Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:26

Nou was aanzienlijk langer zeker geen 3 weken, maar goed ik heb hier niks meer te zoeken :)
En op advies van de Da mocht ze sowieso niet meer naar buiten en zat jonge paarden die het buiten wel goed doen..groei of geen groei.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:38

Sees schreef:
Anoeska schreef:
Even plat geslagen, Gypsy vindt paarden op stal zielig, dus vindt dat ze zielig kijken. Ik vind paarden in de regen zielig, dus ik vind dat zij zielig kijken.

Weet echt niet wat dat met een aantal uren te maken heeft.

Het verschil is dat paarden over het algemeen langer op stal staan dan in de regen dus langer zielig zijn op stal dan in de regen. Ik dacht dat ik het toch heel duidelijk uitgelegd had :o.

Stel een paard staat 24/7 buiten en het regent 3u op die dag dan is dat paard volgens jou 3u zielig terwijl een paard dat 24/7 op stal staat, 24h lang zielig is. Welk paard heeft het dan beter?

Ik snap precies wat je bedoelt, Sees, en ben met je eens dat veel paarden die veel op stal staan een hele andere uitdrukking hebben dan veel paarden, die gewend zijn aan meer vrijheden. Een paard in de zomerregen is ook weer wat anders dan een paard in een winterbui. Daarbij zijn er ook paarden die wel kunnen schuilen als het regent (de mijne bijvoorbeeld) en die is toch echt gelukkiger met zijn vrijheid in eigen keuzes maken, dan dat zijn baasje voor hem bepaalt of hij opgesloten op stal moet staan of niet. Hij loopt de stal zelf in en uit en heel eerlijk....... ze staan het hele jaar door grotendeels op het land of in de open paddock en niet op stal. Zelf vaak niet met regen (want het ligt er aan hoe hard het regent en of het guur is daarbij of niet). Echt, dat is nogal een verschil. :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:50

Onze veulens staan op het land met schuilstal. Op het land nog verschillende bomen. Om de stal is het verhard en daarnaast nog eens stuk droog zand.toch staan ze veel in die stal hoor, echt vaak. Vind dat zo typisch.
Trouwens, ook hun moeders stonden deze zomer er ook bij. Die zijn echt buiten zonder schuilstal gewend en toch veel binnen. Dazen waren er wel, maar echt niet overdreven. Stond ook een dazenval, uitroeien die beesten,haha.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:00

Nikass schreef:
Wat is IDS? Waarom was die pp stal zo verschrikkelijk?

Ids is inderdaad In de strengen :o

De PP was echt een regelrechte ramp: paarden tot hun knieën in de bagger, hooi wat helemaal vertrapt wordt in de bagger maar gewoon opgegeten wordt, gevaarlijke afrastering, verhard stuk wat spekglad was, de stallen vol met mest en er waren nog meer akelige toestanden...

De paarden zagen er ellendig uit: slecht in het haar, dof, sloom.

De mensen daar snap ik echt niet...ik zei er wat van, nou dat was echt vloeken in de kerk geloof ik :o

De vriendin gaat daar gelukkig per 1 december weg...haar paard ziet er werkelijk niet uit...dat paard is echt ongelukkig! Er verandert daar niets en ze kiest nu voor de gezondheid van haar paard :o

Maar zoals ik al zei, er zijn vast pp stallen die het wel goed voor elkaar hebben.
Laatst bijgewerkt door Moratoetje op 26-11-13 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:01

Wat betreft zielig en gelukkig etc. Hier gaan ze een bepaalde tijd naar buiten, in de winter zo'n 8-10 uur, soms langer, maar minimaal die 8 uur. En we zijn heel heel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeellllllllll flexibel daarin. Ze krijgen op stal voer genoeg tot 14.00 de volgende dag (noodbuffer voor als er iets gebeurt, aangezien zusje en ik de enigen zijn die op stal komen natuurlijk en vaak met 1 auto). Dus als ik 's morgens even weg moet of druk ben of autopech heb, en ze gaan om 13.00 naar buiten (en dan op zijn vroegst dus om 21.00 binnen) dan kijken ze daar niet raar van op, ik heb geen gestreste paarden. Juist met trauma en (ex-)voernijd paarden wil je niet een heel strak schema hanteren, er is regelmaat (elke dag min. zoveel uur buiten, 's nachts op stal, bepaalde volgorde en altijd voer -al dan niet al in de stal bij binnenkomst- en schone stal etc) maar wel flexibel (tijden kunnen wisselen, boxen worden af en toe gewisseld etc.). En belangrijker: er is rust.

Andersom; als we een avondje met zijn allen weg willen, en we zetten ze om 6.00 buiten, dan is het ook geen probleem. Het enige verschil is dat ze écht een VRE-SE-LIJK ochtendhumeur hebben :oo

En ja, je hoeft ze als leek maar 2 dagen te hebben meegemaakt om te zien dat ze een ochtendhumeur hebben :j zo duidelijk... Die flexibelheid stamt overigens nog af van toen ik nog van 4.00 tot 9.00 werkte en het soms wel eens later werd als een koe aan het bevallen was etc. Het is ideaal als je zo slecht slaapt als ik doe :Y) (gemiddeld is overigens van 10.00 tot 20.00 in de winter en in de zomer van 9 tot 23/24/1).

voor ik verder afdwaal; ochtendhumeur *check*. Daarnaast kunnen ze indd enorm zielig zijn en bij het hek gaan staan als het regent, ondanks dat ze in weer en wind buiten staan elke dag. En het gelukkigste zie ik toch de meeste van de oude meisjes als ze 's avonds binnenkomen, het schone stalletje waar lekker in gerold wordt, het hooi. De enige keren dat ik de paarden echt moest roepen met binnen halen was wanneer we een uurtje voor het binnenhalen verse balen hooi op het land hadden gereden. Maar roepen is dan in principe ook voldoende.

Zelf heb ik voldoende aan 2 m2 mijn laptop, een koelbox en het liefste de wc iets dichterbij. gordijnen dicht, lampje aan; ik kan het letterlijk weken zo volhouden zonder daglicht. Ik moet eruit voor de paarden, en dat is ook de enige reden om eruit te gaan.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:10

Sees schreef:
Anoeska, als er nog steeds mensen beweren dat hun paard perfectly happy is 20u op stal omdat hij glanst, dan durf ik idd wel te beweren dat mensen soms dingen 'denken' die niet waar zijn :D.

Ik beweer overigens nergens dat een paard niet 'ongelukkig' (ongelukkig zijn is natuurlijk een menselijke emotie) aan het hek kan staan hoor, ik denk alleen dat wij dat ongelukkig zijn vaak verkeerd (vanwege de verkeerde redenen) interpreteren (snappie nog :D). Ik vraag me namelijk oprecht af hoeveel paarden uit zichzelf naar een stal zouden lopen die dicht gaat gedurende een aantal uren per dag als de hele kudde buiten zou blijven op een groot land met voldoende (ruw)voer en voldoende schuilmogelijkheden?

Ik kan er gewoon echt echt echt met de pet niet bij dat als je zelf eens in het allerkleinste kamertje wat je kunt vinden gaat staan en je dan voor probeert te stellen dat je daar dan de hele dag staat te staan, dat je dan alsnóg met droge ogen durft te beweren dat je paard dat prettig vindt :o. Hoeveel uren dan wél acceptabel zijn om een paard in de stal op te sluiten is een moeilijke. Ik zou het liefst willen zeggen, alleen gedurende die uren dat het paard aangeeft op stal te willen staan maar dat is alleen te realiseren als je paard zelf kan kiezen.

Maar maybe I am overthinking it en zijn paarden wel écht zo dom dat ze zich dusdanig berusten in hun lot dat ze ook van een stalsituatie 'gelukkig' kunnen worden.

En even een chapeau voor de mensen die hun paard niet houden op de manier zoals vele anderen het graag zouden zien en tóch nog steeds reageren in dit topic, makkelijk zal het niet zijn :o...

Dat vind ik nou eens prachtig verwoord!
Mijn moedertje kent niet zo heel veel van paarden af, maar stelde mij destijds op de luxestal waar Daisy amper buiten kwam wel de vraag: verveelt dat arme dier zich niet te pletter in de stal?!

En dan probeer je jezelf wijs te maken dat dat niet zo is, dat je zoveel mogelijk tijd vrijmaakt om je paard uit de stal te halen, en dat je er alles aan doet om de verveling tegen te gaan, maar als we realistisch zijn, werken/gaan naar school de meesten van ons, en zijn we daar minstens 8u per dag voor van huis. Als je paard van jou afhankelijk is om buiten te komen, schiet daar niet veel tijd voor over, ervan uitgaande dat we allemaal ook nog andere dingen te doen hebben zoals het huishouden, familieverplichtingen en weetikveel.
De meesten van ons hebben doordeweeks max. 2u per dag tijd om met hun paard door te brengen, simple as that...
En ik probeerde dan altijd voor afwisseling te zorgen; rijden, springen, longeren, balkjes, slalommen, VD, wandelen aan de hand, de baan op, samen spelen, of gewoon eens lekker kroelen in het zonnetje... Maar feit blijft dat we hiervoor geen uren de tijd hebben, en dat je paard de overige 22u op stal staat.
En stel dan nog dat hij, zeg maar, 8u per dag buiten komt... Dan staat hij nog steeds, in zijn eentje, met niks om hem bezig te houden, 16u lang in de stal. En dan kan je een hooinet ophangen, en een lick-it en een speelbal en wat je maar wilt, maar daar is de lol na een tijdje ook wel af.
En zoals jij zegt, TS, wat is dan de grens, wat is aanvaardbaar... Soms gaat het gewoon niet anders, heb je geen andere optie, maar ik vind wel dat je altijd moet blijven zoeken naar een verbetering.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:13

Sommige mensen vinden blijkbaar het concept belangrijker dan de praktische haalbaarheid van het concept ter plekke. Dat snap ik nooit zo goed. Toen mijn paarden hun pad kniediep kapot hadden gelopen voelde het echt niet goed meer om ze daar op te laten lopen. Jaar erna aan de hand naar en vande wei gedaan toen het te nat werd om het pad te sparen.

En toen het land dag en nacht weidegang niet trok alleen overdag een aantal uren weidegang gedaan zo lang ze er geen modderboel van maakten en de paddock en bak opgeknapt en een stuk bestraat.

En toen mijn merrie te dik werd van het gras, uren weidegang verminderd en tenslotte overgegaan op een graasmasker. En omdat de paden ook uit gras bestaan kan ik die niet continue gebruiken. Dus dan maar proberen gras te vervangen door zand en de paarden een groot deel van de dag in de paddock en bak en eventueel het zandpad houden. Paden van gras laten ontdoen is niet haalbaar want dan wordt het gelijk modder. De graszode houd de boel bij elkaar en door grasgroei droogt het pad ook sneller op en krijg je minder plassen...

Dat kun je uiteraard niet altijd van te voren goed inschatten, of iets wel of niet kan, maar als je ziet dat het niet goed gaat is het wel zaak om het te willen verbeteren en aanpassen. Uiteindelijk staat het welzijn van de paarden voorop en niet je principes of "geloofsovertuigingen over hoe het zou horen"...
Soms hebben mensen zulke sterke ideeen over hoe het zou moeten zijn dat ze de werkelijkheid/realiteit uit het oog verliezen...

Moratoetje schreef:
Nikass schreef:
Wat is IDS? Waarom was die pp stal zo verschrikkelijk?

Ids is inderdaad In de strengen :o

De PP was echt een regelrechte ramp: paarden tot hun knieën in de bagger, hooi wat helemaal vertrapt wordt in de bagger maar gewoon opgegeten wordt, gevaarlijke afrastering, verhard stuk wat spekglad was, de stallen vol met mest en er waren nog meer akelige toestanden...

De paarden zagen er ellendig uit: slecht in het haar, dof, sloom.

De mensen daar snap ik echt niet...ik zei er wat van, nou dat was echt vloeken in de kerk geloof ik :o

De vriendin gaat daar gelukkig per 1 december weg...haar paard ziet er werkelijk niet uit...dat paard is echt ongelukkig! Er verandert daar niets en ze kiest nu voor de gezondheid van haar paard :o

Maar zoals ik al zei, er zijn vast pp stallen die het wel goed voor elkaar hebben.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:24

Sees schreef:
Ik kan er gewoon echt echt echt met de pet niet bij dat als je zelf eens in het allerkleinste kamertje wat je kunt vinden gaat staan en je dan voor probeert te stellen dat je daar dan de hele dag staat te staan, dat je dan alsnóg met droge ogen durft te beweren dat je paard dat prettig vindt :o

Maar het leven van een dier is in de ogen van de mens toch altijd saai?
Ik heb eens voorgenomen om in de wei te gaan zitten met een muziekje aan en lekker naar de paarden kijken. Het was winter. Nou heel eerlijk? Na drie kwartier begon ik mij al serieus te vervelen, even rondgewandeld, paard geknuffeld en ik hield het nog een halfuur uit, maar god, wat was ik blij dat mijn moeder mij belde dat het eten klaar was en ik naar huis kon gaan. :+

Stel je eens als mens voor dat je in een zandbak van 20 bij 20m staat samen met je beste vriendin en twee kennissen. Langs een kant staan verschillende hapjes en drankjes die je vrij mag nuttigen. Ook dat leven zou ik doodsaai vinden. Een mens is te intelligent en rationeel om een dierenleven te kunnen leiden.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:05

Maar dan zou ik toch veel liever in de wei lopen, met vriendjes en vriendinnetjes waar ik mee kan praten en spelen, en verschillende smaken eten (kruiden/verschillende grassoorten) en dat ik niet in mijn eigen stront en pis hoef te staan.

We kunnen het ook niet echt vergelijken als mens, maar wel als paard. Mijn paard gaf toch heel duidelijk aan dat hij niet op stal wilde staan, werd gevaarlijk met rijden en later ook in de omgang. Als ik hem op stal zette met de deur open, en hooi in z'n stal, dan liep hij nog de stal uit en ging over het erf wandelen. :+ Toen zijn we uiteindelijk verhuisd naar onze huidige stal waar hij met andere paarden staat, altijd hooi heeft en een schuilstal, en hij is nog nooit zo lief geweest. Met rijden nog een beetje enthousiast maar dat zit gewoon in hem en niet vergelijkbaar met toen hij nog op stal stond.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:22

Mensen het is toch eigenlijk te gek dat we hier nog in alle ernst praten over of een paard beter buiten kan staan dan binnen... Over de voorwaarden en details kan je discussiëren, maar serieus denken dat een paard het beter heeft als hij opgesloten staat op stal. ..?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:25

Millanka schreef:
Maar dan zou ik toch veel liever in de wei lopen, met vriendjes en vriendinnetjes waar ik mee kan praten en spelen, en verschillende smaken eten (kruiden/verschillende grassoorten) en dat ik niet in mijn eigen stront en pis hoef te staan.

Mijn paard staat s'nachts op stal..maar niet in de stront.

Stallen worden iedere dag toch uitgemest.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:30

My thoughts exactly. :D

En discussies zijn er nog genoeg over dan.
Ik ben eerlijk gezegd ook nogal anti slobber, onnodig gebruik van dekens, en nog een hele lijst. Dus voor wie zich verveelt...

Er zijn overigens ook wel dingen waar ik vóór ben hoor. :+

NatasjavE: Dat ziet er idd leuk en schoon uit als je het paard er in zet, maar een groot deel van de nachtelijke uren (die wij niet zien, en wat we niet zien dat is er niet) is die stal toch al lang vies.

Eerlijk waar, ik heb 2 schimmels, er zit niet 1 strondvlek op. Paarden gaan niet voor hun lol in de poep liggen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:33

Gypsy schreef:
My thoughts exactly. :D

En discussies zijn er nog genoeg over dan.
Ik ben eerlijk gezegd ook nogal anti slobber, onnodig gebruik van dekens, en nog een hele lijst. Dus voor wie zich verveelt...

Wel brok?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:40

Euhhhh, ik voer het zelf bijna nooit, maar wat zijnde principiele bezwaren tegen slobber :?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:44

Gypsy schreef:
NatasjavE: Dat ziet er idd leuk en schoon uit als je het paard er in zet, maar een groot deel van de nachtelijke uren (die wij niet zien, en wat we niet zien dat is er niet) is die stal toch al lang vies.

Eerlijk waar, ik heb 2 schimmels, er zit niet 1 strondvlek op. Paarden gaan niet voor hun lol in de poep liggen.

Die van mij gaat ook niet in de stront liggen. Ligt in een grote hoop in de hoek. Box is groot genoeg om er niet in te liggen.

Overigens,...mijn schimmel zat als hij buiten liep juist wel onder de stront.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:50

Ben zelf niet gecharmeerd van dekens maar mijn paard heeft er momenteel wel een nodig. Misschien verandert dat ook nog wel. Als ik zie hoe ze al verandert is van een chagrijnig onzeker stal paard (echt 24/7) dat nog geen uurtje in de regen wilde staan, naar een veel evenwichtiger, socialer paard dat in de stromende regen niet meer bij het hek van het land komt staan (regendeken wel een must).

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:53

Wat een onzin zeg. Mijn paard zijn box wordt meerdere keren gemest en er ligt een berg vlas in.

Dat is net zo generaliserend als dat ik zou zeggen, lekker de hele nacht in de blubber.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 23:08

Millanka schreef:

Dieren zijn niet vies van hun uitwerpselen, daarom eten (sommige) paarden hun eigen poep, likken honden en katten hun poeperd en andere zaken schoon en rollen ze ook in elkaars uitwerpselen (sommige honden sws).
Verder gebruiken heel veel diersoorten uitwerpselen om hun territorium af te bakenen. Ontlasting en urine is voor dieren simpelweg niet zoals het voor ons is :D

We kunnen het ook niet echt vergelijken als mens, maar wel als paard. Mijn paard gaf toch heel duidelijk aan dat hij niet op stal wilde staan, werd gevaarlijk met rijden en later ook in de omgang. Als ik hem op stal zette met de deur open, en hooi in z'n stal, dan liep hij nog de stal uit en ging over het erf wandelen. :+ Toen zijn we uiteindelijk verhuisd naar onze huidige stal waar hij met andere paarden staat, altijd hooi heeft en een schuilstal, en hij is nog nooit zo lief geweest. Met rijden nog een beetje enthousiast maar dat zit gewoon in hem en niet vergelijkbaar met toen hij nog op stal stond.

faramunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 23:43

Bij ons staan de paarden 4 uur per dag buiten in de wei. En de rest van de dag in een ruime box waar ze contact hebben met elkaar. Alle 40 stallen rondom de binnenbak. Muziek aan. Smiddags of savonds komen ze er nog altijd extra uit om te trainen, stapmolen, bosrit of gewoon in de paddock. Bij mij 21 jarige is het binnen of buiten staan niet zozeer van belang voor haar of zij lekker in haar vel zit. Ze heeft het beiden gehad. Wel of er veel bedrijvigheid is op de stal en er genoeg te zien is voor haar. Haar 3 jarige dochter staat nu langs haar, uit de opfok, waar ze 24u/7dgn buiten stond. En ook zij is helemaal ingeburgerd en heeft zich aan gepast aan de gewoontes en de structuur van de pensionstal. Ze zien er beiden super uit en zitten goed in hun vel. Toen mijn merrie van een stal met bijna geen weidegang, naar een stal met veel weidegang verhuisde, wilde ze niet naar buiten. Dat vond ze niks. Het is maar net wat ze gewend zijn. Ik ben wel van mening dat weidegang absoluut beter is voor de ontwikkeling van je paard, maar helaas kan dat niet overal

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 07:42

Gini schreef:
Sees schreef:
Ik kan er gewoon echt echt echt met de pet niet bij dat als je zelf eens in het allerkleinste kamertje wat je kunt vinden gaat staan en je dan voor probeert te stellen dat je daar dan de hele dag staat te staan, dat je dan alsnóg met droge ogen durft te beweren dat je paard dat prettig vindt :o

Ik heb eens voorgenomen om in de wei te gaan zitten met een muziekje aan en lekker naar de paarden kijken. Het was winter. Nou heel eerlijk? Na drie kwartier begon ik mij al serieus te vervelen, even rondgewandeld, paard geknuffeld en ik hield het nog een halfuur uit, maar god, wat was ik blij dat mijn moeder mij belde dat het eten klaar was en ik naar huis kon gaan. :+

Stel je eens als mens voor dat je in een zandbak van 20 bij 20m staat samen met je beste vriendin en twee kennissen. Langs een kant staan verschillende hapjes en drankjes die je vrij mag nuttigen. Ook dat leven zou ik doodsaai vinden. Een mens is te intelligent en rationeel om een dierenleven te kunnen leiden.

En als je een half uur naar de stal had gekeken, waar je paard in stond, dan had je niet na 5 minuten al weggegaan? :+

Overigens kijk ik regelmatig naar onze paarden op het land en in de paddock. Op het land hebben ze het heerlijk. Niets fijners dan lekker grazen met je vriendjes met daarnaast momenten van rust en sprintjes trekken (en nog veel meer trouwens, maar ik heb dat al eens eerder opgenoemd in dit topic). Op onze paddock lopen ze lekker heen en weer (er zit een lang pad naar de schuilstallen aan, maar ook naar de brede sloot om uit te drinken. Ze kunnen rennen (doen dat ook soms) en liggen, en op een aantal plekken eten. Vergeleken met mijn paard vorig jaar de avonden en nachten op stal, zie ik een heel verschil met de eigen keuze die ze nu mogen maken en met het feit dat ze samen in een vaste club staan. Ik kan er uren naar kijken, eerlijk gezegd. :o

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 08:01

He verdorie ik had een heel verhaal getypt klik ik het weg.

Ik doe idd niet aan slobber en brok, om goede redenen. Wel geef ik een vitaminekorrel, een handje per dag ongeveer, met lijnzaadolie.
Ik vind dekens prima, ware het dat een groot deel van de paarden die ze draagt, ze totaal niet nodig heeft. Dan vind ik het een onnodige belemmering. Less is more denk ik altijd maar.

Een paard dat in z'n stal in een hoek poept en buiten er in gaat liggen? Da's knap...

Ik typ het hele verhaal vanavond wel weer, nu is het tijd om naar 't paardenspul te gaan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:05

Gypsy schreef:
Een paard dat in z'n stal in een hoek poept en buiten er in gaat liggen? Da's knap...

Nee er lopen wat dingen door elkaar.

Mijn huidige merrie poept in de hoek en gaat er vervolgens niet in liggen.

Mijn schimmeltje die ik ooit had ging buiten wel in zijn eigen poep liggen. Maar ook in de blubber en weet ik wat. Als hij buiten in de kudde stond was het een varken.
Ik heb wel eens gelezen dat schimmels dat wel vaker doen om te camoufleren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:06

Twiggy2008 schreef:
Gini schreef:

En als je een half uur naar de stal had gekeken, waar je paard in stond, dan had je niet na 5 minuten al weggegaan? :+

Nee, want daar is het warmer. :D
Als ik op stal naar haar kijk, zie ik een paard dat de rust na een paar uur buiten spelen en sociaal zijn wel waardeert. Die rustig van haar hooi eet, rondscharrelt in haar stal en wat met het stro zit te klooien. Eens op rust gaan staan om dan weer door het luik naar buiten te kijken.

Maar daar ging het me eigenlijk niet om, het ging mij om wat Sees zei. "Stel je voor dat jij een hele dag in een klein kamertje zit...." en zo mag je gewoon niet denken vind ik. Want dan is ieder dierenleven saai. Leef eens een dag zoals een hond (bed, wandeling, bed, eten, bed,wandeling, spelen, bed, wandeling, eten, bed), dat hou je als mens ook niet vol.
In deze mag je een mens gewoon niet met een paard vergelijken. Want op de wei zou ik het als mens ook maar niets vinden.
Dit is geen pleidooi om paarden 24/7 op stal te houden (ook dat heb ik trouwens al meermaals gezegd), maar staltijd is niet altijd verloren tijd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:10

Nee het leven van een kat... :O :Z

Mijn God wat kunnen die beesten slapen....er zijn dagen dat ze 15 minuten(eten, hun behoeften) van de vensterbank af komen en weer gaan liggen voordat de plek heeft kunnen afkoelen.

Op een grijze dag zal dat best een fijn zijn....maar 18 uur?????

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:19

Mijn paard staat nu hele dagen op het land en snachts op stal. Dat is al gauw toch nog zo'n 14 uur. Mijn paard staat heel rustig op stal maar ze kan er ook weinig anders hè... Ze heeft onbeperkt hooi en haar stalletje wordt elke dag brandschoon gemaakt daar zal het niet aan liggen. Meestal kom ik savonds om haar te rijden of iets anders te doen zodat ik nog wat uren in mindering breng op die veertien uur. Ze heeft er nooit moeite mee om er dan nog lekker uit te gaan hoor! *\o/*