En op advies van de Da mocht ze sowieso niet meer naar buiten en zat jonge paarden die het buiten wel goed doen..groei of geen groei.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sees schreef:Anoeska schreef:Even plat geslagen, Gypsy vindt paarden op stal zielig, dus vindt dat ze zielig kijken. Ik vind paarden in de regen zielig, dus ik vind dat zij zielig kijken.
Weet echt niet wat dat met een aantal uren te maken heeft.
Het verschil is dat paarden over het algemeen langer op stal staan dan in de regen dus langer zielig zijn op stal dan in de regen. Ik dacht dat ik het toch heel duidelijk uitgelegd had.
Stel een paard staat 24/7 buiten en het regent 3u op die dag dan is dat paard volgens jou 3u zielig terwijl een paard dat 24/7 op stal staat, 24h lang zielig is. Welk paard heeft het dan beter?
Nikass schreef:Wat is IDS? Waarom was die pp stal zo verschrikkelijk?
Sees schreef:Anoeska, als er nog steeds mensen beweren dat hun paard perfectly happy is 20u op stal omdat hij glanst, dan durf ik idd wel te beweren dat mensen soms dingen 'denken' die niet waar zijn.
Ik beweer overigens nergens dat een paard niet 'ongelukkig' (ongelukkig zijn is natuurlijk een menselijke emotie) aan het hek kan staan hoor, ik denk alleen dat wij dat ongelukkig zijn vaak verkeerd (vanwege de verkeerde redenen) interpreteren (snappie nog). Ik vraag me namelijk oprecht af hoeveel paarden uit zichzelf naar een stal zouden lopen die dicht gaat gedurende een aantal uren per dag als de hele kudde buiten zou blijven op een groot land met voldoende (ruw)voer en voldoende schuilmogelijkheden?
Ik kan er gewoon echt echt echt met de pet niet bij dat als je zelf eens in het allerkleinste kamertje wat je kunt vinden gaat staan en je dan voor probeert te stellen dat je daar dan de hele dag staat te staan, dat je dan alsnóg met droge ogen durft te beweren dat je paard dat prettig vindt. Hoeveel uren dan wél acceptabel zijn om een paard in de stal op te sluiten is een moeilijke. Ik zou het liefst willen zeggen, alleen gedurende die uren dat het paard aangeeft op stal te willen staan maar dat is alleen te realiseren als je paard zelf kan kiezen.
Maar maybe I am overthinking it en zijn paarden wel écht zo dom dat ze zich dusdanig berusten in hun lot dat ze ook van een stalsituatie 'gelukkig' kunnen worden.
En even een chapeau voor de mensen die hun paard niet houden op de manier zoals vele anderen het graag zouden zien en tóch nog steeds reageren in dit topic, makkelijk zal het niet zijn...
Moratoetje schreef:Nikass schreef:Wat is IDS? Waarom was die pp stal zo verschrikkelijk?
Ids is inderdaad In de strengen![]()
De PP was echt een regelrechte ramp: paarden tot hun knieën in de bagger, hooi wat helemaal vertrapt wordt in de bagger maar gewoon opgegeten wordt, gevaarlijke afrastering, verhard stuk wat spekglad was, de stallen vol met mest en er waren nog meer akelige toestanden...
De paarden zagen er ellendig uit: slecht in het haar, dof, sloom.
De mensen daar snap ik echt niet...ik zei er wat van, nou dat was echt vloeken in de kerk geloof ik![]()
De vriendin gaat daar gelukkig per 1 december weg...haar paard ziet er werkelijk niet uit...dat paard is echt ongelukkig! Er verandert daar niets en ze kiest nu voor de gezondheid van haar paard![]()
Maar zoals ik al zei, er zijn vast pp stallen die het wel goed voor elkaar hebben.
Sees schreef:Ik kan er gewoon echt echt echt met de pet niet bij dat als je zelf eens in het allerkleinste kamertje wat je kunt vinden gaat staan en je dan voor probeert te stellen dat je daar dan de hele dag staat te staan, dat je dan alsnóg met droge ogen durft te beweren dat je paard dat prettig vindt
Millanka schreef:Maar dan zou ik toch veel liever in de wei lopen, met vriendjes en vriendinnetjes waar ik mee kan praten en spelen, en verschillende smaken eten (kruiden/verschillende grassoorten) en dat ik niet in mijn eigen stront en pis hoef te staan.
Gypsy schreef:NatasjavE: Dat ziet er idd leuk en schoon uit als je het paard er in zet, maar een groot deel van de nachtelijke uren (die wij niet zien, en wat we niet zien dat is er niet) is die stal toch al lang vies.
Eerlijk waar, ik heb 2 schimmels, er zit niet 1 strondvlek op. Paarden gaan niet voor hun lol in de poep liggen.
Millanka schreef:Maar dan zou ik toch veel liever in de wei lopen, met vriendjes en vriendinnetjes waar ik mee kan praten en spelen, en verschillende smaken eten (kruiden/verschillende grassoorten) en dat ik niet in mijn eigen stront en pis hoef te staan.
Dieren zijn niet vies van hun uitwerpselen, daarom eten (sommige) paarden hun eigen poep, likken honden en katten hun poeperd en andere zaken schoon en rollen ze ook in elkaars uitwerpselen (sommige honden sws).
Verder gebruiken heel veel diersoorten uitwerpselen om hun territorium af te bakenen. Ontlasting en urine is voor dieren simpelweg niet zoals het voor ons is![]()
We kunnen het ook niet echt vergelijken als mens, maar wel als paard. Mijn paard gaf toch heel duidelijk aan dat hij niet op stal wilde staan, werd gevaarlijk met rijden en later ook in de omgang. Als ik hem op stal zette met de deur open, en hooi in z'n stal, dan liep hij nog de stal uit en ging over het erf wandelen.Toen zijn we uiteindelijk verhuisd naar onze huidige stal waar hij met andere paarden staat, altijd hooi heeft en een schuilstal, en hij is nog nooit zo lief geweest. Met rijden nog een beetje enthousiast maar dat zit gewoon in hem en niet vergelijkbaar met toen hij nog op stal stond.
Gini schreef:Sees schreef:Ik kan er gewoon echt echt echt met de pet niet bij dat als je zelf eens in het allerkleinste kamertje wat je kunt vinden gaat staan en je dan voor probeert te stellen dat je daar dan de hele dag staat te staan, dat je dan alsnóg met droge ogen durft te beweren dat je paard dat prettig vindt
Maar het leven van een dier is in de ogen van de mens toch altijd saai?
Ik heb eens voorgenomen om in de wei te gaan zitten met een muziekje aan en lekker naar de paarden kijken. Het was winter. Nou heel eerlijk? Na drie kwartier begon ik mij al serieus te vervelen, even rondgewandeld, paard geknuffeld en ik hield het nog een halfuur uit, maar god, wat was ik blij dat mijn moeder mij belde dat het eten klaar was en ik naar huis kon gaan.![]()
Stel je eens als mens voor dat je in een zandbak van 20 bij 20m staat samen met je beste vriendin en twee kennissen. Langs een kant staan verschillende hapjes en drankjes die je vrij mag nuttigen. Ook dat leven zou ik doodsaai vinden. Een mens is te intelligent en rationeel om een dierenleven te kunnen leiden.
Gypsy schreef:Een paard dat in z'n stal in een hoek poept en buiten er in gaat liggen? Da's knap...
Twiggy2008 schreef:Gini schreef:Maar het leven van een dier is in de ogen van de mens toch altijd saai?
Ik heb eens voorgenomen om in de wei te gaan zitten met een muziekje aan en lekker naar de paarden kijken. Het was winter. Nou heel eerlijk? Na drie kwartier begon ik mij al serieus te vervelen, even rondgewandeld, paard geknuffeld en ik hield het nog een halfuur uit, maar god, wat was ik blij dat mijn moeder mij belde dat het eten klaar was en ik naar huis kon gaan.![]()
Stel je eens als mens voor dat je in een zandbak van 20 bij 20m staat samen met je beste vriendin en twee kennissen. Langs een kant staan verschillende hapjes en drankjes die je vrij mag nuttigen. Ook dat leven zou ik doodsaai vinden. Een mens is te intelligent en rationeel om een dierenleven te kunnen leiden.
En als je een half uur naar de stal had gekeken, waar je paard in stond, dan had je niet na 5 minuten al weggegaan?![]()