Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:29

Vaak kun je ze gewoon bij de DA gaan halen. Van mijn part neem je de worm als bewijs mee :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:30

Nee hoor, hier in België haal 'k de ontworming gewoon bij de apotheek zelfs :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:33

Lukt hier niet meer hoor ontworming mee krijgen zonder mest onderzoek

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:34

DubbelDun schreef:
Ieder levend dier (ook de mens) heeft wormen, zolang het binnen de perken blijft kan het geen kwaad.
Overigens kan het helemaal geen kwaad om je zelf jaarlijks ook eens te ontwormen ;)

Werkelijk?
Ik zou het nooit durven nadat ik boeken heb gelezen over het milieu in je darmen en de manier waarop dat allemaal samen werkt. Ik zou veel te bang zijn dat ik de goede beestjes uitroei daarbinnen.

Dat gezegd hebbende ben ik al een enorme kneus dus moet ik wel echt zorgen dat alles wat het naar behoren doet het ook blijft doen :')

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:34

abby gewoon ontwormen , mijn DA geeft het gewoon mee.

Mijn moeder en ik maakte vaak samen gehaktballen en dan iedere keer even proeven of het rauwe gehakt al lekker smaakte.
Ketjap er bij, gefruit uitje, panneermeel, peper, zout enz :9
Zit ik op de wc , komt er ineens een spoelworm uit, schrok me rot en gauw doorgespoeld.
Wel mijn moeder vertelt maar die geloofde er geen bal van.
Volgende dag gilt mijn moeder vanaf de wc :)) _O- , moest komen kijken, had zij een spoelworm :r

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:35

If it ain't broke, don't fix it!

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:38

Normaal bouwen paarden na de leeftijd van ca drie jaar een behoorlijke resistentie op tegen grote spoelwormen. Alleen: bij ongeveer 1 op de 10 dus niet voldoende! Ivermectine, moxidectine en praziquantel horen volgens de theorie wél te werken, maar onderzoek in Gent heeft uitgewezen dat ze dat dus onvoldoende doen en dan ook nog eens alleen tegen de volwassen exemplaren.

Pyrantel pamoaat wordt meestal aangeraden, maar alleen fenbendazol pakt ook de larven aan. Jammer genoeg doet dat middel dus werkelijk niets meer tegen andere wormsoorten, dus als totaal ontworming niet geschikt.

Helaas een beetje kenner geworden van dit soort wormbesmettinggen door onze mini-shet...
De dierenarts wilde geen fenbendazol voorschrijven; ik heb ze het onderzoek van de uni van Gent doorgestuurd; hele groep van 4 dierenartsen rond de tafel, maar nee: fenbendazol is zo jaren'70...
Ik heb het uiteindelijk zelf besteld in Ierland.
Laatst bijgewerkt door wilma84 op 22-05-16 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:48

Ik bestel ook mijn wormenkuren in Ierland. Ik geloof niet in mestonderzoek en ik mag daar met de ppid van Mien ook niet te lang mee wachten, dus vandaar dat ik regelmatig ontworm. En ik heb laatst met de hulp van geerke (hier op bokt de ongekroonde wormen koningin :)) ) een overzicht gemaakt, wanneer wat het beste te geven. En daar staat idd ook bij welke worm waar voor resistent is. Erg handig voor deze vergeetachtige doos!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:05

Ik geef al jaren pillen met dezelfde samenstelling als Ivermectine en ze doen het er prima op (de paarden, niet de wormen :D ) 1x iets specifieks tegen aarsmaden gegeven en die heb ik ook niet meer terug gezien.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:14

Hier standaar 2x p/j ontwormen...voor-,en najaar...liefst pillen omdat die langer houdbaar zijn na openen en ik 2 paarden kan ontwormen met een tube :)

Bestel ook over de grens :o

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:17

AbbyBlues schreef:
Moet ik daar echt de veearts voor laten komen? Heb eigenlijk niet veel zin in voorrijkosten als het gewoon een kwestie is van een middeltje toedienen.

Had je eerder moeten weten. Had ik je er meegebracht.

Ik doe 1 keer per jaar een dubbele dosis pyrantel. Voor de rest ivermectine.
Zodat ik voorkom dat ze wormen krijgen en als ze het hebben, ze gelijk behandeld zijn.
De tinker heeft wel een hele tijd geduurd voordat haar wormbesmetting onder controle was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:24

Waarom geen praziquantel tegen de lintworm Anke, ik dacht dat de dubbele dosis pyrantel niet tegen alle soorten lintworm was?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:29

Lintworm is toch maar één soort van ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:34

3 soorten toch? Tenminste ik heb er 3 verschillende in mijn overzicht staan.

Lintworm perfoliata een lintworm magma en een lintworm mamillana.

Oh en de dubbele dosis pyrantel werkt volgens mijn overzicht alleen maar bij de perfoliata.

Ik heb ze dus geen van allen ooit in het echt gezien... :+

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:36

Als je mos in je wei hebt moet je extra verdacht zijn op lintworm

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:41

Wat heeft mos met lintworm te maken ??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:45

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:51

Dat dus :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:54

Weer wat geleerd :D

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:00

Interessant! Heb in de paddock idd best wel wat mos staan. Dus dat kan ik wel plaatsen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:02

Moet ik dan mss ook eens doen, ontworming ovet de grens kopen. Alhoewel een vriendin bij de DA werkt, dus ik krijg kostprijs.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:03

Abby als je in boukoul vraagt bij de w. krijg je ze ook mee. Vekopen ze van onder de toonbank. Als je niet weet welje winkel ik bedoel pb maar ff ga volledige naam niet openbaar noemen

Ik ontworm preventief elke 4 mnd. Enige wormen die ik ooit gezien heb zijn horzellarven

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 20:08

Het gaat hier wel van spoelworm naar lintworm he. Lintworm is praziquantel, spoelworm is pyrantel. Ik zeg het maar even, ik had een pensionklant met een paard wat pyrantel moest hebben. Ik heb haar maar 2 keer terug moeten sturen naar de DA voordat ze de goede spuit had. DA assistente had er schijnbaar weinig kaas van gegeten :o

Ik heb jonkies en daarbij is spoelwormen normaal. Horzellarven idd ook genoeg gezien, de rest alleen op foto, film of bij anderen gelukkig.

Ik ontworm via de DA, of via de lokale handelaar. Maar misschien kunnen we wel samen een dealtje sluiten om ze in het buitenland te halen en te versturen naar elkaar? Zou ik persoonlijk wel interesse voor hebben. Omdat ik er maar 2 heb is zelf laten oversturen niet zo voordelig.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 20:08

Leest karev hier nog mee? O:)

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:10

Hier in de buurt ook wel eentje die onder de toonbank verkoopt, en krijg je ze ook niet via het woud? (daar laat ik altijd de mest nakijken en ik dacht dat je daar ook wormmiddelen kunt kopen) en gewoon via de dierenarts daar hoef je toch echt geen consult voor te betalen lijkt mij

net nagekeken, bij het woud verkopen ze het niet (ik was even in de war met de ontwormingsmiddelen voor mijn hond, die bestel ik daar meteen mee)

zo....drukdrukdruk hier dus helaas niet alles kunnen bijlezen, wel superleuke shetjes gezien :j
Laatst bijgewerkt door zoefie op 22-05-16 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt