevuld vorige week woensdag en zondag lag hij nog net zo vol. Het ligt inderdaad ook in de stro stallen en je ziet niet eens wat hooi is of wat stro is. Precies dezelfde kleur en structuur, maar inderdaad het stro eten ze wel van. Dus het zal gewoon echt niet smaken, terwijl op het zicht denk je; prima hooi!

Lastig hoor. Dit jaar was by far het slechtste hooi-jaar. Knetterduur en slechte kwaliteit.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:49

Ik weet niet waar je woont... Mijn buurman heeft nog een aantal erg mooie midi balen staan voor 27,-... Dat is bij Dalfsen.
Mijn paarden eten dat erg goed, alleen de slowfeeders die wij gebruiken zijn met pakjes makkelijker te vullen dus ik gebruik baaltjes hooi van 4 euro per baaltje, te halen bij de broer van mijn buurman in Staphorst...

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:01

Ik woon in gemeente Hulst in Zeeuws Vlaanderen, niet bepaald in de buurt dus, maar lief dat je zo meedenkt! :D

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:08

Oke, al die regen had ik nog niet gezien :+
Fingers crossed dat dat mee gaat vallen dan.

De laatste 2 pakken die ik kocht waren zo grof dat ik dacht dat gaan ze nooit eten, maar in tegendeel, die pakken zijn al bijna op. Hetgeen ze eerst kregen hoeven ze ineens niet meer. Heb er nu gelukkig eentje bij staan die het eet, en daarop begint de rest te volgen... Plus ik geef gewoon niks anders, want voorheen aten ze dat pak ook gewoon goed, dus waarom nu niet meer.

Gisteren 3 van de 6 naar de tandarts geweest. Als ik soms al denk, er mag er nog wel eentje bij, dan weerhoudt deze rekening me er wel van :P

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:27

Ik voer momenteel hooipakjes, maar heb ook midibalen staan. Dat eten ze liever, maar die zitten even vastgevroren :D Het hooi lijkt net op fijn stro en wordt wel gegeten, maar er zit soms veel zuring in (laten ze liggen, die harde stukken) en vooral het jonge paard heeft liever de voordroog uit de midibalen. Daar heb ik heb er al twee van laten omruilen, wegens enorm nat, zuur en vol met modder. Andere balen uit dezelfde partij waren dan weer prachtig mooi qua vocht en structuur. Had in het najaar ook twee grote balen met nagenoeg hooi. Prachtig spul zou je denken. Geen hap aten ze ervan. De aangebroken baal bij de buurman mogen dumpen (zelfs de schapen waren daar niet enthousiast, de geit dan wel weer) en de andere heb ik terug mogen brengen. Sommige hooipakjes zijn ook enorm stoffig, maar vinden ze wel lekker.

Heb momenteel voor nog een drie maand aan ruwvoer staan en heb alvast wel een optie gezet op 50 midibalen, maar zal nog wel moeten inkopen straks voor het voorjaar. Twijfel of ik dat nu ga doen en of ik dan nog midibalen probeer te scoren of pakjes. of dat ik nog even wacht tot de hooipakjes op zijn. Maar moet met een week of zes/acht ook weer vlas hebben. Dan kan ik ook eea combineren.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 18:38

Ik heb voordroog ( net zo droog dan hooi) van mijn oom maar om de mestafvoer plek tevreden te houden koop ik ook vaker hooi daar en meng ik het.
2 pakken grof hooi zag goed uit maar aten ze echt met lange tanden en knoeiden ontzettend veel. Om die dikzakken af te laten vallen perfect maar op zo`n manier wil ik dat ook niet.
3e pak was andere levering, fijner van structuur en meer kruiden erin maar 1 en al schimmel, veel te nat geperst.
Normaal haal ik 1 pak op per keer maar net eens 2 geprobeerd omdat ik anders wekelijks een 500 kg ronde baal moet halen en dat ging. Kreeg de klep net niet dicht maar in de opslag paste het

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 19:48

Afbeelding

Vandaag mochten ze even chillen met blote billen :D
Genieten nu het nog kan.

Ik heb midibalen die vrijwel allemaal lekker droog zijn en lekker ruiken. Heb heel enkel er 1 tussen zitten die meer ui kuilhooi lijkt (en ruikt), en lekker dat ze dat vinden! Blegh, ik blijf die geur ruiken alsof het in mijn haar zit ofzo.
Ik leng het hooi aan met wat stro (zo hebben ze de hele dag wat te knabbelen) want ik heb paarden die, net als hun baasje, nogal makkelijk gewicht vasthouden. Mijn oudste is eindelijk zichtbaar afgevallen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 20:24

Ik heb ronde balen onverpakt. 1e snede van 2024. Afgenomen toen hij ging wikkelen en zonder wikkel gekregen, heel mooi grof hooi wat ze graag eten. Nu 1 baal wel gewikkeld van ander stuk en dat is fijn en vol blad en tak en dat eten ze minder graag. Komt ook lastiger uit de 4x4 netten dus ik voer nu deels los in een hooibak.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 21:21

Phoe praat me niet over het hooi van dit jaar.

Mijn grote balen onverpakt zijn stoffig, met hier en daar aarde erin en ook stukken met doorntakken erin. Graszaadhooi was wel prima. Verder heb ik dit jaar voor het eerst verpakt, eerst midibalen van Souman en dat aten ze graag maar kon per baal echt een behoorlijk stuk weggooien omdat in elke baal wel schimmelvorming zat. Ik vind de bezorgers van Souman echt geweldig, maar de klantenservice meh (had gevraagd wat ze zelf van de kwaliteit vonden, omdat het voor mij voor het eerst verpakt was en nooit wat teruggehoord).

Nu ben ik bezig met een partij midibalen van marktplaats die ik hier in de buurt had gescoord, scheelt me bijna 10 euro per baal en tot nu toe veel minder gedoe met schimmel etc. Heb wel het idee dat die iets lichter zijn, maar als ik ze zo goed als helemaal kan voeren ipv deel moet weggooien is dat ook niet erg.

Ben wel aan het kijken of we volgende winter ergens grote verpakte balen kunnen laten neerzetten, want nu ik nog verpakt en onverpakt combineer gaat er elke 5 dagen een midibaal doorheen. Maar als ik helemaal over wil op verpakt dan blijf ik midibalen open snijden, dan zijn grote balen wellicht handiger (en ook minder afval, dat vind ik ook nog wel een ding met veel midibalen verbruiken).

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 21:37

Heb nu fijne kleine pakjes, 3 soorten en ze eten het allemaal erg goed. De grote pakken die ik had waren erg stoffig en ze aten het slecht.

Vanmiddag de boel ff gesleept, vrijdag zadelpasser dus dan kan ik mooi even hier rijden
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 07:54

Zier er weer mooi strak uit

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 08:16

Ik heb grote balen.
Nu 1 soort waar ze bijna niet van willen eten. Bij 2 van de 4 voer ik het zelfs los.
Grof hooi blijft hier wel wel sneller liggen, de ander 2 eten zelfs liever geaszaadhooi dan die ene baal..

Ik voer verder altijd verschillende balen door elkaar als in: elk net iets andere.. bij de 2 grotere gaat het sowieso op.

Zaterdag komt er weer een beleer pony, hopelijk lust die de ene baal wel haha en volgende week ook weer 1 erbij.

Voor vandaag staat er ineens 3mm op de planning.. en maandag weer ruim 10mm, woehoe.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 08:42

Ik zag het ja.
Hier laatst ter overbrugging kleine baaltjes gehaald, die vonden ze echt niet lekker. En duur dat ze waren, jeetje.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 09:14

Lekkere bak zo.

Vervelend al dat hooi gedoe.
Hopelijk dit jaar een beter jaar.

En eerst voorspelde hij mooi droog weer voor langere tijd . En van die voorspelling is niets meer over ;(

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 09:23

Hier voorspellen ze om 11.00 wat regen. Ze mogen nu nog even de weide op. Die is bevroren dus lopen .e niet kapot. Even genieten voordat alle regendagen weer komen

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 09:32

Ook dat zag ik ja, ik zit nog in de ontkenning.
Hopelijk valt het mee.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 10:04

Ik denk ook altijd 'eerst zien dan geloven', helaas toch wat te vaak daadwerkelijk pech gehad de laatste tijd :+ Ik hoop straks nog ff te kunnen longeren, morgen weer oefenen met de showgroep en zaterdag menles.
En verder mogen ook de kleintjes weer, die hebben een week vrij gehad ivm vriend op wintersport.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 10:10

@Paardaanhuis, we hopen dit voorjaar nog te kunnen starten en dan verwachten ze ruim 4 maanden bezig te zijn :=

Niet de enige met hooi stress zie ik. Vanwege slechte weer vorig jaar had mijn hooiboertje weinig onverpakte baaltjes.
Ik moet nu dus ook uitwijken naar een ander. Heb nu nog 5 baaltjes liggen :=

Ik hoop er morgen 100 geleverd te krijgen, maar hoop dat het weer meewerkt anders heb ik echt een probleem.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 13:33

Ik zal duimen Karin.

Ik kon hier in het natuurgebied voor het eerst in 1.5 jaar weer een veld oversteken met normale schoenen :+

Het was zo lekker, meteen een grote ronde met de honden gemaakt. Zo nog even met de zwarte op pad.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:48

De regen hier staat voor einde middag op de planning, dus ik heb ze nu even lekker zonder deken staan en dan hoop ik dat ze ik mooi op tijd weer een regenjas aan kan trekken :+ Denk dat ik ze niet allemaal een jas aan doe, even kijken hoe warm het blijft.