Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:56

Vraagje: ik zit mee te lezen met alle slow-feeder-ideeen... vind ze allemaal heel mooi, maar... ik ben bang dat mijn paarden te weinig hooi/ruwvoer per dag binnen krijgen.
Mijn paarden eten 10 tot 13 kg hooi per dag (ligt aan het weer). Met 6 paarden gaat er dus ruim 60 - 75 kg hooi per dag doorheen.
In hoeverre beperken al die slow-feeders in de hoeveelheid ruwvoer per dag (in kg's). Kortom, voer ik dan slecht 50 kg per dag ipv 75 kg per dag? En nee, ze eten alles netjes op.... er gaat geen 25 kg verloren aan vertrapperij ;-)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:58

DubbelDun schreef:
Idd daar staat ie voor 47,50 (grote maat)
http://www.paardenkenniscentrum.nl/prod ... it-hooitas
Alleen deze zin vind ik wat vreemd:
Citaat:
Het textileen laat stof en water door waardoor het hooi stofvrij gevoerd kan worden.

Ik vind het wel een interessant concept.
Volgens mij is dit ook wel na te maken.

Misschien kan ik zo een veilige bovenkant maken van mijn hooibakken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:01

@scoxxx: hoelang doen ze er nu over voor het hooi op is??
De etenstijd verleng je en ze kunnen minder 'schrokken'.
@AM: ik vind hem ook wel interessant, al komt ie wat 'forser' c.q. duidelijekr aanwezig over als de netten die ik nu heb.
Ik zou die webbing dan eerder gebruiken voor in een kunststof voerbak en zo'n hooiton/kliko.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:06

Antheman schreef:
Misschien kan ik zo een veilige bovenkant maken van mijn hooibakken.

Op Horse Event stonden ze ook met die hooizakken. Ook hadden ze (dezelfde verkoper als die hooizakken) een cementkuip staan met bovenop een rond geknipte rubberen deurmat.
Je kent die matten wel, deurmatten die zwart zijn, rubber en met die grote ronde gaten erin. Gaten waren hier en daar groter geknipt.
Soort dekseltje die in de cementkuip pastte dus.
Twee/vier gaatjes onderin de cementkuip, 2 draadjes et voila zit vast.
Vond het een mooi idee, maar ja ben er nog niet uit of het concept "slow-feeding" wel bij mijn paarden past.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:08

DubbelDun schreef:
.

Doen nu er 6 tot 8 uur over totdat het hooi op is.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:09

DubbelDun schreef:
@AM: ik vind hem ook wel interessant, al komt ie wat 'forser' c.q. duidelijekr aanwezig over als de netten die ik nu heb.
Ik zou die webbing dan eerder gebruiken voor in een kunststof voerbak en zo'n hooiton/kliko.

Het afgebeelde net vind ik te kwetsbaar, de achterkant is van gaas voorzien, dat lijkt me nu niet stevig.
En de ophanging vind ik er ook al niet stevig uitzien.

Maar ik kan wel kijken of ik breed band kan vinden en dit op elkaar kan stikken. Even verzinnen hoe ik hoeken erin maak, en dan heb ik een afdek voor de bakken.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:13

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:19

Och ja, dat heb ik gezien ja!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:26

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:31

@AM: webband kun je kopen bij paardendekensmakers, tentenmakers etc en natuurlijk ebay :D (vooral op .com)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:42

Is die hooitas nou aan de bovenkant open? Dat lijkt haast op de foto. Zo ja, zou een paard dan niet de neiging hebben om zijn hoofd door die opening te wurmen om op die manier grote happen te kunnen nemen? Zou ik gevaarlijk vinden....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:44

DubbelDun schreef:
@AM: webband kun je kopen bij paardendekensmakers, tentenmakers etc en natuurlijk ebay :D (vooral op .com)

Vanavond ga ik eens googlen en ik ga nu met de techneut overleggen :D

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:48

*leest al een tijd mee en valt ook even binnen*

scoxxx schreef:
Vraagje: ik zit mee te lezen met alle slow-feeder-ideeen... vind ze allemaal heel mooi, maar... ik ben bang dat mijn paarden te weinig hooi/ruwvoer per dag binnen krijgen.
Mijn paarden eten 10 tot 13 kg hooi per dag (ligt aan het weer). Met 6 paarden gaat er dus ruim 60 - 75 kg hooi per dag doorheen.
In hoeverre beperken al die slow-feeders in de hoeveelheid ruwvoer per dag (in kg's). Kortom, voer ik dan slecht 50 kg per dag ipv 75 kg per dag? En nee, ze eten alles netjes op.... er gaat geen 25 kg verloren aan vertrapperij ;-)

Je hoeft niet per sé alles in de slow feeders te doen. Als het met slow feeders te 'slow' blijkt te gaan en ze te weinig binnen krijgen kun je een deel van het hooi nog los of op je huidige manier geven (maar misschien is dat niet eens nodig, dat kun je uitproberen). Dan heb je toch het voordeel van de slow feeders dat ze niet zonder eten staan èn ze krijgen genoeg binnen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:11

scoxxx schreef:
DubbelDun schreef:
.

Doen nu er 6 tot 8 uur over totdat het hooi op is.

Over die 10+ kg per etmaal?
Dan hebben ze nog tijd zat over als ze langzamer gaan eten, paard in het wild eet tussen de 12 en 16 uur per dag (afhankelijk van welk onderzoek je leest).
Antheman schreef:
Delphi2 schreef:
Hier staat een werkbeschrijving van de hooibak.

http://www.paardenkenniscentrum.nl/om-t ... ng-hooibak

Volgens mij trekken ze dit zo kapot 8-)

Kapot niet zo zeer, maar ze vreten er langs en trekken er dan grote plukken uit. Zeer populair waren ze hier, maar inmiddels vervangen door bakken met 3x3 net erin.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:15

@am: Googlen op Web/webb en band levert wat meer hits op als ik dacht. Webbing is weer meer engels.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:26

Antheman schreef:
Delphi2 schreef:
Hier staat een werkbeschrijving van de hooibak.

http://www.paardenkenniscentrum.nl/om-t ... ng-hooibak

Ik heb m ook gemaakt en mijn paard doet héél hard zijn best om m te slopen maar dat wil toch niet lukken :D
Enige nadeel is idd dat hij langs de rand grotere plukken eruit trekt dus hij kan nog best redelijk snel dooreten.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:35

gaan wij ook doen.

aantal hooinetten langs de wanden van de uitloopstal voor het slowvoeren.
en dan nog een aantal gewone ruiven buiten voor het normale eten

ook geef ik ze een paar speciakuipen met kuilgras, de oudjes hebben veel baat bij wat kuilgras per dag vandaar

Muizenissen schreef:
*leest al een tijd mee en valt ook even binnen*

scoxxx schreef:

Je hoeft niet per sé alles in de slow feeders te doen. Als het met slow feeders te 'slow' blijkt te gaan en ze te weinig binnen krijgen kun je een deel van het hooi nog los of op je huidige manier geven (maar misschien is dat niet eens nodig, dat kun je uitproberen). Dan heb je toch het voordeel van de slow feeders dat ze niet zonder eten staan èn ze krijgen genoeg binnen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:19

tamary schreef:
Citaat:
Doen nu er 6 tot 8 uur over totdat het hooi op is

Over die 10+ kg per etmaal?
Dan hebben ze nog tijd zat over als ze langzamer gaan eten, paard in het wild eet tussen de 12 en 16 uur per dag (afhankelijk van welk onderzoek je leest).

Nee, 'sochtends 25-30 kg en 'savonds idem. Dus zeker 2x8= 16 uur voor 60-70 kg per dag voor de hele kudde a 6 stuks paard.

Een paar extra slow-feeders is misschien niet eens zo'n slecht idee nee ;-) Maar dan extra naast het losse hooi. En eens een uur of 3 observeren in hoeverre het slow-feeder-system idd te slow is. Ben benieuwd.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:05

zodiacje schreef:
Antheman schreef:

Ik heb m ook gemaakt en mijn paard doet héél hard zijn best om m te slopen maar dat wil toch niet lukken :D
Enige nadeel is idd dat hij langs de rand grotere plukken eruit trekt dus hij kan nog best redelijk snel dooreten.

Hmm, dit is sneller gemaakt dat webband :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:16

combinatie van gewoon hooi eten en slowfeeders is inderdaad het handigst als je paarden snel te schraal worden en je vrij veel wilt voerne, maar toch ook goed wilt verdelen over de dag...

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:04

hoi hoi,

Kom ook weer eens binnenvallen.
Het is een tijd geleden. Maar ik sta in de hit-actief stal.
Ik heb inmiddels tot mijn grote verdriet besloten om daar weg te gaan. Het eerste jaar was het super, tweede jaar minder en dit jaar is het om te huilen.
De bodem is waardeloos. Vol stront en pies, het stinkt. Als je van die boeren slootjes heb, dan ligt daar wel eens zo'n laag over, nou dat is dus hier ook. De stront ligt over de looproute over het harde, dat wanneer mijn mannetje met zijn gympen komt, dat hij neit eens de paarden eruit kan halen.

De binnenstal word met ong 35 paarden maar 2 keer in de week uitgemest en van schoon stro voorzien, soms 3 keer in de week, dus waar kunnen mijn paarden met dit weer droog liggen????? nergens.

En ik heb gehoord en je ziet het ook wel, dat het kuil van slechte kwaliteit is.

Nu heeft iris wel artrose, dus lopen is goed voor haar, maar al die vocht en nattigheid is volgens mij ook niet echt bevoordelijk.
Bij eowyn kan ik dus regelmatig de stront van haar lichaam afbikken.

Dus heb gisteren opgezegd.
Nu natuurlijk conclaaf over betaling, want ik wil 9 okt weg, maar hun willen complete stalgeld.
Maargoed, ze bieden me ook geen goede stal meer aan. Dus kijk even om dit in goede orde te kunnen regelen.
Kunnen zij dit maken? weten jullie dat?

Waar ze nu heen gaan, komen ze ook lekker buiten, maar niet zoveel als anders natuurlijk. Ik hoop dat ze daar snel aan wennen en met iertje moet ik gewoon weer wat meer gaan lopen en doen.
We hebben daar een mooie grote buitenbak van 20x60, dus kan ik daar evt ook wel lekker in stappen in de wintermaanden.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:48

Wat een teleurstelling, Eowyn! Eigenlijk zouden alle pensionklanten daarover moeten 'klagen', wie weet verandert er dan wat. Ik begrijp niet dat mensen een HIT maken voor de paarden en het vervolgens laten verslonzen... Zo jammer... Het zou zo mooi kunnen zijn als het gewoon dagelijks werd uitgemest en schoongemaakt en ze hooi voerden van goede kwaliteit.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:14

Jammer Eowyn!

Waar sta je? Op zich hebben zij zich te houden aan het contract. Ik neem aan dat dit er is?
Vaak heb je een maand opzegtermijn.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:24

......... :D :D
Laatst bijgewerkt door CouCou op 15-09-10 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:35

Jaar of wat geleden ook een hele dag een hit-stal bekeken. Was zomer, geen stront e.d. op de vloer, alles schoon.
Maar desondanks vond ik het geen fijn systeem iig voor mijn paarden: overbevolkt gewoon. En teweinig ruimte om de hele dag hooi te eten... alles ging via zo'n voerapparaat, wat een stress; paarden bleven allemaal hangen rondom die apparaten, kwamen nergens anders meer dan die vierkante paar meter rondom die apparaten. Elkaar weg te jagen "ik wil eten, weg jij".
Het was gewoon een blikkie sardientjes zo krap allemaal.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 15-09-10 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt