Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Grass

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:12

Zo, ik heb het hele topic inmiddels doorgekeken voor inspiratie. Wat een prachtige kasten komen er voor bij!
(En heel frusterend als er dan een oude foto inmiddels niet meer zichtbaar is in het topic en alle reacties eronder 'Prachtig', 'Wauw!' en 'Superhandig!' zijn :D Haha, soms was ik heel nieuwsgierig hoe die kast eruit zag!)

Ik heb vandaag een grenen kast opgehaald die ik ga ombouwen tot zadelkast. Hij is 2,2 m hoog, 1,1 m breed en 85 cm diep. Heb 'm gevonden via marktplaats en ik wilde al een poosje een grotere. Er moet nog wel een deur in en ik moet nog een indeling bedenk qua planken e.d.

Ik zal foto's plaatsen als hij af is!

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:49

Ik volg dit topic echt al een hele tijd, en ondanks dat ik nog lang geen eigen paard kan betalen -over een jaar of 5 is het plan :o - denk ik wel vaak na hoe ik mijn kast zou willen. Indeling ben ik wel aardig over uit en afmetingen ook. Er even vanuit gaande dat ik vrij spel krijg en geen rekening hoef te houden met regels van een pensionstal :o .

Nu weet ik ook dat betonplex het meest geschikt zou zijn, maar dat vind ik erg zwaar. Prijs zou het probleem niet zijn, want ik ken wel wat adresjes waar ik het goedkoper zou kunnen krijgen O:) . Maar het materiaal vind ik gewoon te zwaar, in combinatie met de maten die ik zou willen.

Dus nu plaats ik toch maar wat in dit topic, want ik ben wel benieuwd wat jullie van dit idee vinden:

Mijn pa heeft laatst een soort kast in de tuin gemaakt van geïmpregneerd tuinhout. Zelfde vorm waar tuinhuisjes van gemaakt worden. Van die planken die je in elkaar klikt rond een frame en vervolgens vast timmerd en evt. nog een beits overheen verft.
Nu vroeg ik mij dus af, of daar geen zadelkast van te bouwen is? Het is goedkoop materiaal en kan goed tegen vocht. Mij lijkt het eigenlijk heel goed mogelijk :Y)

Maar ik ben nu dus benieuwd naar de mening van de ervaringsdeskundigen :D

Hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel. :o

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:15

Mijn kast is van tuinhout. Staat een 10tal blz terug. Inmiddels hebben we er nog 1 van gemaakt. Het bevalt prima. Is loodzwaar om te vertillen, maar houd zich perfect.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:58

Mijn paard staat in de zomermaanden bij ons thuis op een stuk weide en in de wintermaanden in pension. Dit is mijn kast op pensionstalling. Ik heb thuis nog een hele grote metalen kast (150cm breed x75cm diep x 230cm hoog) maar die kon niet mee naar de pensionstalling, want die was te groot en dat wilde de pensionhouder niet. :o

Dus toen via marktplaats deze kast gekocht als zijnde een computerkast en samen met mijn vader zelf omgebouwd tot zadelkast.

Afbeelding

Mijn dekens en dekjes zitten in de curverbox erbovenop. Het scheelt dat ik heel veel dingen thuis kan laten en alleen het hoognodige in mijn kast hoef te doen, waardoor ik met een kleinere kast toe kan. Ik heb een whiteboard planner van de Hema op de deur gehangen, waarop ik kan bijhouden hoeveel ik voer ed. (Op metalen kasten is dit makkelijker, daar kun je ze zo opplakken, omdat ze magnetisch zijn.)

Afbeelding

Afbeelding
Misschien niet helemaal goed te zien, maar mijn cap ligt nog bovenop de poetskoffer. :)

Het is een massief eiken kast en hij is 142 cm hoog, 87 cm breed en 61 cm diep. Omdat ik een boomloos zadel heb en deze langer zijn dan boomzadels, moest de zadelsteun overdwars, maar hij past precies. Dat was trouwens nog een gelukje, want de middelste plank zit verzonken in de wanden. Ze hebben dus de kast om die plank heen gebouwd en die kon er dus niet uit. Ik heb boven en onder het zadel nog net een paar cm over om hem er netjes in en uit te kunnen halen. :D

Afbeelding
Rechts onder de plank nog een paar haken voor longeerlijn en bitstukje. :)

Onder het zadel is nog ruimte voor een emmer en pionnetjes.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 22:56

@Veulen84: Ik heb even gespiekt, maar je afbeeldingen zijn niet meer zichtbaar....dus ik heb dat niet kunnen zien. :o
Volg het topic al wel een tijdje, maar ben vooral druk geweest met al die pagina's bijlezen. :') Kan het sinds deze week écht volgen, als in, wachten tot er weer een reactie is met mooie kastfoto's. :j

Mooie kast hierboven!
Ben dan ook wel benieuwd naar je monsterkast thuis. :o Wat een maten zeg! :oo

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 23:05

Zwartvosje schreef:
@Veulen84: Ik heb even gespiekt, maar je afbeeldingen zijn niet meer zichtbaar....dus ik heb dat niet kunnen zien. :o
Volg het topic al wel een tijdje, maar ben vooral druk geweest met al die pagina's bijlezen. :') Kan het sinds deze week écht volgen, als in, wachten tot er weer een reactie is met mooie kastfoto's. :j

Mooie kast hierboven!
Ben dan ook wel benieuwd naar je monsterkast thuis. :o Wat een maten zeg! :oo

Gek, ik zie ze zelf wel.
Nog een keer dan (krijg er toch geen genoeg van om naar te kijken).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kast is 2 meter hoog, 1 meter breed en 75 cm diep.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 23:17

PaysBas schreef:
Zou voor een lichte kleur gaan. Donkere kleuren verkleinen zo snel.
@ilaan: Past in dat vak jouw zadel? Heb zelf eentje met lange zweetbladen namelijk, vandaar de vraag.

Ja dit past heel makkelijk! De bovenste en onderste plank zitten op 50 cm van de onder en bovenkant af. Er is dus een meter over qua hoogte voor het zadel :)

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 23:55

Oh wauuwww Mooi Veulen84!!
Wel ander hout dan ik bedoelde, maar dit kan net zo goed eigenlijk!

En gek idd dat jij ze wel ziet maar ik niet... ik zie "Afbeelding" staan :')

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 23:57

Erg mooi inderdaad!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:50

Wauw Veulen ,wat een handige kast!

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 20:53

Hele mooie kast, veulen84! Is dat hout wat ook wel voor schuttingen gebruikt wordt?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 21:05

Super kast! Ik ben wel nieuwsgierig wat je wilde opbergen in de drie vakjes rechts. De rest lijkt me redelijk duidelijk.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 22:38

Ja, dat is gewoon tuinhout voor schuttingen. Hij is loodzwaar. Maar dat is eigenlijk wel prettig (behalve als je hem moet verplaatsen). Ik ben er nog steeds enorm verliefd op.

In de onderste van de 3 vakjes staan me weidelaarzen en rijschoenen.
De middelste bevat me longeerspullen.
De bovenste allerlei rommeltjes, oa me zadeltasjes en chaps.

Me cap hang ik onder aan me onderste zadelsteun. Meestal me sporen en handschoenen er in. Poetstassen op de tas eronder. Dekjes en zweetdekens op de bovenste plank. Regendekens op de kast (als ze niet in gebruik zijn). Natte dekjes heb ik zo'n rekje aan de buitenkant van me kast hangen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 11:26

Helaas niet de mooiste foto's en hij is ook nog niet helemaal af.
Er komen naast het zadel en in de deur van het zadel nog hangers voor het mentuig, hoofdstellen ed.
De planken zijn allemaal uit trekbaar en in die deur komen nog wat plankjes.

Maar voor nu is het idee wel duidelijk..
Kast is 170 hoog breedte ook een 170 ?? (niet nagemeten) en de diepte een meter ongeveer.
En ik kom nog ruimte tekort ....

Edit moet ik wel de foto's er bij zetten natuurlijk ....
http://www.mijnalbum.nl/Foto720-YLDRP76G.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto720-E8HBLP3O.jpg

SirCharly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 07:56

Hier foto's van mijn zadelkast. Inmiddels wel meer halsters, dus net anders opgehangen. Zijn standaard kasten die wel krap beginnen te worden...

Afbeelding

Afbeelding

Maaike_Kealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 18:17

Zo, mijn spul even een penny make over gegeven. Even kijken of ik het deurtje links ook nog ga verven.

Afbeelding

Afbeelding

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 19:59

Ik heb m toch donkerpaars gemaakt :')
Vond t wel leuk, gelukkig kan de staleigenaresse het ook waarderen haha

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 23:24

Leuk kleurtje!

Mijn 'zadelkamer' word ook onder handen genomen, plaats binnenkort wel een foto. Er komen zadelsteunen (de zadels liggen nu nog op een hekje voor een plank waar de rest van de spullen op liggen) er komt een kastje voor de spullen en heeft iemand nog tips om een stuk of 10 dekjes makkelijk op te bergen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 00:35

ik ga binnenkort ook aan een kastje werken, paard verhuist voor een maand (of langer) naar manege
zou echt niet weten hoe groot (mag zeker niet te breed worden moet in een stal kunnen waar al heel veel zadelsteunen van manegeponys zijn (staan niet veel eigenaarspaarden)
wat moet er in kunnen?
-zadel + dekje (kan evt ook op zadelsteun maar heb het liever in kast)
-mijn bbp
-2 hoofdstellen (omdat ik ook wel eens bitloos rijd)
-halster en touwhalster + 2 touwen
-cap
-bodyprotector
-laarzen of jodhpurs met chaps
-doos koekjes (die gaan zeker achter slot en grendel :P )
-rijhandschoenen
-dressuurzweep en springzweep (kan ook bij de zwepen van manegepony's)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:20

Zal je zwepen ook in de kast bewaren! Net als je borstels, halsters en ander 'klein' spul. Vaak zijn dat de dingen die het snelst 'zoek' raken op manege's en (grote) pensionstallen, word daar over het algemeen vaak nog wel eens 'geleend'. :+

thaampjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:43

Ze hebben nu bij de Aldi een tuinbox voor tuinkussens! Ze zijn goed te gebruiken voor het opbergen van dekens en dekjes

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:51

thaampjee schreef:
Ze hebben nu bij de Aldi een tuinbox voor tuinkussens! Ze zijn goed te gebruiken voor het opbergen van dekens en dekjes

Die gebruik ik ook voor mijn dekens inderdaad, super handig :j

Christelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:59

Ik mag eindelijk een eigen paard *\o/*
Dus... ben alvast een beetje ideen aan het opdoen voor een zadelkast! We gaan hem zelf in elkaar zetten :o maar, ik heb wat vraagjes..
Een normale kast kan (meestal) geen zadel tillen.. verhelp je dit probleem door er enkel een stuk hout achter, of tussen de zadelsteun te zetten?
voorderest zou ik ook wel graag een broekensteun van de Ikea willen(voor sjabrakjes), wat zijn jullie ervaringen daarmee?
ik zit zelf te denken om hem 75 cm diep te maken :)
Ik vind jouw kast, Veulen84 , erg mooi! wat voor hout heb jij gebruikt? en hoe breed is de ruimte voor je zadel?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 14:07

Tuinplanken. Dus gewoon van die geïmpregneerde planken voor schuttingen. Deze zijn vastgezet op een frame van latten of balkjes.
Voor de versteviging van de zadelsteun heb ik gewoon 1 plank over de gehele lengte bevestigd. Dat is sterk genoeg voor mijn zadels.

Iemand hier ervaring met wielen of wieltjes onder hun kast? Zit er over te denken dat dat toch wel handig is.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 14:29

Ik heb wieltjes onder mijn kast, erg handig! :)