[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 10:22

Wat fijn Daihyo!

Komt vast een oplossing voor. Wij voeren hier bv ook maar 1x per dag. We werken beiden 40+ uur dus het lukt gewoon niet om 2x pd te voeren. Was even puzzelen hoe en hoeveel te voeren maar gaat prima nu.

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 10:25

Ja, dat hebben wij dus ook. Hoe doen jullie dat nu dan?
Ik wil mijn stalgenoten hier nu ook bij betrekken overigens hoor. Mijn idee nu is eind van de middag/begin van de avond je beurt doen (mesten en voeren), dan ook het draadje van het gras verzetten en een portie hooi/stro in de netten. In de winter dan geen gras en dubbele portie hooi/stro. Even uitwegen hoeveel dat moet zijn. Maar een van mijn stalgenoten werkt juist de avonden, dus dat is dan weer lastig. Maar daar komen we met zijn allen ongetwijfeld uit :j

Belker

Berichten: 15399
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 10:27

Gefeliciteerd, wat leuk.
Je hebt ook timers die openspringen waardoor ze of weer een hooinet of een stukje gras erbij krijgen.

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 10:31

Wat tof daihyo!

Wij werken ook beide fulltime dus vullen alle 18 netten meestal 1 x per dag. Nu is dat wel aan huis dus mochten ze toch leeg zijn kunnen we vaak nog wel bijvullen.

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 10:32

Belker: Ja die heb ik gezien inderdaad. Alleen nog goed bekeken hoe dat bij ons gerealiseerd zou kunnen worden.
Voorlopig is het plan om de slowfeeders vol te doen en 1 of 2 extra plekken erbij. Dan hebben we een dubbele portie. Voor de zomer zou het met de huidige plekken + gras voldoende zijn, in de winter dan plekken erbij/huidige plekken meer vullen. Nu krijgen ze 's ochtends een nieuwe strook en 's avonds gaat de wei dicht en krijgen ze hooi. Dan zou het 's avonds een nieuwe strook + slowfeeders zijn. Dat hooi eten ze dan in de avond/nacht en de slowfeeders zijn voor de rest van de dag. De wei blijft dan gewoon open, dus kunnen ze ook nog knabbelen. We hebben 4 weitjes, 1 speelwei en 3 snackweitjes met strookbegrazing. Dus als 1 wei open is en gestript wordt, dan zijn de andere dicht en hebben rust.

Maar goed, ik wil alles in overleg doen, dus voorlopig zet ik mijn ideeën nog alleen op papier om straks in de groep te gooien. Het is ook niet per direct en we moeten nog voor wat dingen om de tafel.

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 10:37

Daihyo schreef:
Ja, dat hebben wij dus ook. Hoe doen jullie dat nu dan?

Wij voeren s avonds vitamines (of even op stal, of ieder met een bakje in de wei maar dan moet je er wel bij blijven). Dan vullen we ook al het hooi aan en geven water. Dat is ook het moment waarop we uitmesten.

Wij voeren echt onbeperkt, we voeren het merendeel in netten en op sommige plekken los hooi in een bak. Ik heb vrij veel netten dus ik vul ongeveer eens per 3 dagen alle netten. Dan ben ik de overige avonden sneller klaar (ik werk ook 2 avonden en dan wil ik niet nog netten moeten vullen). Het was even puzzelen hoeveel hooi er nodig was maar dat gaat nu goed. Ik weeg niks.

Meestal zitten er nog wat restjes in de netten s avonds. Heel soms is alles leeg s avonds (eens in de 2 maanden ofzo?). Maar dan hebben ze altijd nog stro in de schuilstal om te knabbelen en de kantjes gras langs de track om aan te knagen. Ze kunnen dan onmogelijk lang zonder eten hebben gestaan dus dat neem ik dan voor lief.

Omdat ze aan huis staan hadden wij in het begin (van de Coronatijd) de neiging om steeds een beetje te doen. Dus s morgens uitmesten, s middags water doen en vitamines geven en dan tussendoor nog hooi bijvullen meerdere keren per dag. We hebben besloten dat niet meer te doen omdat we er dan de hele dag druk mee zijn én omdat we dan ook niet makkelijk meer weg kunnen. Zoals het nu gaat is perfect. 1x per dag echt een moment om ze te verzorgen, geeft ons rust.
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 03-06-21 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 10:43

Hoeveel/wat voor netten hebben jullie op hoeveel paarden? Wij hebben nu 2 enveloppen van 80x80cm ongeveer, 1 net van 120x80 en een bak met een net in frame er overheen. 4 plekken op 4 paarden dus. Maar niet alles zit vol. Het grote net zit maar voor de helft vol en de bak nog minder dan de helft denk ik. Dat is voor nu voldoende voor een 12 uur zeg maar.
Mijn idee is om er nog 2 plekken bij te doen, bijvoorbeeld met een kliko slowfeeder met gaten aan een hek. Stevig en makkelijk te vullen.

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 10:50

We hebben 3 paarden staan.

Buiten: ik voer in 2 palletbakken die bij elkaar staan los hooi. Dan heb ik 3 palletbakken met een hooinet. Dit verdeeld over 3 plekken (hoeken vd track)
Binnen: afhankelijk van het weer 2 bakken los hooi, 2 hooinetten opgehangen. Dit zijn 4 voerplekken in een stal van 10x20 ongeveer.

Ik heb deze hooinetten, van Equiculinair. Niet om te slowen maar om morsen te voorkomen en omdat ik merk dat ze het fijn vinden om hooi ergens uit te trekken. Ze verkiezen vaak de netten boven los hooi! Ik klik ze met 3 karabijnhaken vast in de palletbakken.

Afhankelijk van het weer doe ik de netten binnen of juist buiten wat voller. Het is echt proberen geweest. Eerst alle netten ramvol, dan zie je vanzelf wat er overblijft en of je kunt downsizen.

Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:52

Ik doe alles ook maar 1 keer per dag, beetje zelfde idee als Ir111. Nu omdat ze wat verder weg staan, maar om dezelfde reden al mee begonnen toen ze aan huis stonden. Ik voer wel "krachtvoer" buiten, gewoon even draadje ertussen doen. Heb ze vaak op het gras tijdens het uitmesten en hooi aanvullen, lopen ze ook niet in de weg. Rn zoals gisteren, heb ik ze allemaal staan wassen en dan opdrogen en dan de eerst gewassen weer uitkammen. Dan laat ik de wei dicht en geef ze een strookje voor ik naar huis ga en dan open mag blijven.

Ik heb er ook 4 en als ik ze 2 kruiwagens hooi met grote kop erop geef, doen ze daar 24 uur mee. Als ik alles vul, dat zijn 3 van die kruiwagens, 3 gewone hooinetten en 2 xl netten, dan kan ik een dag voeren overslaan.

Verder vooral niet te druk maken. Ik heb 2 kruiwagens mest per dag. Gisteren door het wassen en daarna moeten werken er maar 1 uitgehaald (de grote mestplekken en schuilstal), wat dan hier en daar nog op de track ligt komt vandaag wel weer, heb ze er nog nooit over horen klagen :P

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 12:19

Ik herken dit wel. Nu ik zoveel thuis ben, heb ik ook het idee dat ik er veel meer tijd in steek tov vorig jaar. Het is nog nooit zo proper geweest, maar ik steek er gewoon ook echt veel tijd in. Te veel, eigenlijk. Het hoéft niet zo.

Ik zit er als een havik bovenop. Ne keer een zalfke hier, nog es gaan zien, hooi bijvullen, paarden toch es verzetten, snel de kruiwagen want ja, hier ligt weer wat. Het hoeft eigenlijk niet...

Mjoor

Berichten: 1024
Geregistreerd: 08-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 13:29

Belker schreef:
Gefeliciteerd, wat leuk.
Je hebt ook timers die openspringen waardoor ze of weer een hooinet of een stukje gras erbij krijgen.


Interessant, maar nog wel redelijk prijzig! Heb even snel gegoogled en kom als snel op een prijs van 250 euro per stuk.

Ook interessant om te lezen dat jullie 1x per dag voeren, zo zou ik het straks ook in willen richten. :D

Nog 2 weken wachten en dan komen de kunststof palen voor de buitenomheining en kunnen we ein-de-lijk beginnen *\o/*

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:14

neile schreef:
Ik herken dit wel. Nu ik zoveel thuis ben, heb ik ook het idee dat ik er veel meer tijd in steek tov vorig jaar. Het is nog nooit zo proper geweest, maar ik steek er gewoon ook echt veel tijd in. Te veel, eigenlijk. Het hoéft niet zo.

Ik zit er als een havik bovenop. Ne keer een zalfke hier, nog es gaan zien, hooi bijvullen, paarden toch es verzetten, snel de kruiwagen want ja, hier ligt weer wat. Het hoeft eigenlijk niet...

Ja precies! :') Wij kunnen onszelf daar helemaal gek mee maken. Met 1x per dag alles doen is het weer gezellig (en dan doen we soms nog stiekem wel een kruiwagentje mest eruit halen 'wantdanhoeftdatstraksnietmeer'... :roll: ).

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:30

Ja, dat snap ik ook. Je hebt netjes, schoon en klinisch schoon :D
Op woensdag ben ik vrij en doe ik veel meer op stal dan op vrijdagavond aan het einde van de week. Doe ik ook wel alles hoor, maar sneller en als het goed is is het goed. Terwijl ik op woensdag ook gerust brandnetels ga staan knippen, hooi harken, rubberen tegels recht leggen. De extra dingen naast mesten en voeren zeg maar.

Ninx

Berichten: 14576
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:20

Mjoor schreef:
Belker schreef:
Gefeliciteerd, wat leuk.
Je hebt ook timers die openspringen waardoor ze of weer een hooinet of een stukje gras erbij krijgen.


Interessant, maar nog wel redelijk prijzig! Heb even snel gegoogled en kom als snel op een prijs van 250 euro per stuk.

Ook interessant om te lezen dat jullie 1x per dag voeren, zo zou ik het straks ook in willen richten. :D

Nog 2 weken wachten en dan komen de kunststof palen voor de buitenomheining en kunnen we ein-de-lijk beginnen *\o/*


Nee hoor, je kunt een kippenhok opener gebruiken met zo'n rol-poort.
Ik gebruik de chickenguard daarvoor....

Goed betaalbaar en superhandig!

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 17:02

^ En hoe installeer je dat dan? Ik wil het eigenlijk wel heel graag maar ik begrijp het niet zo goed, vrees ik...

tine10

Berichten: 5076
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 17:06

Afbeelding

BrittS

Berichten: 1728
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 17:11

Dat klinkt als een mooie uitdaging Daihyo!

Hier deden we met 2 paarden + 2 mini's ook één keer per dag alles. 's Ochtends mesten, al het hooi aanvullen, plein vegen en dan hadden ze tot de volgende ochtend genoeg.
Nu er 2 extra paarden bij staan, dus 4 paarden + 2 mini's moet er echt wel 2x gemest worden om het netjes te houden, anders lopen ze alles door het zand heen en dan wordt het een zooitje. Ook met het hooi puzzelen we nu, omdat één van die twee zich dood vreet als ze de kans krijgt :+

Hilary

Berichten: 9207
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 18:29

Wij mesten en voeren ook één keer per dag en dan onbeperkt hooi. Dat komt momenteel neer op zo’n 60 kg (wat ook nat gemaakt moet worden), maar we merken dat ze van de nieuwe balen (wel 2020 nog) minder eten. Het is grover hooi, dus ze zullen eerder verzadigd zijn.

Wij hebben ca 100 hooinetten (nee, geen 0 te veel) en vullen die gezamenlijk elke 2-3 weken. Dan hoef je bij je mest- en voerdienst alleen netten uit te zoeken en niet ook nog te vullen.

Ik overweeg wel zo’n Batt-Latch of Chickenguard systeem voor komende winter, maar hoe en wat weet ik nog niet precies.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 07:41

Wij hebben de paarden ook aan huis. Onze eigen 2 tinkers en nog 3 pensionpaarden. Wij werken beide 40 uur per week (elders). Tja wat zal ik ervan zeggen... Het is veel werk, ondanks dat ze aan huis staan en je dus veel reistijd bespaart.

Hier lukt het niet om 1x per dag alles te doen. Grootste uitdaging is hier het voeren. Er staan 4 vraatzuchtige tinkers en een fries die niet echt een rem kennen. Daarnaast wil ik niet van die kisten tot de nok vullen. Dan staan ze de hele dag te kamperen aan zo’n kist en dat was precies niet wat ik wilde! Daarom juist een paddock paradise gemaakt. Wij voeren daarom wel 3x per dag hooi. S ochtends voor het werk doe ik dit in mijn goede werkkleding, en dan een oude jas erover. Ik zorg wel dat alles klaar staat dus ik hoef alleen het rondje te lopen, dat kost mij 10-15 minuten en kan ik direct even de paarden en draden checken. Einde middag direct na het werk voeren we weer en dan doen we vaak ook het grote werk (uitmesten en netten vullen). Vegen doe ik 1x per week omdat het simpelweg niet lukt om ons stoepje van 150m2 dagelijks te vegen maar daardoor is het einde week wel extra veel werk en haal ik soms wel 3 kruiwagens zand van het stoepje af.

Wij hebben circa 30 netten in allerlei formaten en die vul ik om de dag. Wij voeren ongeveer 5 netten per paard per voerbeurt en dan krijgen ze genoeg hooi, maar zeker niet onbeperkt. Vanwege luchtweg klachten van 2 paarden stoom ik alles. Dat doe ik met een timer dus ik krijg er geen extra moment bij dat ik naar de paarden moet, ik leg het klaar bij de vorige voerbeurt en met timer zorg ik ervoor dat alles op tijd klaar is. Als ik alles in 1 portie zou voeren weet ik zeker dat ze later op de dag niks meer hebben. Stro eten ze hier bijna net zo goed als hooi dus zou geen alternatief zijn. En dat terwijl wij echt heel arm hooi (+ graszaadhooi) hebben.

Uitmesten is hier circa 4 kruiwagens per dag. Ik vind het niet erg als de mest een dagje blijft liggen, ik hou wel het stoepje en de stal schoon. Als ik een dagje weinig tijd heb dan sla ik het uitmesten over.

Wat ik soms wel een uitdaging vind is het leveren van hooi. Wij voeren grote pakken maar kunnen er 8 kwijt, daar doen we 8-10 weken mee. De hooiboer komt het liefst doordeweeks overdag maar dan zijn wij werken. Soms lukt het om te regelen dat hij er op zaterdag of in de avond is, maar dat gaat niet altijd en soms moet ik daardoor regelen om een dagje thuis te werken. Ging op mijn vorige werk prima maar is nu wel lastiger.

Ik heb wel geluk dat mijn pensionklanten ook vrij veel doen. Ik denk dat het anders voor ons ook niet zou lukken met 5 paarden. Wij overwegen overigens nog steeds om 2-3 dagen in de week een uurtje komt helpen, zodat we meer tijd overhouden voor andere dingen dan paarden.

Het is leuk die paarden aan huis maar wel echt veel werk. Ik weet ook niet of wij voor altijd 5 paarden aan huis willen hebben. Maar voor nu vind ik het prima en geniet ik er zeker van!!

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 07:52

En hoe lang is jullie track/paddocks of wat is de grootte van de oppervlakte? Want ik lees 1x per dag mesten niet redden vanwege doorlopen of het gaat prima. Dat hangt denk ik af van de oppervlakte?
Die pakken opslaan ken ik. Wij hebben nu 10 balen liggen. Wel voordroog, want wij hebben geen opslagruimte. Daarom mengen we ook met stro. Momenteel gerstestro omdat het wat zachter is, maar we hebben ook tarwestro gehad. Het hooi eten ze graag, het stro knabbelen ze aan. Precies wat de bedoeling is dus :D

Ik wil inderdaad ook niet 1 bak vol op 1 plek. Maar onze bodem laat het ook niet toe om overal voerplekken te maken. Dus dat is even zoeken. De bak staat nu op de track, dat stukje zou ik graag een paar m2 verharden met omgekeerde grindtegels. Voor het morsen en om het zand okee te houden. De rest hangt nu bij stal op de verharding. Het is mogelijk om een deel van de parkeerplaats bij te trekken, dat is nu puin en zou ook een deel verhard kunnen worden rondom een voerplek bijvoorbeeld. Aan stal zelf kunnen we ook nog een net los van de muur in een van de deuropeningen (we hebben 3 openingen) hangen, goed voor de passive physio :))
En ik zag containers met gaten voorbij komen op internet. Dat is ook makkelijk te maken en aan een hek of paal te binden.
Ik heb thuis ook nog wat netten die vooraf gevuld kunnen worden bijvoorbeeld. Nu doen we dat met een kruiwagen vol laden en vanuit de kruiwagen vullen als de paarden niet in de buurt staan (of even buiten het hek worden gezet :D ). Dus op zich zijn er best mogelijkheden zodat er 1x per dag gevoerd kan worden.

Hilary

Berichten: 9207
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 07:59

Onze track is 150 meter lang en 5 meter breed in de winteropstelling. Wij mesten elke dag; het kapot lopen van de mesthopen heb je toch wel, want er zijn altijd plekken die meer belopen / gebruikt worden dan andere plekken. Bij ons zijn dat de doorgangen naar de paddock, bijvoorbeeld.
Je zou natuurlijk wel ervoor kunnen kiezen om die plekken dagelijks te mesten en andere stukken om de dag, bijvoorbeeld.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 08:13

Wij hebben 500 meter track op 1 hectare. We hoeven niet iedere dag te mesten omdat we voldoende oppervlak hebben.

Verder vullen wij alle netten buiten bereik van de paarden. Duurder gezien je veel meer hooinetten nodig hebt, maar wel veel makkelijker en ook in combinatie met werk (en dus nette kleding) wel beter te doen.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 08:18

Mijn pony’s zijn op dieet dus ik voer vrij schaars. Maar ze doen het er goed op.

Straks bij huis ga ik een automatische hooibak maken op timer. Zodat ik deze vol kan proppen en verder op de track wat verrijkingen kan ophangen/verstoppen.
Omdat we ook 2 mini pony’s krijgen. Krijgen zij ook een automatische hooibak maar een eigen. En ook een eigen stalletje.

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 08:29

Bij ons mesten ze vooral in de bak, die onderdeel is van de track. Vanuit de bak kunnen ze naar stal. Afhankelijk van het weer ligt er meer of minder mest in de stal of in de bak. Op de track liggen dan een paar losse hopen.
Track is ook iets van 400/500m lang bij elkaar denk ik. Met alle paden.

De envelopnetten hangen gewoon aan de wand en dat is makkelijk vullen. De bak ook. Ik denk nog aan een kliko met gaten op verschillende hoogtes, dat is ook makkelijk vullen. Het zou dan nog om 1 of 2 netten om op te hangen gaan. Ik heb inmiddels een aardige voorraad netten, dus dat is prima klaar te leggen voor een paar dagen :j

Dit is 1 van de enveloppen
Afbeelding

En buiten hebben we er 1 met rijgkoord hangen, ook simpel los te maken en weer vast te maken. We knopen 'm niet, maar maken 'm met een lus vast in de haak. Dus dat scheelt alweer (gemak dient de mens :)) )
Daar achter hangt nog een net aan het hek. Dat zou een plek voor een kliko kunnen worden. Of een net aan het hek, maar kliko is makkelijker vullen :+
Afbeelding

De bak op de track, met een net in frame er over heen
Afbeelding

Deze hebben we nu niet hangen, maar dit kan ook en van dit soort netten heb ik er een aantal liggen (zonder vulhulp) en dus prima van te voren te vullen en droog in de bergruimte klaar te leggen.
Deze is vrij beweeglijk, dus wel heel goed voor ze :j
Bijvoorbeeld voor de winter erbij.
Afbeelding

Belker

Berichten: 15399
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 08:39

Ik had die laatste ook maar mijn merrie klauwt en heeft ijzers.... dat was niet fijn.

Afbeelding

Ik heb n hooiruif waar een klein mazig net inhangt die ikover het hek kan vullen maar de merrie is gegroeid en kan nu vanaf bovenaf eten. Ernaast heb ik een bak staan waardoor ze door het hek moeten eten, maar deze is nog in ontwikkeling.

Afbeelding

In het bos heb ik tussen de bomen een passieve fysio hooiplek. Het net hangt dan los aan een tak.