Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:15

ah ja zo. :)
Daar had ik inderdaad duidelijker in moeten zijn.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:34

Hier ook zaaiplannen buiten paardtoegankelijk terrein. Voor nu.

Voor de weide rand wil ik me nog verdiepen in niet giftige en niet woekerende soorten.
En zodra het warmer wordt gaat worden wordt er nog een slag gemaakt in boterbloem bestrijding in de oude wei.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:40

Bij mij konden ze ook niet bij de bloemenbed gelukkig.

Overigens zit ik nu ook naar bomen te kijken. Nu was er een actie van de gemeente Groningen: 1euro per boom. (van vlierbessen tot enorme bomen) Helaas woon ik niet meer in de juiste gemeente van de provincie, maar hopelijk doet die van mij ook snel mee. Ik wil namelijk een treurwilg planten op de hoek van de wei bij een paar sloten, zodat ze daar onder kunnen schuilen en er ook van kunnen eten als hij groot genoeg is. Ook (ruwe/himalaya)berken vind ik mooi en staan ook in het park langs de wei en wil die ook wel hebben, ook niet giftig. Ik heb al 3 Zomerlinders in het voorste stuk staan waar ze wel eens een hapje van aten, maar ze zijn gewoon zo handig voor de schaduw en het is ook nog eens mooi.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:01

@merexa: zit er geen kennis in die gemeente die voor jou mee wil doen... of komt er naderhand een kontrole wáár de bomen daadwerkelijk gepland zijn ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:06

Als iemand een link heeft voor wilde bloemen en 1 voor paardvriendelijke bloemen dan graag.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:11

Bioron heeft paard vriendelijke mengsels.

Paardenplant denk ik ook wel.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:15

En via ukiespadockparadise op insta kun je ook paardvriendelijke bloemen- en weidekruiden mengsel bestellen :D

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:16

DubbelFun schreef:
@merexa: zit er geen kennis in die gemeente die voor jou mee wil doen... of komt er naderhand een kontrole wáár de bomen daadwerkelijk gepland zijn ??

Dat had ik wel gevraagd via Facebook, maar ze komen het brengen.. Dus als ze met die bomen bij een rijtjeshuis komen waar een vrij kleine tuin bij zit krijgen ze wel vraagtekens :+ Inmiddels is alles ook al weg. https://nmfgroningen.nl/project/plan-boom/
Bestellen is niet meer mogelijk dus, maar ik heb een kennis die bij mijn huidige gemeente werkt, dus die benader ik maar of er nog een andere optie is om (goedkoop) aan bomen te kopen. Had wel een kweker gevonden waar ik een treurwilg van ongeveer 4meter wilde halen, maar die koste 80,-€

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:53

Grote bomen zijn al snel duur én de kans dat ze goed aanslaan is ook nog eens kleiner.

Ik heb net geprobeerd om Peps te lokken met een bak voer voor een borstelbeurt en een wandeltje, maar hij kwam niet op 2 mtr zolang ik er stond. Dus dat ging over.
Dus ben ik Boon maar gaan borstelen, daar komt nu ook al genoeg af.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 17:39

Jade schreef:
vinden jullie het niet problematisch dan dat er ook dingen tussen zitten die giftig zijn?

Bij ons stond het echt vol met vingerhoedskruid. Super giftig, maar ze bleven er echt wel vanaf. En de bijen waren er heel blij mee!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 17:55

ik durf dat niet, was vorig jaar bezig met uithalen van nachtschade, maar daar gingen zo zo mee vandoor uit de emmer

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 19:44

JKK heb ik vorig jaar 2 kruiwagens weggehaald. Vingerhoedskruid staat hier vooral in de tuin. Niet toegankelijk voor paarden. Qua bloemenmengsels koop ik losse zaden en het liefst in de kleur blauw, paars of wit. Ik zou zelf graag nog wilde chichorei willen hebben, dat vind ik echt een mooie plant. Geen idee of die giftig is.....

We hebben vandaag genoten van de track.

Vandaag de freiberger meegenomen naar de Countrymill voor een zadel en wat was ze zoet. Het is zo fijn om te zien hoe ze steeds meer een vorlijk en blij paard wordt.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:09

Lekker als ze zo rennen :D

Ik heb ook lekker in het zonnetje zitten genieten.
Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:13

Nou die hebben de goed getest Belker!

In de zon was het heerlijk! Vanmiddag was er minder wind en kon zelfs de deken even af hier

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:33

Wat gaaf om te zien Belker!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:57

Zo, en ik heb het me toch een partij koud gehad! :')

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:58

Leuk he, ze waren fris vandaag.

In de zon was het idd lekker vandaag, mits uit de wind.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 21:07

Wat een heerlijk dankbaar en blij filmpje Belker!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 21:28

Merexa schreef:
DubbelFun schreef:

Dat had ik wel gevraagd via Facebook, maar ze komen het brengen.. Dus als ze met die bomen bij een rijtjeshuis komen waar een vrij kleine tuin bij zit krijgen ze wel vraagtekens :+ Inmiddels is alles ook al weg. https://nmfgroningen.nl/project/plan-boom/
Bestellen is niet meer mogelijk dus, maar ik heb een kennis die bij mijn huidige gemeente werkt, dus die benader ik maar of er nog een andere optie is om (goedkoop) aan bomen te kopen. Had wel een kweker gevonden waar ik een treurwilg van ongeveer 4meter wilde halen, maar die koste 80,-€

Ken je iemand met een treurwilg, tak vanaf halen en in de grond zetten. Grote kans dat die met een paar jaar groot is (valt onder de snel groeiende bomen)

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 22:09

@belker chichorei is niet giftig, zelfs gezond voor paarden. Sinds ik deze plant vorig jaar op een biologische kruidenwei zag ben ik er helemaal verliefd op. Heb ook al zaad liggen. Nu nog even wat planten verwijderen die zelfs de shet niet lust en dan kan ik gaan zaaien. Hoop dit weekend een eind te kunnen komen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 22:17

Foreverkliek schreef:
@belker chichorei is niet giftig, zelfs gezond voor paarden. Sinds ik deze plant vorig jaar op een biologische kruidenwei zag ben ik er helemaal verliefd op. Heb ook al zaad liggen. Nu nog even wat planten verwijderen die zelfs de shet niet lust en dan kan ik gaan zaaien. Hoop dit weekend een eind te kunnen komen.

Heb je gewone chichorei of zaad van wilde chichorei? Waar heb je het vandaan?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 22:18

Zijn inderdaad erg mooie bloemen!

Van de wortels werd (wordt) koffie gemaakt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 22:52

@belker: wat een heerlijk filmpje van die paarden :)

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 23:43

Ik kwam er net dus achter dat ik al heel lang meelees, maar nog nooit fatsoenlijk heb voorgesteld :o
Hierbij de paarden:

Afbeelding
Lara , 23 jarige shetlander
Afbeelding
Shelly, 24 jarige welsh
Afbeelding
Moonlight, 15 jarige arabier
Afbeelding
Rohan 20 jarige new forest
Afbeelding
Davy 10 jarige shetlander

Afbeelding
En Tess 11 jarige draver

Dit jaar is het plan om de paddock wat leuker te maken voor de paarden die de wei niet op kunnen, dus een flink project. Nog leuke ideeën hoe?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 23:47

Wat een leuke gemengde kudde!

Voor het leuker maken van de paddock is het wel handig om te weten hoe die nu is. Sowieso zou ik altijd voerplekken verspreiden, de waterbak weer ergens anders, ergens een plek om te schuren, een liksteen, je kunt iets met beplanting doen afhankelijk van je situatie en soms zelfs slim obstakels neerzetten zodat ze ook in de paddock meer rond moeten lopen.