Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:22

Oh wat leuk mosh! Ik vind dat altijd enorm interessant, hoewel ik zelf al lang niet meer zo in het wereldje zit. Als je zelf ook fokt is het natuurlijk helemaal leuk. :D
vervelend van je ouwetje zeg... Als ze nog maar gras kunnen maaien is vaak al mooi, gaat dat hem nog goed af? Wel goed dat je zo voor hem bezig bent!
Heidi is ook nog maar 17, als pony heb je dan meestal nog heel wat jaren voor je. Ze heeft altijd s' nachts op stal gedaan, nou sinds ze het 24/7 buiten staan heeft ontdekt accepteerd ze dat niet meer. Ze schopt en gilt tot je haar komt halen. En dan kijkt ze weer heel tevreden. :+ Ik hoop echt dat ze hier nog lang van mag genieten.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:25

Ik ben helemaal op trouwens, vannacht gedroomd van een paard voor de kar die heel enthousiast alles liet zien wat ze kon behalve hetgeen wat gevraagd werd. :+

Dat kennen jullie misschien wel, begin je een nieuwe oefening, snappen ze het niet, gaan ze maar iets compleet anders doen in de hoop dat dat wel goed is. :roll:

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:43

Ach... vanmorgen had mijn oudje haar eigen plan getrokken. Mevrouw loopt normaal gesproken altijd keurig de wei in, maar vanmorgen draaide ze zich om en ging in de bak rondscheuren :') Daar heb ik dan maar een spelletje loswerken van gemaakt, wat ze overigens keurig deed.
Natuurlijk net nu ik op het punt sta om de dierenarts te bellen omdat haar voorbeen steeds krommer lijkt te worden (ze kan hem niet goed strekken, trilt ook bij het staan). Maar blijkbaar vindt mevrouw dat het prima met haar gaat :+

@gypsy: dat ken ik wel ja :')
@mosh: ik sla altijd compleet de plank mis als het om afstammingen gaat enzo. Mijn hoefsmid vroeg laatst wat voor afstamming mijn merrie had. Die kon er meteen allerlei gedrag aan verbinden :') Dan voel ik me soms een beetje dom :+

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:45

Ja Gypsy, helaas heel herkenbaar en vaak hilarisch ook (en maar dubben, wat doe ik nou verkeerd ;-)
Grr, gisteren hier de dierenarts op het erf, ivm plotseling beenwond. Gelukkig lijkt het mee te vallen (wel wat spuiten, en 3 keer per door schoonmaken en verband verwisselen) Wat een geluk dat hij dan aan huis staat. (anders is het vrijwel niet te combineren, met werk en 2 kleine kids).
De dierenarts vond mijn paardje wel wat aan de schrale kant, wat me toch weer even met de neus op de feiten gedrukt heeft. Ik heb een topic geopend hier op bokt ivm voedingsadvies en ga weer met hernieuwd inzicht aan de slag.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:09

Dat eigen plan trekken klinkt goed wendy, als een blij paard! Wel jammer dat het nu komt, ik kan me heel goed voorstellen dat zoiets je aan het twijfelen brengt. Sterkte!

Haha wat grappig dat meer paarden op hun eigen manier hun best doen. :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:11

@zoefie: in tegenstelling tot wat iedereen altijd roept dat paarden grof hooi moeten hebben en dat een paard wat niets doet zuinig krachtvoer moet heb ik mijn ouwetje die snel aan de dunne is op 2x heel fijn kalfjeshooi (3 kilo per voerbeurt) en 2x 1,5 kilo Pavo E-gold (sportpaardenbrok) staan en sindsdien is de mest prima en ziet ze er perfect uit. Ze loopt iig regelmatig mijn bontje uit te dagen tot een spelletje en niemand geeft haar 29 :)

Ik heb ook alles geprobeerd voor oude paarden en 'dikmakers', maar daar ging ze alleen maar van aan de dunne.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 13:48

Thanks Dubbeldun, ik krijg nu helaas het vermoeden dat er meer aan de hand is. Hij eet nu ook zijn gewone brok niet meer :-( Ik vermoed dat hij toch meer last heeft van zijn been, of van de spuit van de da gisteren dan hij laat blijken. (speedibeet at hij trouwens ook niet) Zelfs een worteltje eet hij met lange tanden....Dat wordt weer puzzelen (en het idee dat ik zijn poeder, dat hij volgens de da echt moet hebben ivm zijn beenwond door zijn voer kan doen is echt een illusie op dit moment) :-( (paarden!!!)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 13:59

@zoefie: heb je zijn temperatuur al eens gemeten ?? Want hij kan best koorts hebben en daarom niet eten.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 14:43

@ Zoefie, wat een kopzorgen kunnen ze je dan geven hè... Heb je misschien kleine brokjes die je kunt voeren? Dat eten ze vaak wel makkelijk weg.

@ Gypsy, haha ja, dat is dan zo'n periode dat je paard eerst alle knoppen die je niet nodig hebt afgaat en dan pas: a deze.. Jamaar die is zo lastig :+ Chico loopt echt heel moeizaam. Eigenlijk zet hij liever geen van alle benen vooruit. Zijn mok is ook opengescheurd, gaat echt niet de goede kant op, dus toch maar weer wat anders smeren. Verder zal hij wel superstijf zijn. Altijd in het werk gestaan en nu al een aantal maanden niks. Dinsdag een ijzertje eronder en dan weer een beetje beginnen met longeren, kijken of dat helpt. Hij eet nu ineens wel weer goed. Misschien toch wennen aan zijn nieuwe plek.

Paarden binnen en buiten uitgemest, alles aangeveegd, huis schoongemaakt.. Mijn zondag kan beginnen :P

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:13

Hè bah Had een nieuwe baal hooi open gemaakt. Tot nu toe mooi super droog spul. Deze baal is veel natter en fijner...Wil ik niet maar ja hij moet op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:54

Nadeel van dichte balen kopen. Eigenlijk zou je ze per stuk moeten 'proben' op vochtgehalte en temperatuur. Dan haal je de slechte er zo uit.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:56

Oef zoeffie da's zuur zeg... Ik hoop dat je iets vind om dat poeder te geven, appelmoes? Of in een spuit met water/appelmoes en naar binnen spuiten? Succes ermee iig, sneu voor hem zeg...

Chico ook al sneu lees ik.. Vervelend zeg die mok. Nog een beetje genoten van je "vrije" (ben je natuurlijk nooit met paarden) dag?

Balen Karev... Hopelijk gaan ze er niet van aan de schijt.

Ik ben weer terug na een lange dag. Veel stof tot nadenken.
Zelf wil ik mijn paard absoluut niet meer met bit rijden of mennen. Ja in de bak vind ik het prima, maar buiten de hekjes vertrouw ik het niet meer. Ik heb meerdere keren, met verschillende bitten hetzelfde meegemaakt. Op het moment dat je, op buitenrit, eens flink wilt inwerken omdat het paniek is, schrikt ze daar juist zo van dat ze het op een lopen zet. Zacht bit, streng bit, maakt niet uit.

Op den duur was ik het zo zat, dat ik na honderden euro's aan bitten en lessen, met een hack buiten ben gaan rijden. Ik heb het nooit meer aan de hand gehad, echt perfect. +:)+

Echter begrijp ik ook best dat de beleerder dat allemaal niet zo zag zitten. In de bak, en zolang er nog geen paniek is, is ze wat rommelig met het bit, maar ze luistert perfect. Ik snap best dat je dan denkt, hup zie je wel, niks bitloos.

Ik wil haar ergens wel voor de kar hebben, maar niet als het gevaar op kan leveren. En ik ga het ook niet in mijn uppie doen.
Wat zouden jullie nou doen? Ik denk dat ik het maar laat voor wat het is, lange lijnen in de bak is ook leuk. :j

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:09

Ach de baal is bij lange na niet slecht hoor maar voer liever wat anders :) hoop alleen niet dat de hele partij zo is. Vorige 6 waren ook gelijk. Karev zal wel mee vallen met aan de schijt gaan. Toet is daar gevoeliger op.

Bitloos mennen zou ik nooit doen. Bitloos rijden doe ik wel eens maar ook alleen met een crb. Dat is het enige waar ze heel mooi op terug komt maar als ze de kop er op zet hou je dr niks aan

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:20

Hier precies het omgekeerde verhaal, met bit in de bak vind ik niet erg (ja paard loopt er wat op te rommelen maar ze luistert wel) maar met bit naar buiten gebeurt hier niet meer. Te gevaarlijk.
Ook nog micklem hoofdstel overwogen, maar ik wil graag dat eerst de neusriem inwerkt en dan pas de hoofdstel, maar die micklem werkt geloof ik precies anders, dat schiet niet op.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:27

Met een paard met zo'n gebruiksaanwijzing zou ik niet durven mennen, of je moet gelijk het bos in kunnen.

Mennen vind ik toch al gevaarlijker als rijden dus in mijn ogen moet een menpaard nog braver zijn als een buitenrijpaard.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:31

Gebruiksaanwijzing?

Je kunt er zelfs zonder hoofdstel mee buitenrijden. Gewoon op je stem. Perfect betrouwbaar.
Maar doe haar zeer en ze raakt in paniek en gaat rennen.

Ik zou natuurlijk ook alleen in de bak kunnen gaan mennen. Da's ook best leuk voor de afwisseling. Kijk zo kom ik toch weer op ideeën.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:37

Waarom niet met hack voor de kar dan? Ik zie het probleem niet? Als dat voor jullie het beste werkt.. Zie wel gekkere dingen gebeuren. Ik ben zelf voorstander van bitloos, gewoon om het feit dat je dan in rust ook geen ijzerwerk in de zo gevoelige mond van een paard hebt hangen. Maar mijn 15-jarige merrie, de braafheid zelve, is met bit duidelijk zekerder/minder kijkerig dan zonder bit, dus die rij ik inmiddels weer met bit. Wbt bitloos liep ze het beste met hack en bosal. Sidepull en kruislings was niks voor ons. Met een stalhalstertje is ze ook prima te rijden maar als ze dan haar kop erop zet heb ik weinig meer te vertellen.

Ik ben een Tanker van 1m57 aan het beleren die aan de hand weet hoe sterk hij is, hij was al bekend met bit toen ik hem kreeg dus we gaan nu ook met bit verder. Ik doe nu wandelen met bit en hengstenketting, daarmee kan ik hem goed houden en waar nodig corrigeren. Straks met rijden gaat de eerste keren naar buiten een slof eraan. Het is een erg sensibel paard wat om de meest onverwachte dingen een vlek voor zn ogen lijkt te krijgen, dus ik wil vanaf dag 1 duidelijk dat ho echt ho is. Beter goed leren dan met veel werk corrigeren. En nee, dat is niet zielig want als er niks aan de hand is en hij luistert braaf naar mijn hand dan hangt de slof gewoon los. Ik heb eerder zo'n type paard gehad en die heb ik zonder slof gereden de eerste keren, resulteerde in een paard die gewoon in volle galop naar huis ging als er iets/niets was, soms na 5 min al, soms na 50 min en soms ook gewoon helemaal niet. Eigenaresse rijdt nu met slof en daarmee is hij goed te houden op zulke momenten, maar hij blijft het proberen omdat het hem in het verleden wat heeft opgeleverd. Maar aan de andere kant heb ik ook wel paarden onder het zadel gebracht die ik aan het begin enkel met stalhalster reed, zelfs een paar waar ik niet eens een zadel op had. Kan je zeggen gevaarlijk, maar beestjes weten niet beter en zo'n jonkie is nog niet zo afgestompt.

Heeft jouw paardje wel eens menbitje(s) in gehad? Rijden en mennen kan een heel groot verschil maken. En als jij zegt dat ze zo lief betrouwbaar is en zelfs zonder hoofdstel, waarom dan zo moeilijk doen? Dan heb je dat bit toch nagenoeg niet nodig?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:43

De beleerder vind het veiliger, want als het paniek is moet je de noodrem aan kunnen trekken.
Echter is mijn ervaring dus dat juist als het paniek is de noodrem niet werkt. :+
Bitloos kan ik haar gewoon terugnemen.

Ook is ze op een bit wat lichter te sturen. Tja logisch, het werkt scherper in. Op een liverpool op z'n scherpst moet je ook minder druk zetten dan op een trensje, om tot dezelfde reactie te komen.

Ze heeft vandaag dus voor het eerst een menbit in gehad. :j

Ik weet het dus nog niet zo goed. Het is een super ervaren iemand die duidelijk veel kennis in huis heeft, en als geen ander weet hoe je een paard veilig voor de wagen zet.
Echter wil ik niet het risico nemen dat ik zeg oké, gooi er maar een bit in, en dat het dan straks fout gaat. :n

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:50

En als je er geen bit in gooit en haar er wel voor zet (met iemand anders of omdat hij ermee instemt), dan wil je het risico wel nemen?

Als paarden echt willen gaan dan gaan ze wel hoor, wat je er ook in gooit of op de neus zet. Kwestie van tijd totdat dat bitloos ook zo is, spijt me dat ik het zeg :o Tot dat punt moet je het helemaal niet laten komen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:56

zoefie, is het de KWPN die zo in de lappenmand zit? Krijgt hij nu wel onbeperkt hooi? Misschien voor nu medicijnen mengen met slobber of vragen aan de DA of ze hem tijdelijk iets kunnen spuiten waardoor hij zich wat beter voelt?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:58

Moet je trouwens van natter hooi meer voeren? Heeft minder droge stof toch?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:02

Hoe bedoel je dat? Ik heb hier verpakt spul en onverpakt spul, dat onverpakter is droger (joh :D ), daar eten ze meer van weg maar worden ze minder snel dik van.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:02

Nope, ik was eigenlijk ook helemaal niet van plan om haar te beleren.

Tot ik een mentuig van mijn schoonmoeder kreeg. En lange lijnen ging wel leuk. Bandje slepen ook. Sleetje rijden ook.

En toen ging het een beetje kriebelen, ik dacht nee heb ik ja kan ik krijgen.

Ik laat het ook niet meer zover komen. Ze is al jaren braaf, het er van door gaan probleem speelde een paar jaar geleden. Sinds we bitloos rijden zijn we niet eens meer in de buurt van zulke paniek geweest. Ik zie ook niet in waarom het nu mis zou gaan. Ik ben al van een hack naar een sidepull gegaan en zelfs die heb ik, in principe, niet meer nodig. (Maar wel erom natuurlijk.)

Maar stel ik zet haar met bit voor de kar. En het gaat mis. Dan denk je natuurlijk bij jezelf: "Hoe kan iemand die wist dat het paard zo zou kunnen reageren op het bit, toch ermee naar buiten gaan met een menwagen erachter?"
Dan kun je jezelf toch wel voor je kop slaan?

En die laatste alinea, da's dus mijn dillema. :o

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:09

Ja en andersom kan je denken: "Hoe kon iemand die door een proffesional (?) is aangeraden er een bit in te doen nou toch zonder bit naar buiten gaan met een menwagen erachter?"

:Y)

Maargoed, je denkt 3 stappen vooruit, een paard is een levend wezen wat zo onvoorspelbaar is als het weer in vreemde situaties. Ga gewoon lekker in de bak met haar aan de slag, bit en bitloos, dan voel je toch snel genoeg (en die iemand wrs ook) wat vertrouwder en beter aanvoelt?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:11

Je paard heeft 2% van zijn lichaamsgewicht nodig aan ruwvoer. Hierbij moet je om de percentages droge stof denken. Droog hooi is hoger in % droge stof als kuil. Dus om aan het juiste aandeel droge stof te komen zul je van natter spul meer moeten geven.

2 kg hoor zal in volume meer zijn dan 2 kg kuil. Tenminste zo dacht ik