Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mentjuh

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:04

Ja fijne typfout Hahaha

Ik zag dat iemand me volgde op fb, leuk dankjewel :) ! Wie weet tot ziens?

Hier de dekens van afgelopen jaar redelijk heel. Nek van een oude deken op de huidige want die was kapot van m’n Quarter, de tinker heeft een bucas bigneck met de grootste borst verbreder. Ik ga niet Eems proberen voor hem een passende hals te vinden haha!
Dit is t eerste jaar dat ik m tijd, hopelijk niet te veel last van zweten na t rijde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:18

@Noordje: wel een redelijk vachtje, maar het is gewoon een echte koukleum. Altijd al geweest, ze heeft ook een hekel aan regen en kou. Kleine diva :D

@superpony: inderdaad een investering, maar als het goed is nu ook voor een aantal jaren klaar. Ik had eerder altijd diverse 'goedkope' dekens. Maar niet tevreden, want de pasvorm is niet super, het schuift, er vallen gaten in of zelfs één merk waarbij de vulling altijd helemaal oppropt. Uiteindelijk waren ze niet eens veel goedkoper dan bucas (maar ik koop altijd wel in de aanbieding en maak er een sport van om zoveel mogelijk korting te krijgen :o ) Ik was er zo klaar mee dat ik alle andere dekens ga verkopen en alleen nog maar bucas of horseware neem. De Tinkers kunnen op zich prima zonder dekens, maar buiten dat ik een vreselijke hekel heb aan van die harige teddyberen vind ik het ook super onhandig met rijden. :) Mijn mini scheer ik wel altijd, die heeft cushing dus krijgt dan zo'n hele dikke en verstikkende vacht. Ze is altijd helemaal happy als ik aan kom met de scheermachine _O-

Wij slepen met een mini trekker. We hebben daar een manegevlakker achter en ik heb ook nog zo'n klein weidesleepje. Was ooit de bedoeling dat ik dan met mijn mini de bak kon doen, maar dat was echt veel te zwaar dus ging hij maar achter de zitmaaier en later achter de mini trekker.

Ik volg jouw op instagram mentjuh! Echt fan van jouw werk, heel gaaf! :D Ik geloof direct dat je bij Kayne die verbreder nog nodig bent. Ik dacht dat mijn Tinker breed was, maar die van jouw is nog breder :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:35

Hilary, ik zou hem moeten opmeten. Hij had nu ene vliegendeken waar geen maat meer in staat. Zijn eigen winterdeken was van Lamicell en echt super, maar staat ook geen maat meer in.

Ik had dekens van NIka en die bevielen me goed. Maar de merrie krijgt een wat oudere rug en dekens beginnen op haar schoft iets te trekken. Had dus dekens die echt goed hoog sloten, maar omdat de rug ietsje holler wordt, was de schoft toch soms iets beschadigd. Zonder deken ging vorig jaar super, ondanks de leeftijd.
Bij eerste regen gaat ze soms wel binnen staan, maar dat is niet meteen urenlang. Had haar de jaren ervoor daarom wel een deken op, zodat ze bleef bewegen en niet hele dag in stal ging staan. Dat werkte wel.

Ik spuit ook dekens in met de spuitbussen van action. Ik spuit de binnenkant schoon met de hoge druk en dan buitenkant maak ik waterdicht en werkt altijd goed.
De merrie is denk ik2 cm hoger en heeft van ene merk 185 en van andere merk 195. Ze zijn ongeveer 148m/150m. Maar wel oude type tankjes.

Ik zeg eerlijk dat ik de vacht wel mee vind vallen in de winter. Als ze nat zijn is het onhandig met rijden, maar zet ik ze even op stal. Na het rijden zet ik ze zo weer terug. Ze zijn toch continu in beweging en gaat altijd goed. Dat zou ik nooit doen als ik ze op stal zou zetten.
Heb nog wel bergen dekens, dus kan altijd nog even fleece pakken voor uitstappen of drogen etc.

Mentjuh, ik heb geen instagram, maar heb je fb pagina wel geliked. Kom er nu pas achter dat je tattooeert. Hou zelf niet van watercolor, maar wel van tattoos :)

Mijn man wil straks een quad, maar ja.............Ik zie al hoe hij de bak sleept met onze 4x4 en dat is meer voor de fun dan dat hij de bak aan het slepen is.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:40

mentjuh schreef:
Ik zag dat iemand me volgde op fb, leuk dankjewel :) ! Wie weet tot ziens?

.

graag :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:44

Hier gaan er een hoop dekens in de verkoop, we hebben 3 vriezers vol en gebruiken er geen een.
Houden voor elk paard 1 die past voor nood (erg natte en koude winter oid) en de rest gaat eruit. Scheelt ook weer verplaatsen met verhuizen :+

Hier morgen met een organisatie praten over de boerderij die we op het oog hebben om alle prijzen en financiën van het bedrijf door te spreken, ben benieuwd.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:47

Oh, en ik heb vandaag 2 paarden gereden! 1 op stevige buitenrit, met Sunny handpaardend erbij en Floki heb ik in de bak gereden.

Heel blij mee! Het gaat iedere dag beter.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:49

Ik heb ook de netten ven EJ. Ook heel veel netten en worden veel gebruikt. Houden het een haar of 4-5 uit. Prima dus.

Dekens heb ik vorig jaar weer vernieuwd. Dis hopelijk genoeg nu.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 19:05

Veel mensen met Bucas hier zeg.. ik vind dat echt zulke ondingen := Mijn paarden krijgen er schuurplekken van door die stroeve voering. Voor mij alleen nog maar Rambo of Rhino :j

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 19:18

Hier ook alleen Rambo Libera. Zijn wat duurder om aan te schaffen maar zijn het geld meer dan waard!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 19:39

Ik heb er eentje liggen van een jaar of 20 nu... nog steeds perfect waterdicht :j vulling is wel dunner geworden door de jaren heen, en er zijn nieuwe borstsluitingen aangezet een paar jaar terug want dat materiaal was bijna doorgesleten

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 19:40

I like weatherbeeta. Maar voor mijn Belg heb ik niet veel keuze in die maat. Dus daar een Amigo.

Heb jij een deken van 20 jaar oud die nog steeds waterdicht is? :wow: Dat is van Rambo? Moet ik dan mss ook eens naar kijken. Hier blijft niks waterdicht. Ik spuit ze zelf altijd weer in en dan gaan ze weer even mee. Maar vanzelf blijft dat nooit. En ik was ze toch met waterdichtspul van Rambo.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 19:43

Hier ook een heleboel in de verkoop. Mijn tinkers hebben voor nu alleen nog maar een vliegendeken.
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 24-05-25 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 19:51

Ai wat een naar avontuur! Morgen vast spierpijn.... Die stijgbeugel zal wel ergens in het bouwland liggen denk ik?

Ik heb vanavond met Fernando gesprongen, aan de hand welteverstaan. Hij zag voor het eerst in zijn leven een hindernis, vond het doodeng en ik moest het dus aan hem voordoen. :') Uiteindelijk afgesloten met rustig over het kruisje draven in plaats van met een gekke sprong er overheen gaan, dus hartstikke braaf.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 19:53

Melles winterdeken is nu een jaar of 4 oud.
Was geen hele dure, maar ik wil er nu 1 met een halve nek omdat het toch trekt bij hem op de schoft.
Qua vliegendeken heeft hij een Waldhausen. Hele mooie brede afneembare hals heeft die.
Voor Amel had ik een Harry's Horse.
Heb hem er nog wel liggen maar Rocky moet wel 1 of 2 maten kleiner.
Puck heeft een vliegendeken van Nika. Straks ook eens kijken naar een 100 grams met halve hals voor hem.

Gelukkig goed afgelopen B.B

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 20:06

Flew, ik ben og terug gelopen maar heb hem niet kunnen vindenkant van de straat, daar ben ik nog niet geweest.
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 24-05-25 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 20:12

Auw, Belle Boef. Niet leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 20:23

Jeetje wat schrikken, gelukkig wel goed afgelopen! Pijnlijk ook . :(:) Dat is wat ik doodeng vindt aan buitenrijden, als ze gaan dan gaan ze, ben altijd zo bang dat ze de weg op rennen en onder de auto komen. Heb dat met mijn vorige paard gehad, die rende in blinde paniek weg uit het bos, door het land van de buurman om een halve kilometer verder de weg op te rennen. Doordat ze van gras op asfalt komt glijdt ze uit en daar lagen we samen op de grond, ik eronder. Is net goed gegaan, als we een minuut later waren geweest hadden we onder een vrachtwagen gelegen die met flinke vaart de bocht om kwam. Sindsdien ben ik niet meer zo op mijn gebak buiten :')

Grappig dat de ervaringen zo verschillen. Ik vind Nika juist drama, heb er heel wat dekens van gehad, maar dat waren dus de dekens waarvan de vulling die oppropte waardoor ze na maximaal anderhalf seizoen weg konden. En een deken van 20 jaar oud nog waterdicht? Dat is echt super! Wat dat betreft mishandel ik mijn dekens nogal. Ik was ze eigenlijk nooit en ze gaan na het seizoen even onder de tuinslang en dan de kast in. Rambo is inderdaad ook super fijn, ik heb drie sweet itch hoodies, de enige dekens die hier meerdere seizoenen meegaan. Alleen vind ik die als winterdeken niet fijn, want die zijn toch wat krap bij de borst, met onderdekens eronder wordt dat te strak.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 20:24

Ow dat zijn de mindere momenten BB. :=

Ik had altijd bucas dekens. Paar jaar geleden geswitched naar de rambo. Beide hebben voor de winter een regendeken met een set liners.

Dankzij de links van appelsjaak nu gelijk de nodige dingen aangeschaft. O:) O.a. hooinetten en wat spullen voor de zadelkamer. Nog een verjaardagsbon bij divoza te besteden. Nog maar eens bedenken waar die aan besteed gaat worden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 20:39

Mijn rij pony is ook erg snel en snel opgewonden.
Kwamen tijdens een rustig ritje herten tegen in het bos, die hoorde je wel maar zag je niet. Omdraaien heb ik kunnen voorkomen maar vervolgens wel de hele terugweg in piaffe en passage, bijna niet rustig te krijgen.
Maar heb besloten dat hij maar met pensioen gaat, hij is eigenlijk te klein voor mij en zijn benen zijn niet helemaal goed. Mag hij lekker grasmaaier zijn.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:22

Peperdure Bucas smartexen hier, en nog maar 1 keer omgehad. Ik doe ze niet weg, zonde als ze dan toch inene nodig zijn. Zelfs de shetjes hebben een deken, voor als ze terug komen van een stevige rit. Ik rij nu wel meer en heb nu 2 pennies, ik denk dat ik ze in de winter wel gebruik als zweetdeken.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:34

Antheman schreef:
Peperdure Bucas smartexen hier, en nog maar 1 keer omgehad. Ik doe ze niet weg, zonde als ze dan toch inene nodig zijn. Zelfs de shetjes hebben een deken, voor als ze terug komen van een stevige rit. Ik rij nu wel meer en heb nu 2 pennies, ik denk dat ik ze in de winter wel gebruik als zweetdeken.

1 deken per paard per soort is ook gewoon handig om te hebben maar onze ex dressuurknollen hebben ieder al een stuk of 4 winterdekens en minstens zo veel fleecedekens. Dat is gewoon een beetje overdreven :+ ( en dan hebben we het maar nog even niet over de dekens die we hebben zonder bijpassend paard/pony :') )

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:41

Libera schreef:
Veel mensen met Bucas hier zeg.. ik vind dat echt zulke ondingen := Mijn paarden krijgen er schuurplekken van door die stroeve voering. Voor mij alleen nog maar Rambo of Rhino :j

De Bucas van mijn merrie heeft juist een hele gladde voering, het haar blijft er niet eens in hangen, ik schud 'm zo schoon (van binnen dan...). Ik heb het even opgezocht, ze heeft de Bucas Freedom Turnout. Voor mijn ruin denk ik dat een Smartex Rain goed is. Die heeft dan wel weer een stroeve voering, helaas, maar ik vermoed dat de Freedom trekt op zijn schouderpunt.

Auuwww, Belle_boef, dat gaat zeer doen! Die teugelschuurplekken had ik ook de laatste keer dat ik eraf vloog (drie weken terug, zo'n beetje). Spierpijn was toen twee dagen, dus dat viel me mee.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:06

Hier ook een paard met een mega hals waardoor veel als niet past
Nika ligt daar vrij goed op, alleen de vliegendekens dan weer niet, vallen anders uit of zo

BB auw, hopen dat je je spullen nog terugvind en die brandplekken snel genezen

Vandaag van 9 tot 18.30 in het ziekenhuis gezeten dochter was op school met haar gezicht op bureau geland en nu moeste een aantal tanden operatief verwijderd worden. Was vooral van de ene afdeling door naar de andere en wachten wachten wachten

Bij thuiskomst zag ik dat de kat bloed geplast had in de wasbak. Dit doet zij altijd bij blaasontsteking. Ze is heel gevoelig voor blaasgruis en kreeg hier al 15 jaar speciaal voer voor maar dat eet zij dus niet meer. Ik hoopte dat nu ze meer dronk en natvoer kreeg dit niet zou teugkomen maar helaas....
Dan kan je weer antibiotica gaan geven, welke weer belastend is voor de nieren en zodat dat voer krijgt ze het weer terug en zo blijf ik oplappen en verruil ik de ene kwaal voor de andere
Ze is nu ingeslapen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:29

lizy29 schreef:
Antheman schreef:

1 deken per paard per soort is ook gewoon handig om te hebben maar onze ex dressuurknollen hebben ieder al een stuk of 4 winterdekens en minstens zo veel fleecedekens. Dat is gewoon een beetje overdreven :+ ( en dan hebben we het maar nog even niet over de dekens die we hebben zonder bijpassend paard/pony :') )

Nee, ik heb destijds alles vervangen door regendekens met fleecevoering. De rest is de deur uit. Kunnen dus als regendeken, deken voor nood en ik gebruik ze als zweetdeken, daarmee kunnen ze gewoon de wei op.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:12

Krijg je dan geen schuurplekken op de schouders met die fleece?

Die van mij kunnen echt alleen dekens met nylon voering voor langere tijd ophebben zonder schuurplekken