Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:25

@Fitzroy,
Jammer dat jouw stallen niet zo goed meer gaan met de korrels. |(
Toch best gek dat er nu ineens een aantal mensen zijn waar het ineens slechter gaat.

En vwb de nestjes: je hoeft toch niet persé een pallet te nemen?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:40

Wat ik mij echter afvraag neemt de mestboer gewoon het mest van de korrels mee, ik weet namelijk dat ze ook niet gek zijn op zaagselmest.

diana1

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:12

Dit is een product gemaakt van stro en dus lijkt me dat geen probleem.
Korrels en nestjes composteren erg snel.
De akkerbouwer waar ik de mest naar toe breng is er blij mee.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:28

fitzroy: ja heel apart dat we dezelfde ervaring dit jaar hebben. Gelukkig kan ik vlas halen bij dezelfde als waar ik de strokorrels haalde.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:36

heb vandaag mijn stronestjes gekregen,
eerst de stal flink uitgemest en omgegooid,
alle bruin en rood eruit,
toen 1 zak nestjes erop en.........
helaas geen lekker verse laag op het gebruikte zoals bij gehakseld stro,
ben een beetje teleurgesteld heb bij het vieze paard dan maar 2 zakken gedaan, maar dit bedekte heaas ook het net niet schone zullen we maar zeggen,(had er vrijdag al een zak korrels bijgedaan dus dat is 3 per week!
ik hoop dat er morgen als het uit elkaar is gevallen een mooie laag is,
maar vooralsnog niet het effect wat ik wilde en de reden dat ik van de korrels ben afgestapt was hetzelfde probleem:
geen lekkere verse laag! helaas

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:19

@India,
Je zult morgen versteld staan hoe zo'n laag er in de stal ligt.
Het moet even uit elkaar vallen maar dan heb je best een mooie laag liggen.

Wizz6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 10:12

Ik heb sinds 3 maanden strokorrels en het bevalt goed! Hiervoor gebruikte ik vlas.
- veel minder amoniaklucht
- de korrels verworden tot poeder en dat composteert heel snel op de mesthoop (vlas ligt er een jaar). De mesthoop slinkt dus ongeveer net zo hard als ie groeit.

let wel, het is geen wondermiddel. Je moet gewoon nog steeds heel netjes mesten anders wordt het toch een zooitje (ik heb een heeel vies paard). En het is niet goedkoper in gebruik (ook niet duurder).

Hierboven dus de 2 grootste voordelen!

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:22

vandaag was de bovernlaag idd wat losser en schonerr dan de onderlaag,
nog niet alles is los van de nestjes,
dus met drollenzeven kreeg ik nog wat problemen,
over een week kan ik pas zeggen of dit de oplossing is natuurlijk,
voorlopig heb ik nog 25 zakken korrels en nu 30 zakken nestjes dus deze winter zal ik het er mee moeten doen, van de zomer hoop ik ze van mei/april tot september op het land te laten,
dus dit krijg ik niet op voor volgend stal seizoen

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:33

oeps heb je gelijk 30 zakken nestjes gekocht?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:43

Welnu, hier meldt zich een spijt-optant!
Een van mijn paarden heeft hoefproblemen en op grond daarvan werd mij door de kliniek aangeraden het paard op stro te zetten, en dan het liefst op de oude potstal manier. Ik heb het zegge en schrijven één week volgehouden. Wat een stank, wat een klus om uit te mesten.. na een jaartje strokorrels was ik dat vergeten.
Gisteren heb ik de hele stal leeggehaald, in een week bijna 5 balen stro verbruikt - en het beestje staat nu weer fijn op de korrels.
De reden waarom ik het paard in eerste instantie weer op stro zette was de klompjesvormingvan de korrels (poeder) onder de hoeven. Met (vies,nat) stro bleek dat nét zo erg te zijn, terwijl het werk wat je aan stro-mesten hebt minstens 10x meer is en het stalklimaat vele malen slechter is. Hoeven regelmatig uitkrabben als de dame op stal staat moet ik dus toch.
Dus.. ik ben weer terug bij de korrels en heb weer een fijne frisse stal en weinig uitmestwerk!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:08

Nou bij ons gaat na 2 weken de bodem eruit. Ding is helemaal doorweekt, geen droog plekje meer te vinden. De belletjes staan langs schoenen en hoeven als je er doorheen loopt. Ook baal vlas wilde niet meer helpen.
En dat met een paard wat de hele dag buiten staat, best knap.
Dus er gaat zometeen weer lekker een vlasbodem in. Stuk goedkoper en beter bij te houden.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:11

Dinopino schreef:
oeps heb je gelijk 30 zakken nestjes gekocht?

ja ik wilde gehakseld stro bestellen en dat was er niet en toen bood hij aan dezelfde hoeveelheid nestjes voor dezelfde prijs te leveren,
en zei mij dat het een beter product is!
(dat is dus net wat je er van verwacht)

ben overstag gegeaan, maar vind nog steeds dat je met opstrooien van een zak gehakseld meer frisse stal hebt, lekkere dikke witte laag minstens 4 dagen , helaas dus niet wat ik wilde,
is wel lekkerder dan alleen korrels hoor!
maar als dit op is ga ik toch aan de koolzaad stro gehakseld omdat dat lichter werk is voor mijn rug,
en het in plastic zit waardoor het niet perse binnen hoeft te worden opgeslagen,
de nestjes zitten in papier

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:23

@Jannepauli,
Zo merk je toch het gemak van de strokorrels. Best veel werk en afval in die week dus.

@ Vippie,
Dat is inderdaad een prestatie opzich!
Toch eigenlijk wel een triest resultaat :(:)

@India,
Jammer dat je niet krijgt wat je ervan hebt verwacht. Misschien had je toch een paar extra zakken stronestjes in de stal moeten gooien. Je krijgt na een paar dagen dan hetzelfde resultaat als met gehakseld stro, hetzij minder stoffig.
Vind het wel leuk om te lezen dat jij ook van mening bent dat het mengen een mooier stalbed geeft.

Uit bovenstaande blijkt maar weer: zoveel mensen zoveel wensen ....en er zoveel verschil zit in de tevredenheid en resultaat over de producten bij de verschillende mensen en paarden.
Gelukkig zijn alle producten goed verkrijgbaar.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:32

Bij de fourageboer waren de stro korrels op. Wat een pech :( . Er gaan nu steeds meer mensen de stro korrel gebruiken. Ik dacht gister van oh er liggen er nog een stuk of 4 zakken en volgende week komt een nieuwe partij, dat halen we makkelijk. Maar helaas, op is op. Heb maar vlas gekocht en dat door de oude stro korrel laag heen gedaan. De dames en heren liggen weer op een dikke droge laag. Deze week komt een nieuwe partij aan en goedkoper!!! Das wel weer een mazzel.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 10:20

ja jammer india dat het niet bevalt. Wij hadden de eerste keer er gelijk een goede basis in gedaan. De eerste dag vonden wij het ook geen succes en dachten dit is hetzelfde als de strokorrels. Maar dit werd toch wel eerder een mooie matras en
je had echt langer een mooie stal.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:47

Ik heb zojuist nieuwe foto's van vanochtend geplaatst.

De stallen liggen er beiden goed bij.

Dikke pech dus PhiaBink, balen.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:36

PhiaBink schreef:
Deze week komt een nieuwe partij aan en goedkoper!!! Das wel weer een mazzel.

Slaat de prijs af omdat het een andere leverancier is, of omdat het product goedkoper geworden is?

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:06

Dinopino schreef:
ja jammer india dat het niet bevalt. Wij hadden de eerste keer er gelijk een goede basis in gedaan. De eerste dag vonden wij het ook geen succes en dachten dit is hetzelfde als de strokorrels. Maar dit werd toch wel eerder een mooie matras en
je had echt langer een mooie stal.

als je er van verwacht dat het net als bij vlas en gehakseld koolzaad een fijne dikke nieuwe laag geeft kom je bedrogen uit!
dat was dus mijn veronderstelling vooral omdat gezwegd was dat dit een vergelijkbaar maar beter produkt is!
maar als je het ter verbetering van de strokorrels doet is het best goed!

omdat ik zo tevreden was over de geleende 4 zakken gehakseld was dit dus wat jammer!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:42

diana1 schreef:
Dikke pech dus PhiaBink, balen.

Ja, dikke pech, maar geluk dat de volgende partij goedkoper is :D

granu schreef:
PhiaBink schreef:
Deze week komt een nieuwe partij aan en goedkoper!!! Das wel weer een mazzel.

Slaat de prijs af omdat het een andere leverancier is, of omdat het product goedkoper geworden is?

Heel veel produkten zijn daar goedkoper geworden!!!! O.a. Havens onderhoud biks van 7 euro naar 6,70 euro.
De merkloze strokorrel kom van dezelfde leverancier. Ik gebruik het nu al een lange tijd. Ik en meer mensen zijn tevreden en waarom veranderen van leveracier als je tevreden klanten heb. De merkloze vlas komt daar ook vandaan. Super spul allemaal!!!

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 10:49

Jannepauli schreef:
Welnu, hier meldt zich een spijt-optant!
Een van mijn paarden heeft hoefproblemen en op grond daarvan werd mij door de kliniek aangeraden het paard op stro te zetten, en dan het liefst op de oude potstal manier. Ik heb het zegge en schrijven één week volgehouden. Wat een stank, wat een klus om uit te mesten.. na een jaartje strokorrels was ik dat vergeten.
Gisteren heb ik de hele stal leeggehaald, in een week bijna 5 balen stro verbruikt - en het beestje staat nu weer fijn op de korrels.
De reden waarom ik het paard in eerste instantie weer op stro zette was de klompjesvormingvan de korrels (poeder) onder de hoeven. Met (vies,nat) stro bleek dat nét zo erg te zijn, terwijl het werk wat je aan stro-mesten hebt minstens 10x meer is en het stalklimaat vele malen slechter is. Hoeven regelmatig uitkrabben als de dame op stal staat moet ik dus toch.
Dus.. ik ben weer terug bij de korrels en heb weer een fijne frisse stal en weinig uitmestwerk!

mmm.. dus je gaat omwille van het werk tegen het advies van de kliniek in? dan had je er ook niet naar toe hoeven gaan.

Het is natuurlijk een behoorlijk verschil, van korrel naar stro. Dan zijn eigenlijk twee uitersten.
Kennelijk heb je een geheel nieuwe stal aangelegd met stro, wat heb je met de oude korrelstal gedaan?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:17

Suzan1 schreef:
dan had je er ook niet naar toe hoeven gaan.

SORRY hoor, maar dit is wel erg kort door de bocht.....dit verdient JP niet.

Trouwens als je had gelezen heeft JP de switch naar stro gemaakt om te voorkomen dat er klompvorming onder de hoeven ontstaat, maar dit bleek met stro dus ook te gebeuren.
Laatst bijgewerkt door diana1 op 14-12-09 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:20

zeer zeker want hier spreekt ook iemand met ervaring van advies potstal. Het heeft me naderhand meer gekost om mijn paard weer van het hoesten af te krijgen door al die dampen die door de potstal in de stal bleven hangen en dan spreek ik nog over een open stal. dus ik snap jeanpaulie helemaal dat ze er mee gestopt is en ik lees nergens in het verhaal dat ze er mee gestopt is vanwege de hoeveelheid werk maar omdat het niet hielp tegen klompen onder de voeten. Ze merkt alleen op dat het ook veel werk is.

india eten ze het koolzaadstro niet op dan dat is toch ook stro. Werkt dat beter dan zaagsel en is het net zo glad als vlas.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:59

Tja Suzan.. schiet jij even uit de bocht!
Beter lezen hoor!

Het was niet alleen het feit dat ook gewoon stro klompen vormde, maar inderdaad ook het onaangename stalklimaat - na een week sloeg de lucht je al tegemoet. Misschien dat het met een wat lichter paard wel lukt zo'n potstal maar mijn dame is over de 700 kg, plast en poept 3 x meer dan bv mijn Fries en drukt dwars door een verse strolaag heen, kreeg daardoor vieze natte plakken onder haar hoeven. Na een krap weekje zag ik al hoe al die urine inwerkte op de zool. Het valt nu trouwens best mee met de strokorrels - het is mooi droog, je moet alleen iets harder wrikken om de rommeltjes uit de hoef te krijgen. En als ze wat langer op stal staat, krab ik gewoon wat vaker uit.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:15

dan heb ik dat verkeerd gelezen dat kan. Het klonk meer als verkooppraatje van de korrel.
Op zich niet verkeerd hoor, vind het prima. Hoe meer korrels er verkocht gaan worden, hoe goekoper het andere bodemmateriaal wordt.

Ik vind het gewoon vreemd, dat ineens het stro wordt afgekraakt, terwijl zelfs de paarden bij Anky op stro staan.

Als je de korrel gebruikt, zoals het op de verpakking staat, wordt het gewoon een klef stinkzooitje.Niet meer en niet minder.
Ook ik had de ervaring de plak van de korrel er ELKE DAG met grof geweld uit te krabben.Dat was vooral van het beslagen paard.
Nu is dat ook een piepert eerste klas, maar hij vond het echt niet leuk. Bovendien sluit je de hoef potdicht af ... aangezien WLD in zuurstofarme omgeving het best gedijt, heb ik daar ernstig mijn twijfels over.

In ieder geval heeft dit paard weer last van een losse wand. En daar was hij net een half jaar van af.
Of het door de korrel komt? ik kan het niet bewijzen, maar het potdicht afsluiten van de hoef door de korrel, geeft mij een naar gevoel.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:49

Ik heb geen plakzooi stal en ook geen vol gepropte hoeven. 3 stappen buiten en de hoeven zijn bij mijn paarden leeg, ook de fries met ijzers onder. Ik krap nooit de hoeven uit en de smid is altijd tevreden over de kwaliteit van de hoven.
Ik snap het echt niet. Waarom heeft de ene er wel last van en de ander niet. Er zijn verschillende korrels in de handel en het is een kwestie van uitproberen en uitzoeken welke korrel niet plakt en geen natte zooi geeft in de stal.
Daarom lukt het bij de ene wel en de ander niet.